Intel lanserar Optane Memory H10 – SSD med 3D Xpoint-cacheminne

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Optane Memory H10 – SSD med 3D Xpoint-cacheminne

Nyligen presenterade Intel den nya SSD-familjen Optane Memory H10, där traditionellt NAND-minne får prestandaskjuts av Optane-minne. Nu lanseras familjen i sällskap med specifikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant.

Permalänk
Medlem

Fördelen med QLC är lägre pris, smackar man på Optane så blir det intressant men priset?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Heh, tänkte direkt när jag såg rubriken att det skulle kunna vara en vettig lösning, men att jag skulle vilja se minst 32GB cache. Verkar som att Intel hade samma tanke Men som alltid kommer det vara priset det hänger på.

Permalänk
Medlem

Hade varit bra om ni också jämför med Samsungs SSDer. Även om de e olika tekniker är det (i mitt fall) mellan dom de står mellan (hastighet/livslängd).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

300TB skrivningar säger ju ingenting. Hur många skrivningar klarar varje cell?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

300TB skrivningar säger ju ingenting. Hur många skrivningar klarar varje cell?

Skickades från m.sweclockers.com

300 st?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Datavetare

3D Xpoint är en teknik som känns riktigt spännande. Problemet när man använder den tekniken ihop med NVMe är att den största styrkan inte alls kommer till sin rätt, den låga latensen (jämfört med flash)!

Optane diskar har runt 10 μs latens, vilket lägger dem nästan en tiopotens lägre än de bästa flash-baserade diskarna.

Det är dock inte riktigt den förbättring som visades upp i presentationsmaterial...

Problemet här är att Intel pratade om 3D Xpoint, d.v.s. minnestekniken, inte om Optane (NVMe disk med 3D Xpoint). Allt vi sett så här lång har varit olika former av PCIe-baserade diskar.

Latensen över PCIe ligger runt ~10 μs, så det enda man har kunnat se så här långt är att med PCIe gen 3 kan man inte nå mycket högre än ~100,000 I/O-ops vid ett köddjup på ett (där är man 100 % begränsad av latens).

Så rena 3D Xpoint diskar är relativt meningslösa för "vanliga" konsumenter (finns värde för t.ex. databaser och liknande), som cache till klart billigare flashlagring kan det ändå finnas poänger.

3D Xpoint kommer riktigt till sin rätt när det sitter som RAM, i det läget kommer latens ner mot ~350 ns, d.v.s möjligt att nå >3 miljoner I/O-ops vid ködjup på ett (förutsatt att operativsystem och CPU orkar hänga med...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

970 evo är ju bättre på varenda punkt, så vad är poängen egentligen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

970 evo är ju bättre på varenda punkt, så vad är poängen egentligen?

Att det är en Optane SSD med 3D Xpoint-cacheminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Att det är en Optane SSD med 3D Xpoint-cacheminne

...Som alltså inte på något sätt är bättre än 970 EVO. Den har inte lägre latens, inte fler IOPS, inte högre överföringshastighet, inte högre TBW-värde... Så frågan kvarstår, vad är poängen, eller snarare "Finns det någon som helst fördel att välja den här framför en 970 EVO"?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...Som alltså inte på något sätt är bättre än 970 EVO. Den har inte lägre latens, inte fler IOPS, inte högre överföringshastighet, inte högre TBW-värde... Så frågan kvarstår, vad är poängen, eller snarare "Finns det någon som helst fördel att välja den här framför en 970 EVO"?

Varför skulle man välja 970 EVO i så fall? Det finns ju bättre SSDer än så: 970 PRO, Intel 905P, etc. 970 EVO är helt meningslös enligt dina kriterier.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

...Som alltså inte på något sätt är bättre än 970 EVO. Den har inte lägre latens, inte fler IOPS, inte högre överföringshastighet, inte högre TBW-värde... Så frågan kvarstår, vad är poängen, eller snarare "Finns det någon som helst fördel att välja den här framför en 970 EVO"?

