Fyra GPU:er i ett och samma datorchassi?

Permalänk
Medlem

Fyra GPU:er i ett och samma datorchassi?

Är det möjligt att köra fyra stycken GPU:er i ett datorchassi utan att hela skiten brinner upp eller åtminstone stänger av sig självt? Jag kör för tillfället min setup liggandes i trådbackar från IKEA, och det går finfint (GPU:erna, som alla har inbyggda fläktar, ligger konstant kring typ 60 grader när jag belastar dem fullt), men det känns sådär ur ett rent estetik- och funktionalitetsperspektiv (svårt att flytta på riggen eller hindra till exempel klåfingriga barn från att kladda på moderkortet).

Således skulle jag vilja stoppa in allting i ett mer vanligt chassi, men är detta ens görbart? Jag har till exempel tittat på Phanteks Enthoo Evolv X där jag tänker mig att man kan montera tre kort horisontellt och ett kort vertikalt med hjälp av en riser.

Är detta en helt befängd idé som absolut inte skulle vara genomförbar, eller skulle det vara genomförbart fast med ett visst tapp i prestanda? Jag har letat som en galning på YouTube efter någon som adresserar detta utan att hitta något. Det närmsta jag kommer är The Compensator 2.0, vilket dock handlar om gaming snarare än om saker som mining, machine learning och video rendering.

Permalänk
Hjälpsam

Helt beroende på vad det är för kort, referensdesign på grafikkorten är att föredra i sådana fall. Byggt flera quadGPU system i chassin som Cosmos II och Obsidian 750.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@Pluffo: Det beror såklart på grafikkort.
Tex RX Vega tar bara upp en slot med vattenblock.

Permalänk
Medlem

Det är fyra stycken ROG Strix 1070-kort jag har, så de bör få plats. Dock har jag bara tre stycken 16x-platser på mitt moderkort, så skulle behöva använda riser på en av korten som jag då tänker att jag måste montera vertikalt.

Jag har fått för mig att vattenkylning är ett måste i en sådan här rigg.

Permalänk
Medlem

Går gör det absolut, även om "helt vanliga" chassin/moderkort kan vara lite problematiska då det sällan finns tillräckligt med plats.

Är man beredd att skaffa lite ovanligare (och dyrare) prylar så finns det:
https://www.supermicro.com/products/chassis/4U/747/SC747TQ-R1...
https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C620/X11...

Eller om du har massor med pengar över och vill ha en färdig dator:
http://www.mullet.se/product.html?product_id=346972

Permalänk
Medlem

1000 serien och uppåt stödjer väl max två kort i sli?
Men du kanske inte ska köra sli och har andra användningsområden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Skrivet av Fastie:

1000 serien och uppåt stödjer väl max två kort i sli?
Men du kanske inte ska köra sli och har andra användningsområden.

Skickades från m.sweclockers.com

vill också minnas det och att det beror på att de kräver minst 8 pci-e linor för att fungera men är inte många cpuer ämnade för privatpersoner som har tillräckligt med linor för att mata 4 portar med minst 8 linor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vill också minnas det och att det beror på att de kräver minst 8 pci-e linor för att fungera men är inte många cpuer ämnade för privatpersoner som har tillräckligt med linor för att mata 4 portar med minst 8 linor.

Bygger du en mining-rigg så har du väl bara 1 lina per kort med risers, så beror väl på vad man gör.