Tips på en TYST SSD M.2

Permalänk
Medlem

Tips på en TYST SSD M.2

Tjena! nu behöver jag eran hjälp att hitta en tyst m2 disk! som inte låter högfrekvent och gnisslar och låter när den läser och jobbar.
Jag köpte mig en ny Asus laptop gillade laptopen var schyst och har kvalle osv.

Drar igång datorn och tänker va fasiken är det som låter? är det ssd disken? och tamigfan att det är det!
Kollar genom youtube och det är mängder utav människor som har laptops som just har det problemet med just m2 diskar.
Och givetvis andra användare också! jag vill behålla datorn och tänker byta ut disken i den till en tystare.

Jag har en annan MSI laptop med en m2 disk i som inte låter nåt alls en 256gb evo disk.
Men den kommer få sitta kvar i msi datorn. så nu undrar jag vilken disk ni kan rekommendera som inte har det ljudet som en hel del m2 diskar har.

denna video från youtube är just det ljudet den har också.

https://www.youtube.com/watch?v=KS-BHI667po

Jag är otroligt känslig för oljud i mina datorer och detta oljud är inget jag kommer vänja mig vid!
Men i alla fall tack på förhand Mvh Tom

Permalänk
Medlem

Om du har en EVO disk som du vet fungerar bra så har du nog svaret på din egen fråga där

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad det är för en M.2 disk i den nya laptopen (märke och modell alltså)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Om du har en EVO disk som du vet fungerar bra så har du nog svaret på din egen fråga där

Jo sant!
men alltid bra med mera tips! och vilka som har en tyst disk och märke så att man vet vad man kan prova.

Det var en Intel disk en 660p 512gb disk.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen meningen att en 660p ska låta? Nu blir det ju lite knepigt med RMA eftersom den kommer från en laptop, men jag tycker inte en m.2 disk ska gnissla och borde gå att lämna in på en RMA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Är det verkligen meningen att en 660p ska låta? Nu blir det ju lite knepigt med RMA eftersom den kommer från en laptop, men jag tycker inte en m.2 disk ska gnissla och borde gå att lämna in på en RMA.

Skickades från m.sweclockers.com

Satt med datorn i går och lade in lite saker osv! ljudet är olidligt den låter som en mekanisk disk med högfrekvent ljud och gnissel.

Ska prata med komplett om detta om det går att lösa på nåt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Ska prata med komplett om detta om det går att lösa på nåt sätt.

Skriv gärna hur det går, då jag tycker 660p är en intressant M.2 disk för sitt pris/gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

@Fastie:

Blev ett återköp tyvärr! att sätta en så billig disk i en 23k Asus Laptop är ja helt åt skogen i mitt tycke!
Satsa på en Samsung Evo istället då vet du att du får en tyst disk! men visst det kan finnas måndags ex hos samsung med.
Men jag har haft en del ssd diskar från samsung och aldrig upplevt detta oljud.

Permalänk
Medlem

det är för att det är små mekaniska diskar i chippen...

borde det inte var någon komponent som vibrerar? kanske går att fixa med lite smältlim eller liknande om man hittar komponenten som låter?

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstr...

kanske kan underlätta sökandet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

det är för att det är små mekaniska diskar i chippen...

borde det inte var någon komponent som vibrerar? kanske går att fixa med lite smältlim eller liknande om man hittar komponenten som låter?

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstr...

kanske kan underlätta sökandet?

hahaha ja det kanske det är

Tyvärr är detta ett vanligt problem vad jag har läst och sett på youtube.
det är väl billiga chip med billiga kondensatorer tyvärr! som coilwhine på grafikkort och nätagg när dem sätter billigt skräp i dem.
Öppnar inte gärna en sprillans ny laptop och kör smältlim i den den åker tillbaka till komplett bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

hahaha ja det kanske det är

Tyvärr är detta ett vanligt problem vad jag har läst och sett på youtube.
det är väl billiga chip med billiga kondensatorer tyvärr! som coilwhine på grafikkort och nätagg när dem sätter billigt skräp i dem.
Öppnar inte gärna en sprillans ny laptop och kör smältlim i den den åker tillbaka till komplett bara.

smältlim är sista utvägen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Den är defekt på något sätt, har både Samsung och Intel m2. Dom ska självklart inte låta något

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med en 2TB disk i en ny XPS 9570 och även en 500GB disk i en äldre XPS 13. Den sistnämnda köpte jag på marknaden här på SC för ett par år sedan så den får väl bli bokstöd så småningom, men den nya kommer skickas in på service till Norge eftersom den har massa andra fel också. Låter precis som på videon TS länkade.

Sjukt när seriösa tillverkare skimmar sina kunder i premiumsegmentet genom att använda riktigt dåliga diskar. Beställd direkt från Dell dessutom, så de fick ju behålla hela marginalen.

I de stationära datorerna är det idel Samsungs EVO-serie som gäller för alla M.2-diskar. Ingen av dem har haft missljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har haft samma problem med en 2TB disk i en ny XPS 9570 och även en 500GB disk i en äldre XPS 13. Den sistnämnda köpte jag på marknaden här på SC för ett par år sedan så den får väl bli bokstöd så småningom, men den nya kommer skickas in på service till Norge eftersom den har massa andra fel också. Låter precis som på videon TS länkade.

Sjukt när seriösa tillverkare skimmar sina kunder i premiumsegmentet genom att använda riktigt dåliga diskar. Beställd direkt från Dell dessutom, så de fick ju behålla hela marginalen.

I de stationära datorerna är det idel Samsungs EVO-serie som gäller för alla M.2-diskar. Ingen av dem har haft missljud.

Läste att många som köpt dell/mac har detta oljud från deras m2 diskar! dem var grymt besvikna då dem har lagt stora pengar på dyra maskiner som låter så illa från disken/diskarna.

MSI verkar använda sig utav samsung som sina OEM diskar. och jag har beställt en MSI laptop igen.

Ja det är trist att dem skimmar sina kunder tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

smältlim är sista utvägen

Haha jo! så är det väl!

Permalänk
Medlem

Min ssd från kingston gnisslar också men även moderkortet låter. Men det hörs inte när chassit år stängt.

Det är en kingston a400 240GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har man switchade omvandlare för strömförsörjningen så blir det så - det är både keramiska-kondinga som via piezo-effekt låter och ferriter på drosslar som forma om sig av magnetfältväxligar som generera ljudet - och har man ovanpå detta en last som drar i pulser i en takt inom hörbara frekvenser (som när SSD skriver och läser) så får man hörbart ljud.

Detta är inte lätt att bygga bort.

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att MSI kör med Kingston i sina laptops, då jag har en sådan.
Men det är inget missljud ifrån den! Enheterna vid 20K+ kanske kör med samsung dock.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Jag kan tillägga att MSI kör med Kingston i sina laptops, då jag har en sådan.
Men det är inget missljud ifrån den! Enheterna vid 20K+ kanske kör med samsung dock.

I min Msi har jag en samsung evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

I min Msi har jag en samsung evo.

Hur stor är disken? Min är 256gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Är det verkligen meningen att en 660p ska låta? Nu blir det ju lite knepigt med RMA eftersom den kommer från en laptop, men jag tycker inte en m.2 disk ska gnissla och borde gå att lämna in på en RMA.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl lite samma problem som coil whine i grafikkort. Otur som man kan ha som köpare. Aldrig hört någon som fått lämna in för coil whine eller liknande.

Man kanske kan ha tur..

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Det är väl lite samma problem som coil whine i grafikkort. Otur som man kan ha som köpare. Aldrig hört någon som fått lämna in för coil whine eller liknande.

Man kanske kan ha tur..

Har läst om många och gjort det själv när det gäller nätaggregat. Det finns såklart ett tröskelvärde för hur mycket coilwhine som de godkänner RMA på men det går att få ersatt. Har även läst om många RMAer för grafikkort pga coilwhine (men det kanske är återköp det handlar om).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

En m.2-kort går ändå att ersätta med något annat - det är värre om det är moderkortets VRM (fins ett flertal av dem) eller inbyggda grafikkortets VRM (fins också flertal av dem) som har coil whine på den irriterande nivån.

Att skickat tillbaka på återköp och köpa en ny är ingen garanti att den nya håller tyst den heller, utan med stor sannolikhet också har någon form av irriterande ljud - det är lite samma problematik att spellaptop för > 20k har ljudliga och enerverande fläktar (som till stor del också döljer coil whine från moderkort etc. ...) och är jobbigt att bygga bort och kräver smarta (och kanske kostsamma) lösningar av de som designar produkterna

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

En SSD eller NVMe-disk har inga rörliga delar, så de låter inte. Fläktar och annat brukar vara skyldiga om där är oljud.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

En SSD eller NVMe-disk har inga rörliga delar, så de låter inte. Fläktar och annat brukar vara skyldiga om där är oljud.

det är diskarna som låter fler än jag som fått m2 diskar som låter!

https://www.youtube.com/watch?v=KS-BHI667po

Hade du läst tråden hade du sett detta klipp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

det är diskarna som låter fler än jag som fått m2 diskar som låter!

https://www.youtube.com/watch?v=KS-BHI667po

Hade du läst tråden hade du sett detta klipp!

Jag ber om ursäkt för min kill-gissning. Tack för info, det var nyhet för mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

En SSD eller NVMe-disk har inga rörliga delar, så de låter inte. Fläktar och annat brukar vara skyldiga om där är oljud.

I stort sett all elektronik har faktiskt "rörliga" delar som kan avge ljud, i meningen att de kan vibrera. Ljud skapas ju av vibrationer, och t.ex. spolar och kondensatorer kan börja vibrera p.g.a. de elektromagnetiska krafterna som uppstår när elektricitet flödar genom dem.

Tillverkarna försöker förstås minimera problemet, men det kan vara svårt att bli av med helt eftersom alla delar i datorn påverkar varandra. De flesta av komponenterna man har i datorn avger i själva verket ljud till varierande grad (om man trycker örat mot dem och lyckas isolera dem från fläktljud o.s.v, se t.ex. denna gamla goding för hur man irriterar folk på ett forum för tysta datorer ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Jag kan tillägga att MSI kör med Kingston i sina laptops, då jag har en sådan.
Men det är inget missljud ifrån den! Enheterna vid 20K+ kanske kör med samsung dock.

I min nya MSI laptop fick jag en Kingston 256gb den låter inget heller! och datorn är fan fantastik.

https://www.dustinhome.se/product/5011106625/gp73-leopard-loo...

Med denna ligger jag på 300 fps i cs go! helt sjukt faktiskt.