Permalänk
Medlem

Externa nätagg?

En fundering när jag nu tittar på ITX-grejer. Varför verkar det inte finnas någon marknad för externa nätagg?

Alltså en powerbrick som man har till laptops. En sådan i SFX-storlek med typ 500 W hade gjort ITX-system ännu mindre och smidigare. Det behövs såklart en liten grej som delar upp inkommande ström i de olika kontakterna till moderkort osv, och jag inser att detta måste standardiseras osv. Men fördelen med att kunna placera nätagget lite var du vill (i och med att du kan förlänga elkablar praktiskt taget hur långt som helst) hade varit välkommet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Dell da 2 externa adapter är ett tips om man är lite strömsnål och använder typ ett 1050ti eller liknande energiklass.
Kan inga bra som är på mer än det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hulle:

En fundering när jag nu tittar på ITX-grejer. Varför verkar det inte finnas någon marknad för externa nätagg?

Alltså en powerbrick som man har till laptops. En sådan i SFX-storlek med typ 500 W hade gjort ITX-system ännu mindre och smidigare. Det behövs såklart en liten grej som delar upp inkommande ström i de olika kontakterna till moderkort osv, och jag inser att detta måste standardiseras osv. Men fördelen med att kunna placera nätagget lite var du vill (i och med att du kan förlänga elkablar praktiskt taget hur långt som helst) hade varit välkommet.

/hulle.

En så stor nätdel blir fysiskt stor, den kommer också att kräva en tämligen grov kabel om den blir mer än nån decimeter lång och en rejäl kontakt som tål strömmen, mindre nätdelar kan ju vara vettiga men jag tror inte riktigt på att bygga "normalstarka" på det sättet.
Det finns däremot moderkort du kan mata med 19V för det är ju den vanligaste spänningen för laptops men det finns en anledning till att laptopladdarna inte blir så mycket starkare än 200W, å andra sidan så behöver man ju sällan mer effekt än så.
Jag hade hellre sett att man sluppit ha en del onödiga externa nätdelar men det är väl ett lätt sätt för tillverkarna att slippa bekymmer med olika spänningar på olika marknader och krav på säkerhet.

Jag hoppas det kommer en del småmoderkort nu till Zen 2, apuerna lär ju klara sig fint utan grafikkort och en hel dator lär nog inte dra över 80 W som max vid full last så där lär det finnas en möjlighet att bygga smått på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Min personliga åsikt är att det är "fusk" med extern nätdel. Ja, det gör själva "dator"-enheten mindre, men istället får du en ful klump till nätdel du ska ställa någonstans, och fler sladdar.