AMD skalar aggressivt upp tillverkningen på 7 nanometer inför Zen 2-lansering

Permalänk
Melding Plague

AMD skalar aggressivt upp tillverkningen på 7 nanometer inför Zen 2-lansering

Inför sommarens lanseringen av Ryzen 3000-serien "Matisse" med arkitekturen Zen 2 ökar AMD sin tillverkning på 7 nanometer hos TSMC rejält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bråttom, bråttom, de måste hålla trycket upp på Intel så vi får bättre o billigare cpu:er.

Hoppas de lyckas få ut Ryzen 3000 utan förseningar.

Skulle gärna se 12 kärnor ELLER ända upp till 16 kärnor på Ryzen 3000 vilket är fullt troligt enligt tidiga rapporter.

Permalänk
Medlem

Full fart framåt AMD!!! ALL ABOAAAARD!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på nästa Ryzen. Blir ett byte till 99%

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hoppas verkligen på nästa Ryzen. Blir ett byte till 99%

Siktar på att byta min 1950X till nästa gen när den släpps. Hoppas på en 16 kärnig och att den kan boosta till 4.5GHz, då hade jag varit riktigt nöjd.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Bråttom, bråttom, de måste hålla trycket upp på Intel så vi får bättre o billigare cpu:er.

Hoppas de lyckas få ut Ryzen 3000 utan förseningar.

Så du menar att AMD ska utveckla sina cpu´s så du kan köpa billigare Intel cpu´s?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Så du menar att AMD ska utveckla sina cpu´s så du kan köpa billigare Intel cpu´s?

Snarare så kommer Intel att skapa nya ologiska namn, tack vare AMD.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Härligt att höra! Snart smäller det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna mitt gamla MSI X370 moderkort stödjer Zen 3 sen så man kan göra en fin uppgradering i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Så du menar att AMD ska utveckla sina cpu´s så du kan köpa billigare Intel cpu´s?

Är det inte vad folket vill ha?
Mer AMD processorer och Grafikkort som kan utmana intel och Nvidia så de kan få köpa Intels och Nvidias bästa grejer billigare
AMD är ju långsam budget skit ingen vill ha.. Ska man ha ren prestanda för spel så ska man köpa intel och Nvidia

Är impad över Ryzen...
Bästa köpet från AMD var min 1700 och 1800x men är även nöjd med min 5960X dock är jag inte lika impad över den som jag är med Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Håller tummarna mitt gamla MSI X370 moderkort stödjer Zen 3 sen så man kan göra en fin uppgradering i sommar.

MSI har släppt nya bios till 4-serien så vi som har moderkort från 3-serien blir nog utan.

Permalänk
Medlem

Nästa burk blir helt klart en med AMD processor samt grafikkort. Kul att se att de utmanar Intel på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Så du menar att AMD ska utveckla sina cpu´s så du kan köpa billigare Intel cpu´s?

Ja. Många skriver ju att konkurrens är viktigt så då får man väl utnyttja det också, förutsatt att prestandan är bättre på Intel sidan så är ju det en fördel för konsumenten om priset blir bättre pga AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

MSI har släppt nya bios till 4-serien så vi som har moderkort från 3-serien blir nog utan.

Jag skulle inte vara så säker. Asus har släppt till en del 300-kort, jag tror nog att åtminstone toppmodellerna av X370-korten kommer få nya bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skulle inte vara så säker. Asus har släppt till en del 300-kort, jag tror nog att åtminstone toppmodellerna av X370-korten kommer få nya bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Bios till 400 kom för en månad sedan, varför dröjer det i så fall? Nä, det blir inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Håller tummarna mitt gamla MSI X370 moderkort stödjer Zen 3 sen så man kan göra en fin uppgradering i sommar.

Zen 3 kommer först nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det Zen4 som skulle upp på en ny sockel?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Jag skulle inte vara så säker. Asus har släppt till en del 300-kort, jag tror nog att åtminstone toppmodellerna av X370-korten kommer få nya bios.

Skickades från m.sweclockers.com

såg att asus prime pro x370 fick nytt bios förra månaden 25 mars för uppkommande cpuer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Är det Zen4 som skulle upp på en ny sockel?

verkar som det. Stödet för am4 skall vara fram tills 2020 så vi får väll se om dem ksnske inte börjar lansera en ny sockel för zen 3 eller 4a kommer förmodligen samman falka med att ddr5 kommer till marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tror inte att de kommer att släppa Zen 2, sen 3 och sen 4 direkt efter varandra.

Det blir snarare 2 - 2,5 - 3 - 3,5 - 4 osv, likt Intels gamla tick-tock modell med en ny arkitektur, följd av en uppdatering av det för att sedan introducera ny arkitektur.
AMD har redan gjort detta med Zen 1, Zen 1+ och snart så släpper de Zen 2.

Zen 2+ kommer säkert nästa år och jag skulle vilja minnas att de sa Zen 3 skulle kräva ny sockel, vilket borde släppas 2021.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Så du menar att AMD ska utveckla sina cpu´s så du kan köpa billigare Intel cpu´s?

Intel och nvidia fanboisen är roliga på det viset. De vill bara att AMD ska ge ut billigare produkter som är något sämre än konkurrenterna så de har råd att fortsätta sitt stöd till Nvidia och Intel för att sedan fortsätta sitt AMD. Självklart är det AMDs fel att 9900k kostar 6k och en 2080ti runt 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Siktar på att byta min 1950X till nästa gen när den släpps. Hoppas på en 16 kärnig och att den kan boosta till 4.5GHz, då hade jag varit riktigt nöjd.

Frågan är om du vill gå ifrån 4 minnes kanaler(är det det TR har?) till 2. dessutom tror jag att deras "värsting" kommer vara 12 core men för att få bra drag känns det som man kommer behöva snabbt minne med endast 2 kanaler.
deras nya TR kommer väll lite senare och det är nog där du ska kika tror jag.

Detta är bara mina spekulationer

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blir nog en ny laptop i sommar med nya amd ryzen. Jag hoppas på låg energiförbrukning (bra batteritid) och en grafikdel som är användbar utan att behöva dedikerat grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Siktar på att byta min 1950X till nästa gen när den släpps. Hoppas på en 16 kärnig och att den kan boosta till 4.5GHz, då hade jag varit riktigt nöjd.

Vad saknar du nu, undrar jag som också har en 1950X.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Tror inte att de kommer att släppa Zen 2, sen 3 och sen 4 direkt efter varandra.

Det blir snarare 2 - 2,5 - 3 - 3,5 - 4 osv, likt Intels gamla tick-tock modell med en ny arkitektur, följd av en uppdatering av det för att sedan introducera ny arkitektur.
AMD har redan gjort detta med Zen 1, Zen 1+ och snart så släpper de Zen 2.

Zen 2+ kommer säkert nästa år och jag skulle vilja minnas att de sa Zen 3 skulle kräva ny sockel, vilket borde släppas 2021.

Namnen har inget att göra med om det är en tick eller en tock. AMD har inte heller någon direkt uttalad strategi om att de måste ha en tick mellan varje tock. Erbjuds ingen lämplig process så kan de bli två tockar på raken.
Zen var en tock, och Zen+ en tick, sedan kommer Zen 2 som är en tock, sedan kommer en tick på 7nm+ nästa år, så långt har du rätt. Men du har fel i att namnet blir en Zen 2+. Den uppkommande ticken är vad som kallas Zen 3 enligt AMDs roadmap. Så enligt planen så kommer en tick på 7nm+ 2020, men det är den som heter Zen 3 i AMDs roadmap.
Så AMD gör inte skillnad mellan tick och tock när de sätter namn. Att mellansteget mellan Zen och Zen 2 fick bli Zen+ och att det inte var den som fick heta Zen 2 var antagligen för att den kom in sent i planeringen när man redan hade planerat Zen 2. Det kan vara så att eftersom Samsungs/Glofos 14nm underpresterade jämfört med TSMCs 16nm och de kände sig nödgade att uppdatera den till 14nm+ (senare omdöpt till 12nm) så la AMD även in ett mellansteg för Zen och Polaris, det som blev Zen+ och Polaris 30. Detta eftersom 14nm och 12nm-processen egentligen är mer av två versioner av samma process och det inte krävs någon vidare ingenjörsinsats att konvertera kretsar till 12nm. AMD fick chansen till en billig men konkurrenskraftig noduppdatering som de lätt kunde klämma in i planeringen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Blir nog en ny laptop i sommar med nya amd ryzen. Jag hoppas på låg energiförbrukning (bra batteritid) och en grafikdel som är användbar utan att behöva dedikerat grafikkort.

