Valve Index - En närmare titt..

Permalänk
Medlem

Valve Index - En närmare titt..

Valve Index
Så här om dagen visade Valve upp sitt nya VR-headset "Index" som skakade om internetforum världen över. Vad är detta för typ av HMD? Varför kallas den "Index"? Vad kommer den kosta, och vad är det för specifikationer? Jag tänkte fördjupa mig i ämnet och ta upp en del rykten och fakta jag grävt upp som kan vara intressant.

Datum, och release
Till att börja med finns i dag bara en officiell bild på headsetet släppt av Valve. Detta är deras första egna HMD och Valve själva hintar om datumet Maj 2019, än så länge är det osäkert om det kommer presenteras mer information i Maj, eller om förhandsbokningar börjar i Maj men det verkar som att headsetet har varit under produktion en längre tid och Valve är inte längre nybörjare på att göra hårdvara så många verkar luta åt att förhandsbokningar kan göras nu i Maj. Release är spekulationer.

Sensorer
Med höjd exponering på bilden Valve teasar om kan man se fler detaljer. Här avslöjas exempelvis sensorer mycket likt dom som finns på HTC Vive och det visar direkt emot att headsetet är kompatibelt med Lighthouse tracking-enheterna som HTC Vive skeppades med men kommer med största sannolikhet även ha stöd för Lighthouse 2.0 som HTC's Vive Pro skeppas med. Gabe Newell för Valve har konfirmerat att Index kommer säljas med olika typer av bundles där användare som redan har Lighthouse enheterna kan köpa headsetet separat. Index verkar ha upp till 32 sensorer.

Finger-tracking och frontkameror
Dom tidigare läckorna på Index visar någon typ av expansionsport i fronten av headsetet, än så länge råder vilda spekulationer om vad denna port kan vara till men flera användare på reddit har påpekat att utrymmet är mer eller mindre identiskt med en Magic Leap finger-tracking modul. Denna visar egentligen ingenting mer än att Magic Leap kan ha används i utvecklingen av headsetet, men det visar ju på att Valve kan ha någon typ av handrörelseindikatior i Index som kan se och tracka dina fingrar/händer i VR. Är detta en del av frontkamerorna på HMDn? Jag kommer återkomma till denna expansionsport vid flertalet gången under denna djupdykning.

Eventuell inbyggd kylning
VR användare vet hur varmt det kan bli i ett VR-headset efter en intensiv spelsession, för dom flesta är det nog mest en fråga om att behöva ta en paus då och då för att torka av svetten i pannen, men flera VR användare har så pass stora problem med detta att linserna på headsetet immar igen vilket självklart skapar ett problem. Ryktesvägar kan Valve ha aktiv kylning i headsetet i form av fläktar, vissa spekulerar om att expansionsporten kan vara för någon typ av kylningsenhet också, en reddit användare påpekade även att det kan finnas "tunnlar" som skopar in kall luft när användaren vrider huvudet, ett enkelt men rätt effektivt sätt att kyla användaren passivt.

Ögon-tracking
Ett relativt nytt patent från Valve visar på att företaget utvecklar någon typ av ögon-tracking, om detta är en del av Index avslöjas ej. Om detta är fallet är det en stor nyhet och kan möjliggöra en hel drös nya funktioner och användningsområden.

IPD inställningar
För många användare var det en positiv överraskning att se Index komma med en fysisk slider för IPD. Denna slider kan fysiskt separera linserna så att dom passar användares avstånd mellan pupillerna perfekt. Detta är en stor nyhet för användare som blivit missnöjda efter Oculus avslöjat att deras nya Rift S kommer skeppas utan fysisk slider för IPD, och istället använda sig av en mjukvarustyrd IPD justering. Oculus grundare Palmer Luckey var snabb med att påpeka detta i ett humoristiskt inlägg på Twitter.

Display och FOV
Än så länge finns det ingen detaljerad information om varken linser, display eller FOV i Index, men spekulationer indikerar på en 135 graders FOV, direktrelaterat till en tidigare läcka sent förra året som visade sig stämma. Displayen är antagligen LCD teknik och upplösningen borde vara jämlik Vive Pro eller bättre. Det ska bli intressant att se uppdateringsfrekvensen då Oculus nyligen avslöjat att deras nya Rift S kommer ha 80hz, detta delvis pga begränsningar i Oculus högupplösta LCD panel.

Trådlöst
Det finns inga bevis på att Index kommer vara trådlöst men intressant nog nämnde Gabe Newell för något år sen att dom jobbade för att göra deras kommande headset trådlöst, och har investerat i företaget "Nitero" som tillverkar chip avsedda för tekniken. Kan expansionsporten i fronten vara för någon typ av trådlös mottagare? Är detta ett tillbehör som inte säljs med headsetet utan måste köpas separat?

Prissättninng
Det alla väntar på. Kommer Valves nya headset blir dyrare eller billigare än Vive? Kommer det konkurrera direkt med Rift S2? Vilda spekulationer råder men majoriteten av inlägg från användare och entusiaster jag läst hittills verkar tro att Index med Lighthouse enheter kommer landa kring 600-800 dollar vid release, alltså väldigt nära eller samma pris som HTC Vive hade vid release 2016. Då Gabe Newell konfirmerat att det kommer finnas flera alternativ för användare som redan har Lighthouse enheter så kan detta pris naturligtvis reduceras för användare som är intresserad av att endast köpa headsetet.

Logotyp och namn
Detta är Index logotyp, som tydligen registrerades redan i Januari i år. Det finns inga uppgifter på vad logotypen ska föreställa eller vad namnet Index syftar på, men sannolikheten att namnet Index faktiskt är relaterat till något är rätt stor. Efter lite djupdykning på reddit visar det sig att ett patent hos Valve nyligen gjort på optik nämns ordet "index" i sammband med ordet "index of refraction" som direktrelaterar till en teknik dom jobbar på där 2 linser används tillsammans med kurvade displayer - läs mer här.

Knuckles kontroller
Rykten pekar emot att nya Valves nya handkontroller för VR "Knuckles" kommer skeppas med Index, eller som tillbehör. Det är än så länge inte sagt om HTC's Wand kontroller kommer vara kompatibelt med Index. Knuckles kontrollerna är i sin tredje revision just nu och ser väldigt likt ut vad som skulle kunna vara slutproduktens utseende och funktion. Knuckles kontrollerna är fullt kompatibla med Lighthouses.

Övriga läckor
Kan vara värt att nämna att redditanvändaren /u/jaroki har sammanställt en detaljerad lista med olika kretsar som syns på läckorna av Index för 4 månader sen där han noggrant går igenom vad dom olika kretsarna gör och kanske kan användas till.

Jag har säkert missat en hel del. Som VR entusiast är det väldigt roligt att se att Valve äntligen tillverkar sitt egna headset och jag kommer med största sannolikhet införskaffa mig en illa kvickt som utbyte för mig HTC Vive som nu börjar bli till åren gången. Hojta till om det är något jag missat, eller något ni vill tillägga!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra sammanställning!

Jag är SJUKT taggad på detta, och tror Valve jobbat med detta headset (i tysthet) lika länge som Knuckels-kontrollerna (med tanke på alla tekniskt relaterade patent dem samlat på sig under de senaste åren.)

Har en OG Rift och hade planerat att uppgradera till en Rift S, men ni blir det helt klart en Index istället!

Permalänk
Medlem

...och inte att förglömma.....HALF LIFE VR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av amh:

...och inte att förglömma.....HALF LIFE 3 VR!

FTFY

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Haha, I wish!

Men dem skulle ALDRIG göra HL3 VR exklusivt, alla rykten och läckor tyder på en pre-sequel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amh:

Haha, I wish!

Men dem skulle ALDRIG göra HL3 VR exklusivt, alla rykten och läckor tyder på en pre-sequel.

Hade som mest förväntat mig en basic VR-konversion av 1:an eller 2:an. Ny HL-titel, oavsett prequel/spin-off, vore spännande.

Permalänk
Inaktiv

Vi får väl se men just nu är ju spekulationerna på webben rätt absurda, allt ifrån full body tracking till 1001ppi display, någon typ av dual lins system ("index") etc, etc

Det kan helt enkelt bli något i stil med wmr, två kameror tracking och upplösning som nuvarande. Varför skulle egentligen valve vara så otroligt före alla andra i industrin ? Lite absurda förväntningar just nu tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Hade som mest förväntat mig en basic VR-konversion av 1:an eller 2:an. Ny HL-titel, oavsett prequel/spin-off, vore spännande.

Jag tror dem gjort ett helt nytt HL spel, byggt för, kring och tillsammans med Knuckels kontrollerna, och likt hut dem definierade och revolutionerade fysiken i FSP med HL & HL2 vill dem nu göra samma sak fast för VR!

Påstås finnas personer som varit hos Valve och spelat en tidig variation av spelet.

VNNs Tyler McVicker talar om det här, nog för att han har haft fel några gånger och spridit information som sen visat sig vara falskt. Men ingen rök utan eld sägs det ju...

Sammanställning från Reddit av någa punket i videon:

Citat:
  • Multiple people claim to have played an early version of HLVR in the past while visiting Valve.

  • An email sent to Gabe asking if HLVR Valve's VR games will be playable on the current Vive received the response that yes, they will.

  • Tyler claims to have received information from enough sources to make the claim that HLVR is a prequel believable

  • Tyler has received information from different sources stating that Valve is developing three VR games 15 times, in addition Gabe publicly stating so a while back.

  • He talks about how he is often sent believable, yet false information, and that he only makes videos on older information that has been confirmed by people he trusts, rather than new sources.

  • Claims that the Valve VR headset supposedly in development has downward-facing cameras that track your feet are false, and the entire project is very secretive.

  • Tyler has contact and been on good terms with a number of people within Valve, particularly since he visited.

  • He says that his latest source claims that Valve will talk about VR stuff in April, although he doesn't believe it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Vi får väl se men just nu är ju spekulationerna på webben rätt absurda, allt ifrån full body tracking till 1001ppi display, någon typ av dual lins system ("index") etc, etc

Det kan helt enkelt bli något i stil med wmr, två kameror tracking och upplösning som nuvarande. Varför skulle egentligen valve vara så otroligt före alla andra i industrin ? Lite absurda förväntningar just nu tycker jag.

Dubbla lins systemet är inte alls långsökt, dem har patent för ett sånt sytem och logotypen samt namnet Index spelar an på det.

Sen är det ju HELT utesluta att det skulle vara en två kameras WMR tracking lösning!

En del absurda förväntningar och spekulationer kan jag hålla med om, men med tanke på hur mycket Valve satsat på att bygga ett VR ekosystem med SteamVR och Lighthouse, samt de 3 år de spenderat med att utveckla Knuckels (och förmodligen Index samtidig) så är det ju ganska lätt att se att dem iaf har för avsikt att ligga i täten på VR utvecklingen och förmodligen kommer göra det med Index!

Permalänk
Skrivet av anon304340:

Vi får väl se men just nu är ju spekulationerna på webben rätt absurda, allt ifrån full body tracking till 1001ppi display, någon typ av dual lins system ("index") etc, etc

Det kan helt enkelt bli något i stil med wmr, två kameror tracking och upplösning som nuvarande. Varför skulle egentligen valve vara så otroligt före alla andra i industrin ? Lite absurda förväntningar just nu tycker jag.

Valve har gjort VR headsets sedan långt före alla andra, det är deras design som ligger bakom både Rift och Vive. Det är inte konstigt att de ligger före, HTC Vive var deras prototypheadset och LH 1.0 var inte den versionen de ville släppa, och de pratade redan 2016 om vad de kunde göra med komponenter som faktiskt var designade för VR och inte telefonskärmar.

Att de kommer kasta ut något halvtaskigt VR headset ala WMR eller Rift S är extremt otroligt.

Skrivet av amh:

Dubbla lins systemet är inte alls långsökt, dem har patent för ett sånt sytem och logotypen samt namnet Index spelar an på det.

Sen är det ju HELT utesluta att det skulle vara en två kameras WMR tracking lösning!

En del absurda förväntningar och spekulationer kan jag hålla med om, men med tanke på hur mycket Valve satsat på att bygga ett VR ekosystem med SteamVR och Lighthouse, samt de 3 år de spenderat med att utveckla Knuckels (och förmodligen Index samtidig) så är det ju ganska lätt att se att dem iaf har för avsikt att ligga i täten på VR utvecklingen och förmodligen kommer göra det med Index!

Att den skulle ha kamera tracking är ju inte uteslutet, att den då kunde vara kompatibel även med WMR kontrollers (kanske till och med touch) skulle ju vara en stor säljpunkt.

Men självklart kommer den ha LH tracking.

Permalänk
Inaktiv

@Irregular Programming: det där med valve och oculus är ju en skröna. De var på besök och fick se en prototyp. Att påstå att Rift är baserat på den när den har en helt annan tracking är ju bara fånigt.

Permalänk
Skrivet av anon304340:

@Irregular Programming: det där med valve och oculus är ju en skröna. De var på besök och fick se en prototyp. Att påstå att Rift är baserat på den när den har en helt annan tracking är ju bara fånigt.

Nej, det är inte en skröna var inte fånig själv, ok?

https://www.kitguru.net/components/vr/jon-martindale/valve-em...

“Every core feature of both the Rift and Vive HMDs are directly derived from Valve’s research program. Oculus has their own [camera-based] tracking implementation and frensel lens design but the CV1 is otherwise a direct copy of the architecture of the 1080p Steam Sight prototype Valve lent Oculus when we installed a copy of the “Valve Room” at their headquarters. I would call Oculus the first SteamVR licensee, but history will likely record a somewhat different term for it.” - Alan Yates

Permalänk
Inaktiv

@Irregular Programming: det finns ingen seriös person som tror det annat än valve/vive fanboys

För övrigt, om valve index skulle vara så mycket bättre än allt på marknaden är det minsann otroligt märkligt att de fegar med detaljerna och bara släpper en bild. Det har varit två stora mässor den senaste veckan och ingenting har avslöjats eller presenterats.

Så gör man inte om man har det bästa headsetet på gång redan i Maj.

Permalänk

https://news.ycombinator.com/item?id=13414438

Skrivet av Ben Krasnow:

It fits a pattern. I was a hardware engineer at Valve during the early VR days, working mostly on Lighthouse and the internal dev headset. There were a few employees who insisted that the Valve VR group give away both hardware and software to Oculus with the hope that they would work together with Valve on VR. The tech was literally given away -- no contract, no license. After the facebook acquisition, these folks presumably received large financial incentives to join facebook, which they did. It was the most questionable thing I've seen in my whole career, and was partially caused by Valve's flat management structure and general lack of oversight. I left shortly after.

Detta, tillsammans med Alan Yates uttalande ovan, talar starkt emot att det bara skulle handla om att "de var på besök och fick se en prototyp".

Permalänk
Inaktiv

@sebpettersson: och zenimax påstår att allt stals av dem. Kod och prototyp. Så fort något bolag blir framgångsrikt dyker liknande historier upp då de knappast lever i ett vakum utan pratar med varandra och rekryterar från varandra.

Oculus var först med fresnel linser, har ett egetutvecklat tracking system och har fortfarande den bästa kontrollern på marknaden. Man kan svårligen påstå att något stals från en taskig prototyp hos valve när den inte hade något av dessa.

Men jag inser att "det andra teamet" alltid kommer tro på dessa skrönor så jag lämnar det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Att den skulle ha kamera tracking är ju inte uteslutet, att den då kunde vara kompatibel även med WMR kontrollers (kanske till och med touch) skulle ju vara en stor säljpunkt.

Men självklart kommer den ha LH tracking.

Njae, dem är förmodligen till för nåt motsparande Rift S passthrough+, AR, eller möjligtvis hand tracking. Jag tror inte dem skulle lägga ner jobb på att göra dem kompatibla med WMR eller Touch när dem lagt så mycket tid på Knuckels. Plus, endast två kameror skulle ge ganska dålig tracking för kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Vi får väl se men just nu är ju spekulationerna på webben rätt absurda, allt ifrån full body tracking till 1001ppi display, någon typ av dual lins system ("index") etc, etc

Det kan helt enkelt bli något i stil med wmr, två kameror tracking och upplösning som nuvarande. Varför skulle egentligen valve vara så otroligt före alla andra i industrin ? Lite absurda förväntningar just nu tycker jag.

https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/b7xb31/valve_ind...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av amh:

Njae, dem är förmodligen till för nåt motsparande Rift S passthrough+, AR, eller möjligtvis hand tracking. Jag tror inte dem skulle lägga ner jobb på att göra dem kompatibla med WMR eller Touch när dem lagt så mycket tid på Knuckels. Plus, endast två kameror skulle ge ganska dålig tracking för kontroller.

Du har säkert rätt, men WMR har enbart två kameror (men jag håller med om att det är ganska dålig tracking.)

Mer troligt är att de behåller Vivens förmåga till AR och finger tracking.

Permalänk
Medlem

Valve har ju historiskt varit rätt värdelösa på hårdvara, vad säger att detta inte skulle bli ännu en flopp?
Steambox - Hypades, men hände aldrig någonting av detta projekt
Steam Controller - Ett aprilskämt som blev verklighet, jag har en själv, så talar av erfarenhet
Steam Link - Slutat släjas i slutet av förra året, har ej fått en uppföljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Valve har ju historiskt varit rätt värdelösa på hårdvara, vad säger att detta inte skulle bli ännu en flopp?
Steambox - Hypades, men hände aldrig någonting av detta projekt
Steam Controller - Ett aprilskämt som blev verklighet, jag har en själv, så talar av erfarenhet
Steam Link - Slutat släjas i slutet av förra året, har ej fått en uppföljare

Steam link har dock gått vidare till att tillverkare implementerar support för det direkt i tvn och i media boxar, RPi
bland annat:
https://www.samsung.com/se/smart-tv/steam-link/

Steambox gav mycket lärdom och en push för utvecklingen av proton.

Controller är en bra idé men fungerade kanske inte så jättebra i vekligheten.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av amh:

...och inte att förglömma.....HALF LIFE VR!

Kommer verkligen dö när man får en headcrab på sig....

Permalänk
Medlem

Tack för bra inlägg.
Ser verkligen fram emot detta och kommer byta ut mitt WMR om det blir bra.
Varför jag har wmr och inte vive är att jag fick wmr till ett pangpris imo och tycker det funkar riktigt bra att det ska vara värt lägga det dubbla på Vive, som dessutom känns åldrad när jag tänker att snart kommer nå nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Valve har ju historiskt varit rätt värdelösa på hårdvara, vad säger att detta inte skulle bli ännu en flopp?
Steambox - Hypades, men hände aldrig någonting av detta projekt
Steam Controller - Ett aprilskämt som blev verklighet, jag har en själv, så talar av erfarenhet
Steam Link - Slutat släjas i slutet av förra året, har ej fått en uppföljare

Nu är det risk att vi glider offtopic, men jag är kanonnöjd med steamcontrollern. Jag har 4 st, så talar av erfarenhet.

Ontopic: riktigt bra inlägg, kul att läsa och bra att det kommer alternativ till de andra headseten. Blir spännande att se vilka specs den har.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

En artikel/sammanställning av den läckan från Upload VR

Citat:

The same default render resolution as the Vive Pro seems to indicate Index uses the same 1440×1600 OLED panels as the Vive Pro. Back when Index was first leaked a source told us the headset would have “Vive Pro resolution”- but it was unclear whether they referred to panel resolution or angular. Perhaps it was the former.

However the other possibility is that Index’s render resolution is 1.0x instead of 1.4x. The original leaks of Index showed labels on the headset. One of these labels had a heading called “Display” with two options: BOE and JDI.

BOE and JDI are both display manufacturers. BOE makes the 1440p LCD for the Oculus Go also used on Rift S, and JDI is rumored to be making the 2160×2160 LCDs for the HP Reverb

Both companies have 2K LCD panels for VR releasing this year that could be suitable for Index if the headset will indeed improve resolution. BOE has a 90Hz 2160×2376 panel. JDI has a 2160×2432 120Hz panel.

Both panel resolutions are suspiciously similar to the 2016×2240 default render resolution suggested by the Zulubo video.

Jag skulle bli ganska besviken (och lite förvånad) om det visar sig att den "bara" har Vive Pro upplösning, hoppas verkligen att det är den andra möjligheten som presenteras, att bilden inte renderas i högre upplösning än panelen, kanske inte behövs om dubbla linser ryktet stämmer.

Permalänk
Medlem

Från: https://steamcdn-a.akamaihd.net/steam/apps/1059530/ss_4c0730d4926771f9a99c72bc4f0b836843975dc5.jpg?t=1554145410

EDIT: Finns på Steam store nu, https://store.steampowered.com/app/1059530/Valve_Index_Headse...

...dock med placeholder text, någon hos Valve med fat fingers!?

EDIT2: Aaaaand it's gone!

Screenshot:

Permalänk
Medlem

Interaktiv backup: https://fiddle.jshell.net/bfm8Lgj6/show/
Åtminstone tills Valve plockar bort bilder och dylikt från sin server.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Ögon-tracking
Ett relativt nytt patent från Valve visar på att företaget utvecklar någon typ av ögon-tracking, om detta är en del av Index avslöjas ej. Om detta är fallet är det en stor nyhet och kan möjliggöra en hel drös nya funktioner och användningsområden.

De har haft något sorts samarbete med Tobii från 2016, det vore ju underbart om de lyckas implementera ögonspårning.
Som riftägare är jag väldigt tveksam till att betala en drös tusenlappar förrän det finns fungerande ögonspårning. Visst är högre upplösning m.m. lockande men inte värt priset enligt mig.

Skrivet av anon304340:

För övrigt, om valve index skulle vara så mycket bättre än allt på marknaden är det minsann otroligt märkligt att de fegar med detaljerna och bara släpper en bild. Det har varit två stora mässor den senaste veckan och ingenting har avslöjats eller presenterats.

Så gör man inte om man har det bästa headsetet på gång redan i Maj.

Kanske är de så nöjda att de inte ville släppa nyheten tillsammans med allt annat "skräp" som visades under mässorna. Man får bättre PR om man släpper nyheterna vid ett senare tillfälle.

Skrivet av amh:

EDIT: Finns på Steam store nu, https://store.steampowered.com/app/1059530/Valve_Index_Headse...

...dock med placeholder text, någon hos Valve med fat fingers!?

Eller lite gratis PR

Permalänk
Medlem

Antar att den kommer i en bundle med dom nya knuckles och base stations. Vill verkligen inte använda dom sunkiga Vive kontrollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amh:

Jag skulle bli ganska besviken (och lite förvånad) om det visar sig att den "bara" har Vive Pro upplösning, hoppas verkligen att det är den andra möjligheten som presenteras, att bilden inte renderas i högre upplösning än panelen, kanske inte behövs om dubbla linser ryktet stämmer.

Att man behöver supersampla är ju för att kompensera för oled-panelernas subpixel-struktur. Kör man med "vanlig" RGB matris så kan man få skarpare bild med samma upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Antar att den kommer i en bundle med dom nya knuckles och base stations. Vill verkligen inte använda dom sunkiga Vive kontrollerna.

Gaben har confirmat att det kommer finnas flera olika paket för användare att välja mellan. Du kommer kunna köpa deras Valve Index Controllers också som separat tillbehör.

Visa signatur