4G USB-dongel+router tappar anslutning till Internet

Permalänk

4G USB-dongel+router tappar anslutning till Internet

Jag har nyss flyttat ut "på landet" och i väntan på fiber får jag förlita mig på ett 4G-nätverk. Så här ser min setup ut:

  • Tele2 Unlimited

  • Huawei E3372h-153 (ej från Tele2 men olåst)

  • Asus RT-AC66U-B1 (v. 3.0.0.4.384_45713)

Jag har USB-dongeln ansluten till min router och lyckas få Internet-anslutning med WAN via USB. Jag kan streama film och kanaler utan problem... oftast.

Mitt problem är att jag tappar anslutningen till Internet vid random tillfällen – ibland en gång i timmen, ibland en gång om dagen. Loggar jag in i routern så står det "Internet connection: Disconnected" trots att lampan på USB-dongeln lyser blått = 4G-uppkopplad. Pluggar jag ut och in USB-stickan så fungerar det oftast igen (inte alltid) men låter jag det bara vara så återansluter den inte till Internet.

Testar jag att koppla in USB-stickan direkt i datorn så installeras Mobile Partner per automatik och därigenom får jag Internet-anslutning utan avbrott. I Mobile Partner kan jag även kolla signalstyrkan och den ligger på 70-90% utomhus och 50-70% inomhus vid fönster – inga problem där alltså.

Dessa IP-adresser får jag:

Publik: 83.XXX.XX.XX
WAN IP: 100.XXX.XX.XX
LAN IP: 192.168.100.XX

Någon som varit med om samma sak och hittat någon lösning?

Tack på förhand och glad påsk!

Permalänk
Medlem

Har du någon loggfil från routern som kan ge ledtrådar till vad som kan har inträffat?

Min gamla Asus router trivdes bäst på högkant, annars värmekrashade den. Men de var en 56U och många år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns USB-modemet med i listan över kompatibla modem till just din router?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Har haft liknande problem och då var det strömmen på USB uttaget på routern som inte orka driva modemet riktigt alla gånger, en dipp och sen hängde sig modemet.
Prova med en strömmatat USB-Hubb i mellan.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har du någon loggfil från routern som kan ge ledtrådar till vad som kan har inträffat?

Min gamla Asus router trivdes bäst på högkant, annars värmekrashade den. Men de var en 56U och många år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Det syns ingenting i loggen när anslutningen försvinner utan börjar först logga igen när jag startat om 4G-modemet.
Jag misstänkte först värme men problemen har fortsatt trots att jag satte in en USB-kylplatta under routern.

Skrivet av Mr_Lazy:

Finns USB-modemet med i listan över kompatibla modem till just din router?

Ja, den finns med här (Huawei E3372) https://www.asus.com/event/networks_3G4G_support/

Skrivet av SideShowMicke:

Har haft liknande problem och då var det strömmen på USB uttaget på routern som inte orka driva modemet riktigt alla gånger, en dipp och sen hängde sig modemet.
Prova med en strömmatat USB-Hubb i mellan.

Ok, får kanske prova det.

Permalänk

Ca 1 månad senare så kvarstår problemen fortfarande, om än i mindre omfattning. Jag har testat placerat router + 4G-dongel på andra våningen riktad mot närmsta mast och då upplever jag att det är något stabilare, även om jag tappar anslutningen någon gång per dag. Jag misstänker alltså att problemen uppkommer så fort 4G-modemet tappar anslutningen mot 4G-masten.

Det här är min egen teori – en klassisk killgissning:

När 4G-modemet tappar anslutningen till 4G-masten, alternativt försöker skifta till 3G, så förstår inte routern vad som händer och 4G-modemet anses då inte vara ansluten till routern längre. Det måste ha något med att den WAN-IP som levereras från 4G-modemet plötsligt ändras, därav tappas anslutningen.

För andra versioner av Huawei E3372h så verkar DNS:en och WAN IP peka mot adress 192.168.8.1, alltså någon egen DNS/IP i modemet. Mitt exemplar gör inte det utan pekar direkt mot Tele2 och jag misstänker att det är därför det blir problem med WAN IP-uppdateringen. Återigen, jag spekulerar!

Vad jag hade önskat är:
- en statisk WAN IP
- alternativt en statisk DNS
i dagsläget ändras båda dessa lite titt som tätt. Jag har även funderat på om det skulle hjälpa att flusha och installera någon annan version av modemet men då tror jag att jag tar mig vatten över huvudet.

Permalänk
Medlem

Fick aldrig någon stabil uppkoppling med Asus och 4G. Bytte till en Dovado och sedan dess har det varit stabilt.
Wifi är inget vidare på Dovado så det är avstängt och Asusen får agera AP.

Huawei E3372h har ju möjlighet att koppla in externa antenner så en bra MIMO antenn(er) kan ju tänkas få upp både farten och stabiliteten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Fick aldrig någon stabil uppkoppling med Asus och 4G. Bytte till en Dovado och sedan dess har det varit stabilt.
Wifi är inget vidare på Dovado så det är avstängt och Asusen får agera AP.

Huawei E3372h har ju möjlighet att koppla in externa antenner så en bra MIMO antenn(er) kan ju tänkas få upp både farten och stabiliteten.

Tack för tipset! Jag har sett andra som också rekommenderar Dovado.

Sagt och gjort så har jag nu beställt hem en Dovado Tiny. Jag har kopplat 4G-modemet till Dovadon samt inaktiverat wifi och istället kopplat nätverkskabel mellan LAN-port i Dovado till WAN-port i min Asus-router. Nu är min WAN-IP istället 192.168.0.X och DNS/Gateway är 192.168.0.1 – mycket bättre

I Dovadon kan jag nu dessutom se signalstyrka och SMS, vilket jag inte kunde i Asus:en. Bra om man behöver fylla på med surf (Tele2 Unlimited tillåter max 20 GB om dagen, därefter påfyllning via SMS).

Ska försöka komma ihåg att återkoppla om en vecka, ifall någon annan stackare hamnar i samma sits.

Permalänk

Utvärdering efter ca 1,5 veckas drift:
Inte ett enda avbrott sedan jag satte in Dovadon samt oförändrad WAN IP. Det tyder alltså på att problemen mellan dongel + Asus verkar bero på när signalen ändras från 4G till 3G och vice versa. Bor man inne i en stad med full täckning så borde det inte bli några problem men i mitt fall så fungerade det inte. Dovadon hanterar detta betydligt bättre.