Ett underskattat ljudkort.

Permalänk

Ett underskattat ljudkort.

Då Sound Blaster 16 och dess ISA kloner börjar bli lite smådyra upptäckte jag häromdagen att Sound Blaster Live går att köra i DOS om man hittar rätt drivisar. Ett bra alternativ då de fortfarande går att få tag till hyfsat pris. Att det sedan funkar bra i Win95 och Win98 gör ju inte saken sämre. Provade ut mitt med ett vad jag tror rätt välkänt spel. Det var väl vad man kan kalla mitt första "äventyrsspel". Tyckte i all fall att det var ett stort äventyr att spela när det begav sig. Och uppskattar det fortfarande.

Permalänk
Medlem

Tror att jag har ett sådant liggandes.
Även en del ISA och PCI kort

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem

SB Live har jag också goda erfarenheter av tillsammans med dos-spel. Körde länge med det i min K6-2 som jag hade då.

Minns inte riktigt hur ljudkvaliten var men det går ju alltid att plocka i det i nån gammal dator igen och provköra

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag DOS-drivern för SB Live är katastrof. ESS Solo-1 (ES1938) är ett betydligt bättre val om man av något skäl är tvungen att köra DOS-ljud med PCI-ljudkort, om ni frågar mig

Man kan annars fortfarande få tag på riktigt bra ISA-ljudkort billigt, det är väl egentligen bara när man är ute efter väldigt specifika Creative-kort eller GUS det blir dyrt på allvar. Nu börjar det väl snart låta som jag är nån slags reklammakare typ, men återigen hamnar rekommendationen på ett ESS-kort, Audiodrive (ES1868). Tycker det har förvånansvärt bra SB-kompatibilitet, man slipper hanging note-buggen, drivern initierar kortet utan att lägga sig minnesresident (läs: sparar konventionellt minne), och det är billigt. Brukar kunna ebayas hem för en hundralapp, förmodligen billigare ändå om man ger sig till tåls lite.

För W98 och XP är dock Live ett riktigt bra val. Det är förstås heller inga som helst problem att köra flera ljudkort parallellt, jag har för vana att köra ISA-kort för DOS och PCI-kort för Windows i samma dator, och ansluta dem till samma mottagare via en enkel passiv mixer.

Ett annat alternativ som är billigt och ger det bästa av två världar, är Creatives tidiga PCI-kort i kombination med ett moderkort som har SB-Link (kallas ibland PC/PCI). Det är tyvärr ganska specifikt för moderkort från övergångsperioden där ISA utrangerades, men det ger PCI-ljudkort möjlighet att köra hårdvaru-DMA, som motsats till emulerat via mjukvara. I princip är kompatibiliteten perfekt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har massa burkar med EMU10K av olika slag alltså Soundblaster Live, Audigy 2,4 osv.
Men jag har alltid ogillat dom av två orsaker.

Ska du köra PCI ljudkort i dos kräver SoundBlaster korten NMI stöd vilket nyare moderkort ofta verkar sakna så då skiter sig hela SB16 emuleringen.

Drivisarna för EMU10K chip till windows har alltid varit skit, dom burkarna som kör mina finare Audigy 2 och 4 kör Linux, har nån gammal HTPC, en Digital Alpha maskin, skadar inte att dessa dessutom har Hårdvarubaserade ljud mixer så kan man rationalisera bort ljudservrar.

I linux finns det i princip bara en driver för EMU10K alltså alla kort, numera tror jag det finns en för OEM derivaten som emulerade allt i mjukvara som man absolut inte ska köpa.

Linux har utmärkta drivers, bra mycket bättre ljudkvalitet och kompatibilitet än många Windows drivers erbjöd men sedan var ju Creative katastrof på drivers också.

Så jag EMu10K baserade kort för Retro så vist hittar man ett bra kort och en bra driver till den så fungerar dom helt OK i windows 98 tex.
Min primära Windows 98 lan dator kör ett men råkar vara en vettig modell också.

Men som sagt finns OTALIGA versioner, vissa har tom samma jävla benämning.
Tex finns det SB0350 som ska vara Audigy 2 ZS 7.1 retail kort medans samma PCB med SB0350 finns i OEM datorer som HP och dell och dessa är Audigy 2 6.1, har ett själv och båda korten har samma PCB men olika versioner av EMU10K.
Det som avslöjar dom är avsaknaden av ZS under Audigy 2 loggan eller om man kollar på chipet och kollar vad just serienumret där motsvarar för EMU10K version.

Dock kan jag använda samma drivers under Windows 2000 men inte via installera men får 2000 söka på skivan så fungerar det.

Det största problemet med EMU10K eller då Soundblaster Live är ofta uselt stöd för Super Socket 7.
Skyll på vem man vill men jag anser att Creative inte följde PCI specen, många skyllde på styrkretsarna för Intel var the shit alltid och ofelbara och råkade näst in till vara opåverkade.
Senare moderkort för Athlon/Pentium 3 har ofta styrkretsar och bios där dessa problem inte visar sig.

Men jag fick inget annat än sprak och lagg med MVP3 styrkrets och Soundblaster Live! 5.1.

Personligen skulle jag avråda från EMU10K baserade kort till dos såvida man inte vet att ens moderkort har nödvändiga NMI stödet och fungerar väl i denna kombination, annars kanske man finner sig rätt besviken.

Soundblaster 16 kort kanske börjar kosta en del men dom finns fortfarande för runt 300Kr och upp MEN även här finns det massa modeller och även samma modell kan komma i massa olika utföranden och med olika kretsar med varierande kompatibilitet i DOS.

Creative är totalt hopplösa med sina benämningar, dom får Nvidia och AMD att framstå som änglar när det gäller rebranding.

Ett annat alternativ är ett ESS ES1868F baserat kort, finns just nu för ca 10-25 pund på ebay beroende på leverantör och Phils Computer Lab har tester och drivers på detta kort.

Skulle inte vilja kalla det en SB16 klon, det har sina egna windows och dos drivers men det är i princip SB16 kompatibelt och man ställer IRQ och DMA med dos drivern och en rad i Autoexec.bat så det är mjukvarukondigurerat och kompatibelt med SB16 spel.
Kör detta i min 486 DX2 och fungerar i allt.

Det är mycket enklare drivers att installera än att sätta upp ett SB16, AWE32/64 eller annat anser jag såvida man inte råkar få tag i ett SB16 CT2890 som jag har som i värsta fall kräver SET BLASTER variablen för vissa spel annars är det ready to go rakt ur lådan.
Far som sagt både SB16 av olika slag och ett ESS ES1868F kort och ett antal EMU10K baserade kort.

ESS ES1868F kan fås för 150-250Kr på ebay plus frakt och jag t ror dom som allt kommer bli dyrare då dom är ett bra val, enkla att installera och ger bra ljud och kompatibilitet.

Detta förutsätter så klart att man har stöd för ISA men det finns i alla fall socket 370 mobos med ISA, har ett liggandes så prestandan är då inget problem för några dos spel med en celeron eller P3.

Ska man köra DOS spel från native DOS tycker jag först man sak hitta ett moderkrot med en ISA plats, det fins, sedan ett vettigt ISA kort, antigen ett SB16,AWE32/64 men beroende på modell kan dessa vara allt från enkla till rätt pilliga att fixa till i dos.

Kan man få sitt Live kort att fungerar I dos är det ju så klart bra ur den aspekten att man kan få bra dos prestanda men även kan klara spel med rätt CPU och GPU en bit in på tidigt 2000 tal, men det kan vara mycket pill och strul.

Personligen tycker jag inte EMU10K korten kostar nästan lika mycket och börjar gå upp i pris med och extra strulet för att få DOS att fungera är inget jag vill pilla med.
EMU10K korten alltså Live, Audigy osv används rätt flitigt i retro sammanhang med, främst Windows 98 SE så dom säljer nog rätt OK ändå.

Permalänk
Medlem

För dom SB korten det finns drivrutiner till rekommenderar jag PAX drivrutiner.

Dom gjorde mitt SB Audigy 2 ZS mycket bättre. Gått över till dac nu annars skulle det nog sitta kvar i datorn med dessa drivrutiner.
Förutsatt att dom funkar med win 10

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Ljudkort

Har en fråga angående ljudkort, om mitt ljudkort har 16 bit/48,1 kHz, begränsar det mig bara för inspelning till 16 bitars ljud, eller gäller det även när jag ska lyssna på musik, att allt 24 bitars ljud blir downsamplat till 16?

Visa signatur

Fractal Design Torrent | GeForce RTX 3080 TI |AMD Ryzen 9 5900X | 1TB 980 PRO, 1TB 860 EVO, 2TB 970 EVO PLUS, 2TB Firecuda 510 | 32GB RAM | Alienware AW3423DW QD-OLED + Asus 27" Rog Swift PG278Q | dbx286s + GoXLR | Shure SM7B + Yellowtec M!ka onair | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm | Logitech G903 Wireless + Logitech G Powerplay | Logitech g915 wireless keyboard | Sony A7III + Tamron AF 28-75/2,8

Permalänk
Medlem

Gäller det en modernare dator?

Operativsystemet kommer ju i så fall behöva down sampla det från 24bit till 16bit (görs på processorn i mjukvara) som kortet då klarar, samma sak med frekvensen om den skiljer.
Bit djupet har med sample rate att göra vitt jag vet och i grunden är "upplösningen" mellan låga och höga toner.

Flesta OS/Drivers löser ju detta i dag, på DOS/windows 9x tiden, stödde ditt kort inte nåt så fungerade det typ inte då mjukvaran pratade direkt med kortet.

https://www.tested.com/tech/1905-the-real-differences-between...

Det fina med EMU10K chipen som Live!, Audigy 1-4 använder är att dom gör MYCKET i hårdvara.

Tex stödjer dom 1024 voices, det betyder enkelt att man kan spela upp upp till 1024 olika ljudkällor samtidigt.
För dom med enbart erfarenhet av moderna datorer så kan man ju undra vad problemet är, datorer kan ju spela upp ljud från massa program samtidigt i dag.
Dom som suttit på en Windows 95 dator med ett Soundblaster 16 har säkert fått problemet med att "ljudkortet" är upptaget när dom tex haft två program i gång samtidigt som vill använda kortet.

EMU10K visar sig mer som 1024st olika ljudkort, är ett upptaget kan ett program ta det andra.
Lite som SMT för processorer, ett ljudkort med förmågan att se ut som 1024st.

Man kallade detta för hårdvaru Mixing.

Med ett modernare OS har man ofta stöd för Mjukvaru mixing i Drivrutiner eller som under linux en Sound Server där varje program skickar ljudet till en sound server som sedan mixar allt i mjukvara och matar ut den slutliga mxiade Voicen till kortet. Den gör även down sampling osv och spottar ut det i önskar bit djup och frekvens.

Faktum är att i dag är ljudkorten precis som Soundblaster 16 en Voice igen alltså helt korkade.
Jag har haft svårt att hitta ljudkort med hårdvarumixing, det FINS EMU10K med PCI-E brygga, vet inte om dom fortfarande görs men fans till salu på komplett för några år sedan tex.

Jag har ett ASUS ljudkort och om ett program totalt buggar ur och tar över kortet kan jag inte få nåt annat att kommunicera med det i Linux innan jag avslutar den processen.
Händer inte ofta men med ett gammalt EMU10K kort som mitt Audigy 2 eller 4 i HTPC:n händer det aldrig.

EMU10K tillåter mig dessutom att köra spel under linux som direkt ville prata med ljudkortet även när annat använder det.

Varför ljudkorten inte har hårdvaru mixing i dag kan jag inte svara på helt, frågade några utvecklare en gång och dom ogillade tydligen hårdvarumixing, var några problem med lateser har jag för mig men detaljerna har jag sedan länge glömt. Det var "svårare" att ha att göra med tydligen.

Och i dag med MASSOR av CPU kraft så antar jag att igen vill spendera extra kislet på avancerade ljudkretsar speciellt inte då om det är enklare att utveckla för mjukvarubaserade lösningar.

Själv föredrar jag som sagt EMU10K baserade kort till linux, bra drivers, hårdvarumixing.
En gång i tiden var det alla som körde linux på desktop sidan använda för det kom runt många problem linux led av då, men även under Windows 9x har det ju fördelar då windows är rätt korkat vad det gäller ljud med.

Med NT och Windows XP började väl alla budget ljudkort gå över till Software mixing.

Mitt ASUS Xeonar D1 gör 128 Voices i mjukvar under windows vad jag vill minnas.

Dom flesta av oss tar bara ljud för givet, lite synd för jag hade gärna sett ljudkort som gjorde mer i hårdvara igen.

Permalänk

Ännu mer underskattat är PC speaker! Inget krångel, till skillnad från fullt krångel, som alla andra ljudkort verkar innebära. Dessutom är det gulligt!

Men man får se till att strypa elementet på något vis (lim t ex!), det brukar låta alldeles för högt.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2