Frågor om android. (Inför ev byte från IOS)

Permalänk
Medlem

Frågor om android. (Inför ev byte från IOS)

Ska eventuellt ge android en ny chans efter att ha provat byta från IOS för typ 4-5 år sedan men då snabbt bytt tillbaka. Androidtelefonerna är ju så mycket mer tilltalande men jag blev inte riktigt vän med systemet.

Det som fick mig att ruttna den gången var bla att jag inte kunde ha alla epostadresser i samma app och inbox som på iPhone utan på Android var jag tvungen att ha gmail i deras egen app, typ.
(1) Går detta nu?

(2) Skulle även vilja kunna ha olika inställningsprofiler att växla mellan, en för jobbet till exempel. Det måste väl gå?

(3) Läste någonstans att man kan ha en inställning som gör telefonen silent om den ligger med skärm nedåt. Kan detta med hjälp av någon automationsapp gå att aktivera beroende på var man befinner sig geografiskt? Vore praktiskt på jobbet ibland.

(4) Kan man få blixten att blinka lite lagom svagt med något visst intervall om man fått ett meddelande? Har för mig detta gick på jailbreakad iPhone för länge sedan.

(5) Vad skiljer olika "UI", är det bara ikonernas utseende och lite hur inställningsmenyer ser ut? Android är väl Android tänker jag?

(6) Läge att köpa s10+ nu eller ska man vänta till något äggstra bra påskerbjudande?

Schysst om någon kan ge sig på att svara om det är något av detta man har koll på. Om man själv bytt från IOS så vore det ju också kul att höra om för och nackdelar man upplever.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Antagligen lite beroende på tillverkare så kan resp app tillåta fler epostadresser i samma app alt. klarar Google det bra.

Nja, vad för profil tänker du på? Gästanvändare går bra?

Inte omöjligt, inte hört om nån sådan app.

Inte på Samsung eller Oneplus i stock.

Android är Android (Linux) och iPhone, Ipad är IOS. Istortsett är det bara vad man föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ska eventuellt ge android en ny chans efter att ha provat byta från IOS för typ 4-5 år sedan men då snabbt bytt tillbaka. Androidtelefonerna är ju så mycket mer tilltalande men jag blev inte riktigt vän med systemet.

Det som fick mig att ruttna den gången var bla att jag inte kunde ha alla epostadresser i samma app och inbox som på iPhone utan på Android var jag tvungen att ha gmail i deras egen app, typ.
(1) Går detta nu?

(2) Skulle även vilja kunna ha olika inställningsprofiler att växla mellan, en för jobbet till exempel. Det måste väl gå?

(3) Läste någonstans att man kan ha en inställning som gör telefonen silent om den ligger med skärm nedåt. Kan detta med hjälp av någon automationsapp gå att aktivera beroende på var man befinner sig geografiskt? Vore praktiskt på jobbet ibland.

(4) Kan man få blixten att blinka lite lagom svagt med något visst intervall om man fått ett meddelande? Har för mig detta gick på jailbreakad iPhone för länge sedan.

(5) Vad skiljer olika "UI", är det bara ikonernas utseende och lite hur inställningsmenyer ser ut? Android är väl Android tänker jag?

(6) Läge att köpa s10+ nu eller ska man vänta till något äggstra bra påskerbjudande?

Schysst om någon kan ge sig på att svara om det är något av detta man har koll på. Om man själv bytt från IOS så vore det ju också kul att höra om för och nackdelar man upplever.

1: i min s8 så hade jag både gmailen och arbetsmailen i samma app, man växlade mellan bara.
2: Vet att vissa tillverkare har haft det i alla fall, beror på olika de olika modeller och tillverkare antar jag.
3: Ja, men beror på om modellen har gester och sånt.
4: min s8á kan göra det, tror alla har den funktionen.
5: ja, exakt. de olika versionerna av android kan skilja sig åt lite(men oftast bara nya funktioner), men grunden är densamma. Och detsamma gäller de olika UI av de olika tillverkarna.
6: ingen aning, tycker personligen flaggskeppen är orimligt dyra men det är väl en smaksak..

Svarat efter min telefon och erfarenhet av Android sen 1.0 i princip.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ska eventuellt ge android en ny chans efter att ha provat byta från IOS för typ 4-5 år sedan men då snabbt bytt tillbaka. Androidtelefonerna är ju så mycket mer tilltalande men jag blev inte riktigt vän med systemet.

Det som fick mig att ruttna den gången var bla att jag inte kunde ha alla epostadresser i samma app och inbox som på iPhone utan på Android var jag tvungen att ha gmail i deras egen app, typ.
(1) Går detta nu?

(2) Skulle även vilja kunna ha olika inställningsprofiler att växla mellan, en för jobbet till exempel. Det måste väl gå?

(3) Läste någonstans att man kan ha en inställning som gör telefonen silent om den ligger med skärm nedåt. Kan detta med hjälp av någon automationsapp gå att aktivera beroende på var man befinner sig geografiskt? Vore praktiskt på jobbet ibland.

(4) Kan man få blixten att blinka lite lagom svagt med något visst intervall om man fått ett meddelande? Har för mig detta gick på jailbreakad iPhone för länge sedan.

(5) Vad skiljer olika "UI", är det bara ikonernas utseende och lite hur inställningsmenyer ser ut? Android är väl Android tänker jag?

(6) Läge att köpa s10+ nu eller ska man vänta till något äggstra bra påskerbjudande?

Schysst om någon kan ge sig på att svara om det är något av detta man har koll på. Om man själv bytt från IOS så vore det ju också kul att höra om för och nackdelar man upplever.

1. Har aldrig haft problem att ha flera mails i samma mail app, det finns ju massvis med mail appar dock.
På Samsung har jag aldrig haft problem att köra flera konto i samma app, dock föredrar jag bluemail nu för tiden.
Då har jag 2 gmail och 1 outlook adress. Gmail appen har jag alltid avskytt.
Personligen tycker jag Iphones mail app suger, vid samlad inbox ser du inte vilken mail adress mailen tillhör direkt, ingen färgkodning eller något. Fullständigt stenålders.

2. "Work profile" ex har funnits sen Android nougat (7)

3-4. vet ej, finns tweak appar till det mesta

5. Menar du mellan tillverkare? Vissa kör android one, dvs "rent" android. Inget extra direkt.
Andra kör sina egna skins och uppbygge över med deras egna stock appar, jag föredrar bra stock appar. Därför jag personligen tycker om Samsung, deras kalender app är toppen och betydligt bättre än iphones skit jag har nu som inte ens kan ha månadsview med text......

6. Samsungs mobiler brukar komma på rätt bra erbjudande några månader efter släpp.

Haft android hela tiden, men kört Iphone senaste året, en hel del saker driver mig till vansinne med IOS som att alla bilder blandas i Kamera rollen (På android läggs alla bilder man tar med kameran i en egen mapp, sen andra bilder i egna mappar) detta gör att man enkelt kan kolla mellan bilderna man tagit med kameran. På min Iphone har jag typ 10000 bilder i kamera rollen och hitta mina egna bilder där är nästan omöjligt.

Att man inte kan bara flytta saker utan allt ska vara låst och besvärligt.

Inget fan av stock apparna, iphones stock email stödjer inte push för gmail utan 15 min fetch är enda zzzzz. Kalender appen saknar full månads view med text. Andra saker som inställningar osv är korkat också.

Enda fördelen jag märkt under detta året är att uppdateringar till apparna kommer snabbare till iphone, ex ICA appen har varit uppdaterad länge, nu kom den till Android typ 1 år senare. Samma med Paprika recepthanterare och några andra.

Personligen hatar jag notches, kamerahål osv. Så jag kommer väl ha kvar denna Iphone tills något roligare släpps utan sådant

Permalänk
Medlem

När man byter till en nyare iPhone är det ju otroligt smidigt att bara återställa från iCloud så har man alla bilder, sms och emailkonton med mail i nya telefonen.

Finns det något motsvarande system för android?
Om jag köper en Samsung snart, kan jag då byta till en Huawei om typ ett år och flytta över allt genom någon slags backup?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

När man byter till en nyare iPhone är det ju otroligt smidigt att bara återställa från iCloud så har man alla bilder, sms och emailkonton med mail i nya telefonen.

Finns det något motsvarande system för android?
Om jag köper en Samsung snart, kan jag då byta till en Huawei om typ ett år och flytta över allt genom någon slags backup?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga att det inte är lika flawless som Iphone med icloud backups, helt enkelt för det är ett helt eget system.
Android har olika tillverkare med sina egna lösningar.

Samsung ex har deras cloud så man kan återställa det mesta om man backuppar till det (Skulle säga att det är efter icloud av anledningen att de inte har ett webinterface där du kan se sakerna)

https://www.samsung.com/se/apps/samsung-cloud/
Sen finns google backup också som är mer stock i android, detta har också sina begränsningar ex bilder går inte backuppa med detta.
Sen kan man gå en till, MEN. Använder man google photo istället för stock appen så är det mer likt Iphone bilder, du har alla bilder slängt i en mega camera roll, sen mappar, allt backuppas till google photo (här finns även obegränsad lagring till skillnad ifrån iphone (i optimerat läge)

Däremot ska du sen byta till en annan mobil, låt säga att du har en Samsung och du lagt en massa notes i deras egna app anteckningar så kan det bli jobbigt att få över det, helt enkelt för ex Huawei har sin egna anteckningar app och då går det inte före över imellan dessa två så enkelt.

De flesta mobiler har dock någon form utav transfer så man kan få över det mesta när man byter tillverkare.

Det är absolut inte lika smidigt som när du byter iphone till iphone. Men Samsung -> Samsung fungerar bra i mina erfarenheter iaf (körde senast S8->S9 med Samsung konto o deras cloud backup).
Jag skulle gissa på kör man en Android one mobil som Google pixel så fungerar det också bra.

I slutändan, nej det är inte lika flawless som icloud, det är ett bra system (även om jag HATAR icloud foto, då det är långsammaste överföringen i världshistorien och det hänger sig konstant, förde över typ 5000 bilder till icloud, hängde sig när man tog ett par hundra bilder, så fick ta små kluster hela tiden, och det fördes ju över i typ 10kb/s som vanligt med icloud, så tog dagar)

Google photo förde jag över 20000+ bilder i ett svep, utan problem ex.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bytte från Apple till Huawei och är mycket nöjd. Använder Huaweis egen mailapp och den klarar av alla mailadresser i samma vy. Kör 15+ adresser just nu i samma vy, praktiskt. För mig så var EMUI hyfsat likt iOS och det hjälpte övergången, för mig iaf. Haft 3 Huawei-lurar sedan dess och tänker fortsätta med märket, så det säger väl en del om hur passa bra jag trivs.

https://consumer.huawei.com/my/emui/clone/

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga till MultiMan vad skrivit.
Om man sedan bytar mellan två Huawei modeller, så kan man med hjälp av Phone Clone, i princip kopiera över allt till den nya telefonen, det finns dock en liten begränsning, om den nya telefonen kör en nyare version av Android, så kan man bara kopiera över installerade appar, inte dess data, eftersom även om den möjligheten finns så kommer många appar inte att fungera förrän man har tagit bort datan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.