Vänta på moderkort eller köpa något nu?

Permalänk
Medlem

Vänta på moderkort eller köpa något nu?

Om man skulle bestämma sig för att köpa en 3000 när de kommer, oavsett prestanda, är det bäst att vänta på nästa generation av moderkort eller kan man plocka något välrenommerat från 470/450 serien? AMD har valt att designa några delar av moderkortet själv nu. Det kanske skulle ge en ytterliggare skjuts för prestandan för att det passar deras processorer bättre.

Vad tror ni?

Blev precis lite överraskad över hur fantastiskt dyra alla X470 är. Är B450 fullgoda? Vilka moderkort är bäst inom de olika. Jag har sorterat på omdömme på prisjakt, men jag litar lite mer på folk här.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Om man skulle bestämma sig för att köpa en 3000 när de kommer, oavsett prestanda, är det bäst att vänta på nästa generation av moderkort eller kan man plocka något välrenommerat från 470/450 serien? AMD har valt att designa några delar av moderkortet själv nu. Det kanske skulle ge en ytterliggare skjuts för prestandan för att det passar deras processorer bättre.

Vad tror ni?

Blev precis lite överraskad över hur fantastiskt dyra alla X470 är. Är B450 fullgoda? Vilka moderkort är bäst inom de olika. Jag har sorterat på omdömme på prisjakt, men jag litar lite mer på folk här.

Vänta absolut med att köpa moderkort tills efter att processorerna släpps. Det kommer alltid bättre modeller till launch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vänta absolut med att köpa moderkort tills efter att processorerna släpps. Det kommer alltid bättre modeller till launch.

Fan också. Du har så klart rätt. Köpfingrarna skakar. Kommer köpa på mig allt utom moderkort och processor nu inför. Jag vacklar mellan 9900k och 3000, men jag tror att det blir en 3000 om det inte skulle vara så att prestandan är helt uppåt väggarna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nu kunde jag fan inte hålla mig, utan beställde en 9900k. Men jag ångrar mig, efter långa utläggningar från en medlem här.

Så, nu står jag här och tänker skicka tillbaka moderkort, processor och minnen. Jag skulle behöva hjälp att hitta ett bra moderkort till 2700X, som antagligen också kommer att stödja 3000-serien.

Jag tar tacksamt emot tips för moderkort som antagligen kommer att stödja 3000-serien med bra VRM. Är X470 det chipsettet man ska kolla på för "the shit"?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu kunde jag fan inte hålla mig, utan beställde en 9900k. Men jag ångrar mig, efter långa utläggningar från en medlem här.

Så, nu står jag här och tänker skicka tillbaka moderkort, processor och minnen. Jag skulle behöva hjälp att hitta ett bra moderkort till 2700X, som antagligen också kommer att stödja 3000-serien.

Jag tar tacksamt emot tips för moderkort som antagligen kommer att stödja 3000-serien med bra VRM. Är X470 det chipsettet man ska kolla på för "the shit"?

Kan rekommendera detta https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4758576. Priset brukar dippa ner mot 1700 då och då. Har fungerat suveränt för min 2600x:)

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Blev precis lite överraskad över hur fantastiskt dyra alla X470 är. Är B450 fullgoda? Vilka moderkort är bäst inom de olika. Jag har sorterat på omdömme på prisjakt, men jag litar lite mer på folk här.

Behöver du något av det extra som X470 ger? Om inte så duger B450 alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu kunde jag fan inte hålla mig, utan beställde en 9900k. Men jag ångrar mig, efter långa utläggningar från en medlem här.

Så, nu står jag här och tänker skicka tillbaka moderkort, processor och minnen. Jag skulle behöva hjälp att hitta ett bra moderkort till 2700X, som antagligen också kommer att stödja 3000-serien.

Jag tar tacksamt emot tips för moderkort som antagligen kommer att stödja 3000-serien med bra VRM. Är X470 det chipsettet man ska kolla på för "the shit"?

Vad har du för budget för moderkortet? Har själv ett Crosshar VII som jag är väldigt nöjd med med det är i dyraste laget. Fick det i present och skulle nog inte köpt det själv dock. Men det har 10-fasers VRM som inte ens blir fingervarm vid stresstest och klarar 600A, aå det sväljer allt man kastar på det.

Angående din första fråga skulle jag nog säga "vänta", dock. Kommer garanterat finnas något nytt godis i och med 500-seriens chipset som vi 400-ägare blir utan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Behöver du något av det extra som X470 ger? Om inte så duger B450 alldeles utmärkt.

Det vet jag faktiskt inte

Skrivet av Ozzed:

Vad har du för budget för moderkortet? Har själv ett Crosshar VII som jag är väldigt nöjd med med det är i dyraste laget. Fick det i present och skulle nog inte köpt det själv dock. Men det har 10-fasers VRM som inte ens blir fingervarm vid stresstest och klarar 600A, aå det sväljer allt man kastar på det.

