Adapter splittkabel för 4-pins fläktar, från 1-5

Permalänk
Avstängd

Adapter splittkabel för 4-pins fläktar, från 1-5

Jag funderar på om denne fungerar med mina Noctua NF-P14/NF-P12 fläktar? (tror p14 = 4 pin och p12 = 3 pin?)

https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Fläktarna har 4pin om dom stödjer pwm. Och I så fall fungerar den kabeln bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Fläktarna har 4pin om dom stödjer pwm. Och I så fall fungerar den kabeln bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok synd, trodde dom var pwm.

Edit: har jag missat något eller vad menas med pwm?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Ok synd, trodde dom var pwm.

Edit: har jag missat något eller vad menas med pwm?

Pulse width modulation.

dvs den fjärde pinnen i kontakten styr en transistor i fläkten som stänger på/av 12V spänningen i pulser till fläkten för att variera hastigheten

till skillnad på 3pin fläktarna där man får styra hastigheten med att sänka spänningen istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag funderar på om denne fungerar med mina Noctua NF-P14/NF-P12 fläktar? (tror p14 = 4 pin och p12 = 3 pin?)

https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4...

Fläktarna kommer att snurra men du kan bara styra hastigheten på de med 4-pin. Du borde ha fått med två korta adaptrar till fläktarna märkta "LNA" och "ULNA", de kan du använda för att sänka varvtalet på de fläktar som bara har 3-pin.

Naturligtvis inte lika bra som att kunna styra alla fläktar från moderkortet, men det kanske hjälper ändå?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Hur många av varje fläkt har du och var sitter dom monterade?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Hur många av varje fläkt har du och var sitter dom monterade?

Har 4 st p12/p14 kopplade till moderkortet.
Och 4 st p12/p14 koppade till en fan controller som drivs av psu:n.

Skulle vilja koppla så jag kan sätta samma profil på samtliga fläkrar via bios.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Du kan endast blanda samma typ av fläktar med varandra för att få samma resultat.

Har du 4 olika typer eller 2 typer? Alltså?

P12 icke PWM (3-pin)
P12 PWM (4-pin)
P14 icke PWM (3-pin)
P14 PWM (4-pin)

Hur ser fördelingen ut mellan antal fläktar av varje typ ?
Samt vilket chassie har du?
Så ska jag visa hur du ska koppla/montera för bästa resultat.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Du kan endast blanda samma typ av fläktar med varandra för att få samma resultat.

Har du 4 olika typer eller 2 typer? Alltså?

P12 icke PWM (3-pin)
P12 PWM (4-pin)
P14 icke PWM (3-pin)
P14 PWM (4-pin)

Hur ser fördelingen ut mellan antal fläktar av varje typ ?
Samt vilket chassie har du?
Så ska jag visa hur du ska koppla/montera för bästa resultat.

Jag har 2 typer. 4 av dem är kopplade till moderkort, 4 st till psu.
Fd r3, alla platser är fyllda.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Fan också köpte en sådan från kjell o co. Men det är bara 2 pin, alla fläktar är 3 pin. Då går det inte va?

Tror jag fattar. 1 st är 3 pin och 2 st är 2 pin. Om jag kopplar in dessa 3 pin i 2 pin så kommer dom styras av psu?(dvs full speed)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag har 2 typer. 4 av dem är kopplade till moderkort, 4 st till psu.
Fd r3, alla platser är fyllda.

Skrivet av robalm:

Fan också köpte en sådan från kjell o co. Men det är bara 2 pin, alla fläktar är 3 pin. Då går det inte va?

Tror jag fattar. 1 st är 3 pin och 2 st är 2 pin. Om jag kopplar in dessa 3 pin i 2 pin så kommer dom styras av psu?(dvs full speed)

Alltså. Spring inte o köp saker innan du rätt ut hit o dit vad du ska ha.

Att ha alla fläktplatser fyllda i R3 tyder på total okunskap eller mästare i kylning.

1. Plugga sidan. Du ska inte sätta en fläkt där. Hitta gärna täckplattan.
2. Plugga botten. Ingen fläkt skall vara där.

Ditt chassie tar 2x120mm fram, 2x140mm i tak och 1x120mm bak.
Detta ska du använda dig av.

Du säger du har 2 typer. Alltså 4 + 4 identiska.
Vill du berätta vilken storlek dom är och om dom är 3 eller 4 pin?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Alltså. Spring inte o köp saker innan du rätt ut hit o dit vad du ska ha.

Att ha alla fläktplatser fyllda i R3 tyder på total okunskap eller mästare i kylning.

1. Plugga sidan. Du ska inte sätta en fläkt där. Hitta gärna täckplattan.
2. Plugga botten. Ingen fläkt skall vara där.

Ditt chassie tar 2x120mm fram, 2x140mm i tak och 1x120mm bak.
Detta ska du använda dig av.

Du säger du har 2 typer. Alltså 4 + 4 identiska.
Vill du berätta vilken storlek dom är och om dom är 3 eller 4 pin?

Jag frågade här men fick inget svar..
Tro mig jag har prövat det mesta. Om jag skulle plugga botten så får inte gpu någon bra kylning pga frontfläktarna blockeras av hhd burar.

Jag har redan sagt att alla är 3 pin, 4 st är p12 och 4 st är p14. Fattar du?

Ps: jag har inte bett om tips ang kylning. Jag har utmärkt temp. Jag vill koppla alla fläktar så jag kan styra dessa från bios.
Just nu kan jag bara styra dessa 4 som är kopplade till moderkortet.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag frågade här men fick inget svar..
Tro mig jag har prövat det mesta. Om jag skulle plugga botten så får inte gpu någon bra kylning pga frontfläktarna blockeras av hhd burar.

Jag har redan sagt att alla är 3 pin, 4 st är p12 och 4 st är p14. Fattar du?

Ps: jag har inte bett om tips ang kylning. Jag har utmärkt temp. Jag vill koppla alla fläktar så jag kan styra dessa från bios.
Just nu kan jag bara styra dessa 4 som är kopplade till moderkortet.

Ok. Då ska vi inte hjälpa dig med kylning.

Vad du behöver är DC kontrollera fläktarna. DVS moderkortet undervoltar dessa baserad på Temp.
Dina P12 kommer reagera likvärdigt och dina P14 likvärdigt.
Vad du behöver är en eller flera splitters att koppla ihop
PM din adress så postar jag ett brev med gratis adaptrar. Har en hel låda på jobb.

https://noctua.at/media/catalog/product/cache/2/image/9df78ea...

Så sätter du ihop alla P12 tillsammans och sätter på SYS_FAN1 på moderkortet och alla P14 tillsammans och på SYS_FAN2.
Sen i BIOS ställer du in respektive port vad du vill ha för parametrar

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Ok. Då ska vi inte hjälpa dig med kylning.

Vad du behöver är DC kontrollera fläktarna. DVS moderkortet undervoltar dessa baserad på Temp.
Dina P12 kommer reagera likvärdigt och dina P14 likvärdigt.
Vad du behöver är en eller flera splitters att koppla ihop
PM din adress så postar jag ett brev med gratis adaptrar. Har en hel låda på jobb.

https://noctua.at/media/catalog/product/cache/2/image/9df78ea...

Så sätter du ihop alla P12 tillsammans och sätter på SYS_FAN1 på moderkortet och alla P14 tillsammans och på SYS_FAN2.
Sen i BIOS ställer du in respektive port vad du vill ha för parametrar

Låter ju mycket bra. Tack.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs