Intel lanserar Xeon Platinum 9200-serien med upp till 56 kärnor och 400 W TDP

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Xeon Platinum 9200-serien med upp till 56 kärnor och 400 W TDP

Intel föregår lanseringen av AMD:s 64-kärniga processorer för servrar med Xeon Platinum 9200, som levererar upp till 56 kärnor av arkitekturen Skylake med ett TDP på massiva 400 W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Titta! Nu börjar det dyka upp lite prisvärda alternativ... Hur ska AMD fixa detta?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

"gLuEd ToGeThEr"

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Mumma, fastlödda i moderkortet, 400 W TDP och snuskig prislapp. Nu sköt de allt sig i foten. AMD Rome kommer väl inte att överstiga 180 W TDP?

12 kanalers minneskontroller är ju dock mumma! Får väl se 250+ GB/s bandbredd

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ingår det brandsläckare med tanke på att de är en skylake på 250 watt +?
Kommer tankarna tillbaks om hur svettigt det var med FX 9590n man hade när man satt med fönstret uppe på vintern och frös inte ens.. XD

Permalänk
Medlem

Intel för 2 år sedan: "AMD Zen/Epyc är skräp. De limmar ihop sina kretsar och det är helt värdelöst. De har inget att komma med".

**2 år senare**

Intel: "Här är vår multi-chip design. Va? Lim? Vad pratar ni om?"

Jag älskar hyckleriet

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Intel för 2 år sedan: "AMD Zen/Epyc är skräp. De limmar ihop sina kretsar och det är helt värdelöst. De har inget att komma med".

**2 år senare**

Intel: "Här är vår multi-chip design. Va? Lim? Vad pratar ni om?"

Jag älskar hyckleriet

Står ju intel på kartongen, folk kommer ju älska det haha
Precis som deras 5ghz 28 Kärniga
https://www.youtube.com/watch?v=ozcEel1rNKM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Står ju intel på kartongen, folk kommer ju älska det haha
Precis som deras 5ghz 28 Kärniga
https://www.youtube.com/watch?v=ozcEel1rNKM

Servermarknaden behöver ju dom sista 10 FPSena i CS:GO

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Står ju intel på kartongen, folk kommer ju älska det haha
Precis som deras 5ghz 28 Kärniga
https://www.youtube.com/watch?v=ozcEel1rNKM

Hahaha! Älskar det där klippet!

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Hjälpsam

400W TDP... 400W!
Har vi någonsin sett en sådan härdsmälta innan?

SkyLake +++ refresh+ nu med extra lim.

Fint att se att AMD får skina än en gång, det är långt mellan varven men alltid lika trevligt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Så långt ifrån den serverhårdvaran jag är van vid, så har väldigt svårt att sia om hur vida tdp eller prislapp är galen. Någon kioskvältare lär det ju knappast vara, men antar att det finns en USP för något datacenter där ute. Men är faktiskt mest intresserad av hur en dual socket server kommer se ut och vilken formfaktor de kör, lär vara en rätt spännande kylarlösning i ett 2U chassi.

Permalänk

Jösses, varför?

Kunde man inte bara kört dual/quad socket istället?

Nej men det ser väldigt imponerad ut! 12 minnes kanaler också!

Amd apuer hade stormtrivits med så mycket bandbredd!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Skrutto:

Intel för 2 år sedan: "AMD Zen/Epyc är skräp. De limmar ihop sina kretsar och det är helt värdelöst. De har inget att komma med".

**2 år senare**

Intel: "Här är vår multi-chip design. Va? Lim? Vad pratar ni om?"

Jag älskar hyckleriet

Och går vi ännu längre bak i tiden sa AMD precis samma sak om Kentsfield när Intel körde två dies på samma processor.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av timpelay:

satan va kontoret ska ha nya leksaker

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tvelander:

satan va kontoret ska ha nya leksaker

KÖP

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av timpelay:

Det är också möjligt att para ihop två Xeon Platinum 9200-modeller på ett moderkort, vilket ger totalt 112 kärnor och 224 trådar.

:DDDDDDDDDD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tvelander:

Det är också möjligt att para ihop två Xeon Platinum 9200-modeller på ett moderkort, vilket ger totalt 112 kärnor och 224 trådar.

:DDDDDDDDDD

En burk räcker till hela kontoret!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Datavetare

Alla Intels U-serie är MCM då CPU + sydbrygga ligger i samma "paket". Ovanpå det finns modellerna med Iris GPUerna, där innehåller paketet tre kretsar. Så Intel har klippt och klistrat rätt länge redan (man började ju redan med dual-core P4, quad-core Core2 samt Clarkdale/Arrandale).

Platinum 9200-serien (den med två ihop-klistrade Platinum 8200-kretsar) verkar av allt att döma enbart tänkt för HPC-kunder. Kan möjligen förklara varför det inte finns ett pris, de som bygger superdatorer gör tillräckligt stora köp vid varje projekt att priset per CPU väldigt mycket är en förhandling som bara är relevant för den specifika affären.

Den mest spännande klipp-och-klistra produkten som lanserades igår var nya serien med FPGA:er

Här kör man med sitt "superlim", EMIB. Lite förvånande att man klämde in PCIe gen 5, lite tunt med PC-plattformar att stoppa in dessa kort i just nu

Denna FPGA använder sig av HBM, men i stället för en interposer används just EMIB för att ansluta till HBM. Skulle vara intressant att veta tillverkningskostnad interposer vs EMIB!

Edit: tänkte nog baklänges med PCIe gen 5. Denna FPGA är nog delvis en konkurrent mot Xilinx FPGAer som används på många ARM-plattformar. Tanken där är att man avlastar delar av I/O-hanteringen på en FPGA. Själva CPU-delen saknar ofta PCIe stöd, man får detta genom att koppla ihop CPU och FPGA via någon form av "interconnect" och PCIe anslutningar kommer ut ur FPGA:n.

Så får omformulera det hela: lite tunt med saker att stoppa in i PCIe gen 5 slottarna just nu...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alltså, fastlödd på moderkortet?
Ja det var ju jävligt smart, för går moderkortet sönder så får man slänga processorn också.
Och med tanke på vad det kostar så tror jag inte att många är sugna på en allt i ett produkt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

"Lanserar"? Att dessa är ett svar på AMD's kommande server CPU:er för att sno lite spotlight känns aningen troligt. När dessa faktiskt finns, fysiskt, att köpa i kvantiteter som överstiger en hendfull så räknar jag denna CPU som "lanserad".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Alltså, fastlödd på moderkortet?
Ja det var ju jävligt smart, för går moderkortet sönder så får man slänga processorn också.
Och med tanke på vad det kostar så tror jag inte att många är sugna på en allt i ett produkt.

/Lifooz

Moderkortet står nog för 5% av den totala kostnaden har jag en känsla av.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Äntligen en platform som hanterar chromes behov!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

400W TDP -imponerande "Stoppa avvecklingen av kärnkraft nu!"

Ska inte krypa under stolen med att jag förväntar nästan mig en hel del AMD FX 8-Core Black Edition FX-9590-kommentarer i denna tråd...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Moderkortet står nog för 5% av den totala kostnaden har jag en känsla av.

Jo du har nog rätt, men ändå.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Alltså, fastlödd på moderkortet?
Ja det var ju jävligt smart, för går moderkortet sönder så får man slänga processorn också.
Och med tanke på vad det kostar så tror jag inte att många är sugna på en allt i ett produkt.

/Lifooz

Medföljer nog en bra lång garanti ifall det skulle hända..Annars är det som du säger

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Får väl se hur det går Om Rome får fäste så kommer de nog ångra det här med BGA, men går det fortsatt trögt för Rome så blir det bara en i raden av intel's "roffa och mjölka"-grejer. Man ska komma ihåg att det i slutändan är kunderna som avgör hur det går för Rome, så hur det än går, vad det en kostar, huruvida det går uppgradera eller inte etc är i slutändan kundernas förtjänst/fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Doppa skiten i mineralisk olja: Sveriges nya moderna kärnkraftverk.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Sitter bara och väntar på att någon klipper ihop en meme från Askungen, när mössen ska sy ihop klänningen, fast med dåligt inklippta cpu'er och limtuber ovanpå. xD

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

I testerna verkar intel jämföra 350W TDP mot 180W TDP, så om man räknar prestanda/watt rakt av (vilket inte kanske speglar verkligheten fullt ut) ligger fortfarande EPYC prollarna i runda slängar samma om man bortser från LINPACK och LAMMPS där intel systemen drar ifrån markant.

Tror inte ledningen i prestanda kommer hålla länge med ROME "runt hörnet", vet ej ens om detta ska vara en bra PR manöver då fastlödda processorer är lite jobbiga att byta om de går sönder (går inte direkt att snabbt byta processor).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"