Star Wars Jedi: Fallen Order – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Då var man färdig med spelet! Första spelet som klarat att hålla mitt intresse upp på hur lång tid som helst! 23 timmar tog det för mig och då tog jag det i "normal" takt. Stressade inte men letade inte aktivt efter skatter etc speciellt mycket heller.

Inga spoilers följer:

Känslan i början av spelet var lite "mäh" för mig. Tyckte det kändes livlöst och platt både grafiskt och storymässigt. Allt jag kan säga är att det tog sig sista tredjedelen av spelet. Det var som att spelet vaknade till liv och nästan blev ett annat spel än första timmarna. Detta berodde nog dela på att storyn utvecklade sig men även på att det grafiska blev mer imponerande samt att utvecklingen av ljussabeln samt ens krafter tog fart vilket ledde till en större känsla både i främst stridsmomenten men även i pusslen.

När det kommer till spelet överlag finns det något jag skulle önska bättring på till en eventuell uppföljare.

Mer flyt i striderna. Det känns lite klumpigt tycker jag. Man är ändå en Jedi. Shadow of Mordor etc tycker jag har ett skönare flow.
Mer livfulla världar och gärna några riktiga sidequests.
Fler olika pussel och mer lore integrerat i spelet. Inte som bi-saker utan som en större del i huvudstoryn.

Allt som allt var det för mig ett mycket underhållande spel och jag ser fram emot en eventuell uppföljare!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Säger som andra, seg till en början men tar fart efter halva och avslutar riktigt bra 9/10. Det som saknas lite är känslan i stidsmekaniken, spelade på näst svåraste och det var likt dark souls. Sedan fanns det massor av buggar, min hp bar försvann. När man lär sig lite mer talents som att hoppa, så kan man utforska utanför kartorna. Jag lyckades hoppa utanför kartan och låsa upp dörrar som man gör mycket senare. Vilket också fick hela kartan att bugga ihop när jag inte följde flowet utan gick från mål till början. Slutade med att jag fick vända tillbaka och spela från rätt håll.

Någon mer som upplevde det så?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

@Gamsurn: Kan det vara R tangenten? Jag hade min roll på R men standard var kanske Z?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är knepigt det här med full vs limited RGB i spel. Spelar nu på TVn. Men det som i mina ögon ser bäst ut är att ställa in i drivrutinerna till full RGB, sen ställa HDMI svärta till låg. Detta gör att jag bara ser svart från 16 och uppåt (15 i det här fallet) på följande sida: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php, Och sen höjer jag ljusstyrkan i spelet tills dess att vänster ikon precis syns.

Detta ser betydligt bättre ut än att först ställa in full RGB i drivrutinerna, på TVn ställa in HDMI-svärta till "normal" istället för "låg", så att jag ser alla fälten enda ner till 1 på lagom.nl och sist sänka ljusstyrkan i spelet istället för att höja den som i det första exemplet.

Det sistnämnda ser alltså mycket sämre ut än att i drivrutiner ha full RGB och att låta tvn klippa svart under 16. Men vad är egentligen "rätt"? Och varför tycks det vara olika från spel till spel? Eller har jag fått något om bakfoten? Har tidigare läst laxpuddings artikel om svartnivå så har ju ändå ett hum... Men finns det liksom ingen standard som alltid funkar vad gäller PC-spelande på en TV?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Körde några timmar igår och anslöt tillochmed handkontrollen för första gången på minst 10år. Mest för att försöka få någon sorts styrsel på striderna, men det gick ju inget vidare då heller. Om det beror på att jag aldrig spelar med handkontroll eller om spelet är fladdrigt vet jag ej. Det var så tillvida okontrollerbart att jag gav upp i frustration. Får prova igen med mus+tangentbord idag, hoppas det går bättre.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Körde några timmar igår och anslöt tillochmed handkontrollen för första gången på minst 10år. Mest för att försöka få någon sorts styrsel på striderna, men det gick ju inget vidare då heller. Om det beror på att jag aldrig spelar med handkontroll eller om spelet är fladdrigt vet jag ej. Det var så tillvida okontrollerbart att jag gav upp i frustration. Får prova igen med mus+tangentbord idag, hoppas det går bättre.

Du kanske behöver inverterad Y-axis? Det kör alltid jag med. Annars skulle det aldrig gå.
Som film vore spelet underhållande... Men som spel känns det mest som en "ledge-grabbing-simulator". Hoppas det blir bättre längre in.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Har klarat spelet nu. Stark 8/10 - nästan i klass med Uncharted.

Något buggigt på PC (ljuset ballade ur då och då och fpsen flög upp och ner).
Men som helhet, jävligt bra spel!

Enda jag störde mig på var huvudkaraktären. Han ser ut att vara castad från High School Musical.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vem har spelat Star Wars: Episode I – The Phantom Menace? Filmen va skit, men jag vill minnas att jag hade väldigt kul med spelet.

Aldrig någon som nämner det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var rätt bra spel faktiskt för sin tid, men voice-actingen satte ett nytt lågvatten märke

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av serverfel:

Vem har spelat Star Wars: Episode I – The Phantom Menace? Filmen va skit, men jag vill minnas att jag hade väldigt kul med spelet.

Aldrig någon som nämner det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fullkomligt spelade sönder demot av The Phantom Menace till PC, till den grad att jag nästan kunde springa igenom första banan med ögonbindel. När jag väl köpte hela spelet senare hade jag, trots en massa nya banor, ironiskt nog redan tröttnat på konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Nu är skitet crackat xD

det var ju trist, hade hoppats det skulle dröjja lite längre så utvecklarna får lite mera pengar dom förtjänar

Permalänk
Lego Master
Skrivet av HazZarD:

det var ju trist, hade hoppats det skulle dröjja lite längre så utvecklarna får lite mera pengar dom förtjänar

Lite till kommer dom få, jag har inte hunnit köpa det än.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har spelat några timmar nu och det är väl okey. Jag har vant mig vid att spel är som mest okey idag. Det är så mycket upprepning av moment att det tar bort känslan jag vill ha när jag spelar.
Men ja, det är okey.

Det är något buggit tyvärr. När jag landar med skeppet så är det spara, gå ut i menyn och ladda sin save igen som gäller annars kommer jag inte ur skeppet.
Samma ibland med saker som den lilla roboten ska upptäcka och skanna. Får ladda om för det ska aktiveras då och då.
Det var inte roligt att lämna första planeten utan att ha lärt sig wall running Höll på att fastna så hårt på ett ställe att börja om från början vore enda alternativet. Bara att åka tillbaka och få roboten att aktivera på rätt ställe haha.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har spelat några timmar nu och det är väl okey. Jag har vant mig vid att spel är som mest okey idag. Det är så mycket upprepning av moment att det tar bort känslan jag vill ha när jag spelar.
Men ja, det är okey.

Det är något buggit tyvärr. När jag landar med skeppet så är det spara, gå ut i menyn och ladda sin save igen som gäller annars kommer jag inte ur skeppet.
Samma ibland med saker som den lilla roboten ska upptäcka och skanna. Får ladda om för det ska aktiveras då och då.
Det var inte roligt att lämna första planeten utan att ha lärt sig wall running Höll på att fastna så hårt på ett ställe att börja om från början vore enda alternativet. Bara att åka tillbaka och få roboten att aktivera på rätt ställe haha.

Jag tror faktiskt inte att det går att klara av kommande banor utan wallrunning. Många av pusslen kräver att man tar sig någonstans och då är det oftast den metoden man får ta till. Jag blir dock lite smålack över holokartan som inte är helt tydlig med vad som är på nuvarande nivå och över/under, så det blir lite cirkelspringande emellanåt. Hur långt har du kommit?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Nej precis. Det var det som gjorde att hela spelet höll på att gå åt helvete. Jag fick åka tillbaka och lära mig det.
Det var roboten som fallerade, för jag var där den ska aktivera ett minne så en får Wall-running. Tack o lov för youtube ^^
Nästa gång jag var där så aktiverades det.

Inte så långt. Aktiverat två planeter men är inte klar med någon av dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du kanske behöver inverterad Y-axis? Det kör alltid jag med. Annars skulle det aldrig gå.
Som film vore spelet underhållande... Men som spel känns det mest som en "ledge-grabbing-simulator". Hoppas det blir bättre längre in.

Kör alltid med det, så det är inte problemet. Tror jag är lite Dark Souls-skadad bara och försöker undvika motståndarens anfall istället för att parera.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Varföe är dom flesta spel och filmer skit? Var människor förr smartare och mer nyskapande? Eller är vi mer krävande? Tänker främst tex på spel men också filmer som senaste terminator och tänker på T2 som är ett mästerverk. Visst, vi får bra spel då och då men många är bara rakt av skit. Varför är det så tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Du är äldre, spel som du tyckte var bra förut håller oftast inte idag. Spelade igenom Kotor 1 och 2 för någon månad sedan igen och minns de som mästerverk men med dagens mått inte alls. Vi får högre och högre krav på spel i hur de ska se ut och spelas och ska en studio bränna 1 miljard eller mer på ett spel måste det tilltala så många som möjligt. Så därför tilltalar bara delar av ett spel en viss grupp. Men jag förstår att folk blir besviken på spel som de ser alla trailers och hype innan för att det sedan inte är vad de tror trots all info. Men folk får skylla sig själv för de kan faktiskt vänta (kan dagens ungdomar det?) 2-3 dagar efter release så hinner de se vad alla säger om det och få förhoppningsvis en helhetsbild hur det kan vara. En trailer är ju ändå till för att sälja en produkt inte berätta för dig hur den är.

Jag vet oftast om vilka spel jag kommer spela och undviker det mesta som har med det att göra till release dvs jag bygger inte upp förväntningar. Sen köper jag sällan spel när de kommer utan 3-6mån efter för halv priset så att förlora 300spänn på ett spel jag hoppas (förväntningar i mitt huvud) var bra gör inte hela världen. Finns faktiskt två spel som kommer införskaffas på release troligtvis och det är FF7 Remake och Cyberpunk 2077.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt bra spel. Tyvärr ganska lätt om man nyligen har klarat ut Sekiro, dog några gånger på första stora grodbossen men så fort man fått in timingen på kontringarna så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av robalm:

Köper man "Origin Access Premier" i 1 månad får man alla spel permanent då?
Jag menar det är väl bara skapa en konto - ladda ner alla spel sedan kör man alltid kontot origin offline.
Eller är jag fel ute?

Nej. Du får full access till spelet så länge du prenumererar.

Angående om du kan lura systemet så gissar jag på att det loggas offline hur länge du har access till spelet. Vidare så vill jag påminna om att vi inte vill att det diskuteras sätt som är olagliga här på Swec. Denna frågan är på gränsen men inte direkt ett regelbrott. Bara en påminnelse.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Inte så jätte taggad måste jag erkänna har inte sett mycket att bli taggad för

Permalänk
Medlem

Precis spelat klart på jedi Knight. Helt okej spel men lämnade inget större avtryck. Blev väl mest besviken på själva utforskningen. Hade förväntat mig lite mer klurigheter för att ta sig vidare,. Nu var det i stort sett bara att springa rätt på och ta sidospår för att utforska kändes inte så belönande med 90% cosmetics eller lore.

Ger spelet 7/10.

Permalänk

Star wars

Värt att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joeyahoo123:

Värt att köpa?

Jag hade skoj med det och ångrar inte att jag köpte det. Och det har fått övervägande bra recensioner, men kolla lite gameplay videos om det ser ut som något du kommer att gilla.

Permalänk
Medlem

sådär, 48h speltid och 100% på alla planeter. Mycket bra överlag, Kashyyyk var en barndomsdröm i uppfyllelse utan att spoila någonting. Spelet avslutades på ett mycket bra sätt, tillfredställande och öppet slut.

Känns som en bra plattform att bygga vidare på. Bättre anpassat för mus & tangentbord på eventuell uppföljare/avstickare. Striderna var lite hit'n'miss.

Jag blev så less på utdragna strider mot vanliga stormtroopers så jag avslutade spelet på "story mode". Ingen glädje i att hoppa runt och ducka samt försöka tajma attacker i flera minuter när man ska föreställa en Jedi halvvägs in i spelet.

Vissa pusselmoment var bara onödigt frustrerande. Utan att spoila var och vart, exempelvis att force-flytta runt brinnande lyktor och försöka lobba dem i rätt vinkel om och om och om igen tills man lyckas träffa rätt = fullkomlig slöseri med min speltid.

Man borde även ha förklarat spelmekaniken på något sätt tidigt i spelet, att man är för låg level för vissa pussel eller secrets. Huvudkaraktären kunde ha pratat för sig själv "jag måste återkomma till det här" eller liknande. Förstod inte förrän långt senare att man behövde kunna vissa färdigheter för att överhuvud taget klara av vissa pussel/secrets.

Sedan hatar jag respawn points i spel! vad är det för mening att man ska slösa sin tid och bli frustrerad?! lägg till att man tappar experience tills man spelat sig tillbaka till samma fiender och tagit tillbaka det, wtf. Inte min grej, en helt vanlig quicksave F5, vad är problemet.

En sista grej som sänkte betyget är att med 2st planeter kvar i spelet var karaktären maxad, 4 experiencepoints som inte gick att använda till något. De borde förbättra "endgame" lite mer. Förslagsvis att du kan sätta EXP i förbättringar. Mer forcepoints, liv, snabbare återhämtning, whatever.

Rekommenderas iaf, 7/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joeyahoo123:

Värt att köpa?

Jag tycker det. Det är ett väldigt kul spel efter ett tag haha. Början är ganska seg mot vad iallafall jag är van vid. Men det tar sig snabbt och blir roligt. Det har sina brister, dom kan du läsa om lite varstans på nätet. Jag hoppas verkligen dom gör en del 2 och styr upp spelet med det som behövs ändras.

På min dator i sign och 1080p flöt det på som smör så det är inte tungdrivet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Såg eftertexterna nu jag också. Överlag, väldigt häftigt spel. Det är som Metroid Prime + Dark Souls + Uncharted + Star Wars. Otroligt att det är ett singleplayer Star Wars spel publicerat av EA utan mtx i året 2019.
Så på papper borde det vara typ världens bästa spel, men jag vet inte, fick aldrig riktigt något klimax tycker jag. Jag spelade igenom det men kände aldrig "sablar vad kul det här är", utan det var mer "hmm coolt".
Combaten fick jag inte riktigt kläm på för jag vet inte om jag var bra eller om jag bara spammade och hade tur. Tycker inte man fick någon tydlig bekräftelse av att man gjort bra ifrån sig.

Nå väl, spelet måste vara relativt bra eftersom det är det 2a spelet jag klarat ut det här året (RE2 Remake var det första).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

De flesta verkar gilla, själv gillade jag inte alls spelet. 5/10
Hade jag inte vetat att det var så kort hade jag inte orkat spela klart.

På "Planet A" ska du ta dig från start till mål, detta gör du genom att hoppa än hit, än dit, klättra upp, klättra ner, springa fram, springa bak i en (enligt mitt tycke) rätt så kass labyrint, du ska hoppa på lite gröna studslöv, hugga några zombie-älvor(?), åka rutschkana ner, åka hiss upp osv. och när du avverkat 50% av "Planet A" kräver storyn att du drar vidare till "Planet B", så med andra ord dags att knalla tillbaka samma väg som du kom ( -några genvägar). Väl på Planet B ska du ta dig... läs ovan... en dryg timma senare när du är tillbaka på "Planet A" (och ruta 1) får du börja med att ta dig till där du var när storyn krävde att skulle lämna. Så dags att... läs ovan( -några genvägar)... Belöningen för detta långa tradiga hoppande, klättrande och springande fram och tillbaka på Planet A är att du får reda på att nästa ledtråd finns på "Planet C" med andra ord dags att knalla tillbaka till skeppet samma väg som du kom ( -några genvägar). Väl på "Planet C" ska du ta dig från start till mål, detta gör du genom att... läs ovan...

Dålig hittepå bandesign, jag köper att Super Mario hoppar på svampar och klättrar ner i malplacerade gröna rör, det ingår i konceptet, men jag förstår inte varför alla dessa livsfarliga fläktar finns på de mest långsökta och korkade ställen i SW:JFO. Eller för den delen när det var tvärtom, när saker finns på väldig strategiska ställen, genvägsrep, "springa på väggar" väggar, "studslöv" (vad hade hänt om det väldigt strategiskt växande "studslöv" nr 17 hade varit visset och huvudpersonen inte kunnat studsa vidare?) rutschbanor och stenblock med gångjärn, mystiska dörrar som någon le jävel bestämt sig för att låsa från andra sidan. osv, osv... (Den arkitekt som placerar en livsfarlig halshuggningsfläkt i en dörröppning bör nog sadla om.)

Svårt att skriva om storyn utan att spoila, men den är väl heller inget att skriva hem om.
En "boss" står helt sonika i naturen och hänger helt apropå. Han/hon/den/det (vill inte spoila) springer man bara på och hhdd ska man ta kål på, när man tagit kål på hhdd så är snacket oj du lyckades! du lyckades ta kål på hhdd! precis som att hhdd var någon antagonist, bryr mig inte ett skvatt om att jag lyckats ta kål på denna främling till boss.

Ska man säga nåt positivt så var spelet snyggt, gillade huvudpersonen, han och roboten var ett trevligt radarpar...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Nya nyheter gällande uppföljaren till Fallen Order har dykt upp och det firar vi med att väcka liv i tråden en skvätt. Senaste ordet på gatan är att uppföljaren kommer släppas 2023 och release kommer ske till PC, PS5 och XBSX/S. Ingen release till PS4 eller Xbox One den här gången.

Annat pekar på att serien kommer slopa Fallen Order-titeln, men vad den nya titeln kommer bli är för tillfället oklart.

Uppföljaren sägs göra sin debut nästa månad i samband med Star Wars Celebration, som drar igång 26 maj.

Hur känns peppen för nya spelet? Har själv betat igenom spelet flera gånger, senast när PS5-uppgraderingen släpptes, och det är ju en fröjd att lira. Förhållandevis komplexa och fria strider med rimlig svårighet utan att det blir överjävligt samt en story som gör ett kalasjobb med att bygga ut både värld och karaktärer. Förhoppningsvis fortsätter Respawn med att göra ett kalasjobb med uppföljaren.

Sås: Eurogamer