Svenskar har fortsatt förtroende för vårdens datahantering – trots 1177-läckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska jag va helt ärlig så tror jag mer på att det är för att gemeneman inte bryr sig över huvud taget i slutändan.

Vet själv hur de är på jobbet och man börjar prata id-skydd med kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det handlar om att max 0.5% av alla förstår nyheten och hört talas om den. Sådant här förklaras inte, det är bara text.

Hade folk vetat hur IT ser ut inom sjukvården hade de reagerat ordentligt för den är INTE bra

Permalänk
Medlem

Tror ingen bryr sig länge för folk vet ingen tar något ansvar för det som händer.
Kolla bara på vad som hände med trafikverket när det läckte data, ett tag senare får de ett toppjobb bara!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Föredetting

Med tanke på hur tekniknyheter formuleras om de över huvud taget dyker upp i mainstreammedia är jag inte förvånad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

20% är för korkade.
20% är för naiva.
20% är för passiva efter generationer av indoktrinering.

Själv känner jag en hopplöshet mot systemet, så kanske det senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är självklart för att förtroendet för vården låg i botten redan innan läckan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swebbe:

Det är självklart för att förtroendet för vården låg i botten redan innan läckan..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl helt separata frågor hur man anser att vården hanterar privat data och hur effektivt mottagandet i vårdsystemet är?

Men OM det nu skulle hänga ihop ändå så borde det väl vara tvärt om? Om det generella förtroendet för vården är lågt så borde förtroendet för vårdens datahantering också vara lågt. Undersökningen visar ju på motsatsen. Alltså att förtroendet för datahanteringen är högt.
Jag förstår inte din logiska koppling riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Det kommer ta 30-40år tills vi idag på Sweclockers ersätter dagens pensionärer. Just då kommer IT utvecklingen ta fart på riktigt och gå mot rätt håll.

Eller så har utvecklingen sprungit ifrån oss och vi blir stofilerna som håller den tillbaka. Circle of Life

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

För mig är inte dålig hantering av uppgifter ens något problem i jämförelse med resten av sjukvården där folk förlorar livet helt i onödan pga långa köer.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl helt separata frågor hur man anser att vården hanterar privat data och hur effektivt mottagandet i vårdsystemet är?

Men OM det nu skulle hänga ihop ändå så borde det väl vara tvärt om? Om det generella förtroendet för vården är lågt så borde förtroendet för vårdens datahantering också vara lågt. Undersökningen visar ju på motsatsen. Alltså att förtroendet för datahanteringen är högt.
Jag förstår inte din logiska koppling riktigt.

Med tanke på att hela vården har digitaliserats så har det en del att göra med hur det utförs. Hela min familj jobbar inom vården, dock är jag färgad av mina senaste 2 veckors visiter med konstant smärta och absolut ingen hjälp. Senast idag vart jag hemskickad med grova smärtor så jag knappt kan gå med alvedon. Det känns som "Va frisk eller dö" råder..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swebbe:

Med tanke på att hela vården har digitaliserats så har det en del att göra med hur det utförs. Hela min familj jobbar inom vården, dock är jag färgad av mina senaste 2 veckors visiter med konstant smärta och absolut ingen hjälp. Senast idag vart jag hemskickad med grova smärtor så jag knappt kan gå med alvedon. Det känns som "Va frisk eller dö" råder..

Skickades från m.sweclockers.com

Jaja. Upplevelsen du fick var du säkert inte nöjd med. Men det är som sagt inte direkt samma fråga som frågeställningen nyheten handlade om.
Frågan om hur sjukvården hanterar data kring personliga uppgifter är ju inte samma sak som hur lång kötiden är eller hur nöjd man är med behandling eller medicinering. Det kan förekomma flera felaktigheter och samtidigt kan kunddatan skötas på ett bra sätt. Undersökningen visar ju på att vi verkar ha rätt högt förtroende för just sjukvårdens hantering av personuppgifter och det måste inte sitta ihop med kölängdstid. Det är i grunden två olika delar vill jag påstå oavsett om man digitaliserat sjukvården eller ej.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

" I år bygger undersökningen på svar från 1006 svenskar "

Dessa undersökningar borde verkligen inte få publiceras, tycker absolut inte 1006 kan stå svar för hela sveriges befolkning.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

amenvafan,, Sjukvården och Vårdguiden är ju 2 helt olika organisationer. Kanske inte så konstigt att man har tilltro på ena men inte den andra.

Permalänk
Medlem

Är väl som VW , först tycker alla det är hemskt men sen köper folk deras bilar ändå!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Det var ju inte precis hela journaler utan endast ett enskilt telefonsamtal till 1177 för rådgivning. Tror nog Svensson inte bryr sig ett skit om att dennes samtal om sin snoriga 4 åring som hostat i en vecka ligger på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

" I år bygger undersökningen på svar från 1006 svenskar "

Dessa undersökningar borde verkligen inte få publiceras, tycker absolut inte 1006 kan stå svar för hela sveriges befolkning.

Eller så kanske du skall lära dig lite grundläggande statistik, 1006 är tillräckligt så länge som urvalet är korrekt utfört.

Går annars väldigt enkelt att testa, räcker att du har rätt så basala kunskaper i programmering.

I valfritt programspråk:

1. skapa en array.
2. fyll den med 7,3 miljoner element (antalet röstberättigade i Sverige 2018) eller för den delen 900 miljoner (antalet röstberättigade i årets val i Indien) enligt en fördelning du bestämmer (kan vara 57% ja, 43% nej. Eller partisympatier. Du bestämmer.)
3. dra sedan slumpmässigt 1000 element från den (du kan välja att ta bort de element du redan dragit, eller dra om om du skulle råka välja samma mer än en gång, upp till dig.)
4. jämför sedan fördelningen av det slumpmässiga urvalet med den fördelning du bestämde i punkt 2.
5. upprepa det hela några gånger.

Man kan lära sig en hel del saker genom praktiska exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Källa på det?

Hur svårt är det att googla "dog i vårdkö" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Hur svårt är det att googla "dog i vårdkö" ?

Hur svårt är det att ta med en länk som stödjer ditt påstående? Det är du som har bevisbördan, inte vi andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Inte så jätteförvånande. Svensken är ju världsmästare i naivitet.

detta + alla är konflikt rädda, till och med i en enkel enkät som frågar om du har förtroende säger folk svaret som ger"path of least resistance" det vore ju jobbigt med uppföljningsfrågor om man svarade det svårare alternativet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Hur svårt är det att ta med en länk som stödjer ditt påstående? Det är du som har bevisbördan, inte vi andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jag har ju inte påstått något. Jag läste bara posten precis som dig.

Permalänk
Medlem

@Farthinder:
Det har jag gjort första svaret var att de trodde jag gjorde reklam för 1177.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen annan orkade googla

https://www.sjukhuslakaren.se/wp-content/uploads/2017/02/2017... på sidan 9 och framåt här kan man läsa om olika vårdplatsbrist samt personalbrist / överbelastnings-relaterade dödsfall som inträffade under 2016 i Sverige.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

När man skickar iväg hemliga uppgifter till en öststat och betalar för att dom ska få uppgifterna vet man att allt är fucked upp. Helt seriöst tycker man ju att man borde kunna dömas för landsförräderi även i fredstid och alla inblandade i den soppan borde ha fått skaka galler i många, många år.

Så jag blev inte det minsta överraskad av läckaget nu, den här gången får man väl anta att det iaf inte var avsiktligt utan ren klantighet/snålhet.