Gasolgrill - Familjefaderns önskan

Permalänk
Medlem

Måste säga så här en bit in i andra grillningen med min weber Genesis II 310 GBS, att jag är lite besviken över värmen.
Jag vill ”grilla” Dvs bra värme först så det blir fin yta, sen om man behöver, indirekt värme för det sista.
Men med +10° Ute och alla tre brännare på så är det trögt.
Jag grillade kycklinglårfilé, inte så tjocka, pepparbiff ca centimetern tjocka, och lite grönt.
Lyfte man grillen för att titta till då och då blev det kallt omedelbart.. (tittade inte ofta)
Lite besviken alltså.
Läste nånstans att man kan byta regulator, nån som har erfarenheter av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Måste säga så här en bit in i andra grillningen med min weber Genesis II 310 GBS, att jag är lite besviken över värmen.
Jag vill ”grilla” Dvs bra värme först så det blir fin yta, sen om man behöver, indirekt värme för det sista.
Men med +10° Ute och alla tre brännare på så är det trögt.
Jag grillade kycklinglårfilé, inte så tjocka, pepparbiff ca centimetern tjocka, och lite grönt.
Lyfte man grillen för att titta till då och då blev det kallt omedelbart.. (tittade inte ofta)
Lite besviken alltså.
Läste nånstans att man kan byta regulator, nån som har erfarenheter av detta.

Du kan helt klart trimma den med regulatorn, men borde inte behövas på en Genesis. Varmkör du den ordentligt innan så gallret är hett? Ville du kunna köra riktigt varmt borde du gått upp till 330 med sear station dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du kan helt klart trimma den med regulatorn, men borde inte behövas på en Genesis. Varmkör du den ordentligt innan så gallret är hett? Ville du kunna köra riktigt varmt borde du gått upp till 330 med sear station dock.

Kanske var jag lite snål med varmkörningen.
Grillen var på typ 7-8min 250-270° typ.
Får testa lite lägre nästa gång så gallret verkligen är varmt.
Men jag tycker den var dålig i värmen även kommande halvtimmen som jag stod vid grillen med.
Visste inte ens att det fanns en med ”sear station” innan jag började kolla varför den inte blev varm.
Trodde i min stilla tro att en grill blev varm.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa var man köper en bättre regulator?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Någon som kan tipsa var man köper en bättre regulator?

Inte bara jag som funderar på effekten
https://www.loofsgasol.se/search/?a=&q=484061

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Kanske var jag lite snål med varmkörningen.
Grillen var på typ 7-8min 250-270° typ.
Får testa lite lägre nästa gång så gallret verkligen är varmt.
Men jag tycker den var dålig i värmen även kommande halvtimmen som jag stod vid grillen med.
Visste inte ens att det fanns en med ”sear station” innan jag började kolla varför den inte blev varm.
Trodde i min stilla tro att en grill blev varm.

Låter lite lågt, på den tiden går min över 300 även utan sear brännaren igång. Gamla modellen dock, inte använt de nya. Men byt du till 50mbar regulatorn, grillen är ju gjord för det egentligen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter lite lågt, på den tiden går min över 300 även utan sear brännaren igång. Gamla modellen dock, inte använt de nya. Men byt du till 50mbar regulatorn, grillen är ju gjord för det egentligen.

Ja ok.
Vet dock inte om det är så enkelt att den är gjord för 50mbar.
Verkar vara olika brännare med olika reduceringsventiler.

Kolla högst upp sidan 9

https://www.weber.com/cms-remote-assets/Service/manuals/sv/Ma...

Permalänk
Avstängd

Jag har bara gammal kunskap och tar bort inlägget.

Eller, jo, standard Genesis II togs fram som en budgetlösning (relativt) att säljas med ständig rea i köpladorna. Nu finns iaf sear station på dem. Genesis II LX som jag ser går att köpa fortfarande finns som rejälare komplement med en annan konstruktion men är hyfsat mycket dyrare. Vill man inte bli besviken är den senare ett säkrare val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok.
Vet dock inte om det är så enkelt att den är gjord för 50mbar.
Verkar vara olika brännare med olika reduceringsventiler.

