Lönsamt att börja med mining 2019?

Permalänk
Avstängd

Lönsamt att börja med mining 2019?

Jag funderar på att börja med mining, mest för kul skull, men jag funderar om man iaf kan gå +-= efter precis alla utlägg, eller om det blir förlust i praktiken om man inte typ äger ett eget datacenter idag?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

det är i princip värdelös att börja mina nu. expansionen har död ut och den nuvarande hypen är över. det ända du kan typ göra är att försöka mina redan nu nåt som kanske vid nästa hypen kan vara värt nåt. men just nu gör du bara förlust med det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: jag slutade 2015, för de var dyrt å hålla de lönsamt då, idag vet jag absolut inte hur de ser ut, men ASIC grejerna var inte billiga då, å lär inte vara billiga idag häller.

jag föredrog heldre en ASIC miner före en GPU miner pga utrymmes skäl, då tog GPU riggen upp för mycket plats.

jag avslutade min minig tid med AntMiner S2 och S3.
hade S1:or också men de var plus minus noll på dem kontra inkomst och drift kostnad på dem. men hårdvaran var ju avbetald sedan länge med BTC på mina S1or då.

S2 å S3 var också hårdvaran avbetald på å de genererade lite pengar på slutet än mina S1:or, men inte lika mycket som när de var nya.
Så jag la ned 2015 totalt när inkomsten inte var mer än några 100:- efter att elen var betald.

Jag kan tänka mig att det är MYCKET svårare idag å tjäna pengar när de finns bolag som de på Island som fyller hur många 100 kvadrat meter som helst med GPU riggar för mining, de mine:ar så jävla fort att svårighetsgraden på BTC krypteringen stiger så jävla fort att vi små aktörer hinner inte tjäna in pengarna vi behöver för att betala hårdvaran ens.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Det lät inte så positivt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man går back i dag, det är bara så. Om mot förmodan valutorna går upp i värde längre fram kanske man får vinst, men då är det bra mycket lättare att bara köpa valuta direkt.

Som hobby kan det vara skoj. Tråkigt och rätt knepigt att deklarera.

Krypto är fantastiskt, mining är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du har tillgång till fri el, kan du gå med vinst. Annars är det ingen mening.
Sitter idag med en 13.5 TH asic tjänar ca 25kr om dagen

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Säg att Bitcoin rusar i värde om några år. Då blir det du minar idag värt mycket, mycket mer.
Minade en hel del för 6 år sedan eller så, men slutade efter jag dubblerat min investering. (30k till 60k).

Vilket var väldigt dumt med facit i hand. Hade jag fortsatt och behållit hade coinsen varit värda runt 100 miljoner i dagsläget, men med det sagt så hade jag ju förmodligen sålt av ändå när man var uppe i en miljon eller två.

Om du köper Radeon VII exempelvis så går du +/- 0 efter ungefär 14 månader och har ett gratis grafikkort med dagens kurser.
Säg att Bitcoin skulle stiga till $80k istället så har du gjort en vinst på +50 000:-.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Säg att Bitcoin rusar i värde om några år. Då blir det du minar idag värt mycket, mycket mer.
Minade en hel del för 6 år sedan eller så, men slutade efter jag dubblerat min investering. (30k till 60k).

Vilket var väldigt dumt med facit i hand. Hade jag fortsatt och behållit hade coinsen varit värda runt 100 miljoner i dagsläget, men med det sagt så hade jag ju förmodligen sålt av ändå när man var uppe i en miljon eller två.

Om du köper Radeon VII exempelvis så går du +/- 0 efter ungefär 14 månader och har ett gratis grafikkort med dagens kurser.
Säg att Bitcoin skulle stiga till $80k istället så har du gjort en vinst på +50 000:-.

Säg att Bitcoin tappar i värde om några år. Då blir det du minar idag värt mindre, mycket mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Säg att Bitcoin tappar i värde om några år. Då blir det du minar idag värt mindre, mycket mindre.

Visst, men om man sitter på en bra GPU redan så är det ingen direkt kostnad att mina lite på kortet.
Strömförbrukning på en hundring i månaden och man får tillbaka 600:- i dagens kurs med ett Radeon VII.
Säg att man säljer av för att täcka strömkostnaden så backar man inget, förutom att man sliter på grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Jag räknade på elen med alla avgifter, skatter + moms och då låg det på 1,50 kr. Trodde först jag tjänade Spotify och Netflix per månad på ett 1080 när krypto-kursen låg högt men när jag tog med alla parametrar med vad elen egentligen kostar så blev vinsten mycket mindre. Inte värt att slita på sitt graffe tyckte jag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Lodisen: Jag räknade på elen med alla avgifter, skatter + moms och då låg det på 1,50 kr. Trodde först jag tjänade Spotify och Netflix per månad på ett 1080 när krypto-kursen låg högt men när jag tog med alla parametrar med vad elen egentligen kostar så blev vinsten mycket mindre. Inte värt att slita på sitt graffe tyckte jag.

Ja, för min del ser det annorlunda ut.
Efter el/elnätsavgifter och allt runtomkring så blir det runt 600:- på ett Radeon VII.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, för min del ser det annorlunda ut.
Efter el/elnätsavgifter och allt runtomkring så blir det runt 600:- på ett Radeon VII.

Ja räknar du på en strömkostnad på 0,7kr/kWh (som du ursprungligen skrev) så är det lätt att få ihop kalkylen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Lodisen: jaha, ja då ger det nytta. Då har du några musik och Streamingtjänster gratis Du har väll räknat om dina 0,7 kr till ett verkligare belopp förmodar jag.

1 kr och 50 öre + 10kr/dag betalar jag inklusive moms. Har Enefit och Vattenfall samt staten att betala till. Du tar väll med eldistributören i dina beräkningar. I mitt fall tar Vattenfall mer pengar än Enefit.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Man får räkna på värdeminskning på kortet också. Fläktarna ger upp tidigare när man minear, har bytt många... Ändå smartare att bara köpa coins rakt av lm man spekulera på lång sikt, smidigare på alla sätt än att minea.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Säg att Bitcoin rusar i värde om några år. Då blir det du minar idag värt mycket, mycket mer.
Minade en hel del för 6 år sedan eller så, men slutade efter jag dubblerat min investering. (30k till 60k).

Vilket var väldigt dumt med facit i hand. Hade jag fortsatt och behållit hade coinsen varit värda runt 100 miljoner i dagsläget, men med det sagt så hade jag ju förmodligen sålt av ändå när man var uppe i en miljon eller två.

Om du köper Radeon VII exempelvis så går du +/- 0 efter ungefär 14 månader och har ett gratis grafikkort med dagens kurser.
Säg att Bitcoin skulle stiga till $80k istället så har du gjort en vinst på +50 000:-.

Kanske inte världens bästa argument. Du kan lika gärna köpa bitcoin och gå med vinst pga värdestigning. O värdet kan ju lika gärna gå ner...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta pengarna för en rigg, sätt in pengarna på Avanza ISK och swingtrada bitcoin eller eth cert istället.
Den är så volatil så den kan lätt studsa 10% i veckan.

Permalänk
Avstängd

om du har möjlighet att majna i ett rum/byggnad där du annars håller värmen uppe med eldrivna element, kan du ju majna där och i princip få elen till riggen gratis då den ersätter elementen. Detta funkar då en dator skapar massa värme när all energi i grafikkorten måste ta vägen någonstans. Denna möjlighet är ju dock endast möjlig om:
1. Det är rätt årstid (element behövs)
2. du betalar lika mycket krona/el för dina element som övriga uttag
3. ljudnivån inte blir ett problem (dock kan man bygga ett miningrig knappt hörbart om man undervoltar grafikkorten)

Permalänk
Avstängd

Jag själv majnar på så sätt, och med ett vega 56 får jag då 30 dollar/mån vid moneromining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MSAKE75:

Kanske inte världens bästa argument. Du kan lika gärna köpa bitcoin och gå med vinst pga värdestigning. O värdet kan ju lika gärna gå ner...

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men om man redan har ett grafikkort är det billigare att betala för elen än att köpa coinsen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Hej, har en dumfråga. Har en känsla av att jag startat bitcoin när det beg av sig typ 2008 men vet inte hur jag ska leta upp detta bland alla mina gamla hdiskar, ligger dom i någon speciellt filformat ? eller kan man söka på något annat sätt ?? Har ett helt gäng hdiskar ! Och troligen inte några bitcoins men man vill ju gärna utesluta åtminstånde

/ Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

enkelt svar nej