Kaklare som sabbat bänkskiva

Permalänk

Kaklare som sabbat bänkskiva

Tjena, alltid många kunniga här så lika bra att kolla

Sambons morsa har haft en kaklare (vitt) som skulle kakla i hennes nya kök. Hon ringer en mindre svensk firma och pratar med chefen som kommer och kollar på det inga problem so far. När det ska göras dyker det upp en polack som inte kan någon svenska (redan här hade jag avbrutet allt) hon visar att det bara ska kaklas till en viss höjd osv han säger "okej okej" hon ringer även chefen för att försäkra sig att om att dom förstått.

Kaklaren ringde senare och sa att hon(sambons mamma) hade köpt för lite plattor. Här hoppar jag in då jag personligen räknade vad hon behövde och tyckte att detta låter konstigt.

Igår (torsdag) så kör jag och min sambo dit för att kolla hur det kan saknas. Väl där möter vi nog det värsta jobbet jag sett på länge. Visst kaklet sitter men avsluten var en mardröm och ingen list hade dom använt. Fogat fruktansvärt uselt så det var fullt av fog på den nya bänksivan för 10 000kr (massiv ek) så den är helt förstörd och för att toppa det hela så hade idioten kaklat hela vägen upp till taket på den nyvävda väggen....

Min sambo har fixat så vi ska träffa chefen på söndag i huset. Jag tycker att det är rätt självklart att dom kommer få stå för följande

Ny bänkskiva
Få väggen som dom kaklat fel på återställd till samma skick som innan
pengarna tillbaka för dom extra plattorna hon kommer vara tvungen att köpa.

Deras chef säger bara i telefonen att han som har kaklat kommer och fixar det men kommer inte släppa in den snubben igen. Går absolut inte att bara "fixa" silikon på en ek skiva. Han säger även att hon ska betala fakturan nu som han redan skickat (skriker oseriös här dessutom förfallo om 2v). Jag har sagt till henne att hon ska bestrida och ej betala innan allt är löst.

Så nu när ni fått en lång historia så kommer mina största frågor

Har aldrig bestridit något själv men hur går man till väga? Duger det att man skickar det via mail eller måste det vara post?
Känner på mig att han kommer vägra ersätta skadorna vad ska man göra då? Känns som att ARN hade varit lönlöst så finns det något annat man kan göra?

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att "fixa" en ekskiva även om det kommit silikon och fog på den. Det är väl värre med kaklet de satt på väven och dåliga fogar och avslutningar. Sen är även jag tveksam att samma hantverkare kan göra jobbet bättre en andra gång.

Om din mamma inte betalat så kan hon hålla inne med betalningen tills hon är nöjd med resultatet, hon måste bestrida fakturan först vilket man gör via brev, inte mail. I övrigt så behöver man aldrig blanda in ARN i sina reklamationer om man inte vill, man kan stämma direkt. ARN funkar endast som en rådgivande enhet för att man ska veta om man har nåt att vinna på att stämma ett företag.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Håll inne pengarna! Bestrida behöver hon inte göra ännu. Hinner dom fixa det på mindre än två veckor kan hon betala, annars bestrida då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

fog på en bänkskiva brukar inte vara några problem att tvätta bort enbart med vatten, men silikon måste man ju i 99% av fallen skära bort och det låter inte så aktuellt på en ny bänkskiva.

betala inget innan ni är överens, gör ni det ser ni förmodligen inte röken av det företaget nå mer

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Tjena, alltid många kunniga här så lika bra att kolla

Sambons morsa har haft en kaklare (vitt) som skulle kakla i hennes nya kök. Hon ringer en mindre svensk firma och pratar med chefen som kommer och kollar på det inga problem so far. När det ska göras dyker det upp en polack som inte kan någon svenska (redan här hade jag avbrutet allt) hon visar att det bara ska kaklas till en viss höjd osv han säger "okej okej" hon ringer även chefen för att försäkra sig att om att dom förstått.

Kaklaren ringde senare och sa att hon(sambons mamma) hade köpt för lite plattor. Här hoppar jag in då jag personligen räknade vad hon behövde och tyckte att detta låter konstigt.

Igår (torsdag) så kör jag och min sambo dit för att kolla hur det kan saknas. Väl där möter vi nog det värsta jobbet jag sett på länge. Visst kaklet sitter men avsluten var en mardröm och ingen list hade dom använt. Fogat fruktansvärt uselt så det var fullt av fog på den nya bänksivan för 10 000kr (massiv ek) så den är helt förstörd och för att toppa det hela så hade idioten kaklat hela vägen upp till taket på den nyvävda väggen....

Min sambo har fixat så vi ska träffa chefen på söndag i huset. Jag tycker att det är rätt självklart att dom kommer få stå för följande

Ny bänkskiva
Få väggen som dom kaklat fel på återställd till samma skick som innan
pengarna tillbaka för dom extra plattorna hon kommer vara tvungen att köpa.

Deras chef säger bara i telefonen att han som har kaklat kommer och fixar det men kommer inte släppa in den snubben igen. Går absolut inte att bara "fixa" silikon på en ek skiva. Han säger även att hon ska betala fakturan nu som han redan skickat (skriker oseriös här dessutom förfallo om 2v). Jag har sagt till henne att hon ska bestrida och ej betala innan allt är löst.

Så nu när ni fått en lång historia så kommer mina största frågor

Har aldrig bestridit något själv men hur går man till väga? Duger det att man skickar det via mail eller måste det vara post?
Känner på mig att han kommer vägra ersätta skadorna vad ska man göra då? Känns som att ARN hade varit lönlöst så finns det något annat man kan göra?

När hyres lägenheterna ska renoveras här så kommer det polacker som inte kan svenska så kanske är vanligt att det är polacker som gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Tjena, alltid många kunniga här så lika bra att kolla

Sambons morsa har haft en kaklare (vitt) som skulle kakla i hennes nya kök. Hon ringer en mindre svensk firma och pratar med chefen som kommer och kollar på det inga problem so far. När det ska göras dyker det upp en polack som inte kan någon svenska (redan här hade jag avbrutet allt) hon visar att det bara ska kaklas till en viss höjd osv han säger "okej okej" hon ringer även chefen för att försäkra sig att om att dom förstått.

Kaklaren ringde senare och sa att hon(sambons mamma) hade köpt för lite plattor. Här hoppar jag in då jag personligen räknade vad hon behövde och tyckte att detta låter konstigt.

Igår (torsdag) så kör jag och min sambo dit för att kolla hur det kan saknas. Väl där möter vi nog det värsta jobbet jag sett på länge. Visst kaklet sitter men avsluten var en mardröm och ingen list hade dom använt. Fogat fruktansvärt uselt så det var fullt av fog på den nya bänksivan för 10 000kr (massiv ek) så den är helt förstörd och för att toppa det hela så hade idioten kaklat hela vägen upp till taket på den nyvävda väggen....

Min sambo har fixat så vi ska träffa chefen på söndag i huset. Jag tycker att det är rätt självklart att dom kommer få stå för följande

Ny bänkskiva
Få väggen som dom kaklat fel på återställd till samma skick som innan
pengarna tillbaka för dom extra plattorna hon kommer vara tvungen att köpa.

Deras chef säger bara i telefonen att han som har kaklat kommer och fixar det men kommer inte släppa in den snubben igen. Går absolut inte att bara "fixa" silikon på en ek skiva. Han säger även att hon ska betala fakturan nu som han redan skickat (skriker oseriös här dessutom förfallo om 2v). Jag har sagt till henne att hon ska bestrida och ej betala innan allt är löst.

Så nu när ni fått en lång historia så kommer mina största frågor

Har aldrig bestridit något själv men hur går man till väga? Duger det att man skickar det via mail eller måste det vara post?
Känner på mig att han kommer vägra ersätta skadorna vad ska man göra då? Känns som att ARN hade varit lönlöst så finns det något annat man kan göra?

Avvakta tills ni träffar Chefen men eftersom ni har köpt det vitt så har ni all rätt på eran sida. Samt va beredda på att stå på er eftersom firman tog in en 3 part istället för att göra det själva så betyder det att de vill maximera vinsten så mycket som möjligt så de kan början slingra sig. Men börjar de trilskna allt för mycket och ni inte vet hur ni ska hantera det så kontakta hallå konsument https://www.hallakonsument.se/ de har varit hjälpsamma när man själv har hamnat i ett hörn och inte vet hur man ska ta sig vidare.

Skrivet av killawife:

Det går utmärkt att "fixa" en ekskiva även om det kommit silikon och fog på den. Det är väl värre med kaklet de satt på väven och dåliga fogar och avslutningar. Sen är även jag tveksam att samma hantverkare kan göra jobbet bättre en andra gång.

Om din mamma inte betalat så kan hon hålla inne med betalningen tills hon är nöjd med resultatet, hon måste bestrida fakturan först vilket man gör via brev, inte mail. I övrigt så behöver man aldrig blanda in ARN i sina reklamationer om man inte vill, man kan stämma direkt. ARN funkar endast som en rådgivande enhet för att man ska veta om man har nåt att vinna på att stämma ett företag.

Bestrida kan man visst göra via mail eller telefon. Har själv bestridit via dom vägarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

När hyres lägenheterna ska renoveras här så kommer det polacker som inte kan svenska så kanske är vanligt att det är polacker som gör det?

Beror på om man tar det Vitt eller svart. Som i det här fallet har TS tagit vitt men firman i sin tur kan ha köra på svart arbetskraft för att maximera vinsten. Snickare,kaklare,målare,tapetserare, etc är ett utbrett svart-arbetsområde och ända sättet man försöker komma runt det på större byggen är införande av id-logg för in och utpassering men det stoppar inte dem från att försörja sig på privatpersoner/småjobb.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut bortsett från de fula avsluten och den oönskade extrakaklade ytan, ser det tillräckligt snyggt ut för att ha kvar det?
Avsluten kan man kanske snygga till med lister i efterhand, och väggen skulle kunna kompletteras med fler plattor så det blir ett okej resultat ändå. Att riva kaklet kan innebära att man får göra om väggen bakom, om det är gipsvägg, alternativt så kör man kakel på kakel som kanske inte heller är nån bra estetisk lösning i ditt/hennes fall.

Permalänk
Medlem

Förstår inte att folk tar för givet att alla yrkesmän i dagens Sverige ska prata svenska. Det är inte dom kraven vi har satt. När man arbetar med icke svenskfödda får man ta två varv på genomgången.
Låt dom fixa bristerna och lägg pms fasonerna åt sidan alternativet är att göra det själv nästa gång.
V.h Elektrikern

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera byggahus.se för att se hur reklamationer har hanterats förut. Ur mitt minne så finns det en arbetsgång där man måste låta firman som gjort jobbet, få rätta till problemet först. Som sagt, läs gärna själv på bygga hus om hur sådana här ärenden hanteras. /D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gutt tack för alla tips får se hur det går men betala ska hon inte göra (sambons mamma inte min). Ska ut lite tidigare och kolla över allt noga på söndag innan mötet var rätt mörkt när vi var där så såg bara det värsta. verkar som att dom kört kakel rakt på väven på sidorna av köket. Sambon sa att chefen hade sagt att man bara kan köra en primer under så går det utan att riva väven men detta låter skumt tycker jag. väven lär ju lossna av vikten.

Skulle faktiskt tippa på att "chefen" som vi betalar vitt betalar arbetaren svart så allt verkar skumt jag hade ju aldrig tagit in denna byggare i mitt hus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tanman:

Förstår inte att folk tar för givet att alla yrkesmän i dagens Sverige ska prata svenska. Det är inte dom kraven vi har satt. När man arbetar med icke svenskfödda får man ta två varv på genomgången.
Låt dom fixa bristerna och lägg pms fasonerna åt sidan alternativet är att göra det själv nästa gång.
V.h Elektrikern

Anlitar man en svensk firma med svenska priser så förväntar man sig att kunna prata med den som skall utföra jobbet så är det bara. Hade varit en annan grej om dom tog 2-300 i timmen då får man lite löst folk men för 560kr+moms för en plattsättare så förväntar man sig result. Jag kostar själv cirka 640kr/t + moms och betalar kunden det ska dom fan ha perfektion inget halvdant (detta är vad jag själv sätter för krav på mitt jobb ingen annan).

I detta fallet så är det varken mitt hus eller jag som anlitat nötterna utan min svärmor som har tummen så lång in i handen man kan ha. Så att göra det själv finns inte på kartan.

Fixa bristerna får dom mer än gärna göra det är bara att beställa en ny skiva och skicka lite ordentligt folk och ingen "kan allt men ändå inget" för har man gjort ett så förbannat dåligt jobb har man ingen yrkestolhet och då är man ej välkommen. Så finns ingen poäng att skicka samma snubbe.

Jag tippar på att dom ska ge sig på att slipa skivan men det är inget alternativ då den är helt ny.

Jag hjälper bara svärmor att få det hon beställt hon är tyvärr den typen som lite tyst säger jaha det får väl vara så för jag vill inte vara jobbig och klaga.

//Elektriker här med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Förstår inte att folk tar för givet att alla yrkesmän i dagens Sverige ska prata svenska. Det är inte dom kraven vi har satt. När man arbetar med icke svenskfödda får man ta två varv på genomgången.
Låt dom fixa bristerna och lägg pms fasonerna åt sidan alternativet är att göra det själv nästa gång.
V.h Elektrikern

Va gaggar du om??? Lägg din attityd åt sidan tänker jag snarare.

Det skrivs i ursprungsinlägget att beställaren både pratat med hantverkaren OCH chefen för att säkerställa att hantverkaren förstått vad exakt jobbet gäller. Sen har pajasen inte gjort rätt ändå. Utöver det så har pajasen gjort ett hafsjobb och förstört en splittny bänkskiva.

Tycker du att det är rimligt? Ja självklart ska företaget få chans att åtgärda sitt fuskjobb, men om de skickar samma hantverkare igen så hade då jag inte heller släppt in fanskapet. Om personen inte gör ett vettigt jobb första vändan varför skulle den göra ett bättre jobb andra vändan?

Och om ett företag anställer en person som inte kan ta åt sig instruktioner på ett vettigt sett varken från kund eller från chef så bör man rimligtvis inte ha den personen anställd då denne kommer kosta bra mycket mer pengar än vad man tjänar om man behöver göra om jobbet fler gånger.

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

När hyres lägenheterna ska renoveras här så kommer det polacker som inte kan svenska så kanske är vanligt att det är polacker som gör det?

Har en stor fastighetsägare som kund (service till dom) och dom vill ju renovera så billigt det går. När man når en viss gräns så går det ej att göra med svenska hantverkare då lönerna är här (inte bara det men är den främsta anledningen). oftast är det polacker men ibland lite annat löst folk från öst.

Men man ska påpeka att det finns både bra och dåliga polacker men det är verkligen en gamble.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Manaflask som elektriker borde du väl ändå vara insatt i hur byggbranschen fungerar idag och framförallt koordinationen mellan kund, chef och arbetstagare. Och ett återbesök gällande felbyggnation är det ju väldigt ovanligt att orginalmontör åker ut, även om nu så är fallet. Se det som ett tillfälle att ställa han mot väggen och lösa det ansikte mot ansikte. Utan bilder på köket eller varit delaktig i beställningen av jobbet så behöver det ju inte vara polacken som är sopan i sammanhanget. Gud vet dom tar nog mycket skit som det är.

Permalänk
Medlem

Är väl ”bara” att låta de försöka åtgärda i första hand innan man slänger ur sig ARN etc..
Om du är i branschen så kanske du vet lite hur man går tillväga iaf.

Är ett jädra skit med dessa polacker, en del kan och en del inte för fem öre.
Har ett projekt som håller på att tillverkas, verkstan tog då in 4 extra svetsare från nått bemanningsföretag vilka givetvis inte kunde svetsa enligt standard. Slutade med omsvetsning och en kostnad för verkstaden på ca 1 miljon. De ville få en andra chans men jag sa då att kan ni inte första gången så kan ni inte andra och sen fick de gå hem.
Nu har det kommit svenska svetsare iaf som kan svetsa

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

. Utan bilder på köket eller varit delaktig i beställningen av jobbet så behöver det ju inte vara polacken som är sopan i sammanhanget. Gud vet dom tar nog mycket skit som det är.

Vanligen är det ju chefen som är ansvarig för att hans anställda ska kunna, och sedan följer, det arbete som avtalats. Det tycks som att han tagit genvägar här. Jag har arbetat som TV- och parabolinstallatör, och kan ju säga att den 2-dagarsutbildning vi fick för att dra kabel genom vägg eller fönsterkarm var ju fånig - vi hade ingen aning om vad vi höll på med. "Här är en DeWalt, det är bara att köra". Jag gjorde inget tokigt utan valde att snart avsluta min anställning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Förstår inte att folk tar för givet att alla yrkesmän i dagens Sverige ska prata svenska. Det är inte dom kraven vi har satt. När man arbetar med icke svenskfödda får man ta två varv på genomgången.
Låt dom fixa bristerna och lägg pms fasonerna åt sidan alternativet är att göra det själv nästa gång.
V.h Elektrikern

Det låter som att du själv är "entreprenör" med tio underhuggarpolacker...

Permalänk
Skrivet av Tanman:

Manaflask som elektriker borde du väl ändå vara insatt i hur byggbranschen fungerar idag och framförallt koordinationen mellan kund, chef och arbetstagare. Och ett återbesök gällande felbyggnation är det ju väldigt ovanligt att orginalmontör åker ut, även om nu så är fallet. Se det som ett tillfälle att ställa han mot väggen och lösa det ansikte mot ansikte. Utan bilder på köket eller varit delaktig i beställningen av jobbet så behöver det ju inte vara polacken som är sopan i sammanhanget. Gud vet dom tar nog mycket skit som det är.

Jobbar ute mot kunder inte på kontoret och gör inte usla slarvjobb så detta är en sida som jag inte behövt hantera innan. Om någon har kopplat något mindre fel så är det inte ovanligt att samma åker ut igen men då vi har kontroll före driftagning så åtgärdas möjliga fel till 99% procent innan man lämnar över anläggningen till kunden.

Kommunikationen ska funka enligt följande
1 Chefen/AL får beställning av kund och kollar på jobbet om det behövs
2. chef/al lämnar över information som är nödvändig till arbetaren (tex att det bara ska sättas plattor till en viss höjd)
3. arbetaren åker ur och ska göra jobbet, man pratar då lite med kund och dubbelkollar hur dom vill ha det. Man ska även påpeka brister som kan uppstå om det ska göras exakt som kunden önskar även ett bra tillfälle att föreslå förbättringar (merförsäljning som bonus och en nöjdare kund).
4. göra jobbet och sedan ge kunden en kort genomgång av resultatet (uppskattas alltid)

Redan på punk 3 så är allt åt helvete just pga att det är en polack som inte kan någon svenska. Läser du även högre upp så ringde min sambo till deras chef som bekräftade att han skulle säga till att det inte kaklades över önskad höjd utöver att ha försökt förklara för polacken 4-5gånger .

Ända anledning som jag blev inblandad i detta är för att konfrontera chefen då han definitivt hade kört över min svärmor.

ps. gud finns inte

Skickades från m.sweclockers.com