Rekordhöga resultat i quiz om kortkommandon

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Bara glad att de tog bort WIN+CTRL+C rätt nyligen i Win10. Vem behöver en så lätt hotkey för svart-vitt läge? 🤨

Heh, uppdaterade igår och har det. Men det var faktiskt ett nytt kommando för mig, även om det inte lär vara nåt man använder speciellt ofta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

9/10!

Bästa resultatet för mig i sweclockers-quiz!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hade ingen aning vilken tangent "BREAK" var, var tvungen att googla (efteråt såklart). Den är alltså även känd som "Pause"-tangenten.

ja det är enda beskrivningen jag var missnöjd med, använder win + pause/break på jobbet ofta då man ska få fram system egenskaper på användarnas dator

Permalänk
Sötast

Lies!

Endast 47.6% hade 8 eller fler!

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att det blev höga poäng i snitt, det var ju bara att testa respektive kort-kommando medan man svarade...

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Inte så konstigt att det blev höga poäng i snitt, det var ju bara att testa respektive kort-kommando medan man svarade...

/ B

Jo var nog mer än en person som testade några kommandon, kan bli lite jobbigt om man testar ALT+F4 bara

Permalänk
Medlem

ALT-TAB , Shift-TAB , Shift-END å CTRL-Shift-Pil
Även den lille Insert har en mycket bra funktion.

CTRL-Z/X/C/V är basic

Skrivet av m4gnify:

Hade ingen aning vilken tangent "BREAK" var, var tvungen att googla (efteråt såklart). Den är alltså även känd som "Pause"-tangenten.

Väldigt vanligt att man använde vid post för felsökning, men även under command/cmd

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Inte så konstigt att det blev höga poäng i snitt, det var ju bara att testa respektive kort-kommando medan man svarade...

/ B

Men vad med mig och många andra som gjorde quizen från mobilen?
Lykade ändå nå 9/10 rätta.

För den delen så behöver ju inte alla sitta på Windows heller när man svarar.
Skickades från m.sweclockers.com

La till lite text
Permalänk
Medlem

Min privacy-plugin känner av OpinionStage som en tracker, så den har börjat blockera quiz från den. Därför kunde jag inte se quizen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Min favoritsekvens av kommandon när jag läser något i webbläsaren och man har en aktiv markör är

Shift-Ctrl-leftarrow
Ctrl-c
Ctrl-t
Ctrl-k
Ctrl-v
Enter

Det går snabbare än man kan tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Min favoritsekvens av kommandon när jag läser något i webbläsaren och man har en aktiv markör är

Shift-Ctrl-leftarrow
Ctrl-c
Ctrl-t
Ctrl-k
Ctrl-v
Enter

Det går snabbare än man kan tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad sitter du på för webbläsare? Förstår inte syftet med shift o ctrl? sen är ctrl+k helt onödigt i både firefox och chrome, kör du IE?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vad sitter du på för webbläsare? Förstår inte syftet med shift o ctrl? sen är ctrl+k helt onödigt i både firefox och chrome, kör du IE?

Första markerar ett ord. Okej, Ctrl-k kanske inte behövdes längre... Har inte kört IE på ett decennium då jag kör Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

haha ett quiz där man får länken till facit i varje fråga Svårt att svara fel

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Första markerar ett ord. Okej, Ctrl-k kanske inte behövdes längre... Har inte kört IE på ett decennium då jag kör Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Men det är ju samma sak som att dubbeklicka på ett ord? Eller missförstår jag dig? Dubbelklick är ju en miljon gånger enklare än ctrl+shift+klick?
o i hastighet är det ju fortfarande mycket snabbare att dubbeklicka för att markera ordet o sedan högerklicka, (2a raden i chrome, 3e raden i firefox) "sök på google" så gör den alla stegen på typ 0.5 sec

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@kallandes: Det beror ju på vad ditt mål med quizet är, föredrar du att prova kortkommandot och välja rätt svar eller testa dina kunskaper?

Det är ju inte precis som att man vinner pengar eller ens evig ära för att man sätter 10/10.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

8/10, var nog ett år sen jag använde Windows senast!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av klirre:

Det är ju inte precis som att man vinner pengar eller ens evig ära för att man sätter 10/10.

VAFAN SÄGER DU?!

#sadface

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kör mer eller mindre endast mac och linux senaste åren men dom där kommer man ju ihåg eller kan gissa sig till enkelt. 9/10 får ses som acceptabelt.