Realtek ALC892 stängs av/sleep mode

Permalänk
Avstängd

Realtek ALC892 stängs av/sleep mode

Har sökt ett bra tag på nätet nu efter detta och hittar egentligen ingenting angående detta. Bara liknande saker men inte specifikt de beteendet som mitt ljudkort har.
Kort och gott. Om datorn får stå oanvänd i några minuter så stängs ljudkortet helt enkelt av. Startar jag något med ljud i till exempel Spotify så går de några sekunder utan ljud och med ett knaster vaknar högtalarna till liv och ljud finns. Detta händer med alla högtalare och hörlurar jag sätter i 3,5mm uttagen på datorn.
Jag har provat att installera om ljudkortet flera gånger både med Gigabytes drivrutiner och Realteks egna från deras sida. Jag har även provat att installera om Windows från skratch med samma resultat.
Någon som har en idé?

Förtydligande: Datorn går aldrig mer i viloläge. Skärmen stängs dock av efter en kvart. Så lösningen för viloläge fungerar inte för detta problem. De är alltså själva ljudkortet sol stängs av efter ett par minuter.

Förtydligande
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Förhindra att datorn går ner i viloläge.

I Windows 10: Välj Start och välj sedan Inställningar > System > Energialternativ > Fler energiinställningar.
I Windows 8.1/Windows RT 8.1: Svep in från skärmens högerkant, tryck på Sök (om du använder en mus pekar du i det övre högra hörnet av skärmen och för pekaren nedåt och klickar sedan på Sök), skriv Energialternativ i sökrutan och tryck eller klicka på Energialternativ.
I Windows 7: Klicka på Start Bild av Start-knappen, klicka på Kontrollpanelen, klicka på System och säkerhet och klicka sedan på Energialternativ.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MCRJ:

Förhindra att datorn går ner i viloläge.

I Windows 10: Välj Start och välj sedan Inställningar > System > Energialternativ > Fler energiinställningar.
I Windows 8.1/Windows RT 8.1: Svep in från skärmens högerkant, tryck på Sök (om du använder en mus pekar du i det övre högra hörnet av skärmen och för pekaren nedåt och klickar sedan på Sök), skriv Energialternativ i sökrutan och tryck eller klicka på Energialternativ.
I Windows 7: Klicka på Start Bild av Start-knappen, klicka på Kontrollpanelen, klicka på System och säkerhet och klicka sedan på Energialternativ.

Inte där mitt problem ligger. Och de är den lösningen jag hittar som inte alls fungerar. Min dator går inte ner i viloläge. Endast skärmen stängs av och mitt ljud dör långt innan ens skärmen slocknar.
De är själva ljudkortet som typ går ner i viloläge och de skall inte ens kunna ske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.