Microsoft lanserar Xbox One S All-Digital Edition – utan optisk läsare

Permalänk

Vilken besvikelse detta blev. De borde dumpa priset aggressivt om de vill ta marknadsandelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Kvittar väl typ numera? Eftersom spelen på konsol också ofta kommer med en patch dag ett...Borde inte detta innebära att koden på skivan innehåller inte nödvändigtvis ett spel som fungerar när möjligheten att ladda ner denna patch försvinner i framtiden?

Möjlighet att sälja vidare finns ju fortfarande förstås intakt för tillfället om man sysslat med sånt. Men just det där med servrarna och fysisk media betyder ju mindre och mindre tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är iofs Nintendo-spelare så livsnödvändiga day-1 patchar är väldigt sällsynta. Av mitt bibliotek med ca 20 Switch-spel kan jag bara se ett kort som kommer vara lite halvdant och det är Final Fantasy X/X-2 remastern då X-2 inte ingick på kortet. Surt, men något värde kvarstår.

Tråkigt om det är sällsynt på de andra plattformarna, men mitt argument kvarstår gällande äganderätten till spelet man köpt.

Skrivet av FredrikMH:

Man kan också tänka miljövänligt om man vill.

Skenanledning såsom @Playboy_1338 uttryckte det. Men vill man tro på att det gör skillnad och det gör positiv inverkan på ens nattsömn så.. Annars finns det hundra andra val man har i vardagslivet som gör långt mycket mer påverkan.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Dessutom som tidigare påpekats så är digital only knappast mycket bättre med tanke på serverhallarna som krävs

Skickades från m.sweclockers.com

Köper du på skiva belastar du ju servrarna typ lika mycket ofta får du ju tanka rejäla uppdateringar trots att du köpt samma dag som spelet släpptes. Så servrarna finns oavsett.

@Swedish Berserk tror denna kommer bli en sån de säljer för 1500kr eller ännu lägre på olika reor, den lär ligga på minst 1990 som dagens one gör när den väl funnits ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Saknar tiden när man köpte spelet på kasett/skiva och faktiskt fick hela spelet där. Nu känns det som skivan man köper mest är symbolisk för spelen patchas med flera gigabytes redan på dag 1.

Utan alla servrar lär väl spelen knappt gå att spela. På PC finns åtminstone en communitys/moddar/emulatorer och fildelningssajter som kan hålla spelen levande i all framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

@issue: Yup, visades upp igår också

https://news.xbox.com/en-us/2019/04/16/introducing-xbox-game-pass-ultimate/

15$ för Xbox Game Pass/Xbox Live Guld.

Tillgängligt för insiders, men kommer som produkt senare i år.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Vad är då miljövänligast, återvunnen plast och aluminium på en fast liten skiva som inte smutsar ner ute i vår miljö, eller en stor serverhall som ska stå på 24/7 och matas med kolkraft alternativt kärnkraft. För att vederbörande eventuellt ska installera spelet 1 gång eller 2.

Det är väl en intressant fråga helt klart.

Spel som tillverkas i plast och som skeppas till fysiska butiker vs. en serverhall som står online och tillhandahåller nedladdning av filerna digitalt. Bör också väga in det minskade utsläppet för att man inte behöver tillverka en optisk läsare.

Men svaret är kanske inte så självklart. Eldar man på med kol för att driva ett onödigt stort datacenter så är det kanske ingen succé nej. Drivs det däremot på förnybar energi borde det vara bättre. Men jag kanske har dålig känsla på klimatpåverkan.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Klart besviken på storleken. Hade köpt den om den var betydligt mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Relik 📜

Hatten av för reklamen ändå! De driver rätt bra med sig själva.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Xbox One SAD förkortat 🤦‍♂️

Börjar inte detta bli ett ganska uttjatat skämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Klart besviken på storleken. Hade köpt den om den var betydligt mindre

Fast är det där inte ganska mycket av en icke-fråga. Produkter existerar ju ändå inom ett visst storleksspann där exakt storleken är mindre viktig. Låt oss leka med tanken att den skulle blivit lika stor men bara hälften så hög - hur hade det påverkat vart du placerat den? Eller om vi istället talar om samma höjd men halva bredden. Återigen - hur hade det påverkat dess placering?

Permalänk
Medlem

De borde slänga med denna gratis om man tecknar 1-2 år Xbox game pass. Det hade nog varit en bra taktik för att ta marknadsandelar inför nästa generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

De borde slänga med denna gratis om man tecknar 1-2 år Xbox game pass. Det hade nog varit en bra taktik för att ta marknadsandelar inför nästa generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp!

https://m.sweclockers.com/nyhet/26199-microsoft-lanserar-pren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast är det där inte ganska mycket av en icke-fråga. Produkter existerar ju ändå inom ett visst storleksspann där exakt storleken är mindre viktig. Låt oss leka med tanken att den skulle blivit lika stor men bara hälften så hög - hur hade det påverkat vart du placerat den? Eller om vi istället talar om samma höjd men halva bredden. Återigen - hur hade det påverkat dess placering?

För mig som reser är det möjligheten att ta mindre volym i min packning. Bästa hade varit att kapat den på mitten från långsida till långsida.

Så återigen en mindre hade varit bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

@zeem: Fast "folk som reser mycket och vill ta med sig sin Xbox/PS4" känns ju som en oerhört smal kundgrupp? Speciellt så eftersom det finns så många alternativ:
1: Bärbar dator
2: Nintendo Switch, Nvidia Shield, PS Vita etc
3: Om det handlar om två fasta platser, två olika hem etc, så måste ju bästa lösningen vara att skaffa två konsoler. De är ju ändå på väg att bli så billiga i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@zeem: Fast "folk som reser mycket och vill ta med sig sin Xbox/PS4" känns ju som en oerhört smal kundgrupp? Speciellt så eftersom det finns så många alternativ:
1: Bärbar dator
2: Nintendo Switch, Nvidia Shield, PS Vita etc
3: Om det handlar om två fasta platser, två olika hem etc, så måste ju bästa lösningen vara att skaffa två konsoler. De är ju ändå på väg att bli så billiga i dagsläget.

Vad vill du ha sagt? Att min åsikt om att vilja ha en mindre xbox är fel?

Att det är en smal kundkrets är det ingen tvekan om men för mig hade en betydligt mindre varit bättre. Det behovet jag har och vill uppflylla blir inte bättre av att det är snart billigt att köpa två stycken eller byta system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Undrar om Microsoft verkligen sparade så mycket pengar på detta ingrepp?

En ny bluray-drive till xbox one kostar inte ens 200kr på ebay, och då är ju frågan kostnaden är för microsoft, skulle säga under 100kr, om ens det.

De har ju dessutom skruvat dit en plåt där bluray-spelaren satt, vilket är manuellt arbete och kostar ju pengar det med, och tagit fram en ny mold för gjutning av ytterhöljet i plast.
Såg ut som man tagit bort sata-connectorn på moderkortet men att hålen finns fortfarande kvar att löda dit en ny om man vill.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Undrar om Microsoft verkligen sparade så mycket pengar på detta ingrepp?

En ny bluray-drive till xbox one kostar inte ens 200kr på ebay, och då är ju frågan kostnaden är för microsoft, skulle säga under 100kr, om ens det.

De har ju dessutom skruvat dit en plåt där bluray-spelaren satt, vilket är manuellt arbete och kostar ju pengar det med, och tagit fram en ny mold för gjutning av ytterhöljet i plast.
Såg ut som man tagit bort sata-connectorn på moderkortet men att hålen finns fortfarande kvar att löda dit en ny om man vill.

dom själva sparar nog inte pengar på just ingreppet i sig. men om detta gör att de får fler marknadsandelar genom att sälja fler konsoller samt börjar sälja fler premenuationer på gold/game pass så blir det nog mer vinst.

sen är det nog ett test inför framtiden för att se hur modellen tas emot.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Vad vill du ha sagt? Att min åsikt om att vilja ha en mindre xbox är fel?

Att det är en smal kundkrets är det ingen tvekan om men för mig hade en betydligt mindre varit bättre. Det behovet jag har och vill uppflylla blir inte bättre av att det är snart billigt att köpa två stycken eller byta system.

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis får du ha vilken åsikt som helst, menar bara att MS kommer sälja kanske 5-10 miljoner SAD och då måste givetvis vi visa viss ödmjukhet. Att minska ner storleken är givetvis ingen dum idé allt annat lika, men att så skulle ske för att 0,1 procent av användarna lättare skulle kunna ta med sig konsolen på resan är ganska oväsentligt för MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Såg ut som man tagit bort sata-connectorn på moderkortet men att hålen finns fortfarande kvar att löda dit en ny om man vill.

Fast tydligen finns kontakten ännu på plats enligt Austin Evans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hakro807: Ännu värre isåfall. Jag tyckte dock att kontakten var borta, men som sagt. Isåfall kan man ju ful-modda en xbox digital edition med en bluray-läsare

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@hakro807: Ännu värre isåfall. Jag tyckte dock att kontakten var borta, men som sagt. Isåfall kan man ju ful-modda en xbox digital edition med en bluray-läsare

Tveksamt, precis som Xbox och Xbox 360 är jag övertygad om att läsaren har speciallösningar för att stoppa pirater.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hakro807: Det är väl om de modifierat bioset, men annars så förstår jag inte varför den inte skulle acceptera en orginal-drive ifrån xbox one.

360 driven kunde man ju flasha, så den var i allafall inga problem.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Givetvis får du ha vilken åsikt som helst, menar bara att MS kommer sälja kanske 5-10 miljoner SAD och då måste givetvis vi visa viss ödmjukhet. Att minska ner storleken är givetvis ingen dum idé allt annat lika, men att så skulle ske för att 0,1 procent av användarna lättare skulle kunna ta med sig konsolen på resan är ganska oväsentligt för MS.

Eftersom du verkar vara den enda som förstår hur företagsvärlden fungerar och känner dig tvungen att övertala mig om att de inte kommer att göra en mindre. Anser jag bara vara nedvärderande av min åsikt att tycka det var synd att den inte var mindre. Det även dumförklarar mitt intellekt samt mina erfarenheter från minst 20års arbetsliv och ännu fler år levda.

Dina inlägg kan vi jämföra med att jag hade tyckt det varit fint att solen skall vara uppe ett par timmar längre och du förklarar att det kommer den inte göra för att jorden roterar med en viss hastighet. Vad för det mänskligeheten vidare? Ingen blir gladare. Att jag sedan står med min avhandling i astrofysik bakom ryggen spelar ingen roll.

Hade jag istället frågat dig varför inte solen kan vara uppe längre hade din förklaring passat sig klart mycket bättre.

Tro inte att detta forum består av personer som inte vet något om någonting för det är verkligen inte så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Exakt min tanke. Den här produkten tar bort det bästa med konsol, möjligheten till beggade/lånade spel.

Är ju tillverkarnas våta dröm att låsa in folk i deras egna överprissatta digitala butiker.

Ta t ex read dead 2 har ett listpris på horribla 749:-, nu ”generöst” rabatterat till 562:-.
429:- om man traskar in på Elgiganten, vilket sen går att låna ut / kränga vidare.

Eller så går du til allkeyshop och hittar billigaste och betalar max 300 kr för digital nyckel, ingen är låst till microsoft shop bara. Sen riskerar man inte tappa bort skivan och slipper stoppa in en skiva varje gång man startar spelet det är guld värt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.