Extern lagring, Nas?

Permalänk
Medlem

Extern lagring, Nas?

Ska säga att jag inte är så insatt i hur NAS världen fungerar.

Det jag är ute efter är extern lagring.
Jag har ledsnat på att ha flera externa lagringsdiskar och vill ha allt i samma chassi låda utanför PC:n.

Eftersom jag fotograferar mycket så har jag miljontals bilder.
Först lägger jag bilderna på datorn, men när det blir för mycket förs de över till externa diskar.
Jag vill ha bilderna samlat på samma plats och kunna ha dem i den ordning jag behöver.

Jag har tittat på NAS, dom ser fina ut men jag tror inte det är vad jag behöver.
Behöver alltså inte nätverksfunktioner utan behöver bara koppla in mina bakupdiskar en gång i månaden för filöverföring.

Jag har kikat på denna
https://www.webhallen.com/se/product/243786-ICY-BOX-4-Fack-ka...
Men har hört att fläkten på den skall vara värdelös.
Några bättre alternativ? Eller är det smartare att gå på en Nas direkt?

Permalänk
Medlem

NAS och usb diskar är ingen bra kombination. Om du är rädd om bilderna skulle jag starkt rekommendera ZFS i någon form. Är själv fotograf med ett större bildarkiv och har förlorat en hel del bilder pga diskfel före 2009 när jag började med FreeBSD. Enligt det du skriver skulle jag rekommendera en färdig server från HP eller Dell med fyra diskar i RAIDz2. FreeNAS är enklare att backa upp och sätta upp än FreeBSD eller Ubuntu, men det spelar egentligen ingen roll vilket OS du väljer så länge dom har stöd för OpenZFS eller ZFSOnLinux. Om du väljer ZFSOnLinux så tänk på att inte använda SSD diskar eftersom dom fortfarande inte fixat trim stöd. Det kommer nog dock då FreeBSD valt att gå över till ZFSOnLinux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag har kikat på denna
https://www.webhallen.com/se/product/243786-ICY-BOX-4-Fack-ka...
Men har hört att fläkten på den skall vara värdelös.
Några bättre alternativ? Eller är det smartare att gå på en Nas direkt?

Jag har en liknande fast annat fabrikat och med 5 diskar, har tuggat på fint i många år.
Hur myclet lagring behöver du? En enkel NAS är inte mycket dyrare.

Skrivet av Garmzon:

Om du är rädd om bilderna skulle jag starkt rekommendera ZFS i någon form.

Är man rädd om bilderna har man backup.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Med en NAS på egenbyggd server så har man mycket större frihet att göra olika saker - som redan nämnt betydligt mer kompentent filsystem - fungerande rättighetssystem, kan köra olika script för backuppjob (för synlig resp osynlig backup) eller deduplicering.

Men oavsett lösning så behöver du också en uppsättning USB-diskar för backup - också, och dessa skall vara urkopplade större delen av tiden när de inte är inkopplade för just backup.

alternativ är ytterligare en NAS at göra backup på helst på annan ort.

se till att backupperna är versionshanterande så att du kan hantera situationen med att du får ransomware på din klient-dator och att den fått tid att kryptera precis allt den ser med infekterade datorns rättigheter under tex. en semesterperiod. dvs att revision/backuphistorian bör vara minst två månader bakåt i tiden.

Permalänk
Medlem

Har du någon HTPC eller annat? Jag har min som filserver med. Mycket bra lösning om man vill ha en HTPC då.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har en liknande fast annat fabrikat och med 5 diskar, har tuggat på fint i många år.
Hur myclet lagring behöver du? En enkel NAS är inte mycket dyrare.

Är man rädd om bilderna har man backup.

Absolut, på ZFS. Backar man upp trasiga bilder är dom trasiga på backupen. Förlorar man sin primära och skall läsa tillbaka backupen och den är trasig va den till liten nytta.

3-2-1 regeln gäller även ZFS lagring.. inget nytt där. Ett CoW filsystem med checksummor och paritet på blocknivå (till skillnad mot motsvarande backuplösning) höjer säkerheten mer än vad enbart backup gör. Men allt är en avvägning, jag har data som är 20 år gammal som inte får gå förlorad.. andra kanske inte bryr sig så mycket. Jag tänker dock ha kvar min data till mina barnbarn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör en Nas som backup för min filserver (tolkar att du oxå ska ha Nasen som backup) vilket fungerar finfint.
Vill man ha out of the box-lösning så skulle jag säga att en Qnap löser det väldigt bra, köp 2 om du vill replikera på ett enkelt sätt.
Förvisso kan du oxå köra på "hemmaskruvade" lösningar men det kan kräva en del tid/engagemang så det rekommenderar jag inte om inte det specifika målet/intresset är att just confa.

Beroende på hur viktig datan är kan det ju ev vara relevant att ha en "molnbaserad" lösning att backa till.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag kör synology vilket funkar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Ska säga att jag inte är så insatt i hur NAS världen fungerar.

Det jag är ute efter är extern lagring.
Jag har ledsnat på att ha flera externa lagringsdiskar och vill ha allt i samma chassi låda utanför PC:n.

Eftersom jag fotograferar mycket så har jag miljontals bilder.
Först lägger jag bilderna på datorn, men när det blir för mycket förs de över till externa diskar.
Jag vill ha bilderna samlat på samma plats och kunna ha dem i den ordning jag behöver.

Jag har tittat på NAS, dom ser fina ut men jag tror inte det är vad jag behöver.
Behöver alltså inte nätverksfunktioner utan behöver bara koppla in mina bakupdiskar en gång i månaden för filöverföring.

Jag har kikat på denna
https://www.webhallen.com/se/product/243786-ICY-BOX-4-Fack-ka...
Men har hört att fläkten på den skall vara värdelös.
Några bättre alternativ? Eller är det smartare att gå på en Nas direkt?

Jag hade definitivt satsat på en NAS i din situation. Med en lite bättre så skulle du kunna arbeta med dina foton på bara NASen istället för att ha dem på din PC utan att märka någon extrem prestandanedsättning (förutsatt att du använder kabel såklart). Det ger en del fördelar, som att du helt plötsligt kan använda dig av flera datorer när du arbetar med filerna och att en NAS enklare kan erbjuda features såsom versionshantering. Mycket smidigt ifall man råkar göra något dumt med sina bilder!

Exakt vad som passar dig bäst beror på hur mycket funktioner du vill ha, vilken prestanda du vill ha samt budget i både tid/pengar. Personligen använder jag mig av en FreeNAS burk och älskar den, men det kommer eventuellt vara dyrare i pengar och definitivt i tid. Anledning att jag skulle rekommendera andra att köpa något liknande är att systemet har ett mycket kompetent filsystem med mycket bra versionshantering(min konfiguration ger mig möjlighet att återställa filer med versioner var 20:e minut upp till 2 veckor efter, och dagvisa upp till 2 år) utan att ta mycket extra plats eller prestanda. Funktioner som dessa kan vara guld värda ifall du blir drabbad av ransomware eller råkar radera en fil du ville ha kvar. Det kräver dock lite handpåläggande och konfiguering, men bara NAS funktioner är relativt enkelt att hantera.

Oavsett vilken du väljer så skulle jag göra så att jag flyttade alla filer till NASen, och använder dina externa HDDer som backup. Koppla i hårddiskarna typ en gång i veckan och använd mjukvara som är gjort för backup. Bättre NAS system kan använda sig av mjukvara för att flytta filerna till hårddiskarna, helst på ett sådant sätt att du får versionshantering där med. Rsync (stöds av FreeNAS och många andra) kan skapa mappar med varje backups datum som du kan bläddra i. Förändrade filer kopieras över och filer som är samma "länkas" så att du inte bränner onödig plats. Förvara minst en extern HDD på annan plats (Jobb, föräldrar, kompis). Raid är inte backup, och viktig data skall finnas på 3 ställen!

Permalänk
Medlem

Nya FreeNAS använder https://rclone.org/ och den klarar av att ha lokala filsystem som target. Det finns en Resource på FreeNAS forum om hur man kan sätta upp snapshots och ta backup till en pool bestående av en extern disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är ingen fotograf men vill ha smidighet och säkerhet när det kommer till min data.

Jag löste mitt problem på följande sätt.

Jag byggde en server med Win 10 Pro med mycket lagring HDD och en SSD för att köra OS och andra mjukvaror.

Fördelarna med detta är att jag kan använda Remote desktop med i princip vilken enhet som helst och kan då komma åt min program och data var jag än är. Vid ett tillfälle kunde jag koppla mobilen till en kompis dataskärm och låna ett BT tangentbord och mus och sedan jobba med lite saker direkt på servern.

Självklart tar jag backup på data:n med jämna mellanrum och som nämndes innan så har jag en fysisk backup hemma ifall man får ransomware och en backup hos svärföräldrarna som bara bor 3 mil bort i fall hela huset brinner upp.

Versionshantering använder jag mig inte av så kan inte säga bu eller bä hur det skulle fungera i denna sortens lösning.

Permalänk
Medlem

Kanske onödigt med alla funktioner en Nas har om jag bara kommer koppla in den en gång i månaden.
Viktigast är en stabil backup och då är det bättre om maskinen inte är igång dygnet runt.

Tror ni en Drobo C kan vara en bra produkt?
https://youtu.be/_6yi1JJjRXU

Skickades från m.sweclockers.com