Bästa robotdammsugaren för ca 5000kr?

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa robotdammsugaren för ca 5000kr?

Är sugen på att skaffa en robotdammsugare och har en budget på ca 5000kr. Har ni tips på någon som är bra?

Har kollat in en Xiaomi Mi RoboRock S5 (verkar ha fått bra recensioner av folk) , men finns det någon annan dammsugare som är bättre än denna?

Permalänk
Medlem

Det verkar vara RoboRock S5 som gäller om man vill ha så mycket "bang for the buck" som möjligt under 5000 spänn.

Annars får jag slå ett slag för Roombas gamla 600-serie. Har själv en gammal 650, som funkat så otroligt bra genom åren, haft den sen 2013.

Okej, den är inget tekniskt underverk, det enda i finessväg är väl att den kan schemaläggas, men det som imponerar med den är kvalitetskänslan, hur genomtänkt den verkar vara - bara en sån sak som att skruvarna inte kan lossna helt så Roomban inte suger upp dem om de släpper - och hur otroligt lätt den är att plocka isär, något man knappast kommer undan att göra lite då och då. Det är omöjligt att konstruera en robotdammsugare så det inte fastnar hårstrån och skit i lager och runt axlar. Allt är ihopsatt med vanliga Phillipsskruv - noll inbrottssäkerhet - och det tycks vara gjort för att vem som helst ska kunna skruva med det.

Det kan också tilläggas att till och med lite mer avancerade operationer som att riva isär diverse växlar och sådant för att gå igenom och smörja upp, vilket jag gjorde efter ungefär fem år, var lätt gjort. Givet konstruktionen får jag för mig att Roomba kan vara handmonterad, konstruktionen verkar vara anpassad för det. Det underlättar förstås också väldigt mycket när man ska skruva med den hemma.

Nu föreslår jag inte att du ska leta upp en äcklig gammal 650, men det ser ut som Roomba har kvar 600-serien, i lite lätt moderniserat snitt. Man verkar ha lagt till appstyrning och lite sånt. Utseendemässigt är de väldigt snarlika min gamla 650 av de bilder man hittar att döma, och är den invändiga konstruktionen likadan som tidigare, är det svårt att tro nåt annat än att de är prisvärda och allmänt jäkligt bra. Det lär väl om inte annat finnas skäl till att man fortsatt med en vid det här laget 6-7 år gammal serie väsentligen oförändrad.

Vad det gäller städförmåga har jag tyvärr inget nytt att jämföra med, vilket förstås komplicerar att ge ett omdöme, men 650 gör i alla fall jobbet fullt tillräckligt bra enligt min åsikt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har själv en neato d5, ligger runt 4-5 tusen. Haft den i ca 6 månader och ännu inga större problem. Har en 4:a på ca 90 kvm med lägre trösklar osv. Det enda som jag kan anmärka på är om man har lätta mattor med mycket fransar, då kan den fastna ibland eller föra med sig mattan. Har själv mest tyngre mattor så inget större problem för mig. Man kan göra avgränsningar m.m. i neato appen för att begränsa områden, schemalägga osv.

Permalänk
Hjälpsam

Skulle faktiskt säga Neato D3 för 3000 kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3903943

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Roborock S50, grym maskin. Kartan är trevlig, schemaläggning, zone cleanup, underhålltimers etc är trevliga funktioner.
är väl inte störtförtjust i IOT säkerheten för maskinen, men du kan ju köra den utan uppkoppling.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Går i samma tankar som TS men har en generell fråga, har ni märkt att ni behövt att torka av ytor, ex. hyllor, bord, mindre efter att ni skaffade robotdammsugaren? Tråkigaste med att städa är att behöva torka av sånt...

Hur bra fungerar runda dammsugar i hörn, kanske gått på Electrolux reklam

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en Roomba 732 i ca 4 år, men sålde den nyligen och inskaffade en elektrisk dammsugare istället (Dyson V7).

Under mina 4 år så kan jag ju säga såhär: Har man ett större hus eller lägenhet så är den näst intill meningslös. Du måste dammsuga lika ofta med en vanlig dammsugare i vilket fall. Den åker helt slumpmässigt - så de enda rummet som blev städat lite noggrant var mitt vardagsrum där laddaren befann sig.

Batteriet höll sig relativt bra - klarade 40 minuter sista gången jag testade den innan jag skickade iväg den med posten. Sällan den hittade tbx till laddstationen dock, iaf mot slutet. Fick oftast ställa tbx den själv.

Skulle enbart skaffa en som inte bygger en karta av hemmet om jag bor i en 1/2a. Dock bor man i en såpass liten lägenhet kan man lika gärna köpa en smidig dammsugare istället. Ingen robotdammsugare är vad jag vet bra på att ta smuts i hörn, det man själv fixar på 15 minuter fixar roboten på kanske 50 så man vill ju inte vara hemma när den är på iaf.

Sladdar och dylikt är den en expert på att käka upp och sedan självstanna, strumpor och dylikt också.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har själv två stycken Ecovacs Ozmo 930.
Kan starkt rekommendera en sådan!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)