Nvidias Kontrollpanel - Förslag på lägen / inställningar?

Permalänk

Nvidias Kontrollpanel - Förslag på lägen / inställningar?

Hej. Har börjat testa DCS en del, och även äldre simmar som IL-2 Cliffs Of Dover - Blitz. Kör även en del Forza 7.

För det mesta tycker jag det flyter på i flygsimmarna, men då och då hackar det till, ibland mer ofta. Undrar om jag borde ändra något i Nvidias inställningar, eller ha på standard och låta programmet (vilket verkar vara standard) sköta dessa inställningar? Skulle någon förklara hur det funkar med Nvidias panel egentligen; mycket går ju att ställa i de olika spelen. Om jag väljer att ställa saker från panelen istället, kan jag då inte använda spelets inställningar?

Hur kör ni i Nvidias panelinställningar (om ni har liknande prylar som jag: Ryzen 1600 @ 3.8Ghz och ett GTX 1070 OC). Kan man köra en generell setup där eller måste man in och mecka per program?

Sen undrar jag vad det kan bero på när ett spel som tidigare flytit på bra med autoinställningarna, i detta fall Forza 7, plötsligt har börjat hacka något grymt. =( Har meckat lite i Nvidias panel, men återställt allt. Kan det ha varit andra inställningar än "standard" eller bör allt ha stått på standard från början? =P

Ha en bra helg!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

Hej. Har börjat testa DCS en del, och även äldre simmar som IL-2 Cliffs Of Dover - Blitz. Kör även en del Forza 7.

För det mesta tycker jag det flyter på i flygsimmarna, men då och då hackar det till, ibland mer ofta. Undrar om jag borde ändra något i Nvidias inställningar, eller ha på standard och låta programmet (vilket verkar vara standard) sköta dessa inställningar? Skulle någon förklara hur det funkar med Nvidias panel egentligen; mycket går ju att ställa i de olika spelen. Om jag väljer att ställa saker från panelen istället, kan jag då inte använda spelets inställningar?

Hur kör ni i Nvidias panelinställningar (om ni har liknande prylar som jag: Ryzen 1600 @ 3.8Ghz och ett GTX 1070 OC). Kan man köra en generell setup där eller måste man in och mecka per program?

Sen undrar jag vad det kan bero på när ett spel som tidigare flytit på bra med autoinställningarna, i detta fall Forza 7, plötsligt har börjat hacka något grymt. =( Har meckat lite i Nvidias panel, men återställt allt. Kan det ha varit andra inställningar än "standard" eller bör allt ha stått på standard från början? =P

Ha en bra helg!

Har man otur kan sånt bero på att komponenterna blir för varma och klockar ner sig och det kan bero på torkad/dålig kylpasta vilket är ganska lätt åtgärdat eller att fläktar börjar krångla. Men det kan också vara helt mjukvarurelaterat. Kan vara virus. Har du gjort några ändringar på datorn nyligen? Många andra appar i bakgrunden? Känns ju inte som att sånt skulle vara några problem på en sån racerdator men kan påverka ändå.

Har aldrig sett eller hört någon vettig person som rekommenderar att man fibblar med inställningar i Nvidias kontrollpanel i största allmänhet, bara om man t ex vill aktivera supersampling för spel som stödjer det eller förstärka ambient occlusion eller stänga av eller på VSync. Inget av det känns särskilt aktuellt här och de flesta andra inställningar påverkar inte prestandan vare sig till eller från. Låt det va ba.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej. Nej, har väl heller inte hört att man ska vara där och mecka, men det är klart att det säkert finns powerusers som vill kunna ha mer kontroll. Senaste så jag att man i exvis X-Plane 11 med fördel kunde stänga av flertrådad CPU hantering. Verkar ha gett mer fps för vissa. Så funkar gör det nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree: Gammal tråd men svarar ändå.. Man ska visst mecka i dom inställningarna. Du har t.ex prestandaläge att ändra, och bildskärmens uppdateringsfrekvens som ska vara på max för att få ut maximalt av skärmen samt GPUs prestanda.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX