Varning för bluff-SMS från Paketinfo

Permalänk
Medlem

Varning för bluff-SMS från Paketinfo

Vill varna alla för dessa bluff-SMS från en avsändare som kallar sig för Paketinfo.
I SMS:et påstår avsändaren att du har ett paket som ej är skickat från "distribitionsterminal" ja stavningen är konstig.
Detta är en bluff som vill åt dina kontouppgifter, så klicka ej på länken.

Edit: Ibland vill de även att du ska betala 5 kronor för att få paket skickat, gör självklart ej detta.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, tänkte precis ge ut mina kontouppgifter till någon fast jag inte beställt något paket!

(Ironi av.. Om folk inte vore så aningslösa med allt som trillar in som vill ha massa uppgifter från dig skulle detta inte vara en business för folk att krångla med..)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tack för tipset, tänkte precis ge ut mina kontouppgifter till någon fast jag inte beställt något paket!

(Ironi av.. Om folk inte vore så aningslösa med allt som trillar in som vill ha massa uppgifter från dig skulle detta inte vara en business för folk att krångla med..)

Tyvärr så är det väldigt många som gör detta så man vill ju varna så mycket som möjligt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tack för tipset, tänkte precis ge ut mina kontouppgifter till någon fast jag inte beställt något paket!

(Ironi av.. Om folk inte vore så aningslösa med allt som trillar in som vill ha massa uppgifter från dig skulle detta inte vara en business för folk att krångla med..)

Har man beställt från China så vet man inte riktigt när paketet kommer.

De försöker helt enkel göra samma scam som posten, fast de inte har något paket.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett sånt här sms nyss också. Varningsklockorna ringde lite så jag googlade och hittade till denna tråd.

Det 'läskiga' är att jag sällan beställer nåt från utlandet, säkert över ett år sedan. Men just igår så beställde jag en liten pryl från amazon.co.uk och dagen efter så komma detta bluff-sms med länk "http://paketinfo.officialdeliveryteam.com/".

Det ytterligare 'läskiga' var att jag innan jag beställde från amazon och inloggad på amazon blev uppmanad att återbekräfta mitt mobilnummer. Känns som någon kommer åt deras data...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Scepticer:

Jag fick ett sånt här sms nyss också. Varningsklockorna ringde lite så jag googlade och hittade till denna tråd.

Det 'läskiga' är att jag sällan beställer nåt från utlandet, säkert över ett år sedan. Men just igår så beställde jag en liten pryl från amazon.co.uk och dagen efter så komma detta bluff-sms med länk "http://paketinfo.officialdeliveryteam.com/".

Det ytterligare 'läskiga' var att jag innan jag beställde från amazon och inloggad på amazon blev uppmanad att återbekräfta mitt mobilnummer. Känns som någon kommer åt deras data...

Från sidan:

Citat:

Notera att ditt medlemskap är en prenumerationstjänst. Medlemskapet förnyas var 30:e dag till en kostnad av 599,95 SEK, tills det sagts upp. Kampanjen följer nuvarande EU-regler och använder cookies. Dina uppgifter kommer att hanteras diskret och kommer att krypteras.

Ditt leveranspaket är en 3-dagars premiumprövoperiod på HealthyBuddy.net som kostar 49,95 SEK, vilket inkluderar en MP3 Shuffle. För att kvalificera dig för denna MP3 Shuffle måste du verifiera dina kontouppgifter enligt våra användarvillkor, som du godkänner vid den här registreringen

"WP*HealthyBuddy" visas i ditt kontoutdrag.

Alla knappar förutom "sök" är defekta på sidan du länkade. Snacka om fuling.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dom tar alltså 600 kr/månad för att man ska kunna söka paket via dom? Samma upplägg som företaget som tog ett par hundra för att registrera offren hos gratistjänsten Nix-registret fast mycket dyrare?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nils-Göte:

Dom tar alltså 600 kr/månad för att man ska kunna söka paket via dom? Samma upplägg som företaget som tog ett par hundra för att registrera offren hos gratistjänsten Nix-registret fast mycket dyrare?

Nej jag tror du missuppfattade.
Tjänsten går under varumärket Healthbuddy och är en viktminskningstjänst med typ diet och träningsplan.

Kort och gott, detta är ren spam från ett företag för att lura konsumenter att skriva upp sig på en tjänst.

På hemsidan "Healthbuddy" så är det första man ser "Har du blivit debiterad?" Säg upp medlemskap.
På den engelska hemsidan står det istället: "Unrecognized charges?" Cancel account.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej jag tror du missuppfattade.
Tjänsten går under varumärket Healthbuddy och är en viktminskningstjänst med typ diet och träningsplan.

Kort och gott, detta är ren spam från ett företag för att lura konsumenter att skriva upp sig på en tjänst.

På hemsidan "Healthbuddy" så är det första man ser "Har du blivit debiterad?" Säg upp medlemskap.
På den engelska hemsidan står det istället: "Unrecognized charges?" Cancel account.

Aha, jag tänkte på paket-söklänken som postades ovanför!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nils-Göte:

Aha, jag tänkte på paket-söklänken som postades ovanför!

Ja, den leder till köp av health buddy vilket är viktminskningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Härom dagen fick jag ett sms som sa:
"Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PO-XXXX. Klicka här: ht tp: //ultmtj. com/eDi"

Jag klickade så klart inte på länken då det var uppenbart att det är scam, jag har inget paket som jag väntar på och en sökning på hemsidans namn gav en varning på nån av de första sidorna som listades. Länken i SMSet hade så klart inga mellanslag utan de satte jag bara för att ingen ska råka klicka på den här i tråden.

Permalänk
Medlem

Dum och snabb som jag är klickade jag in på länken och tryckte t.om. sök innan jag insåg att det var en scam.
Får hoppas inget mer händer än så.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Dum och snabb som jag är klickade jag in på länken och tryckte t.om. sök innan jag insåg att det var en scam.
Får hoppas inget mer händer än så.

Det gjorde jag också men tror knappast något kan hända pga det...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scepticer:

Det gjorde jag också men tror knappast något kan hända pga det...

Det kan hända väldigt mycket beroende på hur uppdaterat mailprogram och OS man har samt mailets utformning. Senast jag fick rensa ett nätverk från Cryptolocker var just pga ett fejkat PostNord-mail i denna stilen. Jag vet inte exakt vad som klickades på men enligt uppgift inget mer än vad som beskrivs i den här tråden, någon eller några knappar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Rapport från En till som blev lite lurad

Hej, Jag brukar vara försiktig, så när jag fick ett SMS (från en avsändare i Spanien) med en länk att klicka på avseende min försändelse, så lät jag först bli att klicka. Men jag provade ändå efter ett par dagar eftersom jag precis väntar på en försändelse via Postnord, avsänt från Tyskland. Det visade sig då såklart vara samma "scam" som flera här har råkat ur för.

Inget har hänt hittills vad jag vet.
Dum/nyfiken som jag var så klickade jag faktiskt på "Sök" och fick då upp en bild till - Klicka här för att betala - som jag också klickade på i ren nyfikenhet. Den sidan svarade inte eller gav ett fel (minns inte vilket) så jag kom inte vidare där.

Jag hade naturligtvis inte tänkt betala eller lämna kontonummer etc, men man undrar ju i alla fall om det kan ha ställt till med någon skada. Jag körde från en iphone, så jag gissar att smittorisken är begränsad - eller har någon andra erfarenheter? Om inte annat gissar jag att de kunde läsa av alla mina cookies men jag gissar att de i sig inte innehåller några hemligheter..

Jag kollade lite i roten på sajten som visar "Appsidan" och man kan se att den har flera sites åtkomligt i webbkatalogen förutom paketinfo.sofno.com. Som andra konstaterade så är "appen" inte helt komplett, inga andra val eller menyer fungerar. Det står Postnord i logotypen längst ner - kanske skäl nog för Postnord att agera?

Det verkar som om Postnord på något sätt blir tappat på information om ankommande försändelser, eller hur kunde jag få detta med så bra timing??!!

Det skulle vara bra om ni andra som blivit utsatta berättar om det har hänt något efter detta. Jag har hittills inte märkt något...

Permalänk

Fick också ett sådant SMS nyss. Dålig stil.

Visa signatur

Sovrum: Ryzen 9 7900X | ASUS X670-P | 64GB DDR5 | RX 6700 XT | Phanteks P600S | EOS
NAS: Ryzen 3 4300G | Gigabyte A520M H | 32GB DDR4 | 4x4TiB | Corsair Obsidian 550D | TrueNAS Scale
Laptop 1: Lenovo ThinkPad P52 | Xeon E-2176M | 48GB DDR4 | Quadro P2000 | EOS/W11 PFW
Laptop 2: IBM ThinkPad A30 | PIII-M 1GHz | 512MB SDRAM | ATi Mobility Radeon | XP Pro
Konsoler: GameCube | PS3 (Fet) | PS5 (Disc) Lur: Sony Xperia 10 IV

Permalänk
Medlem

Fick sms från paketinfo den 31/7. Länken såg inte pålitlig ut så klickade inte. Men idag undrade jag vad som dröjer med min beställning från USA och gjorde en googling på Paketinfo och kom hit. Så det verkar cirkulera än..
Beställningen gjorde jag från http://shopxayda.com/
Vet inte men tror inte det har något samband.
Har nån gång tidigare fått sms från S Bio som erbjuder biobiljetter för 5 kr eller liknande. I övrigt får jag inga marknadsföringssamtal eller liknande men nån scamlista har jag lyckats hamna i..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterLagerberg:

Hej, Jag brukar vara försiktig, så när jag fick ett SMS (från en avsändare i Spanien) med en länk att klicka på avseende min försändelse, så lät jag först bli att klicka. Men jag provade ändå efter ett par dagar eftersom jag precis väntar på en försändelse via Postnord, avsänt från Tyskland. Det visade sig då såklart vara samma "scam" som flera här har råkat ur för.

Inget har hänt hittills vad jag vet.
Dum/nyfiken som jag var så klickade jag faktiskt på "Sök" och fick då upp en bild till - Klicka här för att betala - som jag också klickade på i ren nyfikenhet. Den sidan svarade inte eller gav ett fel (minns inte vilket) så jag kom inte vidare där.

Jag hade naturligtvis inte tänkt betala eller lämna kontonummer etc, men man undrar ju i alla fall om det kan ha ställt till med någon skada. Jag körde från en iphone, så jag gissar att smittorisken är begränsad - eller har någon andra erfarenheter? Om inte annat gissar jag att de kunde läsa av alla mina cookies men jag gissar att de i sig inte innehåller några hemligheter..

Jag kollade lite i roten på sajten som visar "Appsidan" och man kan se att den har flera sites åtkomligt i webbkatalogen förutom paketinfo.sofno.com. Som andra konstaterade så är "appen" inte helt komplett, inga andra val eller menyer fungerar. Det står Postnord i logotypen längst ner - kanske skäl nog för Postnord att agera?

Det verkar som om Postnord på något sätt blir tappat på information om ankommande försändelser, eller hur kunde jag få detta med så bra timing??!!

Det skulle vara bra om ni andra som blivit utsatta berättar om det har hänt något efter detta. Jag har hittills inte märkt något...

Ett sätt att göra det på är att skicka en länk som är unik för varje mottagare. Klickar du på länken kan de räkna ut att det var du/från det sms som de skickade till dig vilket de kan använda sig av framöver för mer scam. Min länk innehöll 3 tecken, en siffra och två bokstäver (stor och liten bokstav).

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej jag tror du missuppfattade.
Tjänsten går under varumärket Healthbuddy och är en viktminskningstjänst med typ diet och träningsplan.

Kort och gott, detta är ren spam från ett företag för att lura konsumenter att skriva upp sig på en tjänst.

På hemsidan "Healthbuddy" så är det första man ser "Har du blivit debiterad?" Säg upp medlemskap.
På den engelska hemsidan står det istället: "Unrecognized charges?" Cancel account.

Jag är tyvärr en av dem som gick på detta.
Beställde chilifrön från en sida jag ej beställt ifrån tidigare, svensk. Betalade till dem, men de tog inget porto.
Morgonen dagen efter så kom det ett sms att det inte gick att leverera från Healthybuddy. 49:-. så jag betalade via mobilen i all hast. då jag föstod det so matt portot skulle betalas in, tänkte att Healthybuddy var typ som "budbee" leveransbolag..
nu 5 dagar senare har de dragit 699:-.

FAN VA KORKAD MAN ÄR!!

Svensk ångerrätt är ju två veckor men detta är ju säte i Danmark, Vad gäller här? Jag har självklart cancelerat och mailat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakis81:

Jag är tyvärr en av dem som gick på detta.
Beställde chilifrön från en sida jag ej beställt ifrån tidigare, svensk. Betalade till dem, men de tog inget porto.
Morgonen dagen efter så kom det ett sms att det inte gick att leverera från Healthybuddy. 49:-. så jag betalade via mobilen i all hast. då jag föstod det so matt portot skulle betalas in, tänkte att Healthybuddy var typ som "budbee" leveransbolag..
nu 5 dagar senare har de dragit 699:-.

FAN VA KORKAD MAN ÄR!!

Svensk ångerrätt är ju två veckor men detta är ju säte i Danmark, Vad gäller här? Jag har självklart cancelerat och mailat.

Om det inte tydligt framgick att det rörde sig om ett köp av en prenumerationstjänst, så ska avtalet ogillas. Hur såg sidan ut som du genomförde betalningen på? Har du kvar länken?
Om företaget marknadsför sig på Svenska, och därmed tydligt riktar in sig på svenska konsumenter, så gäller även svenskt konsumentlagstiftning (oavsett om bolaget har säte i Danmark eller inte). Om nu det inte faller under svenskt konsumentlagstiftning, så faller det i vart fall under europeisk, som också bör erbjuda ett gott skydd för konsumenten.

Om jag vore du så skulle jag spärra kortet som användes, så att de i vart fall inte kan dra mer pengar. Om du anser att du blivit lurad, att man gav sken av att du betalade ett porto, men fick en oönskad prenumeration istället, så bör du först kontakta företaget och kräva återbetalning. Du kan sedan kontakta din lokala konsumentrådgivare i din kommun (vilket är gratis), för att prata igenom ärendet och de kan ge sin syn på saken. Vidare så kan man prova att anmäla det till ARN och eventuellt sedan till domstol, om så krävs.

Permalänk
Medlem

Fick ett sms idag jag med, avsändare "PAKETINF0" med följande text: "Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PO-70284. Klicka här: ht tp://smplo .com/5bD"

Det smset blev borttaget direkt då jag vet att jag inte beställt något samt att jag sett denna tråden innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Fick ett sms idag jag med, avsändare "PAKETINF0" med följande text: "Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PO-70284. Klicka här: ht tp://smplo .com/5bD"

Det smset blev borttaget direkt då jag vet att jag inte beställt något samt att jag sett denna tråden innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick ett exakt likadant sms dock klickade på det och tittade runt på hemsidan om det var fejk och eftersom jag är här så har jag nu fått det bekräftat... En skillnad är att jag hade faktiskt beställt en sak igår, kommer det hände något eftersom att jag klickade på länken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CanneN:

Fick ett exakt likadant sms dock klickade på det och tittade runt på hemsidan om det var fejk och eftersom jag är här så har jag nu fått det bekräftat... En skillnad är att jag hade faktiskt beställt en sak igår, kommer det hände något eftersom att jag klickade på länken?

Har tyvärr ingen aning ifall något kommer att hända, jag valde att inte klicka på den iaf. Bara hoppas på det bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig idag också med "Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PO-70284. Klicka här: *****"

Härligt med en tråd om det för jag var också nära på att trycka på länken eftersom jag väntar ett paket från England som beställdes igår som ska levereras med UPS.

Hur kan de lyckas tajma in det, känns väldigt lurigt..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Samma sak hände mig idag också med "Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PO-70284. Klicka här: *****"

Härligt med en tråd om det för jag var också nära på att trycka på länken eftersom jag väntar ett paket från England som beställdes igår som ska levereras med UPS.

Hur kan de lyckas tajma in det, känns väldigt lurigt..

Jag fick exakt ett likadant medlande i dag med samma frakt-nummer och jag väntar även på ett paket från England fast via dpd undrar om det är några post nissar i England som sitter och försöker få ut extra pengar från deras kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakis81:

Jag är tyvärr en av dem som gick på detta.
Beställde chilifrön från en sida jag ej beställt ifrån tidigare, svensk. Betalade till dem, men de tog inget porto.
Morgonen dagen efter så kom det ett sms att det inte gick att leverera från Healthybuddy. 49:-. så jag betalade via mobilen i all hast. då jag föstod det so matt portot skulle betalas in, tänkte att Healthybuddy var typ som "budbee" leveransbolag..
nu 5 dagar senare har de dragit 699:-.

FAN VA KORKAD MAN ÄR!!

Svensk ångerrätt är ju två veckor men detta är ju säte i Danmark, Vad gäller här? Jag har självklart cancelerat och mailat.

Du kan nog göra en reklamation via banken om det är ett kortköp.

Permalänk
Medlem

Samma för mej , valde Instabox denna gången från Apotea.
Har Truecaller som SmS-app, men det går inte att få fram avsändarenumret då det inte syns, nån som vet hur man kan göra det synligt? Har ändå spamrapporterat Paketinfo.

Permalänk
Medlem

Det finns ett sätt att göra det jobbigt för dessa bluffmakare:

1. Utveckla URL:en.
2. Klistra in URL:en här: http://whois.domaintools.com/
3. skicka mail till abuse@... till webbhotellet och företaget som äger DNS:en (beskriv att det handlar om en fraud/scam).

Företagen bakom webbhotellen och DNS:erna kommer att undersöka saken och blockera dem med kort varsel!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Det finns ett sätt att göra det jobbigt för dessa bluffmakare:

1. Utveckla URL:en.
2. Klistra in URL:en här: http://whois.domaintools.com/
3. skicka mail till abuse@... till webbhotellet och företaget som äger DNS:en (beskriv att det handlar om en fraud/scam).

Företagen bakom webbhotellen och DNS:erna kommer att undersöka saken och blockera dem med kort varsel!

3) https://www.spamcop.net/anonsignup.shtml

Permalänk
Medlem

Har gjort en anmälan till abuse@cloudfare.com