Permalänk
Avstängd

Första datorbygget i en Node 304

Som rubriken anspelar så bygger jag min första pc.
Jag skriver specs här nere, jag behöver främst hjälp med expertis/erfarenheter kring nätagg, längder och dylikt.

MODERKORT: ASUS Rog Strix X470-I
CHASSI: Fractal design Node 304
CPU: Ryzen 7 1700X
GPU: RX 580 Nitro+ 4GB
SSD: EVO 840 250 GB (kommer förmodligen att behöva bytas till en M2)
RAM: 16GB - tvekar mellan 2666 mhz, 3000 mhz eller 3200 mhz. Siktar på Vengeance, Vulcan (låter åt det) eller Ballistix. Vet att Ryzen diggar minne, men spelar det verkligen någon roll? Sen står det på moderkortshemsidan O.C bredvid alla frekvenser som kortet klarar av. Betyder det att moderkortet överklockas? Jag vill inte överklocka nånting alls. Jag ser på överklockande = överhettning, massa kylning = inte bra för kortet. Typ.

Nätaggregat: Jag kan max ha 160 cm i det chassit, så jag siktar på modulärt och 140 mm.
Prismässigt: Fractal Design Integra M 650W eller Corsair CX650M 650W -Båda är 140 mm. Däremot semi-modulära - som jag undrar vad det är. Jag fattar att några sladdar saknas och några är där, jag vill ha inte ha sladdar som inte gör nånting i chassit. Och 650W räcker väl?

Annars har jag tittat på Seasonic Focus SGX 650W men den är lite dyr. Eller Fractal Design Edison M 750W men då tar jag lika gärna Seasonic.

CPU-kylare: Här har vi det stora problemet. Jag fattar noll. Jag ska inte ha någon vattenkylning (finns tre fläktar med node 304) eller liknande, bara en fläkt över cpu:n. Allt ska vara så litet som det går. De jag kollat på är:
Amd Max Wraith (helst denna, så lite erfarenheter med den vore topp)
Cryorig C7
Arctic Freezer 7 Pro rev. 2 (bra mått)

Det jag ej inhandlat än: MOBO; RAM; CPU-kylare; Nätaggregat; Skärm - just för jag ville ha lite helhetsperspektiv på allt. Jag har köpt lite grejer andrahand, kommer köpa lite grejer nya, beroende på hur "utbytbara" vissa saker är. MOBO kommer jag behöva köpa nytt oavsett då ingen säljer det. Budgeten ska räcka för allt, om jag kan köpa något andrahand gör jag det, men inte heller skräp.

Skärmen jag ska ha: ASUS 24” 144Hz MG248QR - skärmen måste ha freesync.

Chassit kan jag inte byta, det ska vara mini-itx.

Jag uppskattar verkligen alla tips och råd. Om jag har skrivit i fel tråd så säg till.

Permalänk
Medlem

ASUS Rog Strix X470-I
Fractal design Node 304
RX 580 Nitro+ 8GB
Fractal Design Integra M 550W
Corsair LPX 3000
Ryzen 2600
M.2 SSD

Mitt tidigare bygge bestod av ovanstående. Alltså mycket lik den du tänkt bygga. Allt passar utan konstigheter i monteringen.

Ryzen 1xxx har officiellt stöd för max ramhastighet på 2666Mhz. Allt över det betraktas som överklockning. Med en enkel inställning i Bios (D.O.C.P) aktiveras överklockningsprofilen. Förutom högre hastighet ökar vdimm från 1.2 -> 1.35 volt vilket i teorin innebär lite högre värmeutveckling, men är försumbart i praktiken. De är konstruerade att köras i specificerad hastighet.

Nätagget du funderar på är modulärt för vga/sata/molex. 24-pin och 8-pin atx power är de enda fastmonterade kablarna. De behövs ju oavsett övrig konfiguration så det kvittar, såvida man inte vill byta kablar av estetiska skäl.

Enda jag funderar om är cpu-kylaren... Node 304 har gott om utrymme och man kan utan problem montera en billig slim-tower som är tystare och kyler bättre än lågprofilsvarianterna. Har själv testat Freezer 33 och Gammaxx 400 och de orsakade inga problem med övriga delar i chassit.

Hoppas mina erfarenheter kan vara till hjälp.

Permalänk
Avstängd

@Wcx:

@Wcx: @Wcx: Jävligt schysst att du svarade. Hjälpte mycket faktiskt.

Angående RAM-minne kan jag lika gärna köpa en 2666 istället för 3000 mhz? Inte så stor prisskillnad, men det händer väl ingenting med moderkortet om jag har ram på 3000 då det är moderkortet som "bestämmer" i vilken frekvens den kör?

Angående CPU-kylare

Freezer 33 ser bra ut faktiskt, men det står kompatibel med: LGA1151 Socket, LGA2011-3 Socket, LGA1150 Socket, LGA2011 Socket, LGA1155 Socket, LGA1156 Socket.

Hittar inte AM där. Det kanske finns en mounting kit?

Gammaxx 400 skulle jag köpa direkt - att den är 15 cm hög och 14 cm bred gör alltså inget. Jag menar den är nästan lika bred som moderkortet. Men det kanske bara är bra.

Annars tittade jag på med nån from Webbhallen på: Phanteks TC12LS Black Low Profile 6 heatpipes 120mm PWM fans och Noctua NH-L9i Low profile CPU Cooler - LGA115x.

Men större fläkt kyler väl ner "övriga delar" av datorn också s.a.s?

Uppskattar att du tar dig tid!

Permalänk
Medlem

Ja det är inga problem att köra 3000 i 2666. Ställs in i Bios. Omvänt kan bli problematiskt då det inte finns garantier att ram kan köras i högre än specade hastigheter. Skulle själv köpa de snabbare nu när prisskillnaden är så pass liten. Ryzen gillar hög bandbredd. Finns massor av tester kring detta ämne.

Freezer 33 passar och har fått efterföljare i form av freezer 34 och esports one. Finns tester av ett par av dem här på Sweclockers. Kommer också i 2-fläktsvarianter för den intresserade.

Jo luftflödet ökar med större fläktdiameter vid samma varvtal. En 140 mm fläkt med 120 mm skruvfästen passade perfekt på min Gammaxx 400 i Node 304.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en dator i vardagsrummet i ett Node 304-chassi. Är inne på andra bygget i den och har provat lite olika komponenter.

I kylningsväg började jag med en Corsair H80i kylare. Om jag monterade fläkten utanpå chassit på baksidan fick den plats och det fungerade fint tills pumpen la av. Då bytte jag till en Noctua NH-U12S som fungerade bra. Efter uppgradering från Intel 4770k till ett system AMD Ryzen 2700X har jag kört med Wraith Spire-kylaren som följde med processorn.
Har även bytt ut 92mm-fläktarna fram i chassit mot nyare versioner från Fractal Design (Fractal Design Silent Series R3 92mm). Skaffade då även en liten fläktkontroller - Noctua NA-FC1 Fläktkontroller - då fläktanslutningarna på moderkortet (ASUS ROG STRIX X470-I GAMING) som gick att styra bra var för få och jag ville kunna kontrollera dem lite mer än man kan göra med bara splitter-kablar. Nu i efterhand kan jag inte säga att jag använt fläktkontrollern speciellt mycket så den går nog fint att skippa.

Mitt första nätagg var ett Silverstone Strider ST65F-G 650W, men efter att Intel-systemet började krångla bytte jag till ett Corsair TX650M V3 650W som jag kör med än idag. Var i slutändan inget fel på Silverstone-agget heller, utan moderkortet som jag då hade som hade problem. Se bara till att skaffa ett kort nätagg som är modulärt så det får plats samtidigt som ett grafikkort och du slipper onödiga kablar.

Till mitt Ryzen-bygge valde jag G.Skill 3200 CL14-minnen då det finns prestanda att hämta i Ryzen 2700X med snabbare minnen. Har även försökt mig på lite minnestiming-överklockning som gett lite resultat. (Läs gärna i minnestråden för Ryzen här på Sweclockers om du vill gräva ner dig lite i det - https://www.sweclockers.com/forum/trad/1471332-traden-om-minn...

Kör även med StoreMI som man fick en gratislicens för med moderkortet. Rätt skönt att ha en stor disk att slänga in alla spel på som automatiskt ser till att det man använder ofta blir flyttat till och accelererat av SSDn. I mitt fall är det en 256GB partition av min M.2-drive som parats ihop med en 4TB mekanisk HDD. Hade gärna använt hela M.2-disken som "fast tier" i StoreMI, men gratislicensen tillåter bara 256GB så det har fått duga och har hittills fungerat rätt bra.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd

@Wcx: "Nätagget du funderar på är modulärt för vga/sata/molex. 24-pin och 8-pin atx power är de enda fastmonterade kablarna."

Är det fractal design m650w eller menar du semi-modulära generellt? Vad tycker du om Seasonic Focus SGX 650W?
Hursomhelst blir det nog fractal design här också..

Gällande CPU-fläkt tvekar jag mellan det eMannen sa, alltså en AMD Wraith och en Gammaxx 400 - får undersöka vidare här.

Värdefulla erfarenheter iaf, jag återkommer så fort jag har lite framsteg

Permalänk
Medlem
Skrivet av RosaGosse:

Är det fractal design m650w eller menar du semi-modulära generellt?

https://support.nzxt.com/hc/en-us/articles/202798380-Full-Vs-...-

Skrivet av RosaGosse:

Vad tycker du om Seasonic Focus SGX 650W?

Tyvärr. Inga egna tester av det så jag kan inte uttala mig.

Permalänk
Avstängd

Snart klar

Så nu är det typ klart.
Moderkortet fick precis plats - jag köpte ryzen processor från nån på blocket. Det slutade efter ett långt telefonsamtal med att jag skickade ner alla mina delar till han i GBG och han byggde datorn åt mig. Helt sjukt faktiskt och han har gjort det bra. Jag kan lägga upp bilder på det snart då chassit är moddat s.a.s.)

Fractal design Node 304
ASUS TUF B450-PRO GAMING - ATX / B450
RX 580 Nitro+ 4GB
Corsair LPX 3000 eller 3200 anpassat för ryzen.
Ryzen 1700x
250 gb SSD 840 EVO
Fractal Design Effekt 700W (har inte sett några recensioner på nätagget)
Skärm: Hanspree 24" HG244PJB

Jag har två frågor:

1. Är det verkligen någon skillnad mellan
Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Black 3200MHz Ryzen-edition (https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...) OCH

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz (https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...)

Jag vet att det "ska" vara anpassat för Ryzen men påverkar det verkligen? Tror personligen inte jag kmr märka någon skillnad. Men mår processorn "bättre" så att säga med Ryzen minnen?

2. Skärmen jag helst vill ha är Hanspree 24" HG244PJB ; https://www.hannspree-gaming-hg244pjb.com/#Page_1.A
Någon som har erfarenhet av märket/skärmen? Bara sett två positiva recensioner på youtube.
Den har freesync och är okej pris.

Alternativt funderar jag på ASUS MG248QR / 24" : https://www.webhallen.com/se/product/274262-ASUS-MG248QR-24-1...
Den är lite mer standard kanske. Också med freesync.

Mvh,

Aria.