Borderlands 3 blir exklusivt för Epic Games Store fram till april 2020

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot exklusivitet eller att använda en annan launcher än Steam per se, men det blir lite trist när mer eller mindre tvingas använda en tjänst med betydligt färre features än vad man är van att använda. Nu är ju visserligen EPIC store förhållandevis ny i sammanhanget och cloud saves är väl den ända funktionen som egentligen spelar någon roll för mig personligen. Vem vet, de kanske hinner lägga till detta och andra features till hösten.
Dock är det ju en del kontrovers angående kopplingar till Tencent, kinesiska staten, osv. samt säkerhet med skydd mot intrång, stöld av användares lösenord osv.
Exklusivitet ser jag som ett nödvändigt ont för att försvaga Steams monopol-liknande ställning på marknaden. EA och Blizzard kör redan den modellen, visserligen med sina egna spel, men resultatet blir ändå fler launchers, och jag tycker det fungerar helt okej. Så länge EPICs launcher kan konkurrera med liknande features och inte brister i något annat avseende har jag inget skäl att bojkotta spel bara för att de är EPIC-exklusiva.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är rätt intressant att när det gäller fysiska saker vill konsumenter gärna ha många aktörer och mer konkurrens men om det samma händer med saker som distribueras digitalt tex spel, musik och film/serier då blir det något negativt. Menar inte att det är fel på något sätt men ganska intressant ändå varför det tenderar att bli så.

När det gäller fysiska saker krävs det inte att du slår in en personlig kod i dörren varje gång du skall köpa något, alla dörrar har förstås olika koder, eller bör ha.

Jag ogillar steam men det har blivit ett nödvändigt ont, dock behöver jag inte köpa mina spel på steam, jag har köpt "steam spel" lite över allt, för att sedan aktiver på steam, går det att köpa t.ex borderlands 3 på mediamarkt och sedan aktivera på EGS?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte varför alla går på knäna för steams launcher. Mitt konto är från 2004 och det har fan inte hänt mycket sen dess, nästan som att sitta på Windows 98 fortfarande.

Vart är mina popcorn 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt att vi steamanvändare måste vänta ett extra år ifall man inte vill använda Epic men som några redan har sagt är det alltid bra med konkurrens på marknaden. Steam har varit den absolut största platformen för att köpa spel i flera år så att Epic Games lägger lite press på Valve har jag inget emot.

En marknad med konkurrens är en bra marknad. Monopol blir aldrig bra i slutändan.

Förhoppningsvis får vi se lite mer releases på steam samt en allmänt mer livlig spelindustri på grund av dessa förändringar.

Permalänk
Medlem

En massa kötthuvuden som gapar om att det här gynnar konsumenter. Vakna, för fan. Det gynnar enbart utvecklare och distributörer.

Spel på EGS kostar ju precis lika mycket - eller mer, i vissa fall - än vad de gör på Steam. Enda skillnaden är att utvecklaren får mer.

Och ärligt talat så skiter jag fullständigt i om utvecklaren får mer eller mindre pengar. Jag är enbart intresserad av hur det ser ut för mig. Och som det är nu så innebär det ingen ökad konkurrens.

Jag var rätt så taggad på EGS före de började köpa upp allt. Tänkte att det kanske skulle ge bättre priser och mer press att leverera vettiga produkter, men nä. Enda som hände var att utbudet splittades upp mellan olika butiker. Enbart drygt för slutanvändaren.

Har inte piratat ett spel på många år nu, men funderar fan på om det inte börjar bli dags igen.

Blir fan sur alltså...

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

@Neroth: Valve får noll kronor för alla aktiveringskoder utvecklaren hämtar hem gratis och säljer i egen butik och hos auktoriserade återförsäljare. Säg att ett spel snittar på 22 % andel till Valve eller återförsäljare – då behöver de bara 13 % högre försäljning för att dra in mer pengar än om det säljs via Epic Games Store. Hade utvecklarna trott på Epic Games så hade de inte använt Steam för att marknadsföra spelen innan de presenterade 1 års exklusivitet hos Epic Games Store. Spel på Steam får marknadsföring där, och säljer du aktiveringskoder via återförsäljare får du marknadsföring där.

När det gäller Borderlands 3 blev resultatet att de inte säljer förhandsbokningar till PC-versionen i 2K Games egna butik! Epic Games Store tillåter inte att du hämtar hem gratis aktiveringskoder och än så länge finns det inga återförsäljare (Humble Bundle ryktas bli en däremot).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du får hemskt gärna ge oss ett eller två exempel där EGS fungerar bättre än Steam - är ruskigt nyfiken.

Oräkneliga gånger har jag och mina kompisar blivit utsparkade ur spel eftersom Steams multiplayer/friendslista eller vad jag ska kalla det slutat fungera. Det går inte att ansluta till andra spelare genom Steam när den ger upp. Såååå många spelomgångar som blivit förstörda genom åren p.g.a. deras piss.

Senast i förrgår så kunde jag för den delen inte ens logga in på Steam på ett par timmar.

Igår försökte en kompis streama ett spel till mig. Allt som hände var "There was an error communicating with the Steam servers. Please try again later." Det är inte heller direkt första gången.

Minns också när Steam brukade sparka ut folk ur multiplayerspel när de skulle lansera en uppdatering. Det har dom dock slutat med nu, tack o lov.

Friendslistan i Steam har också de senaste 10-15 åren haft en tendens att nollställa timestampsen för senast inloggning på friendslistan, så det sett ut som alla nyss varit inloggade. Hade du satt din status till något annat än "Online" (som t.ex. "Away") så ändrades den automatiskt till Online. Jättefint när alla skriver till en och tror att man ignorerar dem eftersom Steam tyckt det varit en bra idé att automatiskt ändra statusen när deras servrar startas om eller krånglar eller vad de nu gör. De verkar dock äntligen ha fått ordning på skiten nu senaste månaderna (verkar det som - fingers crossed).

Har också varit med om Steamprocessen som legat aktiv i bakgrunden, kraschad, och det har inte gått att starta Steam igen utan att stänga ned den.

Har också hänt nån gång att Steam blockerat andra processer från att köras ordentligt eller att kunna ansluta. Så fort Steam stängts ned så lirar det andra utan problem.

Har aldrig haft några av dessa problem med Epic Games Store, men har i ärlighetens namn inte heller använt den lika länge som Steam.

Steams sökfunktioner är för den delen under all kritik. Med allt skräp som finns där nuförtiden så är det ofta hopplöst att filtrera ut det du letar efter. Mängden halvfärdiga early access-spel börjar också gå överstyr. Dessutom tillåter Steam ofärdiga spel som utvecklare gett upp med ligga kvar åt folk att slänga pengar på. Någon form av kvalitetskontroll på vad man säljer vore önskvärt.

Innan ni börjar med "det är fel på din dator" (det är det inte) så har samtliga av mina vänner haft precis samma problem med Steam då och då.

Permalänk
Medlem

Och just nu så fungerar inte Steam för varken mig eller ett par vänner, så Steam strular, igen. Som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Oräkneliga gånger har jag och mina kompisar blivit utsparkade ur spel eftersom Steams multiplayer/friendslista eller vad jag ska kalla det slutat fungera. Det går inte att ansluta till andra spelare genom Steam när den ger upp. Såååå många spelomgångar som blivit förstörda genom åren p.g.a. deras piss.

Senast i förrgår så kunde jag för den delen inte ens logga in på Steam på ett par timmar.

Igår försökte en kompis streama ett spel till mig. Allt som hände var "There was an error communicating with the Steam servers. Please try again later." Det är inte heller direkt första gången.

Minns också när Steam brukade sparka ut folk ur multiplayerspel när de skulle lansera en uppdatering. Det har dom dock slutat med nu, tack o lov.

Friendslistan i Steam har också de senaste 10-15 åren haft en tendens att nollställa timestampsen för senast inloggning på friendslistan, så det sett ut som alla nyss varit inloggade. Hade du satt din status till något annat än "Online" (som t.ex. "Away") så ändrades den automatiskt till Online. Jättefint när alla skriver till en och tror att man ignorerar dem eftersom Steam tyckt det varit en bra idé att automatiskt ändra statusen när deras servrar startas om eller krånglar eller vad de nu gör. De verkar dock äntligen ha fått ordning på skiten nu senaste månaderna (verkar det som - fingers crossed).

Har också varit med om Steamprocessen som legat aktiv i bakgrunden, kraschad, och det har inte gått att starta Steam igen utan att stänga ned den.

Har också hänt nån gång att Steam blockerat andra processer från att köras ordentligt eller att kunna ansluta. Så fort Steam stängts ned så lirar det andra utan problem.

Har aldrig haft några av dessa problem med Epic Games Store, men har i ärlighetens namn inte heller använt den lika länge som Steam.

Steams sökfunktioner är för den delen under all kritik. Med allt skräp som finns där nuförtiden så är det ofta hopplöst att filtrera ut det du letar efter. Mängden halvfärdiga early access-spel börjar också gå överstyr. Dessutom tillåter Steam ofärdiga spel som utvecklare gett upp med ligga kvar åt folk att slänga pengar på. Någon form av kvalitetskontroll på vad man säljer vore önskvärt.

Innan ni börjar med "det är fel på din dator" (det är det inte) så har samtliga av mina vänner haft precis samma problem med Steam då och då.

Haft steam i minst åtta år och upplevt en del av de problem du beskriver i början men inte de senaste fem åren. Har ett gäng vänner där och de har heller inte upplevt något av det du beskriver.

Det enda jag kan hålla med dig om är att sökfunktionen är sådär och att det är mycket skräp på Steam.

Skrivet av Mortac:

Och just nu så fungerar inte Steam för varken mig eller ett par vänner, så Steam strular, igen. Som vanligt.

Och just nu fungerar Steam problemfritt för mig och mina vänner, som vanligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Och just nu fungerar Steam problemfritt för mig och mina vänner, som vanligt.

6 timmar senare, ja... Steam hade problem i hela Europa med friendsfunktionen så det inte gick att ansluta eller kommunicera med varandra under tidigkvällen. Vilket är precis ett av de exempel jag tidigare gav till svar i min post till snubben som var "ruskigt nyfiken" hur jag kunde tycka att Epic Games Store fungerade bättre än Steam i vissa avseenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

6 timmar senare, ja... Steam hade problem i hela Europa med friendsfunktionen så det inte gick att ansluta eller kommunicera med varandra under tidigkvällen. Vilket är precis ett av de exempel jag tidigare gav till svar i min post till snubben som var "ruskigt nyfiken" hur jag kunde tycka att Epic Games Store fungerade bättre än Steam i vissa avseenden.

Du får helt enkelt sluta använda Steam och gå över till EGS eftersom du anser att EGS fungerar problemfritt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du får helt enkelt sluta använda Steam och gå över till EGS eftersom du anser att EGS fungerar problemfritt?

Men orka.

Jag gav argument till varför jag tycker det är bra att Steam får konkurrens. I bara farten nämnde jag att jag tycker EGS fungerar bättre i vissa avseenden. Får en halvsarkastisk följdfråga på vad nånsin som kan fungera bättre i EGS än i Steam, och jag ger svar, varpå dagen efter så upplever Steam precis de problem jag hade nämnt. Nu tänker jag inte fastna i nån lång sarkastisk diskussion om detta.

Permalänk
Medlem

@Mortac:

Vadå problem som vanligt? Steam's servrar har väll bara vart nere typ 4 gånger på 8 år? Om du och dina vänner upplever frekventa fel så skulle jag kontakta Steam för då är det något fel lokalt för er. Har personligen ca 300 kontakter på Steam och har frågat runt lite men ingen av dom tillfrågade kan säga att dom upplever samma frekventa fel som ni gör.

EGS har ju inte äns någon streaming tjänst så hur kan de vara något EGS gör bättre ifall nu Steam streaming inte fungerar problemfritt? Antar att du inte inser hur sjukt grymt det är av Steam som launcher att äns ha en streaming tjänst.

Steam slår över dig till online ifall du börjar röra något på Steam. Precis som alla andra chatt funktioner som Facebook, Discord och Teamspeak.

"Minns också när Steam brukade sparka ut folk ur multiplayerspel när de skulle lansera en uppdatering. Det har dom dock slutat med nu, tack o lov." Har jag faktiskt aldrig heller vart med om och har använt Steam sedan 2004, kanske haft tur.

"Har också hänt nån gång att Steam blockerat andra processer från att köras ordentligt eller att kunna ansluta. Så fort Steam stängts ned så lirar det andra utan problem." - Har du några konkreta exempel på detta? Låter också som något skumt lokalt problem, säker på att du inte kör något konstig Windows eller så som du och dina vänner har delat över en USB-sticka för vissa saker låter väldigt konstiga

"Har också varit med om Steamprocessen som legat aktiv i bakgrunden, kraschad, och det har inte gått att starta Steam igen utan att stänga ned den." Kan jag relatera till, var dock längesedan. Kan också hålla med om att deras sökfunktion är rätt kass, men dom har ju infört skräddarsydda listor för varje användare jag upplever ganska bra.