Intel Core 9000-serien med åtta kärnor och 35 W TDP lanseras i maj

Permalänk
Melding Plague

Intel Core 9000-serien med åtta kärnor och 35 W TDP lanseras i maj

Efter en längre tids rykten listar återförsäljare nya varianter av Intels Core 9000-processorer för stationära datorer. Dessa bjuder på åtta kärnor och har en TDP-nivå på 35 W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Core i9-9900T är 454,63 GBP, motsvarande cirka 5 500 kronor.

Intel tar fortfarande i så det knakar med sina prissättningar, de håller ut så länge de kan med sina överpriser.

AMD har byggt momentum med Ryzen 1000 och 2000, hoppas Ryzen 3000 blir den succen vi alla hoppas på och ger AMD en massiv skjuts framåt. Detta kommer tvinga Intel till mer innovation och till slut även lägre priser så vi åter igen kan komma tillbaka till en konkurrensdriven processor marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Core i9-9900T är 454,63 GBP, motsvarande cirka 5 500 kronor.

Intel tar fortfarande i så det knakar med sina prissättningar, de håller ut så länge de kan med sina överpriser.

AMD har byggt momentum med Ryzen 1000 och 2000, hoppas Ryzen 3000 blir den succen vi alla hoppas på och ger AMD en massiv skjuts framåt. Detta kommer tvinga Intel till mer innovation och till slut även lägre priser så vi åter igen kan komma tillbaka till en konkurrensdriven processor marknad.

Har inte det där hoppet om att AMD ska få en massiv skjuts framåt hållit på i 10-15 år nu? Är väl dags att ge upp hoppet, börjar snart likna en religiös rörelse som väntar på att Jesus ska komma tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Har inte det där hoppet om att AMD ska få en massiv skjuts framåt hållit på i 10-15 år nu? Är väl dags att ge upp hoppet, börjar snart likna en religiös rörelse som väntar på att Jesus ska komma tillbaka.

Stämmer priserna samt klockfrekvensen på Ryzen är de ikapp. 7nm ger utrymme.

Att folk vill det bästa för AMD är väl bara att kolla inlägget du citerar för att få reda på varför.

Permalänk
Skrivet av AMDDDDD:

Stämmer priserna samt klockfrekvensen på Ryzen är de ikapp. 7nm ger utrymme.

Att folk vill det bästa för AMD är väl bara att kolla inlägget du citerar för att få reda på varför.

Har du nån info angående priserna för jag har svårt att tro att det bästa de har att komma med kommer att kosta under 4500kr då 2700x kostar 3700kr. Så om de kan mäta sig med 9900k så kommer de att ta betalt för det. Bara en tanke jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@Hank Solo: Alltid haft den känslan om AMD och när jag gick från Radeon till Nvidia för ett GTX 970 kände jag mig super nöjd samtidigt som jag känt mig lika nöjd efter att ha uppgraderat från en i5 2500k till en Ryzen 5 2600x.

Just nu är AMD starka och jag hoppas att det håller i sig. Just för att det lägger mer press på Intel även om dom fortfarande dominerar server sidan. Men man behöver inte vara inne länge på r/amd för att få lite kult vibbar.

Samma som Nvidia forum get lite samma vibbar som var bland Iphone användare, primärt bland de tidigare generationerna.

I slutändan hoppas man väll på en god hälsosam konkurrens som ger prisvärda produkter i alla segment. Men när man spenderar sådana pengar som dator komponenter ändå kostar är det väldigt lätt att vilja ha validering i att man gjort rätt val och alla sidors anhängare är snabbt villiga att förse än med det.

Just nu tycker jag det är roligare att följa AMD nyheter just för att inga av Intels har gett mig den där goa hype känslan och AMD har lite vind i ryggen. Jag skulle bli nöjd ifall dom håller god fart ett bra tag till så det inte blir en fis istället för kuling.

Men när intel väl kommer med antingen något roligt i 3d stacking tekniken och eller lyckas med nästa steg i förminskningen tror jag det kan komma att bli intressantare att följa igen.

Det känns lite som att AMD har en tendens att pusha sina grejjer sneppet för tidigt och att både Nvidia och Intel är duktiga på att strax därefter picka hål på fansen hopp. Nog för att jag just nu fanboyar AMD, särskilt med hopp om att Navi på grafik sidan skall bli rolig så skulle det vara lite kul endå ifall Intel kom med något stort strax efter att nästa Zen släpps.

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Core i9-9900T är 454,63 GBP, motsvarande cirka 5 500 kronor.

Intel tar fortfarande i så det knakar med sina prissättningar, de håller ut så länge de kan med sina överpriser.

AMD har byggt momentum med Ryzen 1000 och 2000, hoppas Ryzen 3000 blir den succen vi alla hoppas på och ger AMD en massiv skjuts framåt. Detta kommer tvinga Intel till mer innovation och till slut även lägre priser så vi åter igen kan komma tillbaka till en konkurrensdriven processor marknad.

Jag köpte min 4790k för 2500kr för fem år sen. Idag finns en bra cpu 9700k som kostar 4k. Alltså vad förväntar sig folk att allt ska vara gratis. Allt går upp bilar mobiltelefoner osv osv. För mig är det inte dyrt att ge ca5k för det bästa inom spelandet el 4k när det för 5 år sen kostade 2500kr. Och 4790k kan säljas för 1500kr nu så 5500-1500 4k för det bästa som finns. Inget konstigt med det. Kommer amd med nåt bra så ska de helt klart ta 5k för det inget konstigt med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Jag undrar vilken målgrupp man har med 9900T. Vem som behöver 8 kärnor är så begränsad i sin TDP i en stationär dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag undrar vilken målgrupp man har med 9900T. Vem som behöver 8 kärnor är så begränsad i sin TDP i en stationär dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt grymt om man vill göra en liten dator där luftflöde och sådant är begränsat, samtidigt som man vill ha den som primär maskin. Va min första tanke.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag undrar vilken målgrupp man har med 9900T. Vem som behöver 8 kärnor är så begränsad i sin TDP i en stationär dator?

Skickades från m.sweclockers.com

HTPC Gaming för vardagsrummet och spela på Storbild 4K.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag undrar vilken målgrupp man har med 9900T. Vem som behöver 8 kärnor är så begränsad i sin TDP i en stationär dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag undrade samma sak. Det känns som om den är till för unika ej konsumentlaster. Och jag tror ej att den kommer säljas i vanliga butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

HTPC Gaming för vardagsrummet och spela på Storbild 4K.

Om processorn belastas på alla 8 kärnor i spelet lär den inte ligga särskilt högt i frekvens om man nu sätter en 35w kylare på den. Så tror spelprestandan kan bli bättre med en variant med färre kärnor och högre frekvens. Vore intressant att se test mot ex 8100t som bara har 4 kärnor men alltid ligger på 3,1ghz med en tdp på 35w.
Har man möjlighet att montera en rejäl kylare så lär den dra ifrån eftersom processorn kan gå upp i högre turbo dock.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Denna borde ju kunna gå att köra på z170/z270 moderkort då utan problem om de släpper bios update.

Tänk vad många som skulle uppgradera till denna då.
Hoppas Intel är smarta där

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om processorn belastas på alla 8 kärnor i spelet lär den inte ligga särskilt högt i frekvens om man nu sätter en 35w kylare på den. Så tror spelprestandan kan bli bättre med en variant med färre kärnor och högre frekvens. Vore intressant att se test mot ex 8100t som bara har 4 kärnor men alltid ligger på 3,1ghz med en tdp på 35w.
Har man möjlighet att montera en rejäl kylare så lär den dra ifrån eftersom processorn kan gå upp i högre turbo dock.

Generellt är prestandan på många långsamma kärnor bättre än på få snabba, om strömförbrukningen sätter gränsen. Problemet är bata att faktiskt belasta alla kärnor i det förstnämnda fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade gärna bytt min 8600T mot 9900T, men 5500kr....

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag undrar vilken målgrupp man har med 9900T. Vem som behöver 8 kärnor är så begränsad i sin TDP i en stationär dator?

Skickades från m.sweclockers.com

tror du har en liten poäng där faktiskt, vad skulle en vanlig 9900 ligga på för TDP vid samma clock?

Det finns ju dock en poäng med just strömsnåla cpu'er, för begränsad kylförmåga i mindre burkar eller om man vill satsa på tystnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

tror du har en liten poäng där faktiskt, vad skulle en vanlig 9900 ligga på för TDP vid samma clock?

Det finns ju dock en poäng med just strömsnåla cpu'er, för begränsad kylförmåga i mindre burkar eller om man vill satsa på tystnad.

Jo men vilken typ av last där man vill ha 8 kärnor i låg klockfrekvens? Det känns inte om en konsument cpu på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jo men vilken typ av last där man vill ha 8 kärnor i låg klockfrekvens? Det känns inte om en konsument cpu på något sätt.

Funkar ju bevisligen bra i telefoner och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Har inte det där hoppet om att AMD ska få en massiv skjuts framåt hållit på i 10-15 år nu? Är väl dags att ge upp hoppet, börjar snart likna en religiös rörelse som väntar på att Jesus ska komma tillbaka.

Jo, det stämmer ... men jag tror faktiskt att det är exakt det som har hänt just nu. T.o.m innan 3000-serien.

Skrivet av Vangen:

HTPC Gaming för vardagsrummet och spela på Storbild 4K.

I 2ghz? Minesweeper 4k isf

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Core i9-9900T är 454,63 GBP, motsvarande cirka 5 500 kronor.

Intel tar fortfarande i så det knakar med sina prissättningar, de håller ut så länge de kan med sina överpriser.

AMD har byggt momentum med Ryzen 1000 och 2000, hoppas Ryzen 3000 blir den succen vi alla hoppas på och ger AMD en massiv skjuts framåt. Detta kommer tvinga Intel till mer innovation och till slut även lägre priser så vi åter igen kan komma tillbaka till en konkurrensdriven processor marknad.

Finns ingen anledning att sänka priserna när dom säljer allt dom kan producera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Funkar ju bevisligen bra i telefoner och liknande.

ARM big.LITTLE och liknande om består av olika kärnor, där de är aktiva vid olika belastningar är ej jämförbar emot 9900T https://en.wikipedia.org/wiki/ARM_big.LITTLE

Nej nämn istället vanliga konumentlaster om gillar 8st lågt klockorna kärnor och man kommer fram till att denna cpu troligen inte kommer säljas till vanliga desktops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Core i9-9900T är 454,63 GBP, motsvarande cirka 5 500 kronor.

Intel tar fortfarande i så det knakar med sina prissättningar, de håller ut så länge de kan med sina överpriser.

AMD har byggt momentum med Ryzen 1000 och 2000, hoppas Ryzen 3000 blir den succen vi alla hoppas på och ger AMD en massiv skjuts framåt. Detta kommer tvinga Intel till mer innovation och till slut även lägre priser så vi åter igen kan komma tillbaka till en konkurrensdriven processor marknad.

AMD är redan relevant, sedan första ryzen lanseringen har dom tagit åt sig stor del av marknaden från att nästan gå i konkurs. Skulle ryzen floppat hade intel monopol nu.

Hur man än vänder det så är ryzen bästa bang for buck, samt vill man endast köra apu så skall man inte äns vända åt intel.

Har man råd med en 2080 ti, har man också råd med intel topp of the line för att klämma dom sista fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Finns ingen anledning att sänka priserna när dom säljer allt dom kan producera.

Detta lär ändra ifall AMD kommer ikapp eller förbi Intel i enkeltrådsprestanda.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hank Solo:

Har inte det där hoppet om att AMD ska få en massiv skjuts framåt hållit på i 10-15 år nu? Är väl dags att ge upp hoppet, börjar snart likna en religiös rörelse som väntar på att Jesus ska komma tillbaka.

Vadå de har ju redan kommit tillbaks. Ryzen 2 är kanon och får man ner energiförbruker/ upp prestandan ännu mer med 7nm så blir den ett givet köp tills intel krymper till 10nm iaf..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt okej för en allt-i-ett-dator med stort behov av multitasking.
Perfekt på många kontor där man vill köra hela office-paketet samtidigt och hålla koll på ett antal webbsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Generellt är prestandan på många långsamma kärnor bättre än på få snabba, om strömförbrukningen sätter gränsen. Problemet är bata att faktiskt belasta alla kärnor i det förstnämnda fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej det går emot de flesta rekommendationer jag sett att ha så hög entrådsprestanda som möjligt för bra spelprestanda, visst hjälper det med 8 kärnor i vissa spel men det beror på hur många MHZ man behöver offra kan ju hända att den lyckas hålla en frekvens över 3,1Ghz trots usel kylare. Men lite därför jag vill se tester.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej det går emot de flesta rekommendationer jag sett att ha så hög entrådsprestanda som möjligt för bra spelprestanda, visst hjälper det med 8 kärnor i vissa spel men det beror på hur många MHZ man behöver offra kan ju hända att den lyckas hålla en frekvens över 3,1Ghz trots usel kylare. Men lite därför jag vill se tester.

Det finns arbetsplatser där chefen/ledningen vill att man ska göra annat än att spela hela dagarna.
Trotts att företagen köper in nyare utrusning än färg för grottmålningar.

Läser man på SweClockers kan man ibland tro att spela är det enda man kan göra med en dator.
Men exempelvis Intel har faktiskt kunder som har andra användningsområden.

Jag tror iofs att om man strikt ska hålla 35W så är en 4 eller 6 kärnig processor oftast bättre än en 8 kärnig processor.
Åtminstone om det är Skylake+++++
Men det är väl tänkbart att om man exempelvis ska bygga en strömsnål server, att den kan få mer gjort med 8 kärnor än 4 eller 6, även på 35W.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det finns arbetsplatser där chefen/ledningen vill att man ska göra annat än att spela hela dagarna.
Trotts att företagen köper in nyare utrusning än färg för grottmålningar.

Läser man på SweClockers kan man ibland tro att spela är det enda man kan göra med en dator.
Men exempelvis Intel har faktiskt kunder som har andra användningsområden.

Jag tror iofs att om man strikt ska hålla 35W så är en 4 eller 6 kärnig processor oftast bättre än en 8 kärnig processor.
Åtminstone om det är Skylake+++++
Men det är väl tänkbart att om man exempelvis ska bygga en strömsnål server, att den kan få mer gjort med 8 kärnor än 4 eller 6, även på 35W.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske ska läsa det jag citerade innan du svarar. Det var en person som tyckte denna skulle bli bra till en htpc för just spel. Och det ifrågasatte jag om den verkligen skulle vara så lämplig till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej det går emot de flesta rekommendationer jag sett att ha så hög entrådsprestanda som möjligt för bra spelprestanda, visst hjälper det med 8 kärnor i vissa spel men det beror på hur många MHZ man behöver offra kan ju hända att den lyckas hålla en frekvens över 3,1Ghz trots usel kylare. Men lite därför jag vill se tester.

Nja, just i spel är väl högre enkeltrådsprestanda att föredra, just för att man där inte brukar kunna belasta alla kärnor effektivt. Men den sammanlagda prestandan är alltså högre med många långsamma kärnor, sen är det upp till mjukvaran att faktiskt utnyttja det.

Har dock ingen aning om varför jag citerade dig. Det var tänkt som ett svar till "14ccKemiskt", inte dig. Måste ha klickat helt sjukt fel nånstans och haft hjärnsläpp när jag inte märkt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kanske ska läsa det jag citerade innan du svarar. Det var en person som tyckte denna skulle bli bra till en htpc för just spel. Och det ifrågasatte jag om den verkligen skulle vara så lämplig till.

Jag läste det du citerade innan jag svarade och DÄR stod det inget om varken HTPC eller spel.
Däremot så backtrackade jag inte diskussionen och alla syftningar till tidernas begynnelse.
Å mitt hemska mistag får jag be så hemskt mycket om ursäkt och önska en glad påsk.
Jag hoppas du kan finna det i ditt hjärta att förlåta mig.

Skickades från m.sweclockers.com