Permalänk
Medlem

Byta bank flitigast?

Har nuvarande bank Swedbank och senaste nyheterna gör att jag bestämmer mig för byta till Länsförsäkrings Bank som fått bra omdömen som det ses.

Det som jag tänkt är att öppna att sparkonto hos LF först och ta steg för steg.

- Överföra pengar från Swedbank till LF.
- Sätta upp lönekonto där.
- Avanmäla e-fakturor, autogiro betalningar från Swedbank och lägga in allt på LF.
- Skaffa Visa kort hos LF.

När allt är klart och avsluta kontot hos Swedbank.

Anledningen jag vill göra på detta sätt istället gå in i LF bank kontor och låter dom hantera det. Är vill inte ligga ute med betalningar eller pengar/kreditkort att handla med.

Är detta bättre sätt än låta LF sköta bank bytet som sägs tar max 3 dagar?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Har nuvarande bank Swedbank och senaste nyheterna gör att jag bestämmer mig för byta till Länsförsäkrings Bank som fått bra omdömen som det ses.

Det som jag tänkt är att öppna att sparkonto hos LF först och ta steg för steg.

- Överföra pengar från Swedbank till LF.
- Sätta upp lönekonto där.
- Avanmäla e-fakturor, autogiro betalningar från Swedbank och lägga in allt på LF.
- Skaffa Visa kort hos LF.

När allt är klart och avsluta kontot hos Swedbank.

Anledningen jag vill göra på detta sätt istället gå in i LF bank kontor och låter dom hantera det. Är vill inte ligga ute med betalningar eller pengar/kreditkort att handla med.

Är detta bättre sätt än låta LF sköta bank bytet som sägs tar max 3 dagar?

Jag har gjort några bankbyten genom åren och tyvärr nu senast bytte jag ifrån Länsförsäkringar. Är på väg tillbaka dit men inte än. Iaf, när jag bytte dit en gång i tiden (ifrån Swedbank) lät jag dom göra allting men det tog inte tre dagar. Dom gick igenom tillsammans med mig vad jag vill ha för konton etc, förberedde allting och sen bestämde vi ett datum när de tar över rubbet från Swedbank. Valde en flytt i ett månadsbryt alltså kort efter att lönen hade kommit in på kontot men då räkningarna redan hade dragits, då hade jag redan tidigare fått hem nya bankkortet osv så när jag gick och la mig låg mina pengar hos Swedbank, när jag vaknade dagen efter var det hos LF.

Jag hade inte stressat på tre dagar, finns ingen anledning. Planera upp hur det ska se ut och välj sen ett datum så hinner du själv avsluta och flytta över autogiron, e-fakturor, sälja av fonder etc som du har genom Swedbank (om du inte vill att LF tar över dvs)

Permalänk
Medlem

Jag gjorde bytet för några år sedan och då gjorde jag som du beskriver. Böjade dock med att starta ett "lönekonto" med tillhörande kort och anmälde bytet till min arbetsgivare. När det bytet väl genomfördes gick jag vidare med resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter omständligt. flytt av pengar går ju inte direkt mellan olika banker ändå. Så tror inte du tjänar så mycket på att göra det själv.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Har nuvarande bank Swedbank och senaste nyheterna gör att jag bestämmer mig för byta till Länsförsäkrings Bank som fått bra omdömen som det ses.

Det som jag tänkt är att öppna att sparkonto hos LF först och ta steg för steg.

- Överföra pengar från Swedbank till LF.
- Sätta upp lönekonto där.
- Avanmäla e-fakturor, autogiro betalningar från Swedbank och lägga in allt på LF.
- Skaffa Visa kort hos LF.

När allt är klart och avsluta kontot hos Swedbank.

Anledningen jag vill göra på detta sätt istället gå in i LF bank kontor och låter dom hantera det. Är vill inte ligga ute med betalningar eller pengar/kreditkort att handla med.

Är detta bättre sätt än låta LF sköta bank bytet som sägs tar max 3 dagar?

Sist jag kollade fanns det ingen lag som sa att man bara får vara kund i en bank i taget. Vill du inte låta banken göra det åt dig är det bara att öppna konto/skaffa kort i nya banken och sedan flytta över pengar och betalningar i lugn och ro.

Efaktura är det krångligaste att flytta själv tycker jag. Du måste säga upp, få en pappersräkning, sen anmäla igen. Repetera för varje betalningsmottagare. Sen har en del gjort anmälningprocessen så att de skickar efakturan till den bank som utfärdat ditt bankid. Snabbt och smidigt, men helt fel. Har missat ett par betalningar pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har nuvarande bank Swedbank och senaste nyheterna gör att jag bestämmer mig för byta till Länsförsäkrings Bank som fått bra omdömen som det ses.

Det som jag tänkt är att öppna att sparkonto hos LF först och ta steg för steg.

- Överföra pengar från Swedbank till LF.
- Sätta upp lönekonto där.
- Avanmäla e-fakturor, autogiro betalningar från Swedbank och lägga in allt på LF.
- Skaffa Visa kort hos LF.

När allt är klart och avsluta kontot hos Swedbank.

Anledningen jag vill göra på detta sätt istället gå in i LF bank kontor och låter dom hantera det. Är vill inte ligga ute med betalningar eller pengar/kreditkort att handla med.

Är detta bättre sätt än låta LF sköta bank bytet som sägs tar max 3 dagar?

Bankbytet tar 1-2 månader innan allt är avslutat/flyttat från gamla banken, absolut enklast är om du bara låter din nya bank hjälpa dig med flytten. Då behöver du bara flytta e-fakturor, swish och anmäla ett nytt kontot till SUS samt eventuellt anmäla nytt konto till din arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

1-2 månader har man verkligen tagit det lugnt med avslutsuppdraget måste jag säga om det bara gäller konton, kort och autogiron/e-fakturor.

Permalänk
Medlem

Man kan vara kund hos flera banker så man behöver inte säga upp några konton mm.
Däremot kan man kolla upp om man betalar någon avgift för konton mm så man inte åker på dessa.

Jag har t.ex. kvar kontona på SEB jag hade när jag bytte till Swedbank för många år sedan.
Måste väl erkänna att jag själv funderat på att byta till någon annan bank, men kommer invänta att vi gjort klart med nya lånen då vi håller på med att flytta till nybyggt hus. Känner att det bara kommer att krångla till det med byggkreditiv och liknande för nya huset och sedan även med försäljningen av nuvarande.
Men när allt är över så kommer jag ta tag i saken och kolla runt om bankbyte.

Sen, nu vet jag inte om det är en förhoppning men om Swedbank tappar en massa kunder så bör de väl bli bättre på kundvård för att behålla de som är kvar? Så om man är kvar så kommer man förhoppningsvis få bättre service mm, eller?

Permalänk
Medlem

Btw, vad hände med förslaget om att man skulle kunna byta bank men behålla kontonr, typ som med mobilabb? Diskuterades flitigt tillbaka på Anders Borgs tid men har typ hänt fuck-all med att underlätta bankbyten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Sen, nu vet jag inte om det är en förhoppning men om Swedbank tappar en massa kunder så bör de väl bli bättre på kundvård för att behålla de som är kvar? Så om man är kvar så kommer man förhoppningsvis få bättre service mm, eller?

Snarare färre kunder som får betala för att banken skall nå sina lönsamhetsmål så högre priser. Investerare kräver idag högre ränta av Swedbank dessutom så deras finansiering av bolåne-obligationer har ökat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Anledningen jag vill göra på detta sätt istället gå in i LF bank kontor och låter dom hantera det. Är vill inte ligga ute med betalningar eller pengar/kreditkort att handla med.

Vilka pengar skulle du ligga ute med?

Skrivet av XPerion:

Är detta bättre sätt än låta LF sköta bank bytet som sägs tar max 3 dagar?

Låter mest som en väldigt massa onödigt merarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sist jag kollade fanns det ingen lag som sa att man bara får vara kund i en bank i taget. Vill du inte låta banken göra det åt dig är det bara att öppna konto/skaffa kort i nya banken och sedan flytta över pengar och betalningar i lugn och ro.

Efaktura är det krångligaste att flytta själv tycker jag. Du måste säga upp, få en pappersräkning, sen anmäla igen. Repetera för varje betalningsmottagare. Sen har en del gjort anmälningprocessen så att de skickar efakturan till den bank som utfärdat ditt bankid. Snabbt och smidigt, men helt fel. Har missat ett par betalningar pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är anledningen jag vill byta bank steg för steg. Av vad har läst så får man mata in alla efakturor själva igen, så tänker ta via detta sätt.
Hur blir det med autogiro betalningar? Flyttar dom automatiskt vid bankbytet eller får man också lägga in allt själv igen?

Vad skiljer egentligen om man låter banken göra bankbytet och om man själv skapar 2 bankontot och väljer själv hur skall göra?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Byt bank vid rätt tillfälle. Alltså typ i början av månaden när alla räkningar är betalda så blir det mindre huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Detta är anledningen jag vill byta bank steg för steg. Av vad har läst så får man mata in alla efakturor själva igen, så tänker ta via detta sätt.
Hur blir det med autogiro betalningar? Flyttar dom automatiskt vid bankbytet eller får man också lägga in allt själv igen?

Vad skiljer egentligen om man låter banken göra bankbytet och om man själv skapar 2 bankontot och väljer själv hur skall göra?

Jag gjorde bankbytet själv, det svåraste var att få Swedbank att avluta kontona. Var lite baklänges att den nya banken skulle avsluta eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Detta är anledningen jag vill byta bank steg för steg. Av vad har läst så får man mata in alla efakturor själva igen, så tänker ta via detta sätt.
Hur blir det med autogiro betalningar? Flyttar dom automatiskt vid bankbytet eller får man också lägga in allt själv igen?

Vad skiljer egentligen om man låter banken göra bankbytet och om man själv skapar 2 bankontot och väljer själv hur skall göra?

låter du LF byta åt dig säger de ju upp hos swedbank för dig också så du får pappers fakturor på allt igen på det som du hade efaktura på autogiro byter de åt dig. Första månaden du bytt ta en kolla innan dina fakturor och autogiron så det blivit betalda sedan därefter bör det rulla på bra. Skulle inte bytt själv när nån annan kan göra det åt mig iallafall, onödig tycker jag. Enda anledning att göra som du säger är väl om du ska ha kvar swedbank till nått konto eller tjänst, men ska du göra en hel flytt låt LF göra det åt dig, så spar du extrajobb.