Valves VR-headset Index lanseras den 15 juni – Geforce GTX 1070 rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

Lånade ett Acer WMR och sen köpte jag själv en Vive, var själv väldigt imponerad av WMR men tracking med Vive är på en helt annan nivå.
Detta spelar dock endast roll ifall man gör snabba, skarpa och rörelser utanför WMR:s "synfält".
Det är ju dock ganska mycket setup för Vive jämförelsevis.

Är det hela besväret med setup som är deal-breaker? Vad kör du för något i VR?

Själv tänkte jag tvärtom, blev mycket mer intressant då det inte var inside-out tracking.

Lustigt nog är det en Acer WMR jag har. Köpte en Vive vid lanseringen och sålde den förra året.

Trackingen för WMR är helt perfekt för själva headsettet, men jag håller med dig om att Vive har bättre tracking av kontrollerna. På en helt annan nivå tycker jag dock inte. Lighthouse ger en irriterande "judder" som man enkelt ser genom att lägga headsetet på golvet och titta på den speglade bilden på datorn (om de inte fixat detta sedan i höstas).

I övrigt är Acers headset mycket skönare, sitter bättre, lättare och såklart betydligt mer högupplösta skärmar.

Med det sagt är inte Vive dålig.

I min specifika situation är WMR bättre dock då jag inte har ett dedikerat VR-rum utan var tvungen att sätta upp Lighthouses och köra setupen varenda gång jag skulle använda VR. Med WMR kan jag bara dra på mig headsetet när jag vill, eller köra i ett annat rum när jag vill osv.

Så för min del är det inside-out som gäller, och numera är det ju bara Valve som har kvar outside-in.

Skrivet av iRonNuke:

Jag förstår inte varför man inte utvecklar ett headset som har riktigt hög upplösning (2 x 4K). En 4K-skärm för varje öga. Jag menar, dagens datorer klarar av det, smäcka in dubbla 2080 Ti och rendera på vardera kort till de två skärmarna. På så sätt får man nog tillräcklig(?) hög upplösning, samt blir av med screendoor-problematiken. Sedan när man ändå håller på gör man headsetet så litet och lätt som det bara går.

VR-spel har oftast inte så avancerad grafik heller så det ska nog inte vara ett bekymmer att uppnå 90 FPS?

De som verkligen vill ha hög upplösning kommer nog att köpa hårdvaran som kräver det.

Det hade blivit ett väldigt dyrt headset, som endast kan köpas av de som har dubbla 2080Ti. Det hade aldrig sålt mer än några fåtal exemplar. Svårt att gå med vinst.

Sedan har du problemet att Displayport i dagens kort inte har tillräcklig bandbredd.

Plus då att SLI i VR dras med problem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Andromeda: Även om det låter som att iRonNuke tar i så förstår jag vad han menar.
VR idag är en "leksak" för vuxna med gott om pengar. Finns knappt nån som dagligen gamear seriöst i VR. Man drar väl igång VR Chat nån gång i veckan för att kolla läget, provar nåt spel och sen ligger den och samlar damm. Sina vanliga spel spelar man på skärmen.

Permalänk
Medlem

@Andromeda:
Hög upplösning på skärmen innebär inte att man måste rendrera i full upplösning (eller för den delen ha allt ögongodis påslaget). Det finns goda skäl för högupplösta skärmar även med lite tröttare grafikkort. Dessutom förlänger det livslängden på headsetet eftersom det kan dra nytta av framtida grafikkort.

Lösningen på sikt är rimligen foveated rendering. Men högupplösta skärmar är bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

@Andromeda: Även om det låter som att iRonNuke tar i så förstår jag vad han menar.
VR idag är en "leksak" för vuxna med gott om pengar. Finns knappt nån som dagligen gamear seriöst i VR. Man drar väl igång VR Chat nån gång i veckan för att kolla läget, provar nåt spel och sen ligger den och samlar damm. Sina vanliga spel spelar man på skärmen.

