Visa upp din bästa ghettomoddning och vinn ett påkostat Z390-moderkort

Permalänk
Medlem

En lite bättre beskrivning:

Jag var 14-15år och detta var mitt första custom "bygge", och detta bygge skulle sätta grunden till mitt Forever nickname "Pexi" som än idag sitter kvar på allt i cybervärlden
En gammal pentium II var testplattformen för att se att allting fungerade och sen ersattes det med min dåvarande main, någon athlon XP (kanske en 2000+) med hederliga windows XP den lilla displayen på 4x20 tecken var kopplad på paralellporten och körde någon programvara så den kunde läsa av winamp och diverse andra systemegenskaper (har displayen kvar nånstans än idag)
Mycket fort kom min far och sa att jag inte fick ha datorn i ett plexiglas chassi för det var brandfarligt även fast moderkortet var monterat på en moderkortsplåt från ett annat chassi... Väldigt fort efter detta ersattes allt med en E5200 rigg som jag hade i väldans många år innan jag uppgraderade. Tänk vad uppfinningsrik man var på den tiden

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket jag kan tävla om i moddningssammanhang men i denna kategori kanske jag faktiskt skulle kunna göra mig ett namn. Nackdelen är ju att man så sällan sparar sina alster och än mindre dokumenterar dem men jag vet ej hur många olika hålsågar jag köpt för att skära ut lämpliga fläkthål eller eller för den delen skivor till vinkelslipen.

Jag har dock en favorit som faktiskt blev galleri här på Sweclockers som finns dokumenterad just därför, dock väldigt ofullständigt. Jag var i behov av att bygga en server för att förvara i min mor och fars källare för allmän backup och för nedladdning av diverse mm
Fick ett spontant infall av att göra slag i sekin vid ett bohov, bara det att det saknades i princip allt förutom lite smådelar över från någon gammal dator hemma hos dem men exempelvis inget chassi. Däremot bor de på en gammal bondgård och ute i logen/ladugården stod där ett arkivskåp i trä så jag tog helt sonika en låda från skåpet och gjorde om den till chassi tillsammans med en bit spånskiva. Distanser hade jag inga men moderkortet skruvades fast direkt med träskruv mot spånskivan med en antistatpåse som underlag. Starknapp hade jag som tur var så jag kunde dra ut den ur lådan för tillfällen då jag skulle behöva be föräldrarna om en hard reset så att säga.

Två hårddiskar fick plats inuti men jag hade ingen lämplig kylning av processorn, däremot ett mindre nätagg med en liten svart plasttunnel och en kylflänns för nordbryggor. Så jag limmade fast kylflännsen mot processorn med epoxi dvs runt om processorn. Mins inte exakt modell men tror det var en Celeron i samma generation som Pentium 3. Sedan tog jag nätagget och trick den svarta plastkanalen mot kylflännsen och drog fast allt med något tunt nylonrep som jag hittade och fick på så ultimat kylning via endast nätaggets fläkt. Resterande delar fick även de en fläkt som jag hittade senare via ett hål i "chassits" ena hörn.

Hade även lite plats över i lådan så satte även in en CD-spelare för OS och liknande.

Mins inte specar men var nog SDRAM så gissningsvis inte mer än 256mb.

Servern finns dock inte längre men den levde i säkert åtta år och knotade på. Fungerade bla som FTP för olika projekt jag jobbade på, hemma i Sverige och under en period då jag trodde jag skulle bosätta mig på dra sidan pölen i Kalifornien.

Det var ju även så att lådan hörde till ett skåp med många fler lådor så jag började faktiskt bygga om hela skåpet till ett värre bygge för 3D rendering baserad av många enheter, en i vardera låda plus några dedikerade enbart för diskar för att på så sätt utöka lagringen till något seriöst. Projektet blev mer seriöst efter att servern rullat oproblematiskt i fem, sex år men som det mesta annat rann det ut i sanden då behoven som gav upphov till starten av bygget avtog och det innan det fanns något färdigt att dokumentera eller visa upp. Ghettomoddning i sitt esse är just spontana infall framför planerade byggen är min högst subjektiva slutsats.

Any how, har bara bilderna från galleriet men kanske gläder det någon med en reprisering här.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Kul tävling! Kom att tänka på mitt projekt sommaren 2015 där jag kopplade ett externt GTX 980 till min tidigare extremt GPU-slöa Macbook pro. Min vision var att man minsann kunde spela AAA-titlar på en Macbook i 60+ FPS och ultra-settings!

http://i.imgur.com/pP0jhy5.jpg

Det här var på tiden eGPU främst var en konceptidé och det fanns inga kommersiella lösningar. Så onekligen ett okonventionellt sätt att modda sin dator på

Projektet höll på att ge mig gråa hår och innefattade bland annat:

  • En söndersågad Thunderboltvagga (vars egentliga syfte var att koppla ljudkort till Macbooks och inget tyngre än så)

  • Bortpillad strömförsörjning på vaggan för att ge plats åt ett fullfjädrat nätaggregat

  • Klippta sladdar från PSU och pålödning till vaggan

  • Det gamla hederliga "paper-clip" tricket för att lura nätaggregatet att det var kopplat till ett moderkort

  • Massa eltejp för att hålla allt på plats och inte ge en obehagliga stötar - Det var ändå öppet chassi som gällde

  • Slutligen säkert över 100 timmars pillande med mjukvara för att få datorn att känna igen åbäket som något annat än att ett "tangentbord" har kopplats in. Suck. Otaliga felmeddelanden i enhetshanteraren och mycket problem med låg bandbredd och crasher. Men skam den som ger sig!

TL;DR En "fungerande" eGPU-lösning som gav mig 80 % av kraften hos ett GTX 980! Detta var enormt mycket mer än jag förväntade mig då jag enbart hade Thunderbolt 1.0 och således en bråkdel av bandbredden hos PCI 3.0.
http://i.imgur.com/gNCnVbL.png

Slutligen kan jag meddela att min trotjänare slutade fungera för snart 3 månader sedan och mina försök att blåsa liv i den igen har varit förgäves Hade gärna fått chansen att börja bygga på en ordentlig speldator!

Coolt.

Tycker fortfarande att eGpu är en fantastisk ide. Man hade kunnat ha en laptop jävligt länge då, eftersom att procesdorn håller rätt länge oftast. Grafikkort är det ju sämre ställt med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är så värst "ghettomoddat" men fick för mig att försöka få ner tempen på min Phenom2 940. Blev något svalare och rullade på i många år. Nu står den dock i päronens gästrum och skäms lite

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tyst dator

För dryga 10 år sedan (när man var fattig student) så skulle jag med billiga medel få en TYST dator.
Detta resulterade i en antal modds för att lyckas.

Flytt av minneskortläsare till 5,25" facket innebar behovet av en adapter. Lite muttrar och skruvar fixade biffen!

För att montera en 120mm fläkt på en hållare för 80mm utan massa luft som missade kylaren behövdes även här en adapter.
En tratt fick offra sig.

"Fina" kapningar gjordes för att få fläktarna att passa i chassit. Lite silvertejp löser även oönskade hål.

Hårddiskvagga måste man ju också ha. Dessa resårtrådar och hålband gjorde susen
I bakgrunden av bilden ser vi även fina ljuddämpningsmattor från Biltema.

Hela galleriet finns här på Sweclockers.

Permalänk

GhettoMod2011

Hittade detta av en slump. Behövde en till burk för ett CS1.6 lan och resultatet blev som.. det blev.

En gammal inet-editon burk med formfaktorer och hårdvara från en svunnen tid

Viktigt att behålla key-features

LED, är ju ändå LAN någonstans.

Undrar vad inet skulle säga

Färdiga baksidan

Specs

När man endast har ett ps2 tangentbord får man ta till borr

och silvertejp

Första måttade hålet, helt snett

nytt försök igen...

Nytt hål och ännu ingen framgång

Tredje hålet och lite våld så

Skräddarborrat

Skräddartejpat

Ingenting, förutom nätaggregatet sitter med skruv

Tror det ska vara så, men finns rum för förbättring

Sådär ja, nu liknar det något

Ibland måste man bara bunta ihop skiten

Obligatorisk och klassiskt svenskt kontaktlim för att fästa fläkten

Sist men inte minst, det enda som håller fast moderkortet är denna tappre kämpe.

Hoppas ni fick inspiration för framtida ghettobyggen

Fick lägga till .jpg för att visa bilderna i inlägget.
Permalänk
Medlem

Silvertejpschassi

Gjorde detta chassi för att ha till Dreamhack, fungerade utmärkt!
Det smidiga handtaget och den stötsäkra knappen på framsidan (som fungerade utmärkt) gjorde min vistelse smärtfri.

Permalänk

Ghetto sim-utrustning!

Jag har vi en par tillfällen byggt egen sim-utrustning för att prova på innan inköp.

Denna ratt byggde jag för många år sedan. Ratten är kopplad till en kartong skiva på baksidan som roterar när man vrider på ratten vilket registreras med musen som är dit-tejpad. Jag vill minnas att detta inspirerades av en video på Youtube där någon hade meckat ihop en ratt med en Cd-skiva på en mus. Den fungerar otroligt dåligt, förmodligen för att kartongen är blank och har ett print med stora tomma områden plus att musen inte är den bästa. Dessutom fungerar den typ bara i Live for Speed då man måste kunna använda musen för att styra men men...

Här är en demonstationsvideo för att visa att den faktiskt fungerar
https://imgur.com/fkbj8HK

Joysticken är betydligt nyare. Jag ville prova på att köra flight-sim i VR men hade ingen lust att lägga pengar på en joystick. Den består av en pvc-rör fasttryckt på xbox joysticken och gummibanden håller den centrerad då original "fjädern" är för svag. Den fungerar faktiskt väldigt bra och kan gott rekommendera att testa om man vill prova på att flyga med joystick.

Har en demonstationsvideo för denna med
https://imgur.com/2rE7iGB

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Medlem

Haha! Jag älskar't!

A for effort!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingu_HwO:

Ghetto sim-utrustning!

Jag har vi en par tillfällen byggt egen sim-utrustning för att prova på innan inköp.

Denna ratt byggde jag för många år sedan. Ratten är kopplad till en kartong skiva på baksidan som roterar när man vrider på ratten vilket registreras med musen som är dit-tejpad. Jag vill minnas att detta inspirerades av en video på Youtube där någon hade meckat ihop en ratt med en Cd-skiva på en mus. Den fungerar otroligt dåligt, förmodligen för att kartongen är blank och har ett print med stora tomma områden plus att musen inte är den bästa. Dessutom fungerar den typ bara i Live for Speed då man måste kunna använda musen för att styra men men...
https://imgur.com/BPJ4P9f.jpg

https://imgur.com/zo1BC6l.jpg

https://i.imgur.com/JSI6wAf.jpg

Här är en demonstationsvideo för att visa att den faktiskt fungerar
https://imgur.com/fkbj8HK

Joysticken är betydligt nyare. Jag ville prova på att köra flight-sim i VR men hade ingen lust att lägga pengar på en joystick. Den består av en pvc-rör fasttryckt på xbox joysticken och gummibanden håller den centrerad då original "fjädern" är för svag. Den fungerar faktiskt väldigt bra och kan gott rekommendera att testa om man vill prova på att flyga med joystick.

https://i.imgur.com/DGvs829.jpg

Har en demonstationsvideo för denna med
https://imgur.com/2rE7iGB

Haha Hur fan kom du på detta!!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingu_HwO:

Ghetto sim-utrustning!

Jag har vi en par tillfällen byggt egen sim-utrustning för att prova på innan inköp.

Denna ratt byggde jag för många år sedan. Ratten är kopplad till en kartong skiva på baksidan som roterar när man vrider på ratten vilket registreras med musen som är dit-tejpad. Jag vill minnas att detta inspirerades av en video på Youtube där någon hade meckat ihop en ratt med en Cd-skiva på en mus. Den fungerar otroligt dåligt, förmodligen för att kartongen är blank och har ett print med stora tomma områden plus att musen inte är den bästa. Dessutom fungerar den typ bara i Live for Speed då man måste kunna använda musen för att styra men men...
https://imgur.com/BPJ4P9f.jpg

https://imgur.com/zo1BC6l.jpg

https://i.imgur.com/JSI6wAf.jpg

Här är en demonstationsvideo för att visa att den faktiskt fungerar
https://imgur.com/fkbj8HK

Joysticken är betydligt nyare. Jag ville prova på att köra flight-sim i VR men hade ingen lust att lägga pengar på en joystick. Den består av en pvc-rör fasttryckt på xbox joysticken och gummibanden håller den centrerad då original "fjädern" är för svag. Den fungerar faktiskt väldigt bra och kan gott rekommendera att testa om man vill prova på att flyga med joystick.

https://i.imgur.com/DGvs829.jpg

Har en demonstationsvideo för denna med
https://imgur.com/2rE7iGB

Hahahaha bästa jag sett Fy fan vad kung du är.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingu_HwO:

Ghetto sim-utrustning!

Jag har vi en par tillfällen byggt egen sim-utrustning för att prova på innan inköp.

Man har ju sett ett par liknande lösningar med en mus som ratt men jag har aldrig stött på en sån här sofistikerad ghettolösning. Bäst hittills även om jag kanske är lite jävig med mitt egna simintresse...

Permalänk
Sjusovarn

@Bebben: Och där har vi vinnaren, hatten av!

Permalänk
Medlem

Meh! varför kunde inte den här tävlingen dykt up för runt 14-15 år sedan tror det var runt den tiden min CPU fläkt dog på min dåtida dator... riggade up en 12v bateri eliminator till det och körde några månader innan jag kunde upgradera X3

Å andra sidan det var ganska straight forward och inte allt för fult... hmm... tror aldrig jag gjort något lika gaffa aktigt... inte ens när jag använt bultsax för att modda en låda...

Visa signatur

4Ghz 8Cores (Amd FX-8350), 32Gb ram (Cosair Vengance pc3-128000 1600Mhz x4), Sapphire ATI Radeon HD 5830 1GB (tragiskt omodärnt... oh well byte nästa månad... fast jag kör åtminstånde med 3 skärmar :)

Permalänk
Frida 🥐

Kan säga att det blir jäkligt svårt för denna jury... Har aldrig sett så här mycket ghetto i hela mitt liv!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En 90 mm -> 80 mm chassifläktsadapter gjord på gamla trälister inbäddad i en nylonstrumpa. Dammfritt och inte så fult.. utifrån sett åtminstone

fixad länk
Permalänk
Medlem

med ett bordsfäste till övers började tankarna i någorlunda seriös bana med en "produktiv" inriktning..

efter diverse revisioner slutade det dock i en "prototyp" för laptopen som varit ett rätt jäkla permanent inslag i mina, numera, rubbade sovrutiner.
(vilket jag antar torde kvalificera den som min "bästa" ghettomod.)
tangentbordet moddades för att slippa sträcka sig, men mest av funktions/snålhetsskäl då batteriet var dött och originalcaset var för litet för alla lipos jag hade hemma.

bonus - HD 5870 - Bokus Macs edition. (0.7A fläkt ifall flödet i designen trilskas.)

Permalänk
Medlem

Då bjuder jag på denna filserver fylld med semesterbilder... ~10 år sedan.

Permalänk
Medlem

vattenkylning ~år2005

Tröttnade på ylande fläktar o jagade de magiska 3ghz'en på Amd64an.

Kylare till en gammal bmw 318 årsmodell 79 (om inte minnet sviker).

Lite fälgfärg och en hydro zelts L30 akvariepump bakom.

Kulventiler för att kunna ta isär utan allt för mycket spill.

Tyst o svalt..
Returflödet från kylaren låg i princip på rumstemperatur.

Pumpen gick ju på 230 så jag tog ett vanligt relä och satte under plasten på ett vägguttag som nätaggets 12V fick styra.
Hitta dock ingen bild på detta.

Detta bygge funka bra i flera år.

Permalänk
Avstängd

Denna tråd är som gjord för min gamla passivt oljekylda AMD Duron 850mhz

Som fattig tonåring byggdes datorn i delar, ett chassi kostade ju flera hundra spänn så byggde först ett eget i trä. Tyckte datorn var lite högljudd och fick ide'n att kyla den med billg motorolja.

Hade från början riktigt bra temps Antagligen för att oljedunken hade stått ute under natten

Datorn fungerade bra och tuffade på i flera år, dock luktade rummet bilverkstad när oljan blev varm och började avge dofter, säkert inte det mest hälsosamma och kanske inte ett bygge jag skulle gjort idag Vill minnas den stabiliserade sig på ca 60-70 grader. Tyst var det i'af.
Fläkten som sitter monterad i botten är för att cirkulera oljan så värmen sprids jämnare. Snurrade väl med 100rpm eller nåt då olja är en aning trögare än luft HDD's på den tiden var ju ventilerade, så vågade inte bada den. En nyare heliumfylld disk hade jag inte tvekat med dock

Hade kvar datorn i detta "chassi" tills den tro det eller ej, blev stulen från mitt lägenhetsförråd! detta flera år efter jag skaffat ny burk. Stjäla en dator som ser ut som denna, som dessutom är 5-6 år gammal, finns folk till allt

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Jag ville ge min flickvän en speldator i julklapp, men eftersom att vi hade satt en gräns på 500kr så blev det en utmaning. Tog min gamla PSU, fick min farbrors gamla server (CPU, RAM, MOBO & SSD), fick ett gammalt beiget chassi av min kompis och köpte ett GTX 960 för pengarna.

Då min flickvän inte är den största datornörden så uppskattar hon inte uppsikten av hårdvara, speciellt inte det gamla chassit jag fått tag på gratis. Så därför bestämde jag mig för att bygga in den i hennes Expidit hylla från IKEA. Självaste lådan som den är inbyggd i består av två dörrinsatser till hyllan som någon skänkte bort på Facebook Marketplace.

Här har de knappt tillräckliga hålen, med god WAF borrats.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Men så fint
Vad fin du är som bygger in det så åt henne.

Hur blev resultatet med temperaturer osv?
Luftflödet är inte det bästa och du har den hemska standardkylaren.

Btw.. +1 på byxorna och dom rockade sockorna ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av SCORPIUS:

@Eric Hjalmarsson: Men så fint
Vad fin du är som bygger in det så åt henne.

Tackar! 😊

Skrivet av SCORPIUS:

Hur blev resultatet med temperaturer osv?
Luftflödet är inte det bästa och du har den hemska standardkylaren.

Från början var tanken att det skulle vara två hål på framsidan som var lika stora som fläktarna med fläktgaller framför. Hