Permalänk
Medlem

För oss som inte orkar bygga oss ett AC-utlopp kanske denna fungerar.
Jag har lagt en beställning och återkommer senare med resultat

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Strunta i dem som är mindre än 10000 BTU - 7000 BTU är ungefär som en gammal nissan micra med 50 Hästar - du kommer fram men inget alls upphetsande och känner lite svalka när du står framför i princip, med 10000 BTU så känner du att börja kyla och tempen faktiskt sjunker i rummet i alla fall eller i billiknelsen att bilen fått en 110 hk motor,

12000 BTU och högre så börja det hända saker på riktigt - men det drar då ström och slagarna ut är extremt grova...

---

om du velar mellan Bauhaus och andersson på netonet så skulle jag ta andersson - men kolla kondensvattenghanteringe först så att du inte behöver tömma byttor... - ta hem manualen och läs den först så ger det hint om tömma bytta eller om det kräver dränering med slang.

Dom som sjävförångande av kondensat har ingen bytta att tömma över huvud taget kan man ha som minnesregel och det finns endast dränering i botten som normalt inte behöver anslutas om det går i enbart AC-läge - men kan behöva kopplas till dränering om man kör i avfuktningsläget (då ingen luft pumpas ut genom luftslangen) maskinerna är av modell att de stannar om kondenstråget blir fullt.

Jag är också intresserad av en Andersson ARC 3.1, men trots att jag läser igenom bruksanvisningen lyckas jag inte förstå om kondensen leds ut genom luftröret. Det står endast att behållaren ska dräneras när den är full, men även i maskiner där kondensen leds ut genom luftröret finns väl en vattenbehållare som behöver tömmas per säsong? Någon som äger en Andersson 3.1 eller som är mer kunnig som har lyckats få fram hur maskinen hanterar kondens?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Node 304 | Moderkort Asus Z97I-Plus | Processor Intel Core i7 4790K | CPU Kylare Noctua NH-U12S | Grafikkort MSI Geforce GTX 970 Gaming | RAM Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | SSD Samsung 850 EVO 2x250GB | Hårddisk WD Green 1TB | Nätaggregat Corsair CX600M 600W | Monitor AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz | Tangentbord Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown | Headset Kingston HyperX Cloud Gaming

Permalänk
Medlem

Vi behöver regn i mängder, den som önskar värme och sol hela denna sommaren också borde flytta till Sahara och stanna där. Jag förstår inte hur man kan avsky regn, speciellt sommartid när man inte ens blir frusen trots att man är ute i regnet.

Senhöst med mycket nederbörd är lite deprimerande, mest pga. all gegga och kyla.

Jag är inte troende men hoppas på 150-200mm nederbörd i maj, annars blir det torrår igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Hade gamla FB-inlägg från mig, 2011 var det 19+ denna dag.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyselehrt:

Jag är också intresserad av en Andersson ARC 3.1, men trots att jag läser igenom bruksanvisningen lyckas jag inte förstå om kondensen leds ut genom luftröret. Det står endast att behållaren ska dräneras när den är full, men även i maskiner där kondensen leds ut genom luftröret finns väl en vattenbehållare som behöver tömmas per säsong? Någon som äger en Andersson 3.1 eller som är mer kunnig som har lyckats få fram hur maskinen hanterar kondens?

Jag kan inte tänka mig annat än att en maskin i den prisklassen, kondenserar vattnet och blåser ut det via slangen i AC-läge.

Den har avfuknings-läge, det är troligtvis när den körs i det läget som det kommer vatten i byttan, vilken då måste tömmas när den är full.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

- man tror inte, man kollar innan köp, butikspersonal bör kunna svara eller kan hänvisa - kika också på recensionerna då missnöjda kunder brukar vara snabb på att skriva varför de inte gillar produkten medans majoriteten av de som är nöjda i regel inte skriver något alls.

AC-körning avfuktar till en del genom att luften kyls, men ren avfuktningsläge är till sin natur att det producerar vatten och i det läget inte kan få ut det uppförångat och uttransporterad genom luftslagen och måste då hanteras på annat sätt.

Permalänk
Inaktiv

Bästa vore om de kunde regna ordentligt nattetid men de jobbiga med värmen är att när den väl kommer så ligger den kvar och de lär knappast regna, vatten nivåerna är redan nu låga och sommaren har inte ens börjat, ett par 100 mm i maj vore bra.

Permalänk
Proffsmoddare

Klimatförändringarna är här. Välkomna.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Blev en beställning av Delonghi igår, får se när den kommer. Förhoppningsvis kommer den kyla min lilla etta hyffsat, måste bara redan nu känner jag modda min fönsteröppning på nåt sätt.
Jag har 2st höga vardagsrumsfönster som öppnas och hålls öppna med en hake, dvs det blir max 2cm springa. Såg på bilderna som kundtjänsten på tretti.se skickade att det tack och lov åtminstone verkar vara ett (vad jag vill kalla) för ett soffdammsugarmunstycke format på röret. Är typ exakt ett sånt här:

Så det blir till att modda på nåt sätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett år med gott om regn och en riktig vinter men det är ytterst tveksamt om man ska utgå från de senaste två-tre åren.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Hoppas på ett år med gott om regn och en riktig vinter men det är ytterst tveksamt om man ska utgå från de senaste två-tre åren.

Det är väl tyvärr så, jag tillhör väl den lilla skaran som inte vill ha en likadan sommar som i fjol. Får gärna regna oavbrutet i 2 veckor tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Trunk:

Luftkonditioneringens "maskin" ska sitta utanför ditt fönster, ska va kopplat med en tub slang som går via väggen från maskinen på utsidan till din AC på insidan.

Vad har du för AC? Som du skrev, luften måste ut.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av kintobe:

@Tdoll:

Luftkonditioneringens "maskin" ska sitta utanför ditt fönster, ska va kopplat med en tub slang som går via väggen från maskinen på utsidan till din AC på insidan.

Vad har du för AC? Som du skrev, luften måste ut.

Du pratar om en Luft-Luftvärmepump. Dvs en fast installation som är svårt i lägenhet oftast...

Det Tdoll pratar om är en portabel maskin. Den står inomhus och har ett rör som leder ut varmluften.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yaana:

Hoppas på ett år med gott om regn och en riktig vinter men det är ytterst tveksamt om man ska utgå från de senaste två-tre åren.

Normalt så älskar jag när de regnar mycket, i mitt förra jobb var regn de bästa för då kunde man ta de lugnt på jobbet och på fritiden är de perfekt för då kan man sitta vid datorn utan att dö av värmeslag, hatar dock vinter och mycket snö, har hellre så lite snö som möjligt.
Men den här sommaren ska jag jobba åt kommunen och dom brukar jobba ute oavsett vilket väder de är så jag hoppas på lagom sommar med regn på nätterna men uppehåll dagtid, ser inte fram emot att jobba i regn vilket jag måste ifall de blir så.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen på en liknande sommar även i år. Dock får det gärna inte vara torka i veckor i streck men värmen tackar jag inte nej till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Vi behöver regn i mängder, den som önskar värme och sol hela denna sommaren också borde flytta till Sahara och stanna där. Jag förstår inte hur man kan avsky regn, speciellt sommartid när man inte ens blir frusen trots att man är ute i regnet.

Senhöst med mycket nederbörd är lite deprimerande, mest pga. all gegga och kyla.

Jag är inte troende men hoppas på 150-200mm nederbörd i maj, annars blir det torrår igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, vi behöver verkligen regn i massor om grundvattennivåerna ska ha någon chans att återhämta sig. Grått och regnigt är kanske lite deppigt, men hur glädjande är det med sönderbrända gräsmattor, döda träd, brinnande skog, nedlagt jordbruk, skenande livsmedelpriser och vattenransonering?

Verkar som många inte förstår hur jävla illa det är, utan man njuter bara av att man kan ligga i solen och tänker inte på konsekvenserna. Vi klarar (kanske) en till sommar som förra, men sedan börjar risken för mat- och vattenbrist bli påtaglig, speciellt om torkan samtidigt drabbar stora producentländer av livsmedel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Sommaren 2017 var det väl en jättevarm och torr vår, sen kom regn och kyla och tog över under sommaren. Man vet aldrig.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Sommaren 2017 var det väl en jättevarm och torr vår, sen kom regn och kyla och tog över under sommaren. Man vet aldrig.

Skillnaden för jordbrukets del var att det kom tillräckligt med regn för att grödorna skulle hinna gro och etablera sig 2017, nu i år är det lika snus torrt som i somras. Kommer inte regnet inom ett par veckor får vi samma resultat som 2018, försommartorka som inte går att rädda.

Blir det regn i juli-augusti är det bara djurgårdarna som får en räddning, gräsvallarna växer på snabbt. För alla andra grödor är det redan kört.

Med det sagt är det inte för sent än, vi kan bara hoppas på ett mer gynnsamt år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sommaren 2018 var onekligen varm - men det var värre i början av 1990-talet då hela Mälardalen gick in i tidig höst med brunbrända och avlövade trän redan i slutet av Juli och allt på marken var hö eller brunbränt i princip, riktigt så långt kom man inte förra året då de flesta träden hade löven kvar och de var gröna hela tiden, innan den normala säsongsmässig lövfällningen senare på hösten.

Konstigt att det är så få som kommer ihåg det - alternativt, många av er som skriver här idag var för unga...

Att det då och då blir riktigt varm är inget konstigt, men det som oroar klimatforskare är att den här typen av 'rekordsomrar' kommer med tätare intervaller än innan om man ser 500 år tillbaka - istället 1-2 gånger per normallivslängd så kanske man upplever 2-3 ggr sådana somrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Ja, vi behöver verkligen regn i massor om grundvattennivåerna ska ha någon chans att återhämta sig. Grått och regnigt är kanske lite deppigt, men hur glädjande är det med sönderbrända gräsmattor, döda träd, brinnande skog, nedlagt jordbruk, skenande livsmedelpriser och vattenransonering?

Verkar som många inte förstår hur jävla illa det är, utan man njuter bara av att man kan ligga i solen och tänker inte på konsekvenserna. Vi klarar (kanske) en till sommar som förra, men sedan börjar risken för mat- och vattenbrist bli påtaglig, speciellt om torkan samtidigt drabbar stora producentländer av livsmedel.

Torka är lite som lågkonjunktur i sverige där företag går i konkurs. För de anställda så kan det i början vara skitskönt att få vara ledig, bara ligga hela dagarna och glassa sig. Att kunna gå upp och lägga sig precis när man vill o.s.v.

Min poäng är att regn behövs, det är dock inte alls fel med denna värme om mer regn hade kommit.

Skrivet av xxargs:

Sommaren 2018 var onekligen varm - men det var värre i början av 1990-talet då hela Mälardalen gick in i tidig höst med brunbrända och avlövade trän redan i slutet av Juli och allt på marken var hö eller brunbränt i princip, riktigt så långt kom man inte förra året då de flesta träden hade löven kvar och de var gröna hela tiden, innan den normala säsongsmässig lövfällningen senare på hösten.

Konstigt att det är så få som kommer ihåg det - alternativt, många av er som skriver här idag var för unga...

Att det då och då blir riktigt varm är inget konstigt, men det som oroar klimatforskare är att den här typen av 'rekordsomrar' kommer med tätare intervaller än innan om man ser 500 år tillbaka - istället 1-2 gånger per normallivslängd så kanske man upplever 2-3 ggr sådana somrar.

Det finns lokala avvikelser, jag minns inget år runt 1990 som 2018. Dock har vi haft extrema kalla år, Missväxtåren 1867–1869 är det få som glömmer då mängder av svenskar svalt ihjäl. https://sv.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt%C3%A5ren_1867%E2%...
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/150-ar-sedan-sverige-sva...
Man kan tycka att 150år är mycket, men sett på klimatet så ska man snarare se detta som en väldigt kort tid. Och ja, de var alla bilar, flygplan och annat som orsakade miljökatastrofen på 1860 talet. -Med detta sista sagt så tror jag absolut människan påverkar klimatet i och gör det mycket sämre, det är bara det att oavsett vår påverkan så har vi haft extrema klimatvariationer och kommer fortsätta att ha det. Så samhället borde satsa mer på att vara förberedd för klimatet har alltid förändras.

*edit*
Ser man klimatet globalt sett så en varm sommar 2019 som 2018 så kommer väldigt många människor svälta ihjäl, kanske inte i sverige men i fattigare länder.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Jag minns en sommar runt den tiden (sent 80tal tidigt 90tal) då det var så varmt ute att delar av den nyasfalterade vägen var mjuk, och man kunde göra märken i den
Och att jag fick punktering på min cykel av värmen, har aldrig varit med om det sedan dess.

Hittade denna graf på SMHI och där ser man precis som jag skrev att det var varmare än normalt runt 80-90 talet http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.103002.1555502295!/image/tem...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@anon159643: "Och ja, de var alla bilar, flygplan och annat som orsakade miljökatastrofen på 1860 talet."

Antar att du skrev fel nu

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@RVX: Jag har samma utlopp på min AC, och det passar inte fönstret sådär jättebra. Jag brukar bara ta en filt och stoppa runt hålet så brukar det fixa sig. Tyvärr så ger ju kompressorn i AC:n lite värme ifrån sig som är, och därför blir det ändå en liten varm punkt bakom min ac.

Angående utlopp för dräneringsvatten så har mina 2 portabla AC haft intern behållare samt ett uttag om man vill dra en slang ut genom fönstret istället så vattnet följer med ut.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det året jag tänker på så var det så varmt att det var flertal kända kurviga hoj-vägar där gruset sakta sjönk och asfalten slöt sig ovanpå och det var rent otäckt att åka motorcykel då det var 'halt' i kurvorna just för att asfalten var så mjuk, och det blev mönster efter däcken i asfalten när fordonet rullade förbi.

2018 var väldigt varm - inget att diskutera - men runt 1994 eller vilket år det var så var det på något sätt ännu mer hetare på dagarna men kanske inte riktigt lika varmt om nätterna, och förmodligen torrare luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ser man klimatet globalt sett så en varm sommar 2019 som 2018 så kommer väldigt många människor svälta ihjäl, kanske inte i sverige men i fattigare länder.

Där har vi en stor anledning till att folk över lag inte bryr sig på torkan i Sverige, vi kan ju alltid importera mat och affärerna är knökfulla med allt man kan tänka sig från hela världen. Det var bara AC-enheterna och bordsfläktarna som tog slut vilket i sig beskrevs som storkris i media.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Svårt att njuta när det brinner både i kommunen (precis utanför tätorten) och grannkommunen.

Men visst var det härligt att bada på västkusten med 25+ i vattnet förra året.

Redan som liten spelade man ju Civ2 och då var det noga med att se till så att inte växthuseffekten skenade. Märkligt att varningssignalerna som kom redan då togs emot med döva öron och att man fortsatte att ignorera detta fram till nu.

Medeltemperaturen i Sverige mellan 1991 och 2018 var i snitt 1,7 grader högre jämfört med förindustriell ålder.
https://www.nyteknik.se/miljo/smhi-kraftig-temperaturokning-i...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Svårt att njuta när det brinner både i kommunen (precis utanför tätorten) och grannkommunen.

Men visst var det härligt att bada på västkusten med 25+ i vattnet förra året.

Redan som liten spelade man ju Civ2 och då var det noga med att se till så att inte växthuseffekten skenade. Märkligt att varningssignalerna som kom redan då togs emot med döva öron och att man fortsatte att ignorera detta fram till nu.

Medeltemperaturen i Sverige mellan 1991 och 2018 var i snitt 1,7 grader högre jämfört med förindustriell ålder.
https://www.nyteknik.se/miljo/smhi-kraftig-temperaturokning-i...

Varför är det svårt? Skäms du för att vi har bra väder?

Permalänk
Medlem

Hoppas på en sommar med riktigt bra väder så vinkelåttan i Mussen får rastas ordentligt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Varför är det svårt? Skäms du för att vi har bra väder?

Vad är bra väder egentligen? Torka, vattenbrist och skogsbränder? Ja det skiter man väl i när man sitter på stranden och dricker en öl tänker jag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Vad är bra väder egentligen? Torka, vattenbrist och skogsbränder? Ja det skiter man väl i när man sitter på stranden och dricker en öl tänker jag?

Sol och värme är bra väder.
Bara i Sverige har vi traditionen att elda upp skogar,bilar,soprum och år efter år ha samma problem med att hålla bränderna under kontroll.

Har du inget vatten drick mjölk så länge.

Beskyll gärna inte mig om ni har problem med vad som generellt anses som "bra väder".