Finns det något chassi på marknaden som ser gammalt ut?

Permalänk

Finns det något chassi på marknaden som ser gammalt ut?

När jag kollar runt bland chassin så har jag väldigt svårt att hitta något som jag gillar. De flesta ser antingen alltför futuristiska, alltför coola eller alltför stilrena ut. Vill att det ska finnas 5,25"-plats. Gillar när det är många knappar, portar, fack och grejer. Finns det något "gamingchassi" med bra egenskaper som har mer av en "kontorschassilook" där ute på den aktuella marknaden?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

När jag kollar bland de allra billigaste så hittar jag ibland sådana som jag gillar utseendemässigt, men så är de ju kanske inte den allra bästa kvalitén eller den allra bästa funktionaliteten.

T.ex. så gillar jag hur det här ser ut (Mission SG GGX 1.1, 300-kronorsklassen), det ser så himla trevligt och ärligt och på nåt sätt "gulligt" ut:

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

kan nog knappast bli mer tidigt 2000tal kontorsdator.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=83789

just add 5.25" card/usb/whatever reader
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s400886766

byggkvalitén är nog inge vidare dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Den såg härlig ut ja! Kändes inte som en särskilt köpvänlig sida dock ... Är det så att 5,25-platser blir mindre och mindre vanligt ju mer påkostat ett chassi är, typ? Det tycker jag är knasigt.
Visst, inom datorvärlden så gillar jag modernitet vad gäller kvalité (typ enda området i livet där jag gör det), men det kan ju inte vara ett självändamål i sig. Det känns nästan som att det blivit lite coolt att skala bort funktioner, som nya mac:ar som har typ en ingång.
Älskar då nånting signalerar "funktion".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hade satsat på detta:
https://www.inet.se/produkt/6911819/phanteks-enthoo-pro-svart

Phanteks har riktigt fin kvalitet på sina chassi pch är långt från budgetversionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: ... och är nog omöjligt att få tag på 13 år senare.

Permalänk

Riktigt bra förslag båda två, fattar inte att jag inte lagt märke till dem på inets hemsida, har ju kollat där massor av gånger på chassina. Antar att ögonen tappar avläsningförmågan efter ett tag.

Kändes också som att proshop hade extra många såna där chassin, AeroCool var ett märke som hade många chassin i min smak Nån som har erfarenhet av det märket? Det här tyckte jag såg trevligt ut: https://www.proshop.se/Chassi/AeroCool-Aero-800-Chassi-Midito...

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1121962/datorutrustning/datorkomponenter/chassibarebone/midi-tower/lian-li-pc-8nb-midi-tower#

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk

Kör själv Antec 500. Mycket trevligt chassi för det priset. Även plats för SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Känns kul när det är mer än ett 5,25-fack. Nån som har nåt tips på vad man skulle kunna använda det till mer än för optisk enhet?

De två senaste förslagen har "floppy" ... vad är det meningen att man ska ha i det facket nu för tiden? Diskettenheter var väl inkompatibla även på den tiden som de chassina tillverkades?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Känns kul när det är mer än ett 5,25-fack. Nån som har nåt tips på vad man skulle kunna använda det till mer än för optisk enhet?

De två senaste förslagen har "floppy" ... vad är det meningen att man ska ha i det facket nu för tiden? Diskettenheter var väl inkompatibla även på den tiden som de chassina tillverkades?

Man kan väl ha lite allt möjligt

https://www.pinterest.se/lucahammer/525-bay-gadgets/

Förvaringslåda, minneskortläsare, fläktkontroll, eller kontrollpanel för ljudet var väl ganska vanligt. Förutom optisk enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Härligt! Gillar såna med fler usb-uttag, kortläsare m.m.

Hade varit häftigt om det fanns ett ljudkort man kunde stoppa in i ett sånt fack. Har inte lyckats googla fram något sådant dock.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Fläktkontroller har jag till salu om du är intresserad. Scythe Maste Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: Hör av mig ifall det blir aktuellt, är nog ett par moduler som har högre prioritet dock

Men hade jag haft en sån här så: https://www.webhallen.com/se/product/236512-Lian-Li-PC-D600WB...

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

De två senaste förslagen har "floppy" ... vad är det meningen att man ska ha i det facket nu för tiden? Diskettenheter var väl inkompatibla även på den tiden som de chassina tillverkades?

Jag har en Icydock MB663USR-1S i ett av mina.
Väldigt praktiskt, sitter den i så fungerar den som en intern disk, om man tar ut den, så är den en extern disk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Det finns ju en del chassin där man kan öppna fronten för att avtäcka några fack. Vet ni något sådant chassi, där det är meningen att man kan ta bort fronten helt och hållet? För jag har sett ett par som verkar öppnas med gångjärn och alltså förmodligen ska sitta kvar.

Såna man kan öppna missar jag ju i listorna eftersom jag inte ser facken när jag skummar igenom.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Kör själv Antec 500. Mycket trevligt chassi för det priset. Även plats för SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tycker du att ljudnivån är för det chassit?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Helt klart godkänt. Har man på högst hör ett lite dovt ljud från lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

5,25- och expansionsplatshysteri - krav på chassi, mobo och psu?

Bland det värsta jag vet inom teknik är då man vill åstadkomma en viss grej men inser att hårdvaran man äger gör att det helt enkelt inte går. Därför vill jag att min framtida burk ska ha "allt" – dock inte nödvändigtvis moderna grejer. Dessutom älskar jag looken av en massa knappar och reglage (dock inte lampor).

Jag vill ha åtminstone tre stycken 5,25"-platser, för att kunna installera CD, minneskortläsare, enhet för att rippa ljudkassetter. Gärna mer också, men utbudet av chassin som har fler platser än så är lite begränsat.

Vad gäller expansionsplatser så skulle jag vilja ha möjlighet att lägga över VHS-material på datorn. Även ha möjlighet till ett thunderbolt-kort.

Har dock väldigt begränsade kunskaper om vad en sån här approach ställer för krav på chassi, moderkort och PSU. Kommer det dra mycket ström? Kommer det finnas tillräckligt med sladdar och portar i en vanlig setup eller måste man kolla noga efter vissa specifikationer? Hade ju varit snopet om brasklappen jag nämnde i första stycket besannas trots alla grandiosa planer, nämligen att det visar sig att det helt enkelt inte går/når.

Kommer man behöva tänka på någon extra avancerad kylning (burken ska även innehålla bra hårdvara för 1080p-gaming) med alla dessa extra komponenter?

Vad gäller thunderbolt kanske det är klokast med gigabyte-moderkort som är kompatibelt med deras alpine ridge-kort?

Vad gäller chassi så har jag sneglat på Lian Li PC-8NB. Drömmen hade varit ett PC-D600WA men det är så fruktansvärt dyrt.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Går det att ta loss frontdörren på ett Fractal Design Define XL utan att ta sönder den? Man gör väl ljuddämpningen en björntjänst genom att göra så, men om jag skulle ha ett i min ägo så skulle jag göra det.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

När jag kollar bland de allra billigaste så hittar jag ibland sådana som jag gillar utseendemässigt, men så är de ju kanske inte den allra bästa kvalitén eller den allra bästa funktionaliteten.

T.ex. så gillar jag hur det här ser ut (Mission SG GGX 1.1, 300-kronorsklassen), det ser så himla trevligt och ärligt och på nåt sätt "gulligt" ut:

https://komponentkoll.se/ajax/products/13511.jpg

Köpte detta chassi för att bygga klart en enklare dator och det är förvånansvärt bra kvalitet på denna.

Permalänk

@CyberNerd: Rena porren! FT02 hade varit i en lämpligare prisklass än Temjin verkar det som, hittar dock inte just det där till salu nånstans.

@exhale315: Härligt att höra! Tankarna har dock växt sig lite grandiosare än det antal 5,25"-platser Missionchassit hade tyvärr, annars så älskar jag looken på det.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Jag hade siktat in mig på ett Phanteks Enthoo Pro, då det känns som att priset med tanke på storleken på chassit och antalet 5,25-platser var bättre än andra aktuella chassin på svenska marknaden. Men så såg jag i det finstilta att det bara har tre 5,25". Vad i hela fridens namn är då den fjärde rektangeln för någonting?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Men så såg jag i det finstilta att det bara har tre 5,25". Vad i hela fridens namn är då den fjärde rektangeln för någonting?

Som man kan se på denna bild så är det förmodligen tänkt för typ en fläkt kontroller.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl en generationsfråga, men de chassin som jag här tycker jag ser ut som nya chassin.
Oldscore chassin ska vara vita, som ofta blir lite gula. Såna säljs det många på ebay:
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=vintage+chassi+atx&_o...

Men i TS inlägg så är det mer fokus på ett kontorschassi och Antec P101 är då ett bra exempel.
https://www.sweclockers.com/testpilot/27364-testpilot-antec-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Vad gäller expansionsplatser så skulle jag vilja ha möjlighet att lägga över VHS-material på datorn. Även ha möjlighet till ett thunderbolt-kort.

När jag rippade mina VHS så hade jag en Hauppage TV2000 som anslöts via USB2. Så det behövs inga häftiga prylar för det. Sen när man är klar så kan man bara lägga undan den.

Likaså med om man ska rippa ljudkasetter/rullband så duger med det interna ljudkortet om man inte är alltför kräsen annars finns USB-anslutna externa ADC:er.

Det som är stort, tar plats och man vill ha bra kvalité på är bandspelaren i så fall och inget man vill pula in i chassit.

Permalänk
Medlem

@Överklockad_gasklocka

Haha jag kan ha ett chieftec CX 03B i bra skick med färdigdragna kablar till alla fläktarna. Självklart med 80mm fläktar. Har tom plexisida tror jag. Mer oldskool kan det nästan inte bli om man nu inte vill ha nikotingula burkar.

Skickades från m.sweclockers.com