Mobila kretsar baserade på Zen 2 är en bit bort. 3000-serien till bärbart är Zen+. Det betyder ju inte att 3000-serien till bärbart blir dålig dock. Jag har inte koll på när Zen 2 kommer till bärbart, förhoppningsvis redan till hösten, men kanske först till vintern eller nästa vår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Bråttom, bråttom, de måste hålla trycket upp på Intel så vi får bättre o billigare cpu:er.

Hoppas de lyckas få ut Ryzen 3000 utan förseningar.

Skulle gärna se 12 kärnor ELLER ända upp till 16 kärnor på Ryzen 3000 vilket är fullt troligt enligt tidiga rapporter.

Det skulle verkligen tvinga Intel till att på allvar börja innovera igen för att göra en ny snabbare och kostnadseffektiv processor arkitektur med 16 kärnor och fler PCIe banor i main stream segmentet, [med main stream segmentet menar jag alltså socket 115x]

Är nu väldigt trött på alla Sky Lake remakes på 14nm, även fast de "nya" cpu:erna har fler kärnor har det förövrigt inte direkt hänt något revolutionerande på länge när det gäller socket 115x

@anon162230

Jag skulle personligen vilja se högre frekvenser/ ipc istället för fler kärnor och lägre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Bios till 400 kom för en månad sedan, varför dröjer det i så fall? Nä, det blir inget

Har ju inte kommit några CPUer än. Jag hade varit lugn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Namnen har inget att göra med om det är en tick eller en tock. AMD har inte heller någon direkt uttalad strategi om att de måste ha en tick mellan varje tock. Erbjuds ingen lämplig process så kan de bli två tockar på raken.
Zen var en tock, och Zen+ en tick, sedan kommer Zen 2 som är en tock, sedan kommer en tick på 7nm+ nästa år, så långt har du rätt. Men du har fel i att namnet blir en Zen 2+. Den uppkommande ticken är vad som kallas Zen 3 enligt AMDs roadmap. Så enligt planen så kommer en tick på 7nm+ 2020, men det är den som heter Zen 3 i AMDs roadmap.
Så AMD gör inte skillnad mellan tick och tock när de sätter namn. Att mellansteget mellan Zen och Zen 2 fick bli Zen+ och att det inte var den som fick heta Zen 2 var antagligen för att den kom in sent i planeringen när man redan hade planerat Zen 2. Det kan vara så att eftersom Samsungs/Glofos 14nm underpresterade jämfört med TSMCs 16nm och de kände sig nödgade att uppdatera den till 14nm+ (senare omdöpt till 12nm) så la AMD även in ett mellansteg för Zen och Polaris, det som blev Zen+ och Polaris 30. Detta eftersom 14nm och 12nm-processen egentligen är mer av två versioner av samma process och det inte krävs någon vidare ingenjörsinsats att konvertera kretsar till 12nm. AMD fick chansen till en billig men konkurrenskraftig noduppdatering som de lätt kunde klämma in i planeringen helt enkelt.

Trodde Zen var en tick? 😶

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem

Var lite sugen på att uppdatera till en 2700x från min 1600x men hörde att ny CPU var på G om någar månader så avvaktar nog. Kommer de nya fungera med nuvarande AM4-moderkort eller behöver man skaffa nytt där också tro?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord