Testpilot: Alienware Area-51m – bärbar speldator med utbytbara komponenter

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gång i tiden en Lenovo Ideapad som hade grafikkortet modulärt i ett liten släde man kunde ta ut. Tanken var att kunna byta det mot ett vassare i framtiden. Det var så jag uppfattade det iaf. Men icke.

Har sagt det förr och säger det igen, aldrig en "gaming" laptop. Inte så länge MXM (eller liknande nyare standard) inte tillämpas fullt ut och faktiskt är praktiskt användbart i laptop på samma sätt som du kan byta grafikkort på en desktop. Kan man verkligen byta ut det? Hur gör man? Garanterar Dell att det går i framtiden? Är man bunden av Dells konstruktion för extrapengar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Imponerande maskin, men uppgraderingsbara laptops speciellt Intel baserade är kanske det dummaste jag har hört i hela mitt liv.
Är en 90% sannolikhet att nästa generation CPUer inte kommer att stödja moderkortet och sannolikheten att Dell kommer att tillverka "GPU-moduler" ett par år in i framtiden är nog inte mycket bättre. Men är någon dum nog att lägga 50k på en släpbar dator, är de knappast intresserade av att uppgradera en sliten laptop.
Har ens de billigare versionerna samma strömförsörjning?

P.S Borde vara olagligt att sälja en 9700K med 8gb ram, diskvalificerar Dell för all framtid köp.

Prata om att riva sönder tusenlappar i duschen.

Kollade upp detta nyss och de i7 9700k som säljs med Alienware 51m har 12 gb ram.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag köpte en gång i tiden en Lenovo Ideapad som hade grafikkortet modulärt i ett liten släde man kunde ta ut. Tanken var att kunna byta det mot ett vassare i framtiden. Det var så jag uppfattade det iaf. Men icke.

Har sagt det förr och säger det igen, aldrig en "gaming" laptop. Inte så länge MXM (eller liknande nyare standard) inte tillämpas fullt ut och faktiskt är praktiskt användbart i laptop på samma sätt som du kan byta grafikkort på en desktop. Kan man verkligen byta ut det? Hur gör man? Garanterar Dell att det går i framtiden? Är man bunden av Dells konstruktion för extrapengar?

Håller med här.
Även om MXM är en standard så är det ju så mycket mer än den fysiska monteringen som måste stämma.
Plus att det mig veterligen aldrig släppts MXM kort på den "fria" marknaden.
Utan korten kommer från skrotade datorer eller mindre nogräknade reservdelsförsäljare.

Det är lite synd faktiskt.
Det skulle ju garanterat finnas en marknad för MXM kort om laptop tillverkarna slutade att låsa ner sina maskiner.
Men det är ju klart, dom säljer ju hellre en ny laptop än att låta användare uppgradera grafikkortet i sin "gamla" dator för en bråkdel av priset.

Vad gäller just "Alienware Area-51m" så blir man ju låst till max 9900K.
Nästa generations Intel kommer garanterat att kräva en ny sockel, chipset etc. och då tar det ju stopp.
Så CPU uppgradering blir ju för de som köper maskinen med en snikigare processor.

För GPU'n är dom ju lite vaga och kallar uppgraderingen "onboard graphics module replacement":

Som verkligen inte ser ut som en MXM modul:

Så där är du beroende av Dell's goda vilja.
Och man kan bara gissa vad nyare kort kommer att kosta.