Anno 1800, officiell/allmän tråd

Permalänk
Medlem

Anno 1800, officiell/allmän tråd

Hej allihopa! Tänkte istället för att terorisera #17866886 skapar jag på
@Francesc initiativ en officell/allmän Anno 1800 tråd.

Vad vi vet hittils,

Öppen beta startar imorgon 2019-04-12 1am gmt (03:00 svensk tid) och slutar 14 april.

16 April släpps det på riktigt, de som har förbokat det på Steam kommer få det här annars så är det epic game store som gäller eller då det försvinner från steam efter,alternativt uplay to det troligtvis kommer launchas där (som ex anno 2070).

Jag själv gillar just tidsperioden och ser det som ett perfekt århundrade för ett Anno spel och hoppas på många roliga speltimmar. Spelat mest Anno 1503 och 2070 men 1800 ska bli riktigt kul att testa, jag har inte förköpt än utan avgör om det är värt fullpris efter betan.

Så vad ser du framemot spelet? Vad hoppas du det ska erbjuda som du saknat hittils?

Snacka loss inför ett förhoppningsvis riktigt bra Anno!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Det går även att köpa på Uplay´s hemsida om man inte vill stödja Epic på något sätt!

Permalänk
Medlem

Härligt initiativ!

Jag är en relativ ny spelare i serien, bara lirat några få timmar av Anno 1404. Därav har jag inte så mycket förväntningar från tidigare spel men det jag har sett hittills på Youtube har sett lovande ut tycker jag. För mig gör det inget direkt med att det kommer på Epic eller Steam. Vet inte om jag kommer förhandsköpa det ännu ändå så. Det jag har lite farhågor för är:

-Omspelningsmöjligheter. Kommer det vara "samma" scenarion varje spelsession eller hur varierat är spelet?

-Priset. Just nu är det dyrt i min fattiga studentplånbok. Övertygar inte betan fullt ut riskerar jag nog att vänta tills priset gått ned lite eller jag får in mer pengar.

Annars så har jag verkligen väntat på ett riktigt strategispel igen. Detta och The Settlers ser jag fram emot riktigt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ace Ventura:

Det går även att köpa på Uplay´s hemsida om man inte vill stödja Epic på något sätt!

Bra! Den launchern fungerar ju också.
Kommer avvakta och se på betan och vad övertygelsen blir efter det, inte spelat värst nämnvärt mycket Anno (lite 2070).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Francesc: Håller med dig om jag inte bryr mig om plattformen bara jag får mitt spel

Bra fråga där, jag har ofta bara spelat "open" game eller vad man ska säga på 2070 och spelat så länge jag förmått mot de settings man kan ställa, ex man kan vinna vid antal resurser, pengar, power osv typ. Håller med om pris, ska jag ge fullpris vill jag att spelet är bra och fungerar utan en satans massa patcher.

Kul du nämnde The settlers, hade helt missat att ett nytt ska komma, Settlers IV är min favorit, gillar de spelen där man måste få alla resurser, ex i det, du behöver minea kol och järnmalm för att göra en järntacka, som du använder för att göra ett svärd eller dylikt. Hela den processen är det jag gillar med med spel som Anno och det då kräver handel eller expandering för att få alla sina resurser för att täcka sitt befolkningsbehov. Sällan jag går på det militära mer än eskorter för mina handelsskepp då det inte är roligt att bli sänkt med dyra varor!

@Ace Ventura:
Bra input där

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Är så sjukt taggad! Köpte det på steam förut

Jag har aldrig varit med om ett spel som kan få tiden att gå som Anno 2070, helt suveränt spel

Ser fram emot 1800!

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Kan bara instämma, när man typ expanderat till 2 öar och får notice om att man spelat i 5 timmar, hur i hela helv*te gick det till jag började ju precis? Men det jag uppskattar är hur det succesivt blir svårare och svårare att tillgodo se behoven av sin befolkning, managera miljön på öarna, energibehovet och inte tala om att sina flottor blir nerskjutna och dylikt.

Jag väntar till efter betan men blir troligtvis köp nästa löning, inte budgeterat för ett spelköp denna månaden haha. Hoppas det blir bra, gärna likt 2070 men nytt och förändrat men coren av alla resurser osv. Har inte spelat 2205 då jag inte tyckte det var lockande och verkade vara alldeles förenklat..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Chromatic: Kan bara instämma, när man typ expanderat till 2 öar och får notice om att man spelat i 5 timmar, hur i hela helv*te gick det till jag började ju precis? Men det jag uppskattar är hur det succesivt blir svårare och svårare att tillgodo se behoven av sin befolkning, managera miljön på öarna, energibehovet och inte tala om att sina flottor blir nerskjutna och dylikt.

Haha åh juste, den där varningen man fick, tror jag satt 10+ timmar någon gång, och hon blev ju mer och mer dramatisk xD

Hade ett coop spel i Infinite mode som jag körde som en galning med en kompis så timmarna flöt ju på helt utan time acceleration xD

Lite farligt att man är sjukskriven i tre månader nu också...

Permalänk
Medlem

@Chromatic:

Haha japp, don't you want to stretch your legs?

Fy fan, började bli lite avancerat nu då jag började nyligen igen, att ligga + på pengasidan, medan man har fraktfartyg för 6 öar och vattenbaser och fartyg som ska skydda dem rinner kostnaden iväg.

AJdå men både på gott och ont då, hunnit lira något 1800 än ?

Har det förladdat och väntar på att arbetsdagen ska ta slut haha..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Chromatic:

Haha japp, don't you want to stretch your legs?

Fy fan, började bli lite avancerat nu då jag började nyligen igen, att ligga + på pengasidan, medan man har fraktfartyg för 6 öar och vattenbaser och fartyg som ska skydda dem rinner kostnaden iväg.

AJdå men både på gott och ont då, hunnit lira något 1800 än ?

Har det förladdat och väntar på att arbetsdagen ska ta slut haha..

Precis fått igång det, till min bestörtning så ligger jag på kanske 40-50 fps dock, så får sänka lite inställningar :/

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Ajdå, vad sitter du på för komponenter? Kanske är påväg en ny driver med i samband med releasen!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Chromatic: Ajdå, vad sitter du på för komponenter? Kanske är påväg en ny driver med i samband med releasen!

Yes, det har kommit en ny game ready drivrutin men den gjorde ingen skillnad.

Jag kör 1440p upplösning med 1080 Ti, en 8700k processor och 16 gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Yes, det har kommit en ny game ready drivrutin men den gjorde ingen skillnad.

Jag kör 1440p upplösning med 1080 Ti, en 8700k processor och 16 gb ram.

Ouch, bådar inte gott inför min 2600k och GTX1070

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Fy fan, sitter på 2060 och 3770k, dock i 1080p får se hur det är sen.. Men rekommenderat var ju typ 970.. Måste komma någon patch innan release för det är ju alldeles för dåligt optimerat

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Chromatic: Fy fan, sitter på 2060 och 3770k, dock i 1080p får se hur det är sen.. Men rekommenderat var ju typ 970.. Måste komma någon patch innan release för det är ju alldeles för dåligt optimerat

Känner också lite så, det är ju liksom inte jättemycket snyggare än Anno 2070 så det måste ju ha o göra med optimeringar.

No worries though, har fått 70+ nu genom att gå två steg ner (Från Ultra High till High), och det är ju inget spel där man kräver 144 precis

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Nee men 60+ fps vill man iallafall ha! Vad tycker du hittills om det, lever det upp till förväntningarna?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Sugen som attan på 1800.

Kluven, vill inte lira beta alls utan väntar tills släppet är "på riktigt" men samtidigt lite sur då jag beställde på Greenmangaming och ingen nyckel än. Antar och hoppas nyckeln kommer vid släppet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sugen som attan på 1800.

Kluven, vill inte lira beta alls utan väntar tills släppet är "på riktigt" men samtidigt lite sur då jag beställde på Greenmangaming och ingen nyckel än. Antar och hoppas nyckeln kommer vid släppet.

