Permalänk

Är delid + LM lönt för 4790K?

Tjena!

bara för att dra det lite kort:

Har en 4790K på 4.7GHz, 1.38v med temps på högsta kärnan 88 grader.

lägsta kärnan ligger typ 70 sträcket under stress.

så där finns ett delta som värst på 20 grader vilket är ganska illa, mer ljud och kan inte klocka lika mycket.

Är det värt att spendera 550kr på ett delid kitt och liquidmetal eller ska man vara nöjd där och kolla efter nya grejer så småningom?

prestandan finns ju där men kylaren är rätt högljudd under last.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem

1.38V är mycket, mer än vad som rekommenderas för Haswell om jag kommer ihåg rätt. Behöver du så mycket för 4.7GHz tror jag inte att du kommer kunna gå högre. Delid kan hjälpa dig med temperaturerna men räkna inte med att kunna klocka högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Du nämner temps och delid men nämner inte vilken kylare du har idag. Sen spelar ju datorchassi roll, kanske testa att byta ut fläktar för att skapa ytterligare luftflöde? Bytt ut kylpastan? Kanske kan få det jämnare.

Permalänk

@Andreaz1: Som jag sade, prestandan är tillräcklig men tempsen är för höga.

ang fläktar etc,

har ett FD ARC mini med 3 fläktar i, två fram en bak. kylaren är en 212 evo.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena!

bara för att dra det lite kort:

Har en 4790K på 4.7GHz, 1.38v med temps på högsta kärnan 88 grader.

lägsta kärnan ligger typ 70 sträcket under stress.

så där finns ett delta som värst på 20 grader vilket är ganska illa, mer ljud och kan inte klocka lika mycket.

Är det värt att spendera 550kr på ett delid kitt och liquidmetal eller ska man vara nöjd där och kolla efter nya grejer så småningom?

prestandan finns ju där men kylaren är rätt högljudd under last.

Deliddade en 4770k med rakblad, sjukt lätt, har du tillgång till skruvstäd och en träbit ska det vara ännu lättare.

Personligen så hade jag kört på rakblad.
Coollaboratory LiquidUltra mellan die och ihs.
Thermal Grizzly Kryonaut på ihs.
Det körde jag på, fick ner den 25 grader och upp den 0.2GHz, kommer inte ihåg nu vad jag hade för volt innan.
Vet att jag hade rätt hög volt innan med dock.

Delid-Die-Mate i all ära, men på en så passa gammal cpu och om du ändå tänker på en uppgradering, varför inte "riskera" en billigare delid metod och köp nya grejer om det nu skulle gå fel.

Så hade jag tänkt iaf.

Men hur som helst så röstar jag för att du ska delidda, det är kul och man får bra resultat!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag fick ner min 4690K med 15 grader vid 1,26V @ 4,6GHz. Kolla runt på begagnade marknaden efter deliddverktyg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

som du ser nedan jag kör med betydligt lägre spänning tror ja kan köra nästan 0.10V under dig på 4.7 har för mig att ja behövde typ 1.26-1.27 nånstans för 4.7GHz.

skulle defenetivt testa att istället sänka späningen först om du inte tänker gå över 4.7Ghz

tror min defaultade typ 1.4V vid maxlast i stock och runt 90°c, så min cpu var övervoltad nå kopiöst från fabrik sänkte väl typ tempen med 20°c eller nått i stockhastigheten med 4.8Ghz ligger jag och pendlar runt 80-85°c vid full last på alla trådarna dock med en biffigare kylare än dig

evo 212 är en bra kylaren men inget kylningsmirakel direkt och den lär ha det tungt vid full last på alla trådarna i 4.7ghz speciellt med nästan 1.4V är lite förvånad att du inte ligger högre t.om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Grejen är den att går jag lägre med spänning så är det blåskärm direkt!

1.38(under last 1.375) är det lägsta jag kunnat gå.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Andreaz1: Som jag sade, prestandan är tillräcklig men tempsen är för höga.

Det skrev du i och för sig inte, du skrev att du inte kunde klocka lika mycket vilket jag tolkade som att du var ute efter att gå högre.

Om du är nöjd med prestandan nu hade jag provat att gå ner till 4.6GHz. Du kommer inte märka någon stor skillnad men med lite tur kan du dra ner spänningen och därmed förbättra temperaturerna om det är ditt främsta fokus.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att gå ner till 4.6 eller rent av 4.5 GHz för att få ner spänningen, och därmed temperaturer. Skillnaden i prestanda(omkring 2% om du går till 4.6 GHz) är nästan enbart relevant om man överklockar som hobby, och inte i daglig användning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

vill ju dock inte gå ner i prestanda, tar tid att rendera som det är

man vill ju ha kakan och äta den hel.

Nej men det blir väl att dra ner klocken lite nästa gång jag startar om datorn.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

@Andreaz1: Fast iofs gjorde jag det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti