Intel Core i9-9980HK för bärbara datorer får åtta kärnor – går i upp till 5,0 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-9980HK för bärbara datorer får åtta kärnor – går i upp till 5,0 GHz

Avtäckandet av Core 9000-serien för bärbara datorer följs upp av detaljerade specifikationer för alltifrån toppmodellen Core i9-9980HK till instegsmodellerna i Core i5-segmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Popcorn heater on the go?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hjälpsam

Dessa ord "upp till", så underbara ord för marknadsförare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Ska man kyla datorn är den väl mer släpbar och kyler man den inte så har man en bärbar stekplatta.

Permalänk
Medlem

Vi slänger nog en passiv kylare på den.

t. Apple

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Fingrarna klibbar väl fast i tangentbordet när datorn håller på att smälta

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

TDP "45W"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Dessa ord "upp till", så underbara ord för marknadsförare.

Den snabbaste går i 5 GHz, vad ska man annars skriva? Lite onödig pajkastning kan jag tycka.

Permalänk
Datavetare

Givet kommentarerna i denna tråd: är ni medveten om att det redan finns 15W modeller med maxturbo på 4,6 GHz (i7-8565U)?

Självklart kommer i9-9980HK och i7-8565U bara kunna hålla maximal frekvens när en enda kärna är lastad och även då handlar det om att kunna hålla frekvensen i ett par sekunder. Grejen är att det täcker in en väldigt stor andel av fall där man som användare vill ha omedelbar respons från dator.

Interaktionen mellan dator och människa är extremt latenskritisk om man inte ska känna "lagg", tyvärr är det också en av de saker som skalar rejält uselt med CPU-kärnor.

Är man däremot ute efter att köra sitt beräkningskluster är alla former av mobil-CPUer fel val, för de kommer att throttla under lägre tids last!

Problemet med 8C på 45 W (och 4C på 15W) är att om man kör tyngre beräkningar i bakgrunden kommer CPUn kraftigt minska frekvensen, något som gör programmen i förgrunden segare jämfört med att ha färre kärnor.

Moderna OS är väldigt bra på att dela upp applikationstrådar i "interaktiva" och "CPU-bound". De interaktiva trådarna hanteras med högre prioritet, så i en dator där alla CPU-trådar ligger på 100 % men de ligger kvar på en hög frekvens kommer man ändå kunna jobba helt obehindrat med interaktiva program (fungerar inte alltid till 100 % i Windows, men fungerar lysande i MacOS och Linux).

I riktigt tunna enheter, som t.ex. Surface Pro, kan därför 4C/8T modellerna ibland kännas segare jämfört 2C/4T modellerna (som klockar klart högre under full last) när man har CPU-tunga saker i bakgrunden

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@mill: Med vilken kylare då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Den snabbaste går i 5 GHz, vad ska man annars skriva? Lite onödig pajkastning kan jag tycka.

Ingen pajkastning där.
Möjligtvis att någon kände sig kränkt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Den snabbaste går i 5 GHz, vad ska man annars skriva? Lite onödig pajkastning kan jag tycka.

Om du köper en laptop med denna CPU är det inte alls säkert att den någonsin kommer gå i 5 GHz. Med den kylning som de flesta laptops levereras med kanske den klarar av att boosta till 5 GHz i ungefär 0,8 sekunder om du inte sitter i ett frysrum med datorn...

Så dessa "upp till" turbo/boost frekvenser blir ganska meningslösa, speciellt när det gäller laptops.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Om du köper en laptop med denna CPU är det inte alls säkert att den någonsin kommer gå i 5 GHz. Med den kylning som de flesta laptops levereras med kanske den klarar av att boosta till 5 GHz i ungefär 0,8 sekunder om du inte sitter i ett frysrum med datorn...

Så dessa "upp till" turbo/boost frekvenser blir ganska meningslösa, speciellt när det gäller laptops.

Laptop modellen har säkert mycket låg tdp "45W" så blir inga problem att kyla.
Kommer finnas betydligt äldre bärbara som har högre tdp och de har inga problem med kylningen.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur de löser kylningen av CPUn.

Skrivet av anon298854:

Laptop modellen har säkert mycket låg tdp "45W" så blir inga problem att kyla.
Kommer finnas betydligt äldre bärbara som har högre tdp och de har inga problem med kylningen.

Och du tror alltså att denna CPU kommer att ligga i 45W vid load? Idle är sällan ett problem att kyla utan det är vid någon som helst form av last som problemen uppkommer.

Skrivet av Chimo:

TDP "45W"

Är ju som Intels 9600K som påstås ligga på 95W i TPD men i verkligheten drar nästan 120W vid minsta belastning.

Skrivet av Yoshman:

Givet kommentarerna i denna tråd: är ni medveten om att det redan finns 15W modeller med maxturbo på 4,6 GHz (i7-8565U)?

Självklart kommer i9-9980HK och i7-8565U bara kunna hålla maximal frekvens när en enda kärna är lastad och även då handlar det om att kunna hålla frekvensen i ett par sekunder. Grejen är att det täcker in en väldigt stor andel av fall där man som användare vill ha omedelbar respons från dator.

Interaktionen mellan dator och människa är extremt latenskritisk om man inte ska känna "lagg", tyvärr är det också en av de saker som skalar rejält uselt med CPU-kärnor.

Är man däremot ute efter att köra sitt beräkningskluster är alla former av mobil-CPUer fel val, för de kommer att throttla under lägre tids last!

Problemet med 8C på 45 W (och 4C på 15W) är att om man kör tyngre beräkningar i bakgrunden kommer CPUn kraftigt minska frekvensen, något som gör programmen i förgrunden segare jämfört med att ha färre kärnor.

Moderna OS är väldigt bra på att dela upp applikationstrådar i "interaktiva" och "CPU-bound". De interaktiva trådarna hanteras med högre prioritet, så i en dator där alla CPU-trådar ligger på 100 % men de ligger kvar på en hög frekvens kommer man ändå kunna jobba helt obehindrat med interaktiva program (fungerar inte alltid till 100 % i Windows, men fungerar lysande i MacOS och Linux).

I riktigt tunna enheter, som t.ex. Surface Pro, kan därför 4C/8T modellerna ibland kännas segare jämfört 2C/4T modellerna (som klockar klart högre under full last) när man har CPU-tunga saker i bakgrunden

https://www.ultrabookreview.com/23976-intel-core-i7-8565u-ben...

Det är sant att den drar ungefär 15W. Däremot är detta vid 2,4 GHz. Så fort boosten sätter igång så ökar TDPn direkt. Vid 2,8 så har den gått upp ungefär 1,5W etc. Det intressanta dock är att vid 2,8 GHz så är den uppe i 88 grader vid load. Inte direkt något man skulle rekommendera.

Vilket får mig att tro att denna CPU som nämns ovan kommer att bli ett helvete att kyla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ska bli intressant och se hur de löser kylningen av CPUn.

Och du tror alltså att denna CPU kommer att ligga i 45W vid load? Idle är sällan ett problem att kyla utan det är vid någon som helst form av last som problemen uppkommer.

Är ju som Intels 9600K som påstås ligga på 95W i TPD men i verkligheten drar nästan 120W vid minsta belastning.

https://www.ultrabookreview.com/23976-intel-core-i7-8565u-ben...

Det är sant att den drar ungefär 15W. Däremot är detta vid 2,4 GHz. Så fort boosten sätter igång så ökar TDPn direkt. Vid 2,8 så har den gått upp ungefär 1,5W etc.

Ja det är tråkigt att TDP-siffran är mer eller mindre meningslös.

Permalänk
Inaktiv

Den största fördelen med denna 8 core är troligen att 6 core blir billigare. Jag har själv en 6 core 8750H och den är på tok för slö även för mindre jobb, men dessutom låter datorn för högt och lösningen borde vara att inte jobba på laptops. Men företag har blivit så fixerade i dessa laptops.

Frågan är dock vad som utvecklar mest värme 6 kärnor nästan fullt belastade eller 8 kärnor mindre belastade? Notera att värmeutvecklingen är ej linjär med ökad frekvens.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Det är sant att den drar ungefär 15W. Däremot är detta vid 2,4 GHz. Så fort boosten sätter igång så ökar TDPn direkt. Vid 2,8 så har den gått upp ungefär 1,5W etc. Det intressanta dock är att vid 2,8 GHz så är den uppe i 88 grader vid load. Inte direkt något man skulle rekommendera.

Vilket får mig att tro att denna CPU som nämns ovan kommer att bli ett helvete att kyla.

TDP har extremt lite med peak-power att göra. Det gäller kretsar för alla typer av bärbara enheter, datorer, telefoner etc.

TDP är ofta, men inte alltid, ungefär lika med den effekt kretsen kommer dra när den befinner sig under last en längre tid.

Exakt hur länge en laptop CPU kan hålla sin maximala frekvens är helt en funktion av två saker

  • vad OEM ställt för parameters för just sin maskin på det Intel kallar PL1, PL2, PL3, PL4 samt Tau

  • nivån av kylning, kretsen kommer klocka ned sig själv om den blir för varm (typiskt 100-105°C)

Har själv en i7-8559U, 28 W TDP, 4C/8T med max turbo på 4,5 GHz. Den kommer självklart hålla en högre frekvens om den belastas under väldigt lång jämfört med t.ex i7-8565U som bara har 15 W TDP. Vilket också är fallet, i7-8559U håller ~3,3-3,4 GHz om man lastar den >10 s.

Poängen med väldigt hög turbo är att om det tar >1s för din dator att svara på interaktiva operationer kommer du ändå tycka att datorn är så seg att den är omöjlig att använda. De flesta interaktiva operationer bör vara avklarad på <10 ms. Om din bärbara dator kan klocka till 4,5-5,0 GHz i just dessa operationer kommer den ur alla praktiska hänseenden vara lika responsiv som en bärbar dator där vi nu ser "standardeffekt" på närmare 200 W...

Kylningen är ett långt mindre problem, i alla fall för CPUer till bärbara, än man förleds tro om man läser t.ex. här på SweC. Dessa CPUer är designade för att rätt konstant slå i sin maximala temperatur, de kommer inte gå söner speciellt mycket snabbare för det (kanske de håller 20-25 år i stället för de vanliga >30 åren...).

Om man däremot överklockar sin CPU är det väldigt viktigt att hålla koll på temperaturer. Det då man kör utanför verifierade ramar och resistensen ökar med högre temperatur -> kan i kombination med Vcore ge för hög temperatur i vissa delar!

Din länk pekar precis på det jag nämnde ovan: under last kan tyvärr en bärbar dator med fler kärnor bli segare än en med samma TDP och färre kärnor. Detta då responstiden för interaktiva laster ökar med minskad frekvens!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Kylningen är ett långt mindre problem, i alla fall för CPUer till bärbara, än man förleds tro om man läser t.ex. här på SweC. Dessa CPUer är designade för att rätt konstant slå i sin maximala temperatur, de kommer inte gå söner speciellt mycket snabbare för det (kanske de håller 20-25 år i stället för de vanliga >30 åren...).

Kylningen är ej gjord för att konstant gå i hög belastning, typ alla laptops jag har haft sedan 2000 talet så har jag fått byta ut fläkten för de börjar få störand missljud. Problemet med laptops är att det är svårt att byta dessa fläktar.

Sedan har vi ljudnivå. Jag sitter på en kontor där folk har bättre laptops i 40 000kr lasten och så fort folk får lite last på dem så börjar de surra, detta till den grad att även grannen hör att datorn är på.

Rätt är att man ej ska ha datorkraften där man sitter, datorkraften ska vara i en välkylld tyst datorsal. Men förklara detta för inköpare av jobbdatorer den som kan..

Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla:

Noctuas nya mobila NH-D15 ;).
Desktop chassi med skärm på sidan och handtag på toppen. Precis som familjens första bärbara 80286 där testdrive 2 i monokrom läge laggade rätt friskt men var coolt att spela på flygplatserna, givetvis i anslutning till ett eluttag.

Skämt och sido. Blir väl bra i lite större bärbara gaming varianterna där storleken är lite större och batteritid är sekundärt mot prestandan.

Permalänk
Medlem

Latops blir intressanta när de levererar samma pris/prestanda som stationära datorer. Nischat och dyrt om du ska ha något som klarar tyngre beräkningar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Kylningen är ej gjord för att konstant gå i hög belastning, typ alla laptops jag har haft sedan 2000 talet så har jag fått byta ut fläkten för de börjar få störand missljud. Problemet med laptops är att det är svårt att byta dessa fläktar.

Sedan har vi ljudnivå. Jag sitter på en kontor där folk har bättre laptops i 40 000kr lasten och så fort folk får lite last på dem så börjar de surra, detta till den grad att även grannen hör att datorn är på.

Rätt är att man ej ska ha datorkraften där man sitter, datorkraften ska vara i en välkylld tyst datorsal. Men förklara detta för inköpare av jobbdatorer den som kan..

Kan inte tala för dina laptops, men utanför ett misstag med att en köpt en lite billigare laptop modell har jag inte upplevt det problem du beskriver.

Skriver detta på en laptop (Dell Latitude) jag använt för programutveckling i 4 år (i7-5600U, tur att man kör Linux så att alla CPU-tunga uppgifter med fördel hanteras på annan maskin över SSH...). Har två NUC:ar (en hemma och en på jobbet) som går väldigt hårda pass, den på jobbet har passerat två år i tjänsten. Samt även en Surface Pro 4 med i7-6650U som passerat 3 år i tjänst.

Det som havererat först för mig är batteri (en av MBP fick riktigt haveri här, såg ut som en fotboll...) samt några fall tangentbordet (SP-serien är trevlig där, 1500 spänn så har man nytt fint tangentbord igen och ja, skriver till nära nog 100 % direkt på laptop, inga "dockor").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Kan inte tala för dina laptops, men utanför ett misstag med att en köpt en lite billigare laptop modell har jag inte upplevt det problem du beskriver.

Skriver detta på en laptop (Dell Latitude) jag använt för programutveckling i 4 år (i7-5600U, tur att man kör Linux så att alla CPU-tunga uppgifter med fördel hanteras på annan maskin över SSH...). Har två NUC:ar (en hemma och en på jobbet) som går väldigt hårda pass, den på jobbet har passerat två år i tjänsten. Samt även en Surface Pro 4 med i7-6650U som passerat 3 år i tjänst.

Det som havererat först för mig är batteri (en av MBP fick riktigt haveri här, såg ut som en fotboll...) samt några fall tangentbordet (SP-serien är trevlig där, 1500 spänn så har man nytt fint tangentbord igen och ja, skriver till nära nog 100 % direkt på laptop, inga "dockor").

Det beror nog på hur ljudkräsen man är. Jag själv stänger av CPU Power Management på alla nya Intel laptops jag har testat, detta spolljud gör mig galen.
Jag har främst testat en drös Lenovo olika serier och årsmodell från 20 papp och uppåt och ingen tål jag.
En tråd om en gammal datormodell, men senaste modellerna med bästa icke xeon cpu samma dritt: https://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-T400-T500-and-newer-T/D...
*edit*
Det handlar väl om Limit ACPI CPU power states
http://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_with_high_pitch_noises#...
Men en biosfix löser allt på de maskiner jag har testat.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Det beror nog på hur ljudkräsen man är. Jag själv stänger av CPU Power Management på alla nya Intel laptops jag har testat, detta spolljud gör mig galen.
Jag har främst testat en drös Lenovo olika serier och årsmodell från 20 papp och uppåt och ingen tål jag.
En tråd om en gammal datormodell, men senaste modellerna med bästa icke xeon cpu samma dritt: https://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-T400-T500-and-newer-T/D...
*edit*
Det handlar väl om Limit ACPI CPU power states
http://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_with_high_pitch_noises#...
Men en biosfix löser allt på de maskiner jag har testat.

En sak som bättre byggda laptops tenderar utnyttja väl är att kyleffekten ökar med ökande skillnad mellan det som ska kylas (CPU/GPU) och omgivningen. Om man har ett konstant luftflöde med omgivande temperatur på 25°C så är ju kyleffekten ungefär den dubbla vid 95°C jämfört om man håller 60°C.

D.v.s fläktkurvorna ska vara rejält icke-linjära, innan 80-85°C finns egentligen ingen anledning att ha något luftflöde alls att tala om. Däremot behövs en styrning som väldigt snabbt reagerar när CPU/GPU börjar utveckla mycket effekt.

Rätt gjort får man ju ett system som är knäpptyst under normal användning, vilket förlänger livslängden på fläktarna och ger en trevligare dator att använda. 2-in-1 systemen har en extra fördel här då det som är varmt normalt inte alls kommer i kontakt med dig som användare!

Har sneglat på ThinkPad många gånger, men har aldrig blivit att skaffat en sådan. Kan rekommendera Dell Latitude som "jobbstridsvagn", XPS är lite poppigare precis som MBP och SP. Fast i de senare betalar man i snabbare "throttling"...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kylningen är ej gjord för att konstant gå i hög belastning, typ alla laptops jag har haft sedan 2000 talet så har jag fått byta ut fläkten för de börjar få störand missljud. Problemet med laptops är att det är svårt att byta dessa fläktar.

Sedan har vi ljudnivå. Jag sitter på en kontor där folk har bättre laptops i 40 000kr lasten och så fort folk får lite last på dem så börjar de surra, detta till den grad att även grannen hör att datorn är på.

Rätt är att man ej ska ha datorkraften där man sitter, datorkraften ska vara i en välkylld tyst datorsal. Men förklara detta för inköpare av jobbdatorer den som kan..

Bra förklarat! Jag ser heller inte en bärbar dator som ett computemonster, den kraften lägger man lämpligast i en server som sitter i en datorhall där den inte stör någon.

Själv tycker jag ändå att mobila CPUer har kommit långt på senare tid. Jag har nyss bytt till nya 13" Macbook Pro med QC CPU och måste säga att till det jag använder den till (Office, RDP mot servrar, webläsare med en massa flikar öppna, vmware fusion m.m.) så tuggar den i sig allt! Den gör det dessutom kvickt (pga att den kan boosta en kort stund när det behövs) och framförallt helt ljudlöst. Fattar faktisk inte hur apple gör för att hålla sina bärbara helt ljudlösa i allt annat än långvarig full-last. I kollegornas pc med motsvarande CPUer (XPS13, Thinkpad X1 mfl) sätter fläktarna igång direkt bara man öppnar outlook eller chrome.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

@AxF: Är det i MacOS då som du upplever att den är snudd på ljudlös eller gäller det även om du t.ex. kör Windows via Bootcamp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@AxF: Är det i MacOS då som du upplever att den är snudd på ljudlös eller gäller det även om du t.ex. kör Windows via Bootcamp?

i MacOS

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

McAvoys cosplay som en i9-9980HK

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ska man kyla datorn är den väl mer släpbar och kyler man den inte så har man en bärbar stekplatta.

Skrivet av Xinpei:

Och du tror alltså att denna CPU kommer att ligga i 45W vid load? ...
Vilket får mig att tro att denna CPU som nämns ovan kommer att bli ett helvete att kyla.

Skrivet av Yoshman:

Självklart kommer i9-9980HK och i7-8565U bara kunna hålla maximal frekvens när en enda kärna är lastad och även då handlar det om att kunna hålla frekvensen i ett par sekunder. Grejen är att det täcker in en väldigt stor andel av fall där man som användare vill ha omedelbar respons från dator.

Exakt! Designar man kylningen för 45W och ställer in BIOS så att processorn styrs efter temperaturen kommer den ligga på ~45W (basfrekvens) vid långvarig belastning. Inga problem!

Permalänk
Medlem

Undrar om Apple kommer lyckas få in Core i9-9980HK i MacBook Pro. De lär nog få bättra på kylningen en del.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.