Kolla högst upp sidan 9

https://www.weber.com/cms-remote-assets/Service/manuals/sv/Ma...

Det blir mer gas iaf

Såg din diskussion på byggahem, såg ut som folk fått bra resultat iaf.

Annars är nog tyvärr den bistra sanningen att du köpt fel grill om du vill ha riktigt hett.
Sear station eller ännu bättre, tror det är napoleon som kallar sin sizzle station eller något sånt som går uppemot 8-900 grader.
Eller gå tillbaka till kol

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Jag har bara gammal kunskap och tar bort inlägget.

Eller, jo, standard Genesis II togs fram som en budgetlösning (relativt) att säljas med ständig rea i köpladorna. Nu finns iaf sear station på dem. Genesis II LX som jag ser går att köpa fortfarande finns som rejälare komplement med en annan konstruktion men är hyfsat mycket dyrare. Vill man inte bli besviken är den senare ett säkrare val.

Budgetversion för 8-9kkr ja allt är ju relativt.
Man får väl tänka om lite och tänka Bbq framför grill.
Många är ju uppenbarligen nöjda med Genesis.
Fortfarande lite besviken, men antar att det blir svårt med en reklamation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det blir mer gas iaf

Såg din diskussion på byggahem, såg ut som folk fått bra resultat iaf.

Annars är nog tyvärr den bistra sanningen att du köpt fel grill om du vill ha riktigt hett.
Sear station eller ännu bättre, tror det är napoleon som kallar sin sizzle station eller något sånt som går uppemot 8-900 grader.
Eller gå tillbaka till kol

Ja man får väl tänka om lite som sagt.
Det går ju att elda på ännu mer rejält från början.
Kanske får man vänja sig.
Att lägga flera tusen till för en sear station vet jag inte om jag skulle tycka det är värt.
Men undra hur kassa alla 2-5kkr budgetgrillar är, jag hade blivit vansinnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det blir mer gas iaf

Såg din diskussion på byggahem, såg ut som folk fått bra resultat iaf.

Annars är nog tyvärr den bistra sanningen att du köpt fel grill om du vill ha riktigt hett.
Sear station eller ännu bättre, tror det är napoleon som kallar sin sizzle station eller något sånt som går uppemot 8-900 grader.
Eller gå tillbaka till kol

Nu gör du mig orolig, alla har ju sagt att man inte känner skillnad på kol och gasol så jag köpte en gasol. En entrecôte vill man ju mer eller mindre att den skall vara bränd på sina ställen samtidigt som den är medium-rare i mitten, då krävs det oftast en hel del värme. Hoppas min Spirit II 310 klarar det, blir jobbigt att bära den till tippen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja man får väl tänka om lite som sagt.
Det går ju att elda på ännu mer rejält från början.
Kanske får man vänja sig.
Att lägga flera tusen till för en sear station vet jag inte om jag skulle tycka det är värt.
Men undra hur kassa alla 2-5kkr budgetgrillar är, jag hade blivit vansinnig

Budgetgrillarna har inte nödvändigtvis sämre direkt värme, det som framför allt är sämre är klenare material med sämre isolering och att de gärna rostar sönder.

Skrivet av Aktsu:

Nu gör du mig orolig, alla har ju sagt att man inte känner skillnad på kol och gasol så jag köpte en gasol. En entrecôte vill man ju mer eller mindre att den skall vara bränd på sina ställen samtidigt som den är medium-rare i mitten, då krävs det oftast en hel del värme. Hoppas min Spirit II 310 klarar det, blir jobbigt att bära den till tippen...

Grillsmaken i sig är ingen skillnad, men du kan få lava-hett i vilken billig kol-grill som helst (med risk att den smälter/brinner upp visserligen). Det kan du inte med en vanlig gasolgrill, även med sear station på full fart kommer jag inte i närheten av vad man kan dra upp en kolgrill i.
Sen finns ju lite knep, tjockare skivor och/eller lägg dem i frysen ett tag innan så de kan ligga längre utan att mitten blir för varm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Grillsmaken i sig är ingen skillnad, men du kan få lava-hett i vilken billig kol-grill som helst (med risk att den smälter/brinner upp visserligen). Det kan du inte med en vanlig gasolgrill, även med sear station på full fart kommer jag inte i närheten av vad man kan dra upp en kolgrill i.
Sen finns ju lite knep, tjockare skivor och/eller lägg dem i frysen ett tag innan så de kan ligga längre utan att mitten blir för varm.

Vi får se, marinad mm skall ju brännas på sina ställen så det krävs ju ordentligt med värme. Klarar den inte det blir det tippen och en kolgrill istället, verkar vara okej i föreningen med kolgrill så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu gör du mig orolig, alla har ju sagt att man inte känner skillnad på kol och gasol så jag köpte en gasol. En entrecôte vill man ju mer eller mindre att den skall vara bränd på sina ställen samtidigt som den är medium-rare i mitten, då krävs det oftast en hel del värme. Hoppas min Spirit II 310 klarar det, blir jobbigt att bära den till tippen...

Nej det är just detta som stör mig lite. Har gått helt förbi mig i mina efterforskningar från början.
Men man får köra på kalla bitar och fläska på med värmen från början. Borde gå
Gör ett nytt försök idag...
Berätta hur det går för dig och vad du tycker om värmen sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nej det är just detta som stör mig lite. Har gått helt förbi mig i mina efterforskningar från början.
Men man får köra på kalla bitar och fläska på med värmen från början. Borde gå
Gör ett nytt försök idag...
Berätta hur det går för dig och vad du tycker om värmen sen?

Testat nu och är positivt överaskad. Temp mätaren på grillen var maxad efter typ 10 minuters uppvärmning trots lite regn och mycket blåst så det var en bra bit över 300 grader då (den går väl till typ 340 grader?). Fick helt klart ytan jag efterfrågar på köttet, det enda dåliga var väl att det krävdes konstant max för att uppnå det. Jag tog dock köttet direkt från kylen men det hade helt klart fungerat med rumstempat kött också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Testat nu och är positivt överaskad. Temp mätaren på grillen var maxad efter typ 10 minuters uppvärmning trots lite regn och mycket blåst så det var en bra bit över 300 grader då (den går väl till typ 340 grader?). Fick helt klart ytan jag efterfrågar på köttet, det enda dåliga var väl att det krävdes konstant max för att uppnå det. Jag tog dock köttet direkt från kylen men det hade helt klart fungerat med rumstempat kött också.

Ja jag får upp den till typ dom nivåerna med.
Med fullt flås på alla brännarna.
Körde den lite längre i dag för att testa.

Men sen körde jag bara en på max, och lax-spett på indirekt värme.
Sen flåsade jag på och fixade vitlöksbröd på slutet.
Börjar väl vänja mig för hur man skall använda pjäsen

Permalänk
Medlem

Jag har en Broil king gem 320 som har några år på nacken nu. Är inte riktigt nöjd med värmen, upplevs som ojämn, som att den får för lite gasol om man använder alla 3 brännare samtidigt. Tar även lång tid att komma upp i 200-250 grader, säkert 15 min. Osäkert om jag ens får upp den högre.

Tycker även den känns lite rapplig i konstruktionen, handtagen gängade upp sig själv efter ett tag. När man sen skulle skruva åt så sprack plastbrickorna väldigt lätt.

Blir en ny till nästa säsong...

Permalänk
Medlem

Har nu hittat ännu en liten ”försämrare”
Det verkar bli sämre och sämre flås på grejerna ju mindre gasol man har.Visst om den är nästan tom, men det skvalpar ju rejält än.
Började märka denna effektminskning från ca 25% kvar i min kompositflaska på 10kg.
Nu är jag nere på 10-15% och det tar 15-20 min att nå 250° sen stannar den typ där. Från början kom man lätt upp i 300°
Rätt iakttaget?
Skall testa metallflaska nästa byte.

Permalänk

Ni med Weber Spirit II E-310, hur upplever ni värmen? Tillräckligt?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p