Noctua NH-U12A – flaggskeppskylare med imponerande prestanda

Permalänk
Melding Plague

Noctua NH-U12A – flaggskeppskylare med imponerande prestanda

Noctua är tillbaka i testlabbet och förgyller kontoret med färgen brun. I rampljuset står NH-U12A med dubbla 120 mm-fläktar ur bolagets A-serie för att utmana betydligt större konkurrenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en större låda hade det blivit en sån här i nästa bygge. Nu har jag dock blivit drabbad av mini-itx-buggen, och kan inte sluta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Noctua är tillbaka i testlabbet och förgyller kontoret med färgen brun. I rampljuset står NH-U12A med dubbla 120 mm-fläktar ur bolagets A-serie för att utmana betydligt större konkurrenter.

Läs hela artikeln här

Ni har felstavad titeln på youtube "Nocuta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi är ingenjörer, inte designers.

Kan inte se att det innebär att välja brun färg? Finns olika åsikter, men jag tycker inte bruna fläktar passar in i datorns färgschema särskilt ofta... typ aldrig.

Permalänk
Medlem

Let's go to brown town!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en NH-D15 själv och är otroligt nöjd. Värt att påpeka så räcker det alltså med att skicka en bild på din kylare till supporten på Noctua (plus visa att du har behov av monteringskit, så kvitto på moderkort/processor). Så var det iallafall sist jag hade med deras support att göra. Det tycker jag är en otroligt rimlig grej, då de nog själva förstår att deras kylare kan överleva flertal byggen och att kvittot på kylaren kanske försvinner med tiden.

Edit: Jag har säkert påpekat det någon gång tidigare, men om det skiljer sig mindre än 3 dB mellan bakgrundsnivå och mätning med fläktarna igång så är faktiskt - givet att det uppmätta är exakt och fläktens ljud är okorrelerat med bakgrundsnivån - fläkten tystare än bakgrundsnivån. Om ljudnivån inte förändras från bakgrundsnivån så är - givet att det uppmätta är exakt och fläktens ljud är okorrelerat med bakgrundsnivån - fläktens ljudnivå mer än 10 dB lägre än bakgrundsnivån (givet att noggrannheten på mätutrustningen är åtminstone +/- 0.5dB).

Permalänk
Medlem

Presterar bättre i än Corsair 2x140mm rad när båda är i quiet läge till samma ljudnivå och då är det ofta svårare att få in 2x140 än en medium tornkylare. Ingen pump som går sönder heller. Riktigt trevlig verkar det som.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Kan inte se att det innebär att välja brun färg? Finns olika åsikter, men jag tycker inte bruna fläktar passar in i datorns färgschema särskilt ofta... typ aldrig.

Nej det har du nog rätt i. Men färgen skriker ju kvalité åtminstone!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Rätt nöjd med min U14S, lyckas köra fläkten i 200rpm vid vila så då är den omöjlig att höra Kul att utvecklingen fortsatt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trodde nog att Noctua skulle ha fått fram en NF-A14x25 vid det här laget.
NF-A12x25 är ju väldigt bra, troligen den bästa 120mm fläkten som finns.
Men när "alla" chassin och kylare har plats för 140mm känns det lite 2010.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Svensktiger:

Trodde nog att Noctua skulle ha fått fram en NF-A14x25 vid det här laget.
NF-A12x25 är ju väldigt bra, troligen den bästa 120mm fläkten som finns.
Men när "alla" chassin och kylare har plats för 140mm känns det lite 2010.

Dom jobbar för fullt på en 140 mm-version... så håll inte andan

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande. Kör nog med min U14S tillsvidare men nästa gång jag behöver köpa en CPU kylare kan den här bli aktuell.

Och jo en 140mm variant av A12x25 vore väldigt intressant

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej det har du nog rätt i. Men färgen skriker ju kvalité åtminstone!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog bara för att vi lärt oss att associera färgen med Noctua vilket i sin tur är ren kvalitet. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Trodde nog att Noctua skulle ha fått fram en NF-A14x25 vid det här laget.
NF-A12x25 är ju väldigt bra, troligen den bästa 120mm fläkten som finns.
Men när "alla" chassin och kylare har plats för 140mm känns det lite 2010.

Jag vet inte om det känns så mycket 2010 att de har lyckats tillverka en kylare med 120mm fläktar som slår deras tidigare flaggskepp som hade dubbla 140mm fläktar. De nämnde förut att Noctua ändå är på gång med 140mm, men att det inte är så enkelt som att bara göra denna fläkt större.

Permalänk

Kan man måla/spraya fläkten själv med bra resultat? Påverkar det kylningsförmågan något?

Permalänk
Medlem

Ingen RGB = inget köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Kan man måla/spraya fläkten själv med bra resultat? Påverkar det kylningsförmågan något?

Nej. vibrationer, obalanserad, sämre kylförmåga och högre ljudnivå. Fläkten blir princip förstörd.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Och "något dyr" får man väl anse vara en grov underdrift
Flera hundralappar dyrare än likvärdiga kylare.

Och jag är väl medveten om att Noctua lovade en NF-A14x25.
99% av frågorna till dom handlade ju om när 140mm varianten kommer.
Men det är snart ett år sedan NF-A12x25 lanserades.

Permalänk
Medlem

Älskar att det går att köpa kvalitet av ett märke som skiter i vad folk tycker är snyggt i sin dator.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Noctua alltså..Har haft min kylare i snart 10 år, fortfarande felfri! Skulle aldrig köpa en kylare som inte är brun!

Permalänk

Bra review som alltid , Tack 😊🙏🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Haha, gillar Noctua, men det där om att de minsann är ingenjörer och inte designers var väl ändå lite väl stenhård corporate bullshit?

Det är väl så solklart det kan bli att valet av färgskala är hundra procent designrelaterat. Det är en marknadföringssstrategi som ger ett helt galet igenkänningsvärde, och samtidigt faktiskt är ganska kaxig, det ska ju till att man gör bra skit om man ska komma undan med medvetet göra sina prylar fulare än konkurrenternas i majoriteten av kundbasens ögon.

Om de på något sätt kan bevisa att den bruna färgen förbättrar kylarens funktion - att åstadkomma estetisk kortslutning räknas inte - är jag i övrigt beredd att ta tillbaks ovanstående

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Hade jag haft en större låda hade det blivit en sån här i nästa bygge. Nu har jag dock blivit drabbad av mini-itx-buggen, och kan inte sluta.

Själv siktar jag på chassi under 20 liter med en nh-d15 i ett node 304 ;). Går att kombinera både och om det inte måste vara just 10 liter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@NaturMackan: Svarta fläktar kommer senare i vår/sommar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som väntat när det gäller Noctua

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Nej. vibrationer, obalanserad, sämre kylförmåga och högre ljudnivå. Fläkten blir princip förstörd.

Misstänkte att så var fallet. Fan jag är stort Noctua-fan men vill att mitt nästa bygge skall vara sådär enhetligt snyggt och färgmässigt igenomtänkt

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Själv siktar jag på chassi under 20 liter med en nh-d15 i ett node 304 ;). Går att kombinera både och om det inte måste vara just 10 liter.

Noctua har själva sagt att plasten (i deras nya NF-A12x25 fläktar) är så pass känslig att ett simpelt färgbyte inte är så lätt som man kan tro (pga det ytterst lilla marginalen mellan fläktblad och "ramen"). Svarta fläktar är på ingång mot slutet av våren/sommaren.

Visa signatur
Permalänk

@Kenneth: Tyvärr har de sagt att dessa förmodligen inte kommer släppas innan 2021.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Misstänkte att så var fallet. Fan jag är stort Noctua-fan men vill att mitt nästa bygge skall vara sådär enhetligt snyggt och färgmässigt igenomtänkt

Satsa på ett choklad tema

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@NaturMackan: Svarta fläktar kommer senare i vår/sommar.

Du tänker på Chromax fläktarna och kylarna dom visade under senaste Computex? Som dom sa skulle komma Q4 2018 eller Q1 2019? Men som ännu inte dykt upp?

All respekt för att den kvalitet dom eftersträvar tar tid, men Noctua är hopplösa på att hålla några tidsramar.