Skärmen hos Samsung Galaxy Fold går sönder i händerna på recensenter

Permalänk
Melding Plague

Skärmen hos Samsung Galaxy Fold går sönder i händerna på recensenter

Samsung har slagit på stora trumman för den kommande vikbara flaggskeppsmobilen Galaxy Fold. Telefonen får inte den bästa starten då flertalet recensionsexemplar lider av trasiga skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man hoppas att de har tagit i och fyrdubblat sin garantiärendeavdelning

Permalänk
Medlem

Inte precis förvånande, tycker hela konceptet känns dumt om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd

Felet ligger hos dem som betalar 25 000kr för dessa telefoner.

Man har lärt sig att det inte finns någon gräns för hur dumma folk är när det kommer till att betala för telefoner.

Permalänk
Medlem

Att sedan Samsung inte ordentligt informerar att det översta lagret inte ska tas bort som med en skyddsfilm bidrar ju också. Men när man såg bilder på det som en del har plockat bort, så kan man undra lite hur man tar bort så pass mycket utan att lägga märke till att det inte känns eller beter sig som normal skyddsplast.

SBS på båda sidor.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Min första tanke när jag såg den här telefonen var att det inte kommer hålla. Känns inte så överraskande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Felet ligger hos dem som betalar 25 000kr för dessa telefoner.

Man har lärt sig att det inte finns någon gräns för hur dumma folk är när det kommer till att betala för telefoner.

Så om man har pengar och köper saker så är man dum? Tror du vi hade haft TV-apparater med 4K på 55" för 4990:- idag om ingen hade köpt första färg TV-apparaterna för 100.000:- när de kom? Ny teknik kostar pengar och enda sättet att fixa problem och optimera är att få ut produkterna på marknaden.

Tycker det är otroligt dumt att sitta på ett teknikforum och kalla folk dumma för att de investerar i ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så om man har pengar och köper saker så är man dum? Tror du vi hade haft TV-apparater med 4K på 55" för 4990:- idag om ingen hade köpt första färg TV-apparaterna för 100.000:- när de kom? Ny teknik kostar pengar och enda sättet att fixa problem och optimera är att få ut produkterna på marknaden.

Tycker det är otroligt dumt att sitta på ett teknikforum och kalla folk dumma för att de investerar i ny teknik.

Jag håller med dig i sak.

Jag tycker däremot att "enda sättet att fixa problem och optimera är att få ut produkterna på marknaden" är en rätt snäv syn på det hela. Det är inte det enda sättet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Så om man har pengar och köper saker så är man dum? Tror du vi hade haft TV-apparater med 4K på 55" för 4990:- idag om ingen hade köpt första färg TV-apparaterna för 100.000:- när de kom? Ny teknik kostar pengar och enda sättet att fixa problem och optimera är att få ut produkterna på marknaden.

Tycker det är otroligt dumt att sitta på ett teknikforum och kalla folk dumma för att de investerar i ny teknik.

Om du köper värdelösa produkter till onödigt höga priser är du det.
Sedan ska vi inte tala om den enorma mängd människor som inte har pengar men köper dyra saker iallafall det är så klart ännu värre.

Exemplet du kom med är så klart falskt dock..

Permalänk
Medlem

Jaja, de exploderar i alla fall inte.

Jag vill egentligen hemskt gärna att vikbara telefoner skall bli en grej, och jag vill att de skall fungera som den här gör - dvs, att skärmen är på insidan när man viker ihop - och inte som Huawei gör dem, med skärmen på utsidan, så egentligen är det tråkigt att det inte fungerar. Å andra sidan är jag inte ett dugg förvånad att grejerna går sönder. Samsung's presentation hade alla tecken av att det här var en produkt som stressats fram.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Barnsjukdomar är ju att vänta. Löser sig nog i slutändan, plus att detta verkar vara en konsekvens av RTFM eller SBS och inget fel med skärmarna i sig

Ska bli spännande att följa utvecklingen av denna typ av mobiler, får se om det blir ett ordentligt skifte om några år så det blir standard eller om det förblir en gimmick, alternativt andra bättre användningsområden hittas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Och när de fungerar så är det med vissa kosmetiska "fel".

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Vikbara skärmar är en kul grej som nog kommer bli bra om några år.
Fört dyrt, stora och klumpiga just nu. Men om några år så!
Tänk en ipad mini (fast telefon) som viks ihop tre gånger, det hade vart nått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Felet ligger hos dem som betalar 25 000kr för dessa telefoner.

Man har lärt sig att det inte finns någon gräns för hur dumma folk är när det kommer till att betala för telefoner.

Nej. Det är inte problemet.
Problemet är att Samsung inte tycks kunna leverera en produkt som motsvarar den höga prislappens förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Om du köper värdelösa produkter till onödigt höga priser är du det.
Sedan ska vi inte tala om den enorma mängd människor som inte har pengar men köper dyra saker iallafall det är så klart ännu värre.

Exemplet du kom med är så klart falskt dock..

Att köpa saker för pengar man inte har är otroligt dumt oavsett, om du nu inte behöver det för att du bokstavligt dör annars, ja. Men det var inte det du skrev. Telefonen verkar gå sönder av handhavandefel, vilket inte är helt optimalt, men något som uppenbarligen behöver fixas och för att hitta alla problem behöver man få ut en produkt, kanske inte ens är värt att försöka fixa och sedan skrota idén helt.

Jag säger tack till alla som alpha/betatestar ny teknik så att de flesta kan njuta av det i framtiden!

Jag vet inte vad som är falskt med mitt exempel, du får gärna backa upp det med mer än "du har fel".

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag den gamla skolan!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt är Samsung alldeles för snabba att skicka ut sina produkter. Inget som de är ensamma om men ett då stort företag som har en enorm marknad och dessutom tar premiumpriser, speciellt på modellen i fråga, borde verkligen anstränga sig med bättre utvecklade och testade produkter för att framstå som en seriös aktör.

Samsungs SSD-division har förbättrat sig enormt och har klarat dig riktigt bra i flera år. Får hoppas det kan smitta av sig till övriga företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ej förvånade att de krånglar och går sönder, men att det var så många som rapporterar in fel var ej positivt. Dagens vikbara smartphones ännu ingen telefon för P12or och liknande, så lägg ner gnället att telefonen ej är något för dessa kundgrupper.
Det finns hur många andra som helst som verkligen behöver ha en vikbar telefon för att kunna utföra sina sysslor, men om kvalitén på telefonerna inte är så bra ännu, så får de fortfarande släpa med sig en laptop/surfplatta överallt.
Försök sluta tänka att jag själv gör knappt något alls arbete med mobilen och jag klarar mig med en NMT mobil eller liknande, därför bör alla andra också klara sig med en sådan.

Många här på forumet sysslar med utveckling och där handlar det om att ligga först, man kan köpa en mobil som är halvdan idag, för att man om något år senare när kunderna har tillgång till hårdvaran så är ens mjukvara klar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Nej. Det är inte problemet.
Problemet är att Samsung inte tycks kunna leverera en produkt som motsvarar den höga prislappens förväntningar.

Är väl inte Samsungs problem? De kan säkert komma runt detta med användaravtal etc.

Permalänk
Medlem

Finns många saker att diskutera, men apropå hurvida det är "onödigt" med en vikbar telefon eller inte. Kolla gärna in reaktionen från folk ute på stan när de får hålla i en för första gången.

6:33 in i Casey Neistats video.

Permalänk
Medlem

visar bara att denna teknik även i liten skala är inte redo än för att släppas ut på marknaden.. bättre man jobbar på tekniken nåt år eller två så kanske priserna går ner lite, hade ju fan blivt skogstokig om jag köpte en telefon för 20 tusen eller nåt och den skulle gå sönder sådär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Finns många saker att diskutera, men kolla gärna in reaktionen från folk ute på stan när de får hålla i en vikbar telefon för första gången.

6:33 in i Casey Neistats video.

https://youtu.be/86Lr_tChDAU?t=393

Ja? Det är en ball teknik, men knappast speciellt bra. Lite med med 3D-TV. Kommer nog ta ett tag innan telefonernas skärmar håller ordentligt och telefonen inte blir tjock som en tegelsten, eller kostar lika mycket som att hyra en murare över en helg.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja? Det är en ball teknik, men knappast speciellt bra. Lite med med 3D-TV. Kommer nog ta ett tag innan telefonernas skärmar håller ordentligt och telefonen inte blir tjock som en tegelsten, eller kostar lika mycket som att hyra en murare över en helg.

Ja? Det kommer dröja innan de är tillräckligt hållbara och folk i allmänhet har råd med dem.

Permalänk
Medlem

Samma teknik som detta skulle kunna användas för att göra skärmar (och telefoner) extremt mycket hållbarare. Om man skippar böjbarheten men använder en sådan skärm på en vanlig telefon och har något lite dämpande material bakom skärmen så har man en skärm som knappast spricker om den tappas i backen. Tror dock inte detta kommer ske med tanke på hur de verkar resonera i denna marknad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skewgen:

Samma teknik som detta skulle kunna användas för att göra skärmar (och telefoner) extremt mycket hållbarare. Om man skippar böjbarheten men använder en sådan skärm på en vanlig telefon och har något lite dämpande material bakom skärmen så har man en skärm som knappast spricker om den tappas i backen. Tror dock inte detta kommer ske med tanke på hur de verkar resonera i denna marknad.

Ja jag har tänkt precis likadant. Branchen har väl i det närmsta gjort tvärt om och satsat på glas/keramiska baksidor i lurarna som också är benägna att spricka haha! Upplever det som en tydlig satsning på planerat åldrande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Samma teknik som detta skulle kunna användas för att göra skärmar (och telefoner) extremt mycket hållbarare. Om man skippar böjbarheten men använder en sådan skärm på en vanlig telefon och har något lite dämpande material bakom skärmen så har man en skärm som knappast spricker om den tappas i backen. Tror dock inte detta kommer ske med tanke på hur de verkar resonera i denna marknad.

Fast oftast brukar det väl ändå vara glaset och inte själva panelen som spricker? Och jag tror inte folk vill gå tillbaka till plast eftersom glas känns så mycket bättre... Å andra sidan är det ju många som kör med skyddsplast så de skulle ju kunna köra med plastskärm... Ah... fan... vet inte...

Men tror tillverkaren skulle få problem med att telefonen skulle kännas väldigt billig om de körde med plastskärm och därför inte sälja så många. Därför kanske folk skulle föredra en glasskärm med skärmskydd i plast ovanpå trots allt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är väl inte Samsungs problem? De kan säkert komma runt detta med användaravtal etc.

Självklart är det Samsungs problem.
Tror du på allvar teknikjournalister, recensenter och användare kommer finna sig i att en telefon för 25 000 kronor går sönder för att man plockar bort en plastfilm eller för att små partiklar som följer vanlig användning förstör telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ja? Det kommer dröja innan de är tillräckligt hållbara och folk i allmänhet har råd med dem.

Ja okey, det lät som du försökte sälja in dem som de vore det häftigaste någonsin Även om det är lite gimmick så är jag ändå intresserad. Vill gärna ha en telefon som har samma storlek som min iPhone XS, men saknar verkligen den större skärmen från min gamla 7+.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Samma teknik som detta skulle kunna användas för att göra skärmar (och telefoner) extremt mycket hållbarare. Om man skippar böjbarheten men använder en sådan skärm på en vanlig telefon och har något lite dämpande material bakom skärmen så har man en skärm som knappast spricker om den tappas i backen. Tror dock inte detta kommer ske med tanke på hur de verkar resonera i denna marknad.

Nu talar du om mer hållbar för om man tappar telefonen. Det är sant, men man kan redan komma en bra bit på vägen genom att bara ha plast längst fram istället för glas. Det är det ingen som gör, eftersom man tappar reptålighet då (och glas känns "mer premium").

Om jag fick designa en telefon skulle jag börja med att sätta något mjukt, typ gummi längst ut i de fyra hörnen så att det tar upp en del energi om man tappar telefonen. Låt det gå nån millimeter över på framsidan och baksidan så att telefonen alltid landar på det lagret. Kombinera detta med en lösning för ett skärmskydd som stängs över glaset om man vill ha det (Samsung har det på en del modeller, och Apple har det till iPadarna). Allt som allt skulle det göra telefonen mer hållbar, även om det är allt annat än okrossbar. För min del räcker det att det håller för att falla i sten från 1 meter ungefär.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja okey, det lät som du försökte sälja in dem som de vore det häftigaste någonsin Även om det är lite gimmick så är jag ändå intresserad. Vill gärna ha en telefon som har samma storlek som min iPhone XS, men saknar verkligen den större skärmen från min gamla 7+.

Nädå. Jag är inte alls förvånad över problemen med byggkvalitet hos en tidig generation vikbara telefoner och jag kommer hålla min plånbok borta från dem ett bra tag. Det finns en risk att vikbara skärmar helt enkelt aldrig kommer gå att tillverka tillräckligt bra går för att folk ska orka med det i slutändan. Som ja, t.ex. 3D. Men det återstår ju att se, jag hoppas de löser det.

Tyckte mest det var kul att se folks glada reaktioner i verkligheten jämfört med mycket av den allmänna negativiteten i de här trådarna.