Hur har Optane inte högre IOPS? Visa benchmarks kommer i praktiken jobba mot den RAM-cache OS har mot diskar, i det läget kommer det självklart inte bli någon skillnad då i princip alla anrop går mot RAM, inte mot disk. Andra fall är för små så det går mot den cache som finns i disken.

Men går det verkligen mot 3D Xpoint alt. flash-minnen har den senare inte mycket att sätta emot (3D Xpoint begränsas dock kraftigt att att PCIe inte är snabbt nog!!!).

Över NVMe borde det vara ungefär 10:1 och sätter man 3D Xpoint direkt på minnesbussen är det ~300:1 i latensskillnad

Betyder det att dina spel kommer ladda nämnvärt snabbare? Knappast, bl.a. därför att om man kör Windows börjar man redan slå i OS-begränsningar för IOPS med flash.

Men om du kör en SQL-server på din disk så totalt demolerar Optane alla flash-baserade diskar, men är rätt mycket enda fall jag känner till där Optane är riktigt användbart

Så något likt det i denna artikel kommer primärt till sin rätt om man har en last som påminner om hur relationsdatabaser läser/skriver mot disk och där "hot-data" inte är större än 3D Xpoint cachen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Källa: Toms Hardware

Random read 4k (IOPS)
970 EVO vid
QD1: 12 054
QD2: 24 616

Intel H10
QD1: 32 000
QD2: 55 000

Benchmarks mot marknadsföringssiffror men H10 verkar ju flera gånger snabbare på dessa operationer.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur har Optane inte högre IOPS? Visa benchmarks kommer i praktiken jobba mot den RAM-cache OS har mot diskar, i det läget kommer det självklart inte bli någon skillnad då i princip alla anrop går mot RAM, inte mot disk. Andra fall är för små så det går mot den cache som finns i disken.

Men går det verkligen mot 3D Xpoint alt. flash-minnen har den senare inte mycket att sätta emot (3D Xpoint begränsas dock kraftigt att att PCIe inte är snabbt nog!!!).

Över NVMe borde det vara ungefär 10:1 och sätter man 3D Xpoint direkt på minnesbussen är det ~300:1 i latensskillnad

Betyder det att dina spel kommer ladda nämnvärt snabbare? Knappast, bl.a. därför att om man kör Windows börjar man redan slå i OS-begränsningar för IOPS med flash.

Men om du kör en SQL-server på din disk så totalt demolerar Optane alla flash-baserade diskar, men är rätt mycket enda fall jag känner till där Optane är riktigt användbart

Så något likt det i denna artikel kommer primärt till sin rätt om man har en last som påminner om hur relationsdatabaser läser/skriver mot disk och där "hot-data" inte är större än 3D Xpoint cachen.

Om man går på de siffror som tillverkarna själva anger så får man väl utgå ifrån att de menar till SSD'n och inte till RAM, och för 970 så är de siffrorna 500000 vid 4K läsning, vilket är mycket högre än Intel's SSD, och jag har svårt att se att Intel skulle ange siffror som missgynnar dem marknadsföringsmässigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Om man går på de siffror som tillverkarna själva anger så får man väl utgå ifrån att de menar till SSD'n och inte till RAM, och för 970 så är de siffrorna 500000 vid 4K läsning, vilket är mycket högre än Intel's SSD, och jag har svårt att se att Intel skulle ange siffror som missgynnar dem marknadsföringsmässigt.

Fråga 1A: varför skulle man gå på tillverkarens specifikationer och inte hur produkterna presterar i praktiken?

Och om man absolut vill gå på specifikationer är det ens teoretisk relevant om man faktiskt jämför samma specifikation. "500k" för 970Evo gäller för bara för 1/2 TB modellerna och det vid QD128. Visa mig ett relevant fall för konsumenter som ger QD128 så ska jag visa upp mitt stall med enhörningar.

Det som är överlägset viktigast för konsumentlaster är läsningar av relativt små storlekar med låg QD. QD1 är det klart viktigaste fallet. Vid QD1 blir IOPS i praktiken 100 % dikterade av latens, vilket för rena Optane-diskar i praktiken betyder att prestanda helt dikteras av plattformens NVMe (och därmed PCIe) prestanda. Optimalt implementerat ger det ~100k IOPS vid QD1 (högre QD tillåter pipeline:ing vilket gör högre total mängd IOPS möjligt).

Enligt Samsung själva är maximala IOPS för läsning vid QD1 15k för 970Evo

Så ställer man specifikationer mot varandra blir det 15k IOPS för 970Evo mot 32k IOPS för disken i artikeln (Intel listade bara hastighet för QD1 och QD2, vilket är rätt mycket den enda som är relevant för en konsument).

Det är lägre än "rena" Optane diskar, men rätt mycket i linje med vad som tidigare uppmätts med Optane-cache+SSD. PC Perspective fick 50k IOPS med Optane-cache + 850 EVO, fast det är över QD1, 2 och 4 som verkar användas som "skrivbordsviktad QD".

PC Perspective har testat Optane-cache + 850Evo SATA SSD

Så vad jag försöker säga är att alla borde köpa Optane då det är supersnabbt? Absolut inte, är rätt mycket pengarna i sjön för de flesta då de flesta fall slagit i alla möjliga andra flaskhalsar med dagens diskar. Många "normal" fall som t.ex. ladda program ser inte ens en märkbar skillnad med en bra SSD körandes över SATA3 jämfört med SSD/Optane på NVMe.

På Windows slår man i alla möjliga begränsningar i I/O-systemet. Storage-review (och även AnandTech) kör vissa tester på Linux för att överhuvudtaget kunna mäta sig fram till någon skillnad på moderna diskar.

PC Perspective har gjort en del riktigt bra tester som visualiserar de hårda gränserna

Även med RAM-disk toppar Windows på 350k IOPS (min Linux maskin verkar toppa på 2,5M IOPS mot RAM-disk), så behövs ett annat OS för att kunna utnyttja Optane-DIMMs där teoretisk max är ~3M IOPS. PC Per listar RAM som att ha teoretisk max på ~17M IOPS

Som konsument ska man ha rätt specifika användarfall för att något över en bra SATA SSD ska ge en relevant prestanda boost. Enda stället där jag sett någon riktigt vinst med Optane är databas-servers och liknande laster.

Edit: IOPS för SATA3 verkar toppa på ~10k, vilket nås av i princip alla bra SATA SSDer idag. Där ligger rätt mycket förklaringen varför NVMe diskar i praktiken inte är så mycket bättre trots att de i benchmarks kan flexa sin betydligt högre läs/skriv-bandbredd vid sekventiell access.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man går på de siffror som tillverkarna själva anger så får man väl utgå ifrån att de menar till SSD'n och inte till RAM, och för 970 så är de siffrorna 500000 vid 4K läsning, vilket är mycket högre än Intel's SSD, och jag har svårt att se att Intel skulle ange siffror som missgynnar dem marknadsföringsmässigt.

Vad snackar du om? Samsung anger bara 15k IOPS för 1QD läsning för sin 970EVO, vilket motsvarar ca 59MiB/s. Anandtechs test ger 53MB/s, medan Intels 32GB stora Optane Memory läser i 560MB/s vid samma förhållanden.

Edit: viktad QD1/2/4 läsning ger 104MB för 970EVO, 710MB/s för 32GB Optane.

Permalänk
Medlem

Hej

Yoshman @ Jo, alla som har kvar spindiskar någonstans kan köpa Optane SSD (16/32/64GB varianten) på NVMe !!!!

