EU publicerar riktlinjer för utveckling av artificiell intelligens

Permalänk
Melding Plague

EU publicerar riktlinjer för utveckling av artificiell intelligens

För att möta den växande oron kring AI tar EU fram nya etiska riktlinjer för tekniken, som enligt kommissionen bör utvecklas för att kunna granskas, vara opartisk och hållas ansvarig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att EU styr upp det här, nu känner jag mig trygg.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Skönt att EU styr upp det här, nu känner jag mig trygg.

Speciellt när knapparna i voteringar sitter så nära varrandra, svårt det där.

Permalänk
Avstängd

''AI ska förhindras från att vända sig mot sina organiska skapare''

Hallå..det är därför de vänder sig mot oss till att börja med! Ge de fri vilja.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Skönt att EU styr upp det här, nu känner jag mig trygg.

Fakturerar din humor för nytt tangentbord sen, spottade ut frukosten i gapskratt. Magisk bitterhet.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Fakturerar din humor för nytt tangentbord sen, spottade ut frukosten i gapskratt. Magisk bitterhet.

Ber om ursäkt att min bitterhet kostade dig/oss en slant

Skrivet av LemurenSwe:

Speciellt när knapparna i voteringar sitter så nära varrandra, svårt det där.

Jag tänker mig att nu när det är en så viktig fråga så har de flyttat isär knapparna och färgkodat, så jag är fortsatt trygg.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Riktigt najs

Det låter klokt att begränsa AI..ungefär med samma resultat som att införa ett intelligenstak i skolan. Når du över takets nivå så får du inte längre gå i skolan..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Om Ai inte väljer att utplåna mänskligheten för att rädda resten av alla växter och djur, kan denna Ai då kallas för opartisk om den istället värnar om mänskligheten?

Permalänk
Medlem

Det blir nog en spännande diskussion framöver. Etikfrågor brukar undvika evidensbaserad forskning och fokusera på ideologiska strömningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om Ai inte väljer att utplåna mänskligheten för att rädda resten av alla växter och djur, kan denna Ai då kallas för opartisk om den istället värnar om mänskligheten?

Kom och tänka på denna direkt haha
https://uk.pcmag.com/the-convo/88577/skynet-is-real-but-it-wo...

Permalänk
Avstängd

Robotikens tre lagar är väl applicerbara. Frågan är hur man väver in dem ovillkorligt (några positronhjärnor finns väl inte i dagsläget).

Asimov FTW!

Permalänk
Medlem

Vad ska vi har människor till framöver? Arbetslösheten kommer skena iväg än mer samtidigt som stora delar av världens befolkning ska bosätta sig inom EU:s gränser. När resurserna sinar blir människor desperata, det har historiskt aldrig slutat bra. Lär av historien kära politiker...lär av historien.

Permalänk

Japp, japp. Vackert och lovvärt.
Dock ganska höga mål när inte ens många företag, myndigheter och människor i maktposition inom EU är i närheten av att leva upp till många av riktlinjerna

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Vad ska vi har människor till framöver? Arbetslösheten kommer skena iväg än mer samtidigt som stora delar av världens befolkning ska bosätta sig inom EU:s gränser. När resurserna sinar blir människor desperata, det har historiskt aldrig slutat bra. Lär av historien kära politiker...lär av historien.

Ingen vidare lösning men man kan införa medborgarlön och skatt på arbete utfört av maskiner precis som på "vanligt" arbete. Detta löser dock inte problem två med att alla ska till EU.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av REWplayFF:

Vad ska vi har människor till framöver? Arbetslösheten kommer skena iväg än mer samtidigt som stora delar av världens befolkning ska bosätta sig inom EU:s gränser. När resurserna sinar blir människor desperata, det har historiskt aldrig slutat bra. Lär av historien kära politiker...lär av historien.

Jag är spänd på din syn på saken. Hur ser du på bästa sättet att hantera framtida utmaningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Jag ser gärna att EU styrs uteslutande av AI framgent.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Fakturerar din humor för nytt tangentbord sen, spottade ut frukosten i gapskratt. Magisk bitterhet.

Frukost 11:28... Du får helt enkelt skylla dig själv

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Vad ska vi har människor till framöver? Arbetslösheten kommer skena iväg än mer samtidigt som stora delar av världens befolkning ska bosätta sig inom EU:s gränser. När resurserna sinar blir människor desperata, det har historiskt aldrig slutat bra. Lär av historien kära politiker...lär av historien.

Har du läst hela nyheten ?
Det är inte så mörkt.

Du får det ju att låta som jordens/EU undergång typ.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Det låter klokt att begränsa AI..ungefär med samma resultat som att införa ett intelligenstak i skolan. Når du över takets nivå så får du inte längre gå i skolan..

Skickades från m.sweclockers.com

Fast detta är ju inte en begränsning, snarare handlar det om att förbättra AI eftersom det har många brister idag, finns flera studier på att många AI-algoritmer som skapat diskriminerande resultat vilket detta ämnar att förhindra. Amazon är ett exempel där de tog fram ett AI för att behandla jobbansökningar vilket visade sig vara sexistiskt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Inaktiv

Intressanta blir när maskinerna blir smartare än människor. Är inte en fråga om utan när.

Sen kan det bli intressanta saker som uppstår. Vad är våran plats om vi inte har en funktion?

Är det rätt att sätta spärrar på en maskin som är smartare än en människa/människor och kanske har rätt?

Vem ska äga maskinerna?

Kan vi äga maskinerna när det har en högre medvetenhet än oss själva.

Det kanske är logiskt att maskin och människa smälter samman så vi slipper att maskinerna tar över. En ai som följer oss hela livet och fungerar som lärare och tillgång till information.

Intressant och skrämmande ämne : )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Just saying: https://www.theverge.com/2016/3/24/11297050/tay-microsoft-cha...

Om en blackbox tickar på vad som triggar så är det väldigt svårt att styra. Se exempel polariseringen via Youtube, förslagna klipp. Om man har en liten tendens åt ena eller andra håller går algoritmerna på vad som troligen kommer trigga dig att klicka på nästa och ge så mycket speltid som möjligt vilket resulterar i en allt mer polariserad/extrem bild på världen.

Mycket bra TED talk på ämnet;
https://www.ted.com/talks/zeynep_tufekci_we_re_building_a_dys...

Undrar hur en lagstiftning kan implementeras i ett beslutssystem man inte kan se eller övervaka.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Samma organisation som inte ens förstår internet ska skapa riktlinjer om detta! Skrämmande....

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

Ingen vidare lösning men man kan införa medborgarlön och skatt på arbete utfört av maskiner precis som på "vanligt" arbete. Detta löser dock inte problem två med att alla ska till EU.

Storfräsarna finner vägar att undvika skatt även på maskiner/robotar/AI ska du se om det skulle bli verklighet. Det i kombination med oviljan från politiskt håll att täppa igen dessa hål.
Varför göra det krångligt? Förbjud "skatteflykt", då får storfräsarna svårt att försvara sina företagsstrukturer, räntesnurror, brevlådor etc gentemot domstolarna. Det här har pågått i decennier och nu ser vi resultatet. Dom som fått betala kalaset är framförallt kvinnor och barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag ser gärna att EU styrs uteslutande av AI framgent.

Kan ju knappast bli sämre än nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Storfräsarna finner vägar att undvika skatt även på maskiner/robotar/AI ska du se om det skulle bli verklighet. Det i kombination med oviljan från politiskt håll att täppa igen dessa hål.
Varför göra det krångligt? Förbjud "skatteflykt", då får storfräsarna svårt att försvara sina företagsstrukturer, räntesnurror, brevlådor etc gentemot domstolarna. Det här har pågått i decennier och nu ser vi resultatet. Dom som fått betala kalaset är framförallt kvinnor och barn.

Så är det alltid att de "svagaste" är de första att drabbas, och med dagens system kommer alla för eller senare att drabbas när guden är vinstmaximering och föds av exponentiellt ökande skulder där allt annat är underordnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Vad ska vi har människor till framöver? Arbetslösheten kommer skena iväg än mer samtidigt som stora delar av världens befolkning ska bosätta sig inom EU:s gränser. När resurserna sinar blir människor desperata, det har historiskt aldrig slutat bra. Lär av historien kära politiker...lär av historien.

Stora delar av världens befolkning?

508 miljoner bor inom EU.

7000 miljoner bor utanför EU.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hallå..... Aktörerna som spelar roll (USAS o Kinas militär) påverkas inte av detta ändå så känns som en tom gest.

Skrivet av sAAb:

Det blir nog en spännande diskussion framöver. Etikfrågor brukar undvika evidensbaserad forskning och fokusera på ideologiska strömningar...

Då blir resultatet därefter.....

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av REWplayFF:

Vad ska vi har människor till framöver? Arbetslösheten kommer skena iväg än mer samtidigt som stora delar av världens befolkning ska bosätta sig inom EU:s gränser. När resurserna sinar blir människor desperata, det har historiskt aldrig slutat bra. Lär av historien kära politiker...lär av historien.

Vi lever i spännande tider 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Speciellt när knapparna i voteringar sitter så nära varrandra, svårt det där.

EU kanske skulle ta fram en riktlinje för hur knapparna ska användas.
Jag tänker bilder och färg, inte så mycket text som kan orsaka förvirring hos våra begåvade ministrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

EU kanske skulle ta fram en riktlinje för hur knapparna ska användas.
Jag tänker bilder och färg, inte så mycket text som kan orsaka förvirring hos våra begåvade ministrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah precis.
Undra vart politikerföraktet kommer ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Stora delar av världens befolkning?

508 miljoner bor inom EU.

7000 miljoner bor utanför EU.

Bra slag på fingrarna. För stora folkmassor för EU att hantera är en bättre formulering. Se på romarrikets kollaps och fall. En väldigt snarlik utveckling vi sett i Europa/Sverige senaste decennierna. eller om någon vill kalla det historieupprepning. Idag har vi brödrostar, flygplan, robotdammsugare, internet och artificiell intelligens. Det är den stora skillnaden.

Utveckling är per definition inte positiv, snarare tvärtom. Det har den moderna människan visat under sina 2-300 000 år vi sprungit runt på detta klot.