Freesync och 4K UHD i 120 Hz över HDMI för Samsungs nya TV-modeller

Permalänk
Melding Plague

Freesync och 4K UHD i 120 Hz över HDMI för Samsungs nya TV-modeller

SweClockers känner på några av nyheterna från Samsungs Q-serie för år 2019, som utlovar lägre latenser, automatiska spellägen och även 4K UHD i 120 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Tycker dock Samsungs inställning till bra bildkvalitet är lite för oren. Föredrar "directors intent" framför Samsungs intent.

Hoppas ALLM dyker upp på PC framöver också, samt att Nvidia slutar vara som Apple blir mer Microsoft istället. Alltså slutar upp att låsa sina användare till proprietära teknologier och blir mer öppna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk

Finns det någon info kring VRR frekvensomfången med Hdmi 2.1? Samsung och freesync tillsammans har ju endast varit ner till 48hz vid 4K. Vad kommer LGs OLED ha för lägsta värde med Hdmi 2.1 VRR funktionen?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@Infiniti: Samsung är helt på spåret med directors intent och för ändamålet kan de fjärrstyras och autokalibreras via Calman. Samsungs Film-läge har också sedan länge haft en god grundläggande korrekt återgivning.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pellefant: Uppgiften från Samsung är 48-120 Hz för både VRR och Freesync HDMI. Det är antagligen ingen skillnad i kapacitet dem emellan utan handlar om panel och kretsuppsättning.

Permalänk
Medlem

Hoppas att grafik tillverkarna är på bollen snabbt nu. hade varit sjukt nice med 55" 4k 120hz på skrivbordet

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Infiniti: Samsung är helt på spåret med directors intent och för ändamålet kan de fjärrstyras och autokalibreras via Calman. Samsungs Film-läge har också sedan länge haft en god grundläggande korrekt återgivning.

Historiskt har företaget i alla fall inte varit så noga med den biten. Så sent som förra året tog de väl lite väl mycket frihet med EOTF-kurvan på sin flaggskeppsmodell. Deras stepdown modell från flagship hade väl även problem med överaggressiv local dimming, så att detaljer gick förlorade i skuggpartier. Och rent anekdotiskt: På mina föräldrars Samsung går det inte ens att stänga av overscan för TV-sändningar. Helt onödigt att inte implementera, varför inte ge användarna valet bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Bildexpert 📺

@Infiniti: Säker man den precisionen är Samsung antagligen inte ett förstahandsval. Denna gång var de tydliga med att de tagit sig an den kritiken kring EOTF – står i artikeln, men omskrivet i mindre tekniska termer – och om så är fallet återstår att se.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Snart vet vi inte längre om vi tittar på en TV eller igenom ett fönster, vilket jag gillar Och med dagens utveckling hur ljudet även presenteras så vattnas det i munnen
Om än lite svårt hänga med vad som drar längst mellan t.ex DTX, Atmos, och alla dess varianter.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

@Laxpudding:

Samsung använder inte Hdmi Forums VRR , utan endast Freesync varianten.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pellefant:

@Laxpudding:

Samsung använder inte Hdmi Forums VRR , utan endast Freesync varianten.

De använder både HDMI VRR och Freesync HDMI. Bekräftat för mig på plats där man från Samsung sida också menar att även existerande utrustning kan förses med HDMI VRR-funktionen, bara tillverkaren vill. I dagsläget är det som finns i form av källor HDMI Freesync från Xbox One samt PC med AMD-kort.

Permalänk
Medlem

Hoppas de fungerar som de ska med PC implementationerna.
Min 2018 55" Q8DN har problem med PC signal, buggar etc. De verkar inte direkt kvalitetssäkrat sina produkter mot det ändamålet och testar bara Konsol som det sett ut för mig på PC.

VRR är inte funktionell 95% av tiden i 4k för mig. Väldigt sällan den fungerar. Oanvändbar för det ändamålet.

Permalänk

@Laxpudding:

Härligt! Av vad jag har hört då så är det endast Samsung och LG som kommer erbjuda HDMI 2.1 VRR funktionen än så länge?

EDIT: Någon koll på om det är 48hz som är det lägsta vid 4K för alla TV med HDMI 2.1 eller om det kan gå lägre beroende på hur det implementeras som Freesync?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Så är det rätt läge att köpa samsungs Q9 serie nu eller försvinner det ur sortimentet om man väntar längre. 65"aren kosta väl sisådär 40k förra året nu ligger den på 25k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

SweClockers känner på några av nyheterna från Samsungs Q-serie för år 2019, som utlovar lägre latenser, automatiska spellägen och även 4K UHD i 120 Hz.

Läs hela artikeln här

Varför får vi aldrig veta responstiderna när det gäller TV apparater?

Permalänk
Snusfri

En Q950R 98" skulle sitta fint, men min Q6F 65" får la duga ett tag till

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Trodde att samsung skulle vara min frälsare genom att erbjuda 4k 120hz 55tum eller mindre. Sökandet fortsätter! Kanske nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Nästa grafikkort blir ett AMD kort så man kan köra free-sync istället för nvidia, då nvidia inte verkar vilja samarbete med tv-industrin och få in sitt g-sync system, mycket dåligt gjort av nvidia.

Permalänk
Medlem

Hoppas allvarligt att Samsung slutar använda PWM styrd belysning!

Gaming läget på samtliga av förra årets Samsung TV apparater sänkte PWM frekvensen till 120Hz med "black frame insertion" som inte går att stänga av.
Huvudvärk garanterad inom 10 minuter!

Permalänk
Medlem

Har länge funderat över varför TV-tillverkare inte inkluderar Displayport på åtminstone de dyrare apparaterna. Känns som en given fördel i vissa sammanhang. Inte minst i detta fall. Har vad jag kommer ihåg aldrig sett detta på en TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur fungerar HDMI VRR under 48fps? Inte alls eller blir 24fps>48Hz, 23fps>46Hz.

Väldigt dålig med info om HDMI 2.1 tycker jag (från HDMI Forum alltså).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Har länge funderat över varför TV-tillverkare inte inkluderar Displayport på åtminstone de dyrare apparaterna. Känns som en given fördel i vissa sammanhang. Inte minst i detta fall. Har vad jag kommer ihåg aldrig sett detta på en TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen för att underlätta med förstärkare. Tv och ljudvärlden verkar ha fastnat med sitt format.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Förmodligen för att underlätta med förstärkare. Tv och ljudvärlden verkar ha fastnat med sitt format.

Jag inser stt man inte endast kan använda displayport till TV:n. Man hade dock gott kunnat ha en enstaka och HDMI utöver den.

Men synd som du säger att de verkar ha fastnat i ett format.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXeem:

Hoppas att grafik tillverkarna är på bollen snabbt nu. hade varit sjukt nice med 55" 4k 120hz på skrivbordet

55" på skrivbordet? Blir väl lite väl satans stort va? I 21:9 format hade det möjligen gått hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infiniti:

Hur fungerar HDMI VRR under 48fps? Inte alls eller blir 24fps>48Hz, 23fps>46Hz.

Väldigt dålig med info om HDMI 2.1 tycker jag (från HDMI Forum alltså).

Ja, informationen är knapphändig på alla fronter kring det här ämnet.

Min gissning är att det är som med dator och Freesync/G-sync: Det fungerar så väl som källan tillåter, både i form av hårdvara men också att spelmotorn kan vara inblandad. Renderar spelmotorn 24 fps kan källan fortfarande välja att skicka en signal i 48 Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

Displayport är en standard skapad för kopplingen mellan en dator och en skärm på ett skrivbord med korta kablar. Eller ännu kortare: mellan dator och skärm i exempelvis bärbara.

HDMI är en betydligt mer omfattande och aktivt standardiseringsarbete som svarar mot en bredare användning än så. Det är ljud som ska transporteras och det är flera enheter som ska blandas in och kopplas. Förstärkare, TV, konsol, TV-box etc. Med en hoper olika format för bild och ljud tillsammans med ett ganska rörigt smörgåsbord med funktioner.

I grunden kan HDMI åstadkomma allt som Displayport kan. Du kan ansluta till en skärm på ett skrivbord där med. Så där är frågan ifall TV-tillverkarna ska anpassa sig till behovet med datoranslutning, eller om grafikkorts- och datortillverkarna ska anpassa sig till den betydligt större och bredare användning med HDMI?

Sorry, retorisk fråga. Men just frågan beskriver situationen. Vi har en hel del halvhjärtad, rent av motvillig hantering av HDMI från datorsidan. Från TV-sidan tänker man precis så: HDMI fungerar, använd det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så är det rätt läge att köpa samsungs Q9 serie nu eller försvinner det ur sortimentet om man väntar längre. 65"aren kosta väl sisådär 40k förra året nu ligger den på 25k.

Beror ju på vad du ska ha den till..
Om 4K @ 120hz är något du kan ha nytta av, så kanske det kan löna sig att vänta in nästa års modeller? (om du kan vänta förstås...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Displayport är en standard skapad för kopplingen mellan en dator och en skärm på ett skrivbord med korta kablar. Eller ännu kortare: mellan dator och skärm i exempelvis bärbara.

HDMI är en betydligt mer omfattande och aktivt standardiseringsarbete som svarar mot en bredare användning än så. Det är ljud som ska transporteras och det är flera enheter som ska blandas in och kopplas. Förstärkare, TV, konsol, TV-box etc. Med en hoper olika format för bild och ljud tillsammans med ett ganska rörigt smörgåsbord med funktioner.

I grunden kan HDMI åstadkomma allt som Displayport kan. Du kan ansluta till en skärm på ett skrivbord där med. Så där är frågan ifall TV-tillverkarna ska anpassa sig till behovet med datoranslutning, eller om grafikkorts- och datortillverkarna ska anpassa sig till den betydligt större och bredare användning med HDMI?

Sorry, retorisk fråga. Men just frågan beskriver situationen. Vi har en hel del halvhjärtad, rent av motvillig hantering av HDMI från datorsidan. Från TV-sidan tänker man precis så: HDMI fungerar, använd det.

Det är klart att HDMI är en bredare standard men det gör ju inte det omöjligt att utöver den implementera Displayport i TV-apparater. Displayport är ju en datorstandard, men det finns ju många som använder TV:n som sekundär skärm. Dessutom finns ju Nvidias BFG med Displayport och TV-apparaterna i artikeln har ju specar som börjar likna det förstnämnda.

Som sagt så är det ju en lite nischad feature, men man kunde reservera den till få produktlinjer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@lhugo: HDMI finns redan på plats och klarar i grund samma sak som Displayport, dessutom över längre kablar och betydligt vanligt förekommande kablar. Högst troligt har de flesta en HDMI-kabel redo, vilket sällan kan sägas som Displayportkablar. Ur TV-tillverkarnas synpunkt är därför Displayport ett specialbehov som adderar kostnad och komplexitet.

Det lilla undantag som bekräftar regeln som jag träffat på var att Panasonic satte in DP i sin första 4K-modell, det var 2013 (om jag inte minns fel) för det var precis i brytpunkten när 4K/60 Hz var möjligt med Displayport/HBR2 medan 18 gigabit/s över HDMI ännu inte var etablerat. Men då såg Panasonic det värt kostnaden att addera Displayport till en produkt som redan kostade en del och hade en nischad användning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Men trots allt så är ju DP en standard som gott och väl lever i datorvärlden. Nvidia som jag skrev valde ju att sätta den anslutningen på sin BFG och det är dessutom den dominerande grafikkortsanslutningen idag.

Jag förstår mycket väl att HDMI dominerar på TV-sidan idag med bildskärmar som presterar som spelskärmsr, men skärmen i artikeln ter ju sig riktad mot just spel så då är det ju inte otänkbart att man skulle kunna anpassa anslutningarna till spelande i framtiden.

Om HDMI var så överlägsen Displayport på alla plan så hade den ju helt tagit över på datorskärmar med, men uppenbarligen har den en plats.

Sen kan det ju hända att DP kommer att dö ut och helt tas över av HDMI men det får tiden utvisa.

Skickades från m.sweclockers.com