Permalänk
Medlem

BSOD i Windows 10

Tja,

Jag får ständigt BSOD på min drygt ett år gamla dator. Det kommer i omgångar och det är olika felmeddelanden hela tiden, givetvis så återkommer samma då och då.

Modell: Intel NUC i7 6770HQ Skylake
Operativsystem: Windows 10, uppdaterat till senaste
Minne: 2 x Corsair X Vengeance SODIMM 16GB DDR4
Hårddisk 1: Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB
Hårddisk 2: Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD

Jag har googlat på felmeddelandena och får för mig att det har med ram-minnet att göra.. men är inte säker.
Jag har kört Windows egna "Memory Diagnostic" och det säger att något är fel, men inte vad. Antar ram-minnet igen?

Felmeddelandena är lite blandad kompott av dessa:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
MEMORY_MANAGEMENT
FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Säkert någon klipsk människa här som kan bringa klarhet i mitt dryga problem! Kan det vara så att ett trasigt ram-minne orsakar alla dessa felmeddelanden?

Väl mött!

Permalänk
Medlem

@Ovet2: kan även rekommendera att köra Memtest. Har du köpt minnena löst kan du kontakta återförsäljaren för en kontroll för ev. utbyte.

Permalänk
Medlem

@Ovet2: Kör med bara en minnes sticka, se om problemet försvinner eller blir kvar.
Byt sedan sticka och testa igen. Kör tills du känner dig säker på att "nu borde det ha kommit".
Får du bort felet, vet du att det är minnet.
Kör du överklockat, börjar du med att dra ner till original, tills du rett ut problemen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endokun:

@Ovet2: kan även rekommendera att köra Memtest. Har du köpt minnena löst kan du kontakta återförsäljaren för en kontroll för ev. utbyte.

Jag har kört denna (https://www.techrepublic.com/article/how-to-detect-bad-ram-wi...) vilket jag trodde var samma sak som memtest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Ovet2: Kör med bara en minnes sticka, se om problemet försvinner eller blir kvar.
Byt sedan sticka och testa igen. Kör tills du känner dig säker på att "nu borde det ha kommit".
Får du bort felet, vet du att det är minnet.
Kör du överklockat, börjar du med att dra ner till original, tills du rett ut problemen.

Har faktiskt funderat på att felsöka lite på det viset du nämner, för att kunna peka på vilket av de två minnena som failar. Får prova det, tack! Inget är klockat här inte, det har jag inte vågat mig på sedan min gamla 386:a luktade bränt för 20 år sedan hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sådärja! Det visade sig mycket riktigt vara det ena av två minnen som inte fungerade. Netonnet ska få tillbaka det via posten snart...

När jag nu startade datorn med det friska minnet kvar så startar den felfritt. Memtest meddelar att allt nu fungerar. Men...! Internet går inte att komma åt. Felet är "Tjänsten Dianostic Policy körs inte". Försöker jag starta tjänsten för jag felkod 5.

Har googlat ihjäl mig på problemet och lösningen verkar vara en systemåterställning. Tur man är ledig och kan lägga halva dagen på detta

Tack åter igen för hjälpen Turbonisse och Endokun!

Skickades från m.sweclockers.com