Det är ändå en viss skillnad på en Samsung Odyssey för 250 dollar som ger en jättebra upplevelse på en random speldator som de flesta som spelar på PC har och ett headset som troligtvis skulle kosta 20 000+ kr och måste kombineras med en dator för 35 000 kr. Det skulle vara omöjligt att få någon som helst ekonomi i det.

Jag undrar om iRonNuke har använt särskilt många VR-headsets till att börja med. Upplösningen är inte något allvarligt problem. Det känner jag är mest en grej folk som inte ens använder VR brukar prata om. Visst, OG Vive och Rift är ju lite lågupplösta, men 2880x1440 som WMR kör (utom Samsung med 3200x1440) är en helt ok upplösning. Över detta börjar det bli tungrott för relativt lite vinning.

Sedan är inte screendoor knutet till upplösning heller. Man kan bygga en display med 4x4 pixlar som har noll screendoor.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iRonNuke:

Jag förstår inte varför man inte utvecklar ett headset som har riktigt hög upplösning (2 x 4K). En 4K-skärm för varje öga. Jag menar, dagens datorer klarar av det, smäcka in dubbla 2080 Ti och rendera på vardera kort till de två skärmarna. På så sätt får man nog tillräcklig(?) hög upplösning, samt blir av med screendoor-problematiken. Sedan när man ändå håller på gör man headsetet så litet och lätt som det bara går.

VR-spel har oftast inte så avancerad grafik heller så det ska nog inte vara ett bekymmer att uppnå 90 FPS?

De som verkligen vill ha hög upplösning kommer nog att köpa hårdvaran som kräver det.

Finns ju Pimax 5K med 2560x1440 per öga, 8K versionen har 4K per öga, men p.g.a bandbreddsproblem via HDMI så körs det uppsamplat från 1440p.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffeinberoende:

Du kan inte jämföra 3D-filmer med VR. Detta är så tröttsamt att lyssna på...

Kan jag visst. Det går alldelles utmärkt.

Skillnaden är att de flesta här vill tro på VR ( inklusive mig ), VR är i ett helt annan skede av utvecklingen. Bara för att 3D floppade så betyder det inte alls att VR måste floppa, men var jag försöker säga är att VR KOMMER floppa om industrin gör samma "misstag" som med 3D ( spammar ut billiga överprisade produkter och ihoprafsat innehåll för att tjäna pengar på hypen istället för att sätta upplevelsen och bra innehåll i fokus ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Man kan bygga en display med 4x4 pixlar som har noll screendoor.

En display bestående av en enda pixel har garanterat noll screendoor-effekt!

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett Index vara fritt från stationära sensorer, om det istället varit som Ocuslus Quest men för PC så hade det varit mer intressant. Just nu så kostar Oculus Rift + TPCast lite för mycket och jag hade velat undvika trampa på kablar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Hade hellre sett Index vara fritt från stationära sensorer, om det istället varit som Ocuslus Quest men för PC så hade det varit mer intressant. Just nu så kostar Oculus Rift + TPCast lite för mycket och jag hade velat undvika trampa på kablar.

Väldigt glad att de fortsätter med sin lighthouse teknik, överlägsen precision. Skulle vara intressant med ett headset som kör standalone tracking med möjligheten att slå på lighthouse för bättre precision iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

@Andromeda: Även om det låter som att iRonNuke tar i så förstår jag vad han menar.
VR idag är en "leksak" för vuxna med gott om pengar. Finns knappt nån som dagligen gamear seriöst i VR. Man drar väl igång VR Chat nån gång i veckan för att kolla läget, provar nåt spel och sen ligger den och samlar damm. Sina vanliga spel spelar man på skärmen.

För mig är VR ett roligt sätt att köra lätt träning i 30-60 minuter utan att vara tvungen att dra ut i ur och skur (om inte vädret är bra), dock äger jag själv inget VR headset och har bara spelat hos andra.

Om detta går att göra utan den hemska setup tiden (om man vill visa folk på annan ort t.ex.) skulle detta vara nästintill direkt köp från mig (då jag har sparat ihop nog mycket).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Lighthouse ger en irriterande "judder" som man enkelt ser genom att lägga headsetet på golvet och titta på den speglade bilden på datorn (om de inte fixat detta sedan i höstas).

Så för min del är det inside-out som gäller, och numera är det ju bara Valve som har kvar outside-in.

Inget jag upplever. Sitter dina lighthouses ordentligt fast? Mina är väggmonterade

Tekniskt sett så är vive Inside-out tracking då de infraröda-sensorerna sitter i HMD:n och kontrollerna som letar efter ljusstrålarna som skickas ur vardera lighthouse. Rift CV1 däremot har infraröda leds som kameror letar efter från utsidan-in.
Ett alternativ skulle vara att klassa dem som standalone och extern tracking med sub kategorier I-O, O-I.
Förstår att du också antagligen vet detta men jag tycker det vore bättre om vi kunde enas om ett språkbruk som är mer korrekt

Själv föredrar jag precisionen i extern tracking och är glad att det är något som fortsätter. Vore dock en god ide med någon form av hybrid, standalone (billigare och kräver mindre planering) med möjligheten att slå på extern tracking genom att köpa till lighthouses separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Inget jag upplever. Sitter dina lighthouses ordentligt fast? Mina är väggmonterade

Tekniskt sett så är vive Inside-out tracking då de infraröda-sensorerna sitter i HMD:n och kontrollerna som letar efter ljusstrålarna som skickas ur vardera lighthouse. Rift CV1 däremot har infraröda leds som kameror letar efter från utsidan-in.
Ett alternativ skulle vara att klassa dem som standalone och extern tracking med sub kategorier I-O, O-I.
Förstår att du också antagligen vet detta men jag tycker det vore bättre om vi kunde enas om ett språkbruk som är mer korrekt

Själv föredrar jag precisionen i extern tracking och är glad att det är något som fortsätter. Vore dock en god ide med någon form av hybrid, standalone (billigare och kräver mindre planering) med möjligheten att slå på extern tracking genom att köpa till lighthouses separat.

Jag hade mina Lighthouses i bokhyllor, men det har inget med dem att göra utan en osäkerhet i beräkningarna. Det är ett väldigt känt "problem" om du kollar på r/vive. Men det kanske har åtgärdats sedan jag sålde min. Det var inte heller så att jag brydde mig särskilt mycket om det heller, jag bytte för att jag ville slippa LH samt få en bekvämare HMD (och dessutom sparade jag lite pengar då jag sålde min Vive för mer än vad WMR kostade ny).

Ja, ok vi borde kalla det med eller utan externa basstationer.

Jag hade också tyckt det var trevligt med en kombination, fler valmöjligheter. Men framförallt hade jag velat ha en HMD med inbyggd mobilhårdvara typ Quest, som också kunde pluggas in i en PC och användas som en "vanlig" HMD.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag hade också tyckt det var trevligt med en kombination, fler valmöjligheter. Men framförallt hade jag velat ha en HMD med inbyggd mobilhårdvara typ Quest, som också kunde pluggas in i en PC och användas som en "vanlig" HMD.

Jo det vore ju praktiskt med en komplett standalone lösning med möjlighet att plugga in (passa på att ladda i samma veva).
Gärna med möjligheten att synka mot en pc för att att köra trådlöst, men det känns som att det är en bit in i framtiden när vi har wifi standarden AX på bred front skulle göra det möjligt med någon form av bildkompression jämfört mot sladd inkopplad som kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Kan jag visst. Det går alldelles utmärkt.

Skillnaden är att de flesta här vill tro på VR ( inklusive mig ), VR är i ett helt annan skede av utvecklingen. Bara för att 3D floppade så betyder det inte alls att VR måste floppa, men var jag försöker säga är att VR KOMMER floppa om industrin gör samma "misstag" som med 3D ( spammar ut billiga överprisade produkter och ihoprafsat innehåll för att tjäna pengar på hypen istället för att sätta upplevelsen och bra innehåll i fokus ).

Nja
Skillnaden mot 3d och VR är att 3d "alltid" är dåligt medans VR är kul tom med simplaste spelet.
Sen kan VR användas till mer än spel.
Men det som sagt VR kräver mer av användaren det är inget sitta bekvämt och slöspela eller våldsnöta.
Jag spelar just nu spel som Creed rise to glory (boxning)
Beat saber och Gorn.
Alla spelen kräver fysisk ansträngning vill jag påstå och man blir svettig så 1 timmes pass är nog max. Om man inte hinner bli åk sjuk (händer mig ibland speciellt vid nytt spel)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag undrar om iRonNuke har använt särskilt många VR-headsets till att börja med. Upplösningen är inte något allvarligt problem. Det känner jag är mest en grej folk som inte ens använder VR brukar prata om.

Det där beror ju på ditt urval! De som kör regelbundet med de befintliga lösningarna är ju de som bevisligen tycker att de är bra nog.
Upplösning (och screen door) är den primära anledningen att jag inte köpt någon egen VR-lösning, utan har parasiterat lite på mera teknikglada kompisars. Det var ett uppenbart problem (bland andra uppenbara problem) med den första generationens headset, och det var självklart att det skulle komma headset som gör något åt det. Jag avskyr att behöva köpa, sätta upp, debugga, använda, sälja, köpa nytt, sätta upp.... osv.
Jag har aldrig tvekat om att jag kommer att köpa, men egentligen vill jag se riktigt hög upplösning (så att problemet i praktiken är löst) parat med foveated rendering och helst trådlös koppling via 802.11ay (som löser det trådlösa bandbreddsproblemet).
Då har jag en lösning på en nivå som inte gör att jag kommer att vilja byta hela tiden. Jag har varken tid, lust eller råd att hålla på med att byta om och om igen.
Lös problemen, och jag köper. Pusselbitarna finns, de är bara inte riktigt på plats än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Lustigt nog är det en Acer WMR jag har. Köpte en Vive vid lanseringen och sålde den förra året.

Trackingen för WMR är helt perfekt för själva headsettet, men jag håller med dig om att Vive har bättre tracking av kontrollerna. På en helt annan nivå tycker jag dock inte. Lighthouse ger en irriterande "judder" som man enkelt ser genom att lägga headsetet på golvet och titta på den speglade bilden på datorn (om de inte fixat detta sedan i höstas).

I övrigt är Acers headset mycket skönare, sitter bättre, lättare och såklart betydligt mer högupplösta skärmar.

Med det sagt är inte Vive dålig.

I min specifika situation är WMR bättre dock då jag inte har ett dedikerat VR-rum utan var tvungen att sätta upp Lighthouses och köra setupen varenda gång jag skulle använda VR. Med WMR kan jag bara dra på mig headsetet när jag vill, eller köra i ett annat rum när jag vill osv.

Så för min del är det inside-out som gäller, och numera är det ju bara Valve som har kvar outside-in.

Det hade blivit ett väldigt dyrt headset, som endast kan köpas av de som har dubbla 2080Ti. Det hade aldrig sålt mer än några fåtal exemplar. Svårt att gå med vinst.

Sedan har du problemet att Displayport i dagens kort inte har tillräcklig bandbredd.

Plus då att SLI i VR dras med problem.

/hulle.

Hade jag inte haft dedikerad plats för min Vive så hade jag nog skaffat mig ett eget Acer WMR. Upplösningen är mycket bättre men det märks mest när det gäller text, tycker inte det påverkar så mycket av upplevelsen annars.
Acer är skönare att ha på sig, bättre balanserat, men samtidigt sitter det lite sämre då det inte är fastspänt på samma sätt.
Detta märkte jag när jag rörde huvudet snabbt.

Jag har inte tänkt på eller märkt av något tracking "judder", men tror jag avvaktar med att läsa på för mycket om det.
Farligt ifall man skulle börja störa sig på det.

Permalänk
Skrivet av segen:

@Andromeda: Även om det låter som att iRonNuke tar i så förstår jag vad han menar.
VR idag är en "leksak" för vuxna med gott om pengar. Finns knappt nån som dagligen gamear seriöst i VR. Man drar väl igång VR Chat nån gång i veckan för att kolla läget, provar nåt spel och sen ligger den och samlar damm. Sina vanliga spel spelar man på skärmen.

Struntprat, det finns många som spelar "seriöst" i VR. Har själv tävlat via ESL och blivit flugen till England för att spela VR shootern Onward. Jag personligen upplever det som att en betydligt större andel människor som har VR spelar seriöst jämfört med vanliga pancake-spel som vi kallar det. Visst, priserna är inte lika stora i VR än men 1:a platsen i Onward den här säsongen ger ändå $30 000 för 8 personer att dela på.

Råkade citera fel inlägg
Permalänk
Skrivet av Ixos:

Kan jag visst. Det går alldelles utmärkt.

Skillnaden är att de flesta här vill tro på VR ( inklusive mig ), VR är i ett helt annan skede av utvecklingen. Bara för att 3D floppade så betyder det inte alls att VR måste floppa, men var jag försöker säga är att VR KOMMER floppa om industrin gör samma "misstag" som med 3D ( spammar ut billiga överprisade produkter och ihoprafsat innehåll för att tjäna pengar på hypen istället för att sätta upplevelsen och bra innehåll i fokus ).

Njae, 3D är inget speciellt imponerande och den absoluta majoriteten som har sett en film i 3D brukar inte vilja se det igen för att det endast är en gimmick utan extra egentligt värde. VR å andra sidan bidrar med en helt unik upplevelse som man inte riktigt kan beskriva med ord. Känner många i olika VR-communities som aldrig tidigare har varit gamers blev helt plötsligt riktigt hardcore-spelare tack vare VR. Varenda kotte som har varit hemma hos mig och testat min vive, gammal som ung, har nästan varit mållösa och snart därefter köpt ett eget headset.

Att släppa en massa med WMR-kvalitet för att få en bred kundbas är smart och bra för att sprida det ännu mer. Google cardboard å andra sidan är bara skadligt för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffeinberoende:

Struntprat, det finns många som spelar "seriöst" i VR. Har själv tävlat via ESL och blivit flugen till England för att spela VR shootern Onward. Jag personligen upplever det som att en betydligt större andel människor som har VR spelar seriöst jämfört med vanliga pancake-spel som vi kallar det. Visst, priserna är inte lika stora i VR än men 1:a platsen i Onward den här säsongen ger ändå $30 000 för 8 personer att dela på.

Ursäkta, men det är helt obegripligt för mig vad din respons har med ett headsets native resolution att göra.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Ursäkta, men det är helt obegripligt för mig vad din respons har med ett headsets native resolution att göra.

Sorry, menade att citera inlägget ovan ditt *skäms*

Permalänk
Medlem

Vad hände med designen?
Det är lika fult som en påse skridskor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffeinberoende:

Sorry, menade att citera inlägget ovan ditt *skäms*

Äsch, sånt händer. Kul att höra om tävlingsspel i VR.
E-sport har i grunden inte ett jota med bildkvalitet att göra - det är sport!
När jag spelade Q3 på högre nivå, ställde spelarna medvetet in spelet så att det såg för djävligt ut. Extrem kontrast och ljusstyrka, absolut ingen AA eftersom kantskimret hjälpte till att snabbt identifiera rörelse, alla motståndare rendrerades med en och samma (tydliga) karaktär, t.o.m. vertex shading (ick!), osv
Kan inte tänka mig att det har ändrats sedan dess.

Numera hasar jag mig runt i dagens långsamma spel där man rör sig som en valiumdrogad pensionär på rymmen från hemmet, och inte har bättre för sig än att sitta på en bänk och titta på utsikten. Och då vill jag ha juste upplösning när jag matar duvorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad hände med designen?
Det är lika fult som en påse skridskor.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det ett snygga VR-brillor från någon tillverkare?

Sen är smaken som baken, äcklig enligt vissa och utsökt enligt andra.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Äsch, sånt händer. Kul att höra om tävlingsspel i VR.
E-sport har i grunden inte ett jota med bildkvalitet att göra - det är sport!
När jag spelade Q3 på högre nivå, ställde spelarna medvetet in spelet så att det såg för djävligt ut. Extrem kontrast och ljusstyrka, absolut ingen AA eftersom kantskimret hjälpte till att snabbt identifiera rörelse, alla motståndare rendrerades med en och samma (tydliga) karaktär, t.o.m. vertex shading (ick!), osv
Kan inte tänka mig att det har ändrats sedan dess.

Numera hasar jag mig runt i dagens långsamma spel där man rör sig som en valiumdrogad pensionär på rymmen från hemmet, och inte har bättre för sig än att sitta på en bänk och titta på utsikten. Och då vill jag ha juste upplösning när jag matar duvorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja. Även idag med den relativt dåliga upplösningen i VR så drar man ner inställningarna för att lättare kunna se folk! Har alltid skugga avstängt och texturkvaliteten på lägsta när jag kör match för att, precis som ni gjorde, få bästa möjlighet att upptäcka fienden snabbast. Det händer ofta att man "i fält" avväger om den där suspekta pixeln egentligen ska vara där eller inte (fiende långt bort som tittar fram).

Spelet jag kör heter Onward och jag kör via VR Master League och ibland ESL.

Ifall du vill titta på nån match:
VRML:
https://vrmasterleague.com/
https://www.youtube.com/channel/UCE5D8yiC08hmhpB2zjbdZRg
https://www.twitch.tv/onwardmasterleague
https://www.twitch.tv/onwardmasterleague2

ESL:
https://www.youtube.com/channel/UC85OKmyt3WFiCQhlI0MJEyw/vide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad hände med designen?
Det är lika fult som en påse skridskor.

Jag tycker att det är det snyggaste VR-headsetet hittills. Vem vill inte se ut som en robotmyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffeinberoende:

Struntprat, det finns många som spelar "seriöst" i VR. Har själv tävlat via ESL och blivit flugen till England för att spela VR shootern Onward. Jag personligen upplever det som att en betydligt större andel människor som har VR spelar seriöst jämfört med vanliga pancake-spel som vi kallar det. Visst, priserna är inte lika stora i VR än men 1:a platsen i Onward den här säsongen ger ändå $30 000 för 8 personer att dela på.

Mycket intressant.
Hur rör ni er i spelet, styr med en spak eller går ni på dom dör skålarna med kulor?

Oavsett så måste väll detta vara en mer hälsosam variant av e-sport då den fysiska ansträngningen sätts mer på prov än den "sittande" esporten.
Vet ju själv när man spelar VR så blir man ju svettig av att hålla på ducka, kika fram och vifta med armarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Mycket intressant.
Hur rör ni er i spelet, styr med en spak eller går ni på dom dör skålarna med kulor?

Oavsett så måste väll detta vara en mer hälsosam variant av e-sport då den fysiska ansträngningen sätts mer på prov än den "sittande" esporten.
Vet ju själv när man spelar VR så blir man ju svettig av att hålla på ducka, kika fram och vifta med armarna

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen spak eller touchpad beroende på vilken HMD du har. Finns alternativ att rotera utan att fysiskt göra det via s.k. snap turns om man behöver/föredrar det. Ja, det blir en del knäböj ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffeinberoende:

Njae, 3D är inget speciellt imponerande och den absoluta majoriteten som har sett en film i 3D brukar inte vilja se det igen för att det endast är en gimmick utan extra egentligt värde.

Vilket var precis min poäng.

Om VR gör samma misstag och majoritetens första upplevelse blir någon skräp-VR upplevelse utformad att tjäna pengar istället för som med dina bekanta, någon av de allra bästa upplevelserna med riktigt bra hårdvara som en eldsjäl kan erbjuda kommer VR gå samma väg.

Billiga mobil VR headsets från kina för 99 SEK och folk som laddar ned "gratis" gimmick VR appar är precis samma sak som för 3D.