Angående din första fråga skulle jag nog säga "vänta", dock. Kommer garanterat finnas något nytt godis i och med 500-seriens chipset som vi 400-ägare blir utan.

Jag köpte en 9900k precis som jag antagligen tänker lämna tillbaka och hoppa på ryzentåget i stället. Jag kan inte riktigt vänta 1-3 månader på att köpa en ny dator. Jag kan vänta 1 vecka ungefär :). Och sedan uppgradera när 3700/3800X kommer.

Hittade en lista där det finns lite info
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-ZwVuH_tinzgpsOdfMvYe...
https://www.hardwareluxx.de/community/f12/pga-am4-mainboard-v...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/9uc6bi/am4_b450x470_vrm...

Här är några som verkar ha bra VRM
MSI X470 Gaming Pro Carbon
Asus ROG Strix X470-F Gaming
Asus ROG Crosshair VII Hero

2000 - 3300kr

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det vet jag faktiskt inte

Jag köpte en 9900k precis som jag antagligen tänker lämna tillbaka och hoppa på ryzentåget i stället. Jag kan inte riktigt vänta 1-3 månader på att köpa en ny dator. Jag kan vänta 1 vecka ungefär :). Och sedan uppgradera när 3700/3800X kommer.

Hittade en lista där det finns lite info
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-ZwVuH_tinzgpsOdfMvYe...
https://www.hardwareluxx.de/community/f12/pga-am4-mainboard-v...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/9uc6bi/am4_b450x470_vrm...

Här är några som verkar ha bra VRM
MSI X470 Gaming Pro Carbon
Asus ROG Strix X470-F Gaming
Asus ROG Crosshair VII Hero

2000 - 3300kr

Jag skulle kört på Asus ROG Strix X470-F Gaming i så fall. Frugan har den brädan och det är också väldigt bra VRM. Sen har väl Crosshair VII mer funktioner men inget man har nytta av om man inte nördar jävel MSI-kortet har säkert också väldigt bra komponenter och byggkvalitet men personligen gillar jag inte deras UEFI, men det är ju en smaksak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skulle kört på Asus ROG Strix X470-F Gaming i så fall. Frugan har den brädan och det är också väldigt bra VRM. Sen har väl Crosshair VII mer funktioner men inget man har nytta av om man inte nördar jävel MSI-kortet har säkert också väldigt bra komponenter och byggkvalitet men personligen gillar jag inte deras UEFI, men det är ju en smaksak.

Får jag fråga vad det är för extra funktioner som Crosshair VII har? Jag har funderat på att ta det för att känna mig "säker" på nästa generation. Är det fler PCI-lanes eller nått sånt? Är inte 100% främmande för att slänga ut en tusenlapp extra på moderkortet om det är motiverat.

MSI UEFI kan man tycka vad man vill om. Har det på mitt nuvarande och tycker att det är acceptabelt. Jag gillar ju egentligen mest textläge. Där här med grafik i BIOS känns fortfarande som en konstig nymodighet för mig. Men då fyller jag 40 nästa månad =).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Får jag fråga vad det är för extra funktioner som Crosshair VII har? Jag har funderat på att ta det för att känna mig "säker" på nästa generation. Är det fler PCI-lanes eller nått sånt? Är inte 100% främmande för att slänga ut en tusenlapp extra på moderkortet om det är motiverat.

MSI UEFI kan man tycka vad man vill om. Har det på mitt nuvarande och tycker att det är acceptabelt. Jag gillar ju egentligen mest textläge. Där här med grafik i BIOS känns fortfarande som en konstig nymodighet för mig. Men då fyller jag 40 nästa månad =).

Det jag kommer på som jag själv använder är:

Faserna för VRM är spridda på ett sätt som gör att de knappt blir fingervarma.

Massor av RGB, eller om man vill "stealth-mode", som istället stänger av varenda lampa på moderkortet.

Temperatursenorn för VRM sitter i själva modulen istället för en bit utanför, så det blir mer exakt mätning.

i VRM-inställningarna kan man "dra på för fullt" utan att VRM blir varm, vilket är bra vid överklockning då du kan få högre kvalitet på strömmen till CPU utan att offra livslängden på VRM.

Sen är det också så att har du två NVM-e SSD's så kommer båda att gå via CPU, ploppar an i den andra (den som har värmesköld) så går den också på CPU, men då blir grafikkortet X8 istället för X16. Själv har jag dock bara en, så jag kör på nedersta platsen, så att GPU får alla 16 banor.

Här är en extremt bra genomgång av de olika funktionerna. Värt att kolla in

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Om du inte tänkt att vänta tills nya releaser och är ute efter något i den prisklassen så hade jag rekommenderat dig att behålla 9900K. Nu vet jag inte exakt vad du ska använda datorn till, men jag ser det inte som troligt att Ryzen 3xxx kommer att slå 9900K i spelprestanda. Att köpa 2600X bara för att byta ut den om någon månad känns som slöseri.