Intel Core 9000-serien "Coffee Lake Refresh" uppdateras med ny stepping

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så varför skulle det inte kunna handla om ökad densitet, i en tid när densiteten kunnat ökas över tid mer eller mindre utan nackdelar?

Yup, idag spelar det enorm roll, jag tror dock inte att densitet prioriterats över rå prestanda hela vägen sedan moore's law perioden började. Nu när densitet faktiskt är en prioritet så ser vi långsammare förminskning och högre kostnad, eller åtminstone en kostnad som inte längre är kopplad direkt till prestandaökning.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv

Härligt med nya grejer, jag får se om 9900k får hamna i htpcn när denna släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Som jag förstått det är 7nm inte detsamma runt hela brädet utan det är mest en siffra. Intels 10nm ska motsvara AMD's 7nm. För min del är det dessutom skitsamma om det är 14, 10, 7 eller 5 så länge det presterar bra.

Jo, det är klart! Men de är inte ute på 10nm än jue!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HikiSpray:

Jag funderar ifall det är fixar för t.ex. Spectre och allt vad dom heter... För nog brukar väl steppingar bara fixa buggar och optimera? Kanske @Yoshman vet?

Vet lika mycket om detta som alla utanför Intel och möjligen moderkortstillverkare: d.v.s. har ingen aning vad den nya steppingen fixar.

Normalt sett är det precis som du skriver, steppings fixar typisk lite buggar och ibland kommer det in någon optimering.

Vad det gäller Spectre/Meltdown: spelar det någon större roll?

Är man paranoid är det bara se till att ha sitt operativsystem fullt uppgraderat, så finns motmedel mot alla varianter.

Mot bakgrund att det så här långt hittats noll försök att utnyttja dessa svagheter i virus/malware (det antagligen då det finns långt enklare och mer effektiva metoder) kan de som är i starkt behov av den extra prestandan slå av motmedel för Spectre variant 2 och Meltdown.

En förutsättning för att utnyttja Meltdown/Spectre variant 2 är att den som utför attacken har möjlighet att köra valfri programvara (så JS i webbläsare duger inte) på maskinen som attackeras. Ett potentiellt problem i datacenter där flera kan dela på samma HW och de som delar på HW kanske inte litar på varandra! På en normal hemdator betyder det att en attack kräver att man redan fått in virus/malware...

Motmedel mot Spectre variant 1 går normalt inte att slå av, det är också den enda svaghet som i praktiken är ett potentiellt hot mot en typisk desktop-användare. Så detta är nog klokt att behålla motmedel här.

Vad vi kan vara rätt 100 % säkra på att den nya steppingen inte fixar Spectre variant 1. Är tyvärr ingen som har någon bra idé hur man kan lösa just denna i HW (Meltdown är ju redan löst och Spectre variant 2 finns det lösningar på gång för).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Vet lika mycket om detta som alla utanför Intel och möjligen moderkortstillverkare: d.v.s. har ingen aning vad den nya steppingen fixar.

Normalt sett är det precis som du skriver, steppings fixar typisk lite buggar och ibland kommer det in någon optimering.

Vad det gäller Spectre/Meltdown: spelar det någon större roll?

Är man paranoid är det bara se till att ha sitt operativsystem fullt uppgraderat, så finns motmedel mot alla varianter.

Mot bakgrund att det så här långt hittats noll försök att utnyttja dessa svagheter i virus/malware (det antagligen då det finns långt enklare och mer effektiva metoder) kan de som är i starkt behov av den extra prestandan slå av motmedel för Spectre variant 2 och Meltdown.

En förutsättning för att utnyttja Meltdown/Spectre variant 2 är att den som utför attacken har möjlighet att köra valfri programvara (så JS i webbläsare duger inte) på maskinen som attackeras. Ett potentiellt problem i datacenter där flera kan dela på samma HW och de som delar på HW kanske inte litar på varandra! På en normal hemdator betyder det att en attack kräver att man redan fått in virus/malware...

Motmedel mot Spectre variant 1 går normalt inte att slå av, det är också den enda svaghet som i praktiken är ett potentiellt hot mot en typisk desktop-användare. Så detta är nog klokt att behålla motmedel här.

Vad vi kan vara rätt 100 % säkra på att den nya steppingen inte fixar Spectre variant 1. Är tyvärr ingen som har någon bra idé hur man kan lösa just denna i HW (Meltdown är ju redan löst och Spectre variant 2 finns det lösningar på gång för).

Glöm inte Thunderbolt problemet med att det är ett öppet hål för attacker av olika slag och att konstruktionen är sådan att täcker de till ett hål, så finns det tusantals andra.
Kortfattat kör man intel x86 + windows så har man förhoppningsvis ändå inget av värde på sin dator, det enda en hacker skulle komma åt är en bild på ens katt.

Det är lite därför jag väntar skitmycket på nya arm 15" chromebooks som det finns så få av.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vet lika mycket om detta som alla utanför Intel och möjligen moderkortstillverkare: d.v.s. har ingen aning vad den nya steppingen fixar.

Normalt sett är det precis som du skriver, steppings fixar typisk lite buggar och ibland kommer det in någon optimering.

Vad det gäller Spectre/Meltdown: spelar det någon större roll?

Är man paranoid är det bara se till att ha sitt operativsystem fullt uppgraderat, så finns motmedel mot alla varianter.

Mot bakgrund att det så här långt hittats noll försök att utnyttja dessa svagheter i virus/malware (det antagligen då det finns långt enklare och mer effektiva metoder) kan de som är i starkt behov av den extra prestandan slå av motmedel för Spectre variant 2 och Meltdown.

En förutsättning för att utnyttja Meltdown/Spectre variant 2 är att den som utför attacken har möjlighet att köra valfri programvara (så JS i webbläsare duger inte) på maskinen som attackeras. Ett potentiellt problem i datacenter där flera kan dela på samma HW och de som delar på HW kanske inte litar på varandra! På en normal hemdator betyder det att en attack kräver att man redan fått in virus/malware...

Motmedel mot Spectre variant 1 går normalt inte att slå av, det är också den enda svaghet som i praktiken är ett potentiellt hot mot en typisk desktop-användare. Så detta är nog klokt att behålla motmedel här.

Vad vi kan vara rätt 100 % säkra på att den nya steppingen inte fixar Spectre variant 1. Är tyvärr ingen som har någon bra idé hur man kan lösa just denna i HW (Meltdown är ju redan löst och Spectre variant 2 finns det lösningar på gång för).

Jag tänkte nog mera på prestandaförlusten som mjukvarufixen åtstadkom. Om man får bort sårbarheten i hårdvaran så borde man väl teoretiskt få tillbaka en del av prestanda? Jag tänkte oxå att du brukar ha koll på det mesta, om det historiskt har gjorts på detta sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HikiSpray:

Jag tänkte nog mera på prestandaförlusten som mjukvarufixen åtstadkom. Om man får bort sårbarheten i hårdvaran så borde man väl teoretiskt få tillbaka en del av prestanda? Jag tänkte oxå att du brukar ha koll på det mesta, om det historiskt har gjorts på detta sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är naturligtvis inte omöjligt att man i alla fall delvis fixat Spectre variant 2 i HW, detta då "Cascade Lake" har en sådan fix. Cascade Lake är väldigt närbesläktad med Skylake, men som jag förstått det finns skillnader på HW nivå (till skillnad från Coffee Lake Refresh som fortfarande är en Skylake).

Meltdown är redan fixad i HW i 9000-serien enligt AnandTech, där ser man också att Cascade Lake har delvis fixat Spectre variant 2 i HW.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer