Lian Li PC-Q04 B - Liten kub, stor hetta

Permalänk
Medlem

Lian Li PC-Q04 B - Liten kub, stor hetta

Kära SweC,

Jag har gett mig kast med något jag kanske inte lyckas ro hem.

Fascinationen för tysta, små datorer som ändå har en hyfsad prestanda har länge vilat inom mig.

Första delen inhandlades redan för två år sedan och det är nämnt chassi i rubriken, som av en händelse råkade bli ett av de sista som såldes i europa från Lambdatek i England via Caseking i Tyskland. Då jag helt sonika tyckte om formatet.

Drömmen var att få en tyst och kompakt dator, med tillräcklig prestanda för att driva de spel jag finner intressanta. Vilket har varit dominerat av Rocket League en längre period, men även CS:GO har gjort ett återintåg på sistone på inrådan av mina bröder.

För att möjliggöra har det spenderats mycket tid för att leta lämpliga delar för ändamålet.

En del har fått bo min föregående dator en period, primärt grafikkortet som gjort ett alldeles utmärkt jobb i att lyfta den datorns kapacitet för spel. En gammal Intel Core 2 Quad Q9450 bestyckad med 8GB Corsair Dominator DDR2 1066MHz vilandes på en DFI LANParty-bräda(vila i frid). Den stommen vårdades genom åren och fick se både Raptorer, VelociRaptorer i RAID-konfiguration och slutligen en SSD.

Till slut fick den gå ur tiden i min ägo, men fortsätter sin resa hos en annan ägare. Tack min trogne vapendragare!

Datorns komponenter finner ni nedan:
Komponentlista hos Prisjakt

Eftersom jag så gärna ville att detta skulle fungera, var jag ovillig att kompromissa med något. Avsikten var att få in en Noctua NH-L12, men AM4-fästet fick inte plats om 92mm-fläkten var monterad och 120mm-fläkten inte alls. Ett tungt nederlag att behöva falla tillbaks på AMDs stockkylare och illa kvickt lägga en order på Noctua NH-L9x65 SE-AM4.

När den väl ankom och monterades, var min lycka fenomenal. Den inre monologen utbrister: IT'S ALIVE(sann Frankensteinsk anda)!

Euforin var dock kortvarig, då jag underskattat Ryzen 5 2600's värmeutveckling.

Ljudbilden från datorn var allt annat en behaglig för en sådan som jag, för att inte tala om temperaturer norr om 70°, som till och med tangerade 80° vid stresstest.

Jag skred till verket och försökte råda bot på min väns okontrollerbara feber. Ifrågasättandet av den egna förmågan kom som ett brev på posten.

Har jag för första gången monterat en CPU-kylare fel? Applicerade jag mer kylpasta än ett riskorn? Skulle jag valt.. ..en.. *gulp* ..Intel? Internets gömda resurser finkammades efter ledtrådar, men jag fann inget som hjälpte mig rakt av.

Sidopanelen vändes, för att tillåt mer luft. Successiv nedklockning av processor påbörjades. Nätaggregatet vändes och plockades ur för att belasta utan att CPU:n chippar efter luft. Den mer behagliga nivån 60° uppnåddes, men det går inte ha en dator med externt nätaggregat när det finns utrymme på insidan.

Ni skådar några av mina bilder nedan:

Dold text

Jag söker mig nu till er för att komma vidare med min jakt på en burk som uppfyller alla mina förväntningar.

Jag skulle kunna byta chassi till Fractal Design Define Nano S eller NCASE M1. Men jag är inte riktigt redo att ge upp på min vision.

Det har även sneglats på alternativa CPU-kylare, såsom:

ID Cooling IS-30
NH-L9a-AM4

Men jag är inte övertygad om att det förbättrar situationen, CPU:n får då lite mer utrymme att andas då den bara har ett fåtal millimeter för att chippa efter luft, men kylflänsen blir då betydligt mindre istället.

Mycket av värmen samlas naturligtvis i övre delen av chassit och även om det finns ganska väl tilltagna ventilationshål baktill, så är det inte tillräckligt. Om vi öppnar upp för moddning, skulle en Noctua NF-A12x25 PWM göra sig ypperligt i toppen. Eller kanske till och med en AIO-kylare(men jag är inte överdrivet förtjust i dem, dock har jag haft fel tidigare och kommer ha det även framöver).

Tillåt mig låna era tankar som för PC-hårdvaran via hjärtat bankar!

Må väl,
Qn1f3

Permalänk
Medlem

Sätt i en SFX nätdel med adapter SFX till ATX. Då blir det inte så trångt i lådan.
Sedan finns det Hdplex 400w, med laddare från en Dell laptop.
https://www.hdplex.com/hdplex-400w-hi-fi-dc-atx-power-supply-...

Permalänk
Medlem

Att få till vettig CPU-kylning i den där lådan tror jag blir riktigt svårt. Det finns liksom ingen riktigt naturlig ventilation genom lådan och det är trångt runt sockeln.
Om du är beredd att såga upp en öppning för en fläkt i toppen kanske det går att få till något?

SFX-agg kan hjälpa! Men oklart hur mycket.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nästan all lådvolym i chassit tas i dagsläget upp av nätaggregatet, vilket ihop med faktumet att det är fläktlöst inte gör livet lätt för processorkylaren. Som @Jebotech skriver tror jag att ett SFX-agg med tillhörande ATX-adapter kan vara ett vettigt drag om du inte vill byta chassi.

Detta kommer dels minska den faktiska volymen som blockeras i chassit samtidigt som det finns potential att få in en större processorkylare.

Permalänk
Medlem

Har en Q07, vilket är samma nätaggregat fast med extra ODD på toppen.
Kyler en AMD A10-9850K (GPU-överklockad) med en Scythe Big Shuriken 2 (fast med en tjock fläkt på) väldigt tyst och svalt.
Hemligheten är Corsair SF450 nätaggregat med en egengjord PSU backplate, samt en Ghettomoddad fläkttunnel i papp för att dra in luft till CPUkylaren via perforeringen i sidoplåten.

Har inte tid nu, men kan lägga till ett par bilder av bygget ikväll.

EDIT:
Bilder.

Här syns fläkten på nätaggregatet samt att fläkttunneln tar luft från detta området.

Hemmagjord PSU Backplate, gjort så att nätaggregatet sitter så nära övre högra hörnet som möjligt utan att modifiera chassit, för att få så bra luftflöde som möjligt till CPU-kylaren under, tyvärr brukar de flesta SFX adaptrarna göra så att nätaggregatet hamnar i mitten.

Fläkttunneln i papp och silvertejp samt att Corsair ML Pro fläkten syns på min Big Shuriken 2 kylare.Det är väl ca 3 cm luft mellan nätaggregatet och fläkten så inga problem med luftflöde. Samt fläkttunneln ser till att inte den varma luften bara vispas runt.

Det är tight med plats, men detta är den bästa lösningen för detta chassit i min mening, i synnerhet då hårddisken är väl den mest högljudda komponenten i vanligt bruk.

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack för erat engagemang i frågan.

Skrivet av Jebotech:

Sätt i en SFX nätdel med adapter SFX till ATX. Då blir det inte så trångt i lådan.
Sedan finns det Hdplex 400w, med laddare från en Dell laptop.
https://www.hdplex.com/hdplex-400w-hi-fi-dc-atx-power-supply-...

Jag har varit inne på det spåret med, väntade länge på den beryktade passiva modellen från Silverstone NJ-450-SXL, men så kom det ett trevligt erbjudande på Seasonics fullstora passiva och jag kunde inte låta bli. Samt hoppades i min enfald att det skulle gå.

Får en trevlig datorbudget om jag ska fortsätta jaga mina drömmar.

Skrivet av Roger W:

Att få till vettig CPU-kylning i den där lådan tror jag blir riktigt svårt. Det finns liksom ingen riktigt naturlig ventilation genom lådan och det är trångt runt sockeln.
Om du är beredd att såga upp en öppning för en fläkt i toppen kanske det går att få till något?

SFX-agg kan hjälpa! Men oklart hur mycket.

Jag är beredd och rädd för att genomföra håltagning, då mina moddningsfärdigheter är begränsade och har blivit högst ghetto när jag givit mig i kast med det tidigare. Då har det varit på insidan och detta blir främre raden, om man säger så.

Särskilt då jag aldrig kommer nyttja utrymmet som är avsett för ytterligare SSD:er i toppen av chassit.

Ska begrunda dessa alternativ.

Skrivet av JonasT:

Nästan all lådvolym i chassit tas i dagsläget upp av nätaggregatet, vilket ihop med faktumet att det är fläktlöst inte gör livet lätt för processorkylaren. Som @Jebotech skriver tror jag att ett SFX-agg med tillhörande ATX-adapter kan vara ett vettigt drag om du inte vill byta chassi.

Detta kommer dels minska den faktiska volymen som blockeras i chassit samtidigt som det finns potential att få in en större processorkylare.

Värmeutvecklingen är dock nästintill obefintlig i och med dess verkningsgrad(eller så blev inte mina testscenarion realistiska i öppen luft). Jag har ett EVGA SuperNOVA 750 G3 som jag skulle kunna utvärdera som första alternativ.

Jag har befarat att det är det som är problemet och grafikkortet blockerar effektivt merparten av det flöde som fläkten nedtill genererar. Vid enklare användning är det inga som helst problem, men så fort CPU och särskilt GPU jobbar lite blir bristen på friskt luft påtaglig.

En initial tanke var att köra en APU, men eftersom jag redan låst mig med en G-Sync-skärm och hade grafikkortet, så var den vägen redan utstakad.

Fungerar det inte med SuperNOVA:n får jag börjar jaga SFX/-L för att se vilka effekter det skulle kunna ha.

Skrivet av loefet:

Har en Q07, vilket är samma nätaggregat fast med extra ODD på toppen.
Kyler en AMD A10-9850K (GPU-överklockad) med en Scythe Big Shuriken 2 (fast med en tjock fläkt på) väldigt tyst och svalt.
Hemligheten är Corsair SF450 nätaggregat med en egengjord PSU backplate, samt en Ghettomoddad fläkttunnel i papp för att dra in luft till CPUkylaren via perforeringen i sidoplåten.

Har inte tid nu, men kan lägga till ett par bilder av bygget ikväll.

EDIT:
Bilder.
http://forumbilder.se/I51UQ/img-20190402-182827853.jpg
Här syns fläkten på nätaggregatet samt att fläkttunneln tar luft från detta området.

http://forumbilder.se/I51UQ/img-20190402-182535510.jpg
Hemmagjord PSU Backplate, gjort så att nätaggregatet sitter så nära övre högra hörnet som möjligt utan att modifiera chassit, för att få så bra luftflöde som möjligt till CPU-kylaren under, tyvärr brukar de flesta SFX adaptrarna göra så att nätaggregatet hamnar i mitten.

http://forumbilder.se/I51UQ/img-20190402-182733457.jpg
Fläkttunneln i papp och silvertejp samt att Corsair ML Pro fläkten syns på min Big Shuriken 2 kylare.Det är väl ca 3 cm luft mellan nätaggregatet och fläkten så inga problem med luftflöde. Samt fläkttunneln ser till att inte den varma luften bara vispas runt.

Det är tight med plats, men detta är den bästa lösningen för detta chassit i min mening, i synnerhet då hårddisken är väl den mest högljudda komponenten i vanligt bruk.

Tack för att du tagit dig tid och ger feedback avseende din lösning, då det ger mig en mycket bättre bild av hur jag kan arbeta med mitt.

Ett SFX/-L nätaggregat verkar vara det som är avgörande för att jag ska komma i mål, vilket är synd när det går använda ett fullstort i detta chassi. Men det kanske också är avsett för en svalare processor eller att aktiv PSU(alla är väl det idag, menar med fläkt) där luftflödet inte har fullt så mycket restriktioner.

Vad tror ni om att skapa utrymme för en SFX/-L(eller HDPLEX) i utrymmet i toppen, skapa en backplate som täpper till ordinarie PSU-hål och därmed tillåta att en Noctua NH-U12A kan inhysas?

Alternativt min befintliga Noctua NH-L12 och bestycka den med en Noctua NF A12x25 PWM och en fläktunnel som suger in luft direkt från sidopanelen, nu börjar huvudet rulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

men så kom det ett trevligt erbjudande på Seasonics fullstora passiva och jag kunde inte låta bli. Samt hoppades i min enfald att det skulle gå.

Du har ju möjlighet att använda en liknande lösning som jag hade innan den jag har nu (hittade tips på nuvarande lösningen med fläkttunnel på ett tyskt datorforum).

Innan så hade jag min Big Shuriken 2 med en 25 mm tjock 120 mm fläkt som sög luft genom kylaren och blåste in den varma luften i ett nätaggregat där jag hade tagit bort fläkten i. Anledningen till att denna lösningen fungerade var att Big Shuriken 2 med en tjock fläkt passade exakt mellan CPUn och det fullstora ATX nätaggregatet (det vill säga 70 mm). Lösningen fungerade ypperligt även om mitt nätaggregat bara var ett gammalt 80+ (Corsair VX450).
Dock så började jag få problem med att fläkten inte alltid startade vilket gjorde att nätdelen överhettades och stängdes av helt enkelt. Därav förändringen till min nuvarande lösning.

I ditt fall så har du ju ett mycket bättre nätaggregat och "tätar" du sidorna på det så hade du kunna använda nätaggregatet som en fläkttunnel för den varma luften från processorkylaren samtidigt att du får ett vettigt luftflöde över nätaggregatet.
Svårigheten är ju att hitta en kylarlösning som passar. Din NH-L12 är ju 66 mm hög utan fläkt och du hade ju inte plats med fläkten på undersidan.

Skrivet av Qn1f3:

Vad tror ni om att skapa utrymme för en SFX/-L(eller HDPLEX) i utrymmet i toppen, skapa en backplate som täpper till ordinarie PSU-hål och därmed tillåta att en Noctua NH-U12A kan inhysas?

Detta hade nog varit den lösningen jag hade gått på ifall jag inte behövde min DVD-brännare i datorn. Klart den bästa kylarlösningen. Ett SFX nätaggregat får ju utan problem plats horisontellt i toppen.
Dock hade jag personligen skaffat en Scythe Ninja eller Mugen av senaste modell om det fanns plats. De är stora nog för att nästa kunna kylas passivt.

Skrivet av Qn1f3:

Alternativt min befintliga Noctua NH-L12 och bestycka den med en Noctua NF A12x25 PWM och en fläktunnel som suger in luft direkt från sidopanelen, nu börjar huvudet rulla.

Började räkna lite på det hela, tyvärr så tog jag kanske i när jag uppskattade utrymmet mellan nätaggregatet och fläkten i mitt fall.
Min kylare+fläkt är 45 + 25 = 70 mm vilket är vad chassit stödjer.
Skillnaden mellan ett ATX och SFX nätaggregat (så länge du monterar den så nära sidoplåten som möjligt) är: 86 - 63,5 = 22,5mm
Noctuas NH-L12 kylfläns är ju 66 mm hög enligt deras hemsida, vilket gör att du får 70 - 66 + 22,5 = 26,5 mm mellan din kylare och nätaggregatet ifall du inte hackar bort en del av kanten på sidan så du får nätaggregatet närmare sidoplåten.
Lite tight för en 25 mm fläkt, men Noctua har ju https://noctua.at/en/products/fan/nf-a12x15-pwm
Vilket ger bättre möjligheter på luftflöde med ett SFX nätaggregat.

Slutligen en liten kommentar runt HDPLEX lösningen, så är väl den gjord för att kylas passivt mot deras chassi, vet inte om det räcker att ha den löst i luften eller om kylningen räcker ifall du sätter den dikt an mot chassiplåten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du har ju möjlighet att använda en liknande lösning som jag hade innan den jag har nu (hittade tips på nuvarande lösningen med fläkttunnel på ett tyskt datorforum).

Innan så hade jag min Big Shuriken 2 med en 25 mm tjock 120 mm fläkt som sög luft genom kylaren och blåste in den varma luften i ett nätaggregat där jag hade tagit bort fläkten i. Anledningen till att denna lösningen fungerade var att Big Shuriken 2 med en tjock fläkt passade exakt mellan CPUn och det fullstora ATX nätaggregatet (det vill säga 70 mm). Lösningen fungerade ypperligt även om mitt nätaggregat bara var ett gammalt 80+ (Corsair VX450).
Dock så började jag få problem med att fläkten inte alltid startade vilket gjorde att nätdelen överhettades och stängdes av helt enkelt. Därav förändringen till min nuvarande lösning.

I ditt fall så har du ju ett mycket bättre nätaggregat och "tätar" du sidorna på det så hade du kunna använda nätaggregatet som en fläkttunnel för den varma luften från processorkylaren samtidigt att du får ett vettigt luftflöde över nätaggregatet.
Svårigheten är ju att hitta en kylarlösning som passar. Din NH-L12 är ju 66 mm hög utan fläkt och du hade ju inte plats med fläkten på undersidan.

Detta hade nog varit den lösningen jag hade gått på ifall jag inte behövde min DVD-brännare i datorn. Klart den bästa kylarlösningen. Ett SFX nätaggregat får ju utan problem plats horisontellt i toppen.
Dock hade jag personligen skaffat en Scythe Ninja eller Mugen av senaste modell om det fanns plats. De är stora nog för att nästa kunna kylas passivt.

Började räkna lite på det hela, tyvärr så tog jag kanske i när jag uppskattade utrymmet mellan nätaggregatet och fläkten i mitt fall.
Min kylare+fläkt är 45 + 25 = 70 mm vilket är vad chassit stödjer.
Skillnaden mellan ett ATX och SFX nätaggregat (så länge du monterar den så nära sidoplåten som möjligt) är: 86 - 63,5 = 22,5mm
Noctuas NH-L12 kylfläns är ju 66 mm hög enligt deras hemsida, vilket gör att du får 70 - 66 + 22,5 = 26,5 mm mellan din kylare och nätaggregatet ifall du inte hackar bort en del av kanten på sidan så du får nätaggregatet närmare sidoplåten.
Lite tight för en 25 mm fläkt, men Noctua har ju https://noctua.at/en/products/fan/nf-a12x15-pwm
Vilket ger bättre möjligheter på luftflöde med ett SFX nätaggregat.

Slutligen en liten kommentar runt HDPLEX lösningen, så är väl den gjord för att kylas passivt mot deras chassi, vet inte om det räcker att ha den löst i luften eller om kylningen räcker ifall du sätter den dikt an mot chassiplåten.

Jag har övervägt det med, men vågade inte lita på att dimensionerna var så överens. För då är helt plötsligt Noctua NH-L12S alternativet att gå med, det var min initiala tanke att köra med den och vända fläkten. Det kanske blir det allra bästa, samt att ljudbilden från fläkten är betydligt trevligare än 92mm på nuvarande kylare. Samt eventuell någon liten tätningslist för att få det så tajt som möjligt.

Tack för din ypperliga feedback!

Jag återkommer med resultat när jag tagit mig an detta.

PS. Vill du ha en svart backplate, tycker jag denna vara ganska schysst: SilverStone PP08

Permalänk
Medlem

@Qn1f3: Jo det är rätt tight där, men du har väl någon millimeters spel som man kan flytta nätaggregatet och dess fäste, ifall du vill göra tätningen bättre.
Jo kan hålla med om att S-versionen är väl det bästa du kan ha idag för detta läget, dock är det ju synd att de inte fäster kylaren med skruvar från baksidan istället, då hade man ju kanske kunna klämt dit en tjockare fläkt, men håller med att större fläktar är alltid trevligare än små.
Du får ta och experimentera helt enkelt och se om du hittar någon vettig lösning, annars finns ju alternativet att göra ett hål i fronten och sätta en fläkt dör, men det förstör ju den monolitiska looken en del.

Hade jag sett den när jag byggde ihop datorn med de nya delarna så hade jag nog skaffat den, Corsair var ju snåla och inte ens skickade med något till min version av nätaggregatet. Men jag är nöjd med min customplåt, dels för att då fick jag nätaggregatet exakt där jag ville ha det samt att det är ju faktiskt en bit rostfritt. Annars finns det ju alltid svart färg om den skulle störa.

Permalänk
Medlem

@loefet: Inser att det inte går, RAM-clearance ställer till det 35mm och mina Flare X är 40mm.

Scythe Big Shuriken 3, ditt andra spår kanske är det bästa ändå. Verkar var ett relativt nytt tillskott och påverkas inte av RAM-clearance. Men istället ifall VRM-området har några utstickande detaljer. Hittar lite sparsmakad mängd information och det verkar inte finnas någon representation i Sverige. Den är ju för stor för många av de mindre chassin som finns, men för mina ändamål är det en exakt fit mer eller mindre.

Kanske kan jag slippa modda och komma undan med en skälig summa pengar ytterligare för att säkerställa bygget.

Permalänk
Medlem

@Qn1f3: Ooo, har de släppt en ny version, Nice.
Använder ju version 2 i min, den fungerar ju dock inte i ditt fall på grund av för dåligt utrymme för RAM minnena. Men 3:an ser ju riktigt bra ut. Verkar dock vara väldigt ny, typ sedan årsskiftet.
Nej, Scythe verkar ju mer eller mindre vara totalt borta från Sverige nu tyvärr, enklast verkar väl att beställa ifrån Caseking, dock så har de ju inte den inne ännu. Just version 3 verkar vara tillgänglig från Amazon.co.uk eller Amazon.de om du kan beställa från någon av dem.
Så länge man beställer från någon inom EU, så slipper man ju kina-skatten i alla fall.

Jo det vore ju perfekt med en lösning som bara var att skruva dit.

Permalänk
Medlem

@loefet: I mars diskuterades den på Tom's.

Jag lade faktiskt en beställning direkt i anslutning till att föregående inlägg skrevs, så från Amazon.de kan jag invänta den någon gång i mitten av april.

Jag har lyckats åstadkomma en minimal förbättring genom att ta bort SSD/HDD-brickan, så luften får lite mer plats i alla fall. Håller på att utvärdera just nu och några grader ned verkar det vara. Vi slåss mot marginalerna här!

Utöver det, eftersom den går att ta ut, går den också bearbeta utanför chassiet.

Håltagning för en 120mm kanske, för att driva på cirkulationen i chassiet. Rena rama julafton det här!

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du kämpar på, men tänkte bara nämna att om du funderar mer på ncase m1 så är det vissa begränsningar på hur högt grafikkortet kan vara. Ditt pallit-kort verkar ha en kylfläns som sticker en bra bit utanför referensstorlek.
Kan för övrigt nämna LZ7, ett kubchassi i akryl med liknande layout som ditt nuvarande men med bättre möjlighet för luftgenomströmning. Dock är det som Ncase begränsande när det kommer till komponentval, här speciellt grafikkortet. https://www.lazer3d.com/product/lz7/

Har själv chassit du använder, men till ett mer strömsnålt projekt - så jag önskar dig lycka till. (har även M1 och LZ7 och tycker båda är strålande små chassin, om man bygger med begränsningarna i åtanke)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju flytta ut nätaggregatet, inte så snyggt men du får lite bättre luftcirkulation.
https://www.caseking.de/en/lian-li-pe-01b-netzteilhalterung-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det verkar som att du kämpar på, men tänkte bara nämna att om du funderar mer på ncase m1 så är det vissa begränsningar på hur högt grafikkortet kan vara. Ditt pallit-kort verkar ha en kylfläns som sticker en bra bit utanför referensstorlek.
Kan för övrigt nämna LZ7, ett kubchassi i akryl med liknande layout som ditt nuvarande men med bättre möjlighet för luftgenomströmning. Dock är det som Ncase begränsande när det kommer till komponentval, här speciellt grafikkortet. https://www.lazer3d.com/product/lz7/

Har själv chassit du använder, men till ett mer strömsnålt projekt - så jag önskar dig lycka till. (har även M1 och LZ7 och tycker båda är strålande små chassin, om man bygger med begränsningarna i åtanke)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kastar in handduken, när jag är nöjd med datorn i sin helhet.

NCASE M1 ska kunna husera Palit KalmX 1050Ti, då den förhåller sig till 2 slots höjd. Även bredden ska jag ha stämt av. Det jag inte gillar med M1 är att chassiet tar ett helt annat anspråk på skrivbordsyta, men å andra sidan hade jag kunnat nyttja Noctua NH-L12 som jag har liggande, med en 250mm djup fläkt och insug direkt i anslutning. Så det finns fördelar och nackdelar med alla val.

Intressant, har inte sett Lazer3d tidigare. Alltid kul med nya aktörer, dock föll inte deras estetik mig i smaken.

Skrivet av Jebotech:

Du kan ju flytta ut nätaggregatet, inte så snyggt men du får lite bättre luftcirkulation.
https://www.caseking.de/en/lian-li-pe-01b-netzteilhalterung-b...

Då blir det verkligen ett patchwerk av det.

Jag har för avsikt att hålla mig inom chassiets begränsningar, det är dock helt klart en intressant lösning.

För närvarande väntar jag på ankomsten av denna: Scythe Big Shuriken 3, så vi får se ifall dess massa skapar bättre värmeavledningsförmåga, samt att fläkten ska testas i båda riktningar. Jag gjorde det med min befintliga, men den var inte riktigt balanserad för ändamålet och skapade ett skriande tjut.. ..så jag fick gå på nästa idé istället.

Hjälper inte BS3:an, får jag snegla på PSU-alternativ och förpassa denna goding till ett annat projekt eller någon annan som har behov för en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Jag kastar in handduken, när jag är nöjd med datorn i sin helhet.

NCASE M1 ska kunna husera Palit KalmX 1050Ti, då den förhåller sig till 2 slots höjd. Även bredden ska jag ha stämt av. Det jag inte gillar med M1 är att chassiet tar ett helt annat anspråk på skrivbordsyta, men å andra sidan hade jag kunnat nyttja Noctua NH-L12 som jag har liggande, med en 250mm djup fläkt och insug direkt i anslutning. Så det finns fördelar och nackdelar med alla val.

Det finns helt klart en tillfredsställelse att lösa saker på egen hand med ibland okonventionella metoder. Håller själv på att skissa på hur jag skall uppgradera mina filtrerade Eket "serverskåp" med en mer permanent kabeldragning av nätverk och el.

Det jag gillar med Ncase M1 (utöver estetiken) är att det är ett riktigt rymligt chassi på insidan, relativt lättarbetat och kul att jobba i. Det märks att de tänkte efter när de designade det och itererade senare på det. Men det är en decimeter djupare, det är svårt att komma ifrån.
Det jag ogillar mest är den styva usb 3.0 kabeln i fronten, man får vara riktigt försiktig med den så att den inte tar skada. Och tullen såklart.

***

Skulle nog själv titta på en hålsåg/borr för taket i chassit (samt ett snyggt fläktgaller) som föreslaget ovan, samt strategiskt blockera vissa galler i bakkant för att få till mer av en vindtunnel. Tyvärr kostar sågarna endel när man kommer upp i diameter, samt att finishen precis runt hålet blir lite pyssel att få till (gummilist?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det finns helt klart en tillfredsställelse att lösa saker på egen hand med ibland okonventionella metoder. Håller själv på att skissa på hur jag skall uppgradera mina filtrerade Eket "serverskåp" med en mer permanent kabeldragning av nätverk och el.

Det jag gillar med Ncase M1 (utöver estetiken) är att det är ett riktigt rymligt chassi på insidan, relativt lättarbetat och kul att jobba i. Det märks att de tänkte efter när de designade det och itererade senare på det. Men det är en decimeter djupare, det är svårt att komma ifrån.
Det jag ogillar mest är den styva usb 3.0 kabeln i fronten, man får vara riktigt försiktig med den så att den inte tar skada. Och tullen såklart.

***

Skulle nog själv titta på en hålsåg/borr för taket i chassit (samt ett snyggt fläktgaller) som föreslaget ovan, samt strategiskt blockera vissa galler i bakkant för att få till mer av en vindtunnel. Tyvärr kostar sågarna endel när man kommer upp i diameter, samt att finishen precis runt hålet blir lite pyssel att få till (gummilist?).

Så är det mest definitivt. Ögnar det gärna ifall mina ögon kan bidra med något.

Jo, det är helt klart ett genomtänkt chassi och inne på femte revisionen, så de har hunnit slipa bra på det med. De är inte alltid helt enkelt med IO- och USB-kablar, ofta för långa och väldigt styva. Skulle varit en universell variant, där man kunde få tag på specifika längder med lätthet.

Jag vill nog inte ge mig på utsidan om jag kan undvika det, närmst BS3 för att se vilket utfall det blir. Sedan täta mellan nätdel och BS3, testa båda riktningar.

Sen blir det att testa internt sug i toppen av chassiet och styra flödet mot de bakre ventilationshålen, skåda nedan bilder:

Dold text
Permalänk
Medlem

Scythe Big Shuriken 3

Då kom den som en blixt från en klar himmel, blixtsnabb leverans från Sotel via Amazon.de.

Gradtalet sjönk med strax över 10° vid load och ljudbilden är betydligt behagligare.

Jag är ändock inte helt nöjd, så min modifikation för att skapa lite flås får kanske bli aktuell ändå. Modda in en 120mm fläkt i övre kammaren enligt bilder i föregående inlägg och montera någon form av fläktkåpa motsvarande denna:

3D-printad vinklad fläktkåpa

Några enkla bilder nedan på BS3 i mitt chassi:

Dold text

Nu blir det lite is på projektet ett tag, trimma in fläktkurvan och se ifall jag vill ge mig i kast med att dremla ett hål i SSD/HDD-hyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har en Q07, vilket är samma nätaggregat fast med extra ODD på toppen.
Kyler en AMD A10-9850K (GPU-överklockad) med en Scythe Big Shuriken 2 (fast med en tjock fläkt på) väldigt tyst och svalt.
Hemligheten är Corsair SF450 nätaggregat med en egengjord PSU backplate, samt en Ghettomoddad fläkttunnel i papp för att dra in luft till CPUkylaren via perforeringen i sidoplåten.

Har inte tid nu, men kan lägga till ett par bilder av bygget ikväll.

EDIT:
Bilder.
http://forumbilder.se/I51UQ/img-20190402-182827853.jpg
Här syns fläkten på nätaggregatet samt att fläkttunneln tar luft från detta området.

http://forumbilder.se/I51UQ/img-20190402-182535510.jpg
Hemmagjord PSU Backplate, gjort så att nätaggregatet sitter så nära övre högra hörnet som möjligt utan att modifiera chassit, för att få så bra luftflöde som möjligt till CPU-kylaren under, tyvärr brukar de flesta SFX adaptrarna göra så att nätaggregatet hamnar i mitten.

http://forumbilder.se/I51UQ/img-20190402-182733457.jpg
Fläkttunneln i papp och silvertejp samt att Corsair ML Pro fläkten syns på min Big Shuriken 2 kylare.Det är väl ca 3 cm luft mellan nätaggregatet och fläkten så inga problem med luftflöde. Samt fläkttunneln ser till att inte den varma luften bara vispas runt.

Det är tight med plats, men detta är den bästa lösningen för detta chassit i min mening, i synnerhet då hårddisken är väl den mest högljudda komponenten i vanligt bruk.

Det blev till slut ett SFX PSU i form av iteration två SF450, där de ökat +80-nivån, har sleevade kablar och bjussar på ATX -> SFX bakplåten. Detta gjordes efter att jag dremlat hål i den övre kammaren och insåg att det inte gav någon effekt alls i stort sett. Det är som ni tidigare påpekat i tråden, det är för trångt luften får inte möjlighet att röra på sig.

Nu är det däremot behagligt både till ljud- och temperaturnivå, visst den går upp till 70° under längre sessioner, men då är ljudnivån prioriterad.

Den är numer bestyckad med ännu en Noctua NF-A12x25 PWM på CPU:n och Scythe-fläkten har förpassats till hålet i HDD-hyllan för att skapa lite flöde mot toppen av chassiet.

Lådans yttre är intakt.

Permalänk
Medlem

Totalt glömt av din tråd.
Nice! Skönt att det löste sig till det bättre till slut.

Jo, ett SFX nätaggregat gör stor skillnad i små chassin.
Den enda förbättringen jag kan se är en fan-duct för CPUfläkten så den får sval luft från sidan istället för den uppvärmda från grafikkortet i botten. Men som du själv säger, så länge man är under max-temperaturen så är det ju lugnt. Bättre att tillåta högre temperaturer och ha en lägre ljudnivå över lag.