Jag testade att köra en 16GB modell och parade ihop den med en gammal WD Blue på 750Gb tillsammans med PrimoCache. Vilken skillnad!!!
(4k sektor och endast 700M RAM cache, både read/write, ingen write-defer)
Trots 1G testdata kommer kombon upp i 333MB/s i skrivning vid QD1, känns mycket mycket rappare på allt!!
(jo jag vet att en stor del data hamnar i RAM men men....)

Nästan "gratis" massiv uppgradering för spindiskar.....

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dack3:

Hej

Yoshman @ Jo, alla som har kvar spindiskar någonstans kan köpa Optane SSD (16/32/64GB varianten) på NVMe !!!!

Jag testade att köra en 16GB modell och parade ihop den med en gammal WD Blue på 750Gb tillsammans med PrimoCache. Vilken skillnad!!!
(4k sektor och endast 700M RAM cache, både read/write, ingen write-defer)
Trots 1G testdata kommer kombon upp i 333MB/s i skrivning vid QD1, känns mycket mycket rappare på allt!!
(jo jag vet att en stor del data hamnar i RAM men men....)

Nästan "gratis" massiv uppgradering för spindiskar.....

Absolut!

Men fungerar nästan lika bra att göra precis vad du gjorde ihop med en SSD. Grabbens speldator har en SATA-SSD som cache till en 4 TB snurrdisk, gör en hel del skillnad! (Spelen drar rätt mycket idag, så blir de mest använda titlarna som får ligga på SSD...).

Så poängen var att just merkostnaden för Optane är lite svårmotiverad på konsumentmaskiner. Optane-cache är vettig och inte superdyrt, men kan göras nästan lika bra för mindre pengar med flash-SSD.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Oja..håller med! Speciellt merkostnad för STÖRRE modeller av Optane... kinda suger!

Fast Optane SSD Cacheningen är snabbare än SSD på just QD(low) och framför allt om det är SSD SATA vi jämnför med. Ingen GC eller TRIM mot Optane och mycket lägre letency.

Min Optane ersatte en OCZ SATA SSD på 65GB som användes som cache med samma förutsättningar (endast ändrat block storleken, från 256k -> 4k)

Om du har en ledig M.2 plats testa!! Väl värt 500:- (och sedan license till PimoCache då...) (alt. ledig PCIe 2/4x med riser....)

Permalänk
Avstängd

Trevligt med 5 års garantitid.
Jag skulle vilja se 10 års garantitid.

Permalänk
Medlem

Antar att optane cachen drar ner på hamrandet på ssd'n , och kan på så sätt förlänga livslängd? men vettefan,, 300TB låter inte som så mycket i livslängd om jag ska vara ärlig.
( har något svagt minne att intel diskar bara slutar fungera efter "livslängd" är uppnådd, om det nu tillämpas här så spelar det ju inte så stor roll att ha optane cache.)

Känns ju som att tekniken helt enkelt inte är färdigutvecklad.
Antingen så krävs det DIMM för att man ska dra nytta av hastigheten, något som inte existerar i konsument moderkort ännu.
Eller tillräckligt stora optane diskar,, men det är dyrt och frågan är om det egentligen har någon fördel?

Personligen så skulle jag vilja kunna koppla in en mindre optane disk och konfigurera den som level 2 cache. (med ram som level1, som jag har nu.) frågan är ju om det någonsin blir möjligt.

Permalänk
Medlem

Lordsqueak @

Det kan du ju! Alltså L1 RAM och L2 Optane..

Både för Intel och AMD om PrimoCache används och inte program som dessa levererar (Rapid Storage/StoreMI). Funkar fin fint!!

Jag har kört med PrimoCache ett antal år med en SATA SSD men testade nu att köra med en 16GB Optane modul (m.2). Optane blir slagen i test på ren skrivhastighet men i och med så låg latency funkar detta mycket bra som cache.

Jag är riktigt nöjd och ska ersätta de andra SATA SSD som sitter i de andra maskinerna!

Permalänk
Medlem

I framtiden kommer kanske Blueshift Memory

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]