Förstår vad du menar, men samtidigt är det ju en inlärningsperiod i spelet så det är ganska skönt att få gjort en ganska så ful stad i början och sedan göra något lite finare i ditt "riktiga" campaign!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Förstår vad du menar, men samtidigt är det ju en inlärningsperiod i spelet så det är ganska skönt att få gjort en ganska så ful stad i början och sedan göra något lite finare i ditt "riktiga" campaign!

Håller med. "Enda" skälet för mig att beta skulle vara för att lära mig innan jag startar på riktigt men som sagt, nada nyckel än.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Total noob här. Byggde 10 hus sen dog 9 av dem och behövde renoveras.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Håller med. "Enda" skälet för mig att beta skulle vara för att lära mig innan jag startar på riktigt men som sagt, nada nyckel än.

Betan får du ju spela oavsett så vitt jag vet?

Permalänk
Medlem

Betan är bara att gå in på Uplay och ladda ned, det är en såkallad öppen beta.

Permalänk

Jag hoppas på stora kartor med ett stort djup. Jag spelar alltid utan krig och har aldrig spelat någon kampanj eller liknande.

Åker utomlands i veckan så väntar tills efter det med att införskaffa d.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Blev 6 timmar igår efter jobbet, riktigt roligt och fick precis "upptäckt" the new world, skapar ju ännu mer komplicerad trade och mer att hålla reda på. Det är fan inte lätt att bygga en stad, man tänker jo men denna ytan kommer ju räcka, fan heller är ju helt knökfullt och går inte att expandera någonstans..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Betan får du ju spela oavsett så vitt jag vet?

Skrivet av Francesc:

Betan är bara att gå in på Uplay och ladda ned, det är en såkallad öppen beta.

Läste era svar på mobilen (inte swecinloggad på den) igår kväll och ställde mig i hörnet med dumstrut på huvudet resten av kvällen. Tack!

Kunde inte låta bli nu på morgonen. Testade kampanjen och det var riktigt kul. Ser fram emot att få sitta "på riktigt" i veckan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Betan får du ju spela oavsett så vitt jag vet?

Skrivet av Francesc:

Betan är bara att gå in på Uplay och ladda ned, det är en såkallad öppen beta.

Skrivet av Beginner:

Läste era svar på mobilen (inte swecinloggad på den) igår kväll och ställde mig i hörnet med dumstrut på huvudet resten av kvällen. Tack!

Kunde inte låta bli nu på morgonen. Testade kampanjen och det var riktigt kul. Ser fram emot att få sitta "på riktigt" i veckan.

Någon av er som lyckats uppgradera till t4 hus? Har alla needs på fullt osv men kan inte uppgradera från artisan till engineers :/

Läste precis att det bara är upp till t3 i betan..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Någon av er som lyckats uppgradera till t4 hus? Har alla needs på fullt osv men kan inte uppgradera från artisan till engineers :/

Läste precis att det bara är upp till t3 i betan..

Förvånar mig inte att det finns en hake, det är ju ändå ett nästintill fullt spel som hela allmänheten får spela några dagar innan release, rätt så imponerande ändå xD

Har ju känt mer som en "free weekend" än "open beta" tbh!
Saknar multiplayer bara, finns det någon mer information om det än? Jag hoppas på bra coop endless mode

Permalänk
Medlem

@Chromatic:

nee men var evigheter sedan jag fastnade så i ett spel, expeditionerna ger lite mervärde osv, undrar vad ett dlc kan vara, en till kontinent eller något kanske. Riktigt bra iallfall blir ett köp senare, ingen aning om multiplayer men lär finnas

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Har spelat 5h ca hittills och kanske hinner spela några till ikväll om jag orkar. Tycker spelet är bra men vet inte om det är jag som inte är tillräckligt slipad på spelmekaniken ännu då det går sådär.

Jag hade gärna förköpt det men med tanke på priset så blir jag snål tyvärr. Jag kommer garanterat köpa när det går ned i pris eller jag fått in lite fickpengar.

Permalänk
Medlem

Haft noll koll på när detta skulle släppas och igår råkade jag av en slump se att det gick att testa på spelet. Laddades givetvis omgående ner och fick iaf ett par-tre timmar i spelet. Verkar ju påminna mer om 2070 än 2225 vilket gör att det bådar gott iaf!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |