Vad tränar du? [Balansera privat och jobbet]

Permalänk
Medlem

Har fyra kids (10, 9, 6, 2 år) och tränar i princip 5-6 dagar i v. Enda chansen för mig att få allt att gå ihop är att köra morgonpass. Går upp 04.15, tränar (CrossFit) mellan 05-06 (vardagar) och minst ett pass på helgen.

Går under om jag inte tränar, blir en sämre pappa och en knepig person att leva med. Iom att jag går upp tidigt och tränar när alla sover påverkas familjen inte nämnvärt.

Rent allmänt tycker jag det är tråkigt att sova...slöseri med tid rent ut sagt, men för att få allt att funka måste jag somna senast kl 22.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna tränat men tyvärr har jag svårt för att göra sjukt tråkiga saker så det blir aldrig något av det.

Permalänk
Medlem

Har 2 barn, en son på 5 och en dotter på 9. Jag och dottern tränar karate ( Wado Ryu ) två gånger i veckan och sonen är sugen på att börja när han får åldern inne. Ambitionen är att jag ska köra någon annan typ av träning på kvällar en/ett par dagar i veckan efter barnen lagt sig det men har inte blivit av ännu.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Inga kids och bor själv så jag kan träna lite när jag vill. Försöker få in någon form av träning varje dag, skippar när jag har mycket på jobb. Eller när det är alldeles för fint väder så jag vill köra hoj istället

Kör på två olika gym, sats och jobbets.

Sats - överkropp
lunch - springa
Sats - överkropp
lunch - benpass
Sats - överkropp
lunch - springa
Sats - överkropp

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Är input (kalorier i munnen) > output (förbränning av kalorier) så går man tyvärr upp i vikt!

Vill inte gå in i den diskussionen nu, men det stämmer dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Gymmar eller är ute och springer med sambon varje vardag med start kl. 05:00. Tog ett tag innan man vande sig vid att kliva upp halv 5, men det är värt det!

Imponerad!

Hur lång tid tog det för dig innan du "vande" dig? Jag säger till mig själv att jag ska börja när det i alla fall blir plusgrader... Jag är en morgonperson, men brukar känna att jag har rätt risigt med energi när jag gymmar/löper på morgonen.

Hade inte tänkt mig så långa pass, 4-6 km ligger några olika favoritrundor på.

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem

Gym 4-5 dagar i veckan.. dvs lyfter skrot.
Mån,tis,tors,fre,söndag.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Gym måndag - fredag kl 06.00 - 07.00.
Måndag - Ben (Framsida och baksida)
Tisdag - Rygg/Biceps
Onsdag - Bröst/Triceps
Torsdag Axlar/Mage
Fredag - Valfritt

Sedan brukar det bli mellan 5-10 mil MTB varje helg som kondition/cardio.

Rekommenderar verkligen att träna på morgonen, när man väl kommer in i rutinen är det perfekt iallafall för mig. Skönt när man slutar jobbet att bara kunna slappa och göra vardagssysslorna och såklart spela lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HlMSELF:

Imponerad!

Hur lång tid tog det för dig innan du "vande" dig? Jag säger till mig själv att jag ska börja när det i alla fall blir plusgrader... Jag är en morgonperson, men brukar känna att jag har rätt risigt med energi när jag gymmar/löper på morgonen.

Hade inte tänkt mig så långa pass, 4-6 km ligger några olika favoritrundor på.

Första dagen jag testade detta var det nästintill omöjligt att kliva upp, och även de nästkommande dagarna under samma vecka. Tror det tog mig ca 10-12 dagar eller så innan jag var fullt pigg, men redan efter 3:e dagen så var det inte fullt lika svårt att kliva upp. Det svåraste var nog att försöka sova kl. 9 när man var van vid att gå till sängs strax efter midnatt.

Har fortfarande vissa dagar när jag känner mig ganska seg och risig när jag kliver upp, men 5 minuter in i träningen så vaknar kroppen och hjärnan till. Det gäller bara att göra detta till ett "måste" - d.v.s. en del av vardagen, precis som att t.ex. gå till skolan eller jobbet på morgonen under samma tid varje dag. Tvinga dig själv till att vänja dig vid det.

Har gjort det här i ca 2 år nu och det har fungerat väldigt bra! Det enda lite negativa är att jag börjar bli sömnig redan vid 8-9 tiden på kvällen, men det hjälper med att få ihop 7-8h sömn per natt iaf

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Pappa till 2 barn.
Tränar på gym tisdag, torsdag, söndag och spelar badminton på onsdagar.
Varierar på gymmet med ett program så hela kroppen tränas varje vecka.

Träning får ske när man har "egentid" dvs oftast efter 20:00 på vardagar och tidig morgon på söndagar mellan 07:00 och 09:00.

Man får göra vad man kan av tiden man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerknacker:

Med ett "gäng" kids varannan vecka hinner jag inte med någon träning utan får köra ökad belastning den veckan dom är hos sin mamma, jag har tillgång till gym på mitt jobb men f* f*n vad svårt det är att motivera sig att stanna kvar på jobbet efter arbetad tid eller ännu värre, åka dit tidigare för att svinga skrot.
Jag har sen fem års ålder spelat fotboll, allt från div 6 till div 3 men nu när barnen har blivit så stora att dom själva har egna träningar kan man ju inte "välja" sin egen träning framför deras, men försöker få in 2 golfrundor i veckan och spelar så mycket padel det bara går, gärna sent på kvällen då det är svårt att få tider på "primetime".

Hinner inte med träning och får in två golfrundor, kan det bli mer motsägelsefullt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81: Träningen blir ju således golfen...underförstått att du fattar att det är veckan jag inte har barnen hos mig jag golfar.
Lika bra att vara extremt tydlig.

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Första dagen jag testade detta var det nästintill omöjligt att kliva upp, och även de nästkommande dagarna under samma vecka. Tror det tog mig ca 10-12 dagar eller så innan jag var fullt pigg, men redan efter 3:e dagen så var det inte fullt lika svårt att kliva upp. Det svåraste var nog att försöka sova kl. 9 när man var van vid att gå till sängs strax efter midnatt.

Har fortfarande vissa dagar när jag känner mig ganska seg och risig när jag kliver upp, men 5 minuter in i träningen så vaknar kroppen och hjärnan till. Det gäller bara att göra detta till ett "måste" - d.v.s. en del av vardagen, precis som att t.ex. gå till skolan eller jobbet på morgonen under samma tid varje dag. Tvinga dig själv till att vänja dig vid det.

Har gjort det här i ca 2 år nu och det har fungerat väldigt bra! Det enda lite negativa är att jag börjar bli sömnig redan vid 8-9 tiden på kvällen, men det hjälper med att få ihop 7-8h sömn per natt iaf

Tack kompis! Relativt nybliven pappa så morgonträning medans övriga sover skulle vara perfekt.

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem
Skrivet av HlMSELF:

Tack kompis! Relativt nybliven pappa så morgonträning medans övriga sover skulle vara perfekt.

Det svåra är att kliva upp utan att väcka alla andra, men klarar du det så kör hårt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Gym två ggr I veckan. Svårt att hinna mer när man har små barn. Upptäckt att jag är oproportionellt svag I benen så nu börjar jag varje pass med 30 min knäböj med skivstång Har även försökt komma igång med löpning men går segt där, kanske när det blir lite varmare ute. Sommartid frisbeegolf 2-3ggr/vecka

Permalänk

Kul Tråd! 🙂

Huvudsakligen löpning, men det blir också lite landsvägscykling och skidor. Cyklar även till och från jobbet varje dag ~1mil. Förr var det mycket gym men nådde en punkt där jag bara var trött och less på det. Jag är även friskvårdsansvarig på jobbet där jag planerar och driver olika aktiviteter samt driver på kollegorna under motionslopp och träningar under lunchen/efter jobbet.

Löpningen är främst inriktad mot längre distanser, så träningspassen varierar mellan 5-35km. Brukar bli runt 4-5 pass och 40-70km i veckan. Blir också en hel del lopp som mål och motivationshöjare, i år blir det bl.a. Göteborgsvarvet, Stockholm Marathon, Stockholm Halvmarathon och New York City Marathon. Tanken är väl att börja med (läs prova) ultralopp nästa år, dvs >42195m.

Nu har ju inte jag och sambon några barn än så vi har ju ganska mycket "tid över". 😉

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag hade gärna tränat men tyvärr har jag svårt för att göra sjukt tråkiga saker så det blir aldrig något av det.

Knepet är att hitta något som inte är sjukt tråkigt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sade upp gymkortet för att jag var för lat för att gå dit. Köpte hem ett nästan komplett gym istället. Så nu "lyfter man skrot" lite lite oregelbundet. Försöker få det till 3 gånger i veckan ungefär.

Förvånad att ingen tränat datorspel ännu

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Sade upp gymkortet för att jag var för lat för att gå dit. Köpte hem ett nästan komplett gym istället. Så nu "lyfter man skrot" lite lite oregelbundet. Försöker få det till 3 gånger i veckan ungefär.

Förvånad att ingen tränat datorspel ännu

Så tänker jag med göra så fort man har plats.
Problemet för mig är inte själva träningen utan att ta mig dit, det blir alltid kämpigt när jag har kommit ur fas däremot har jag lätt för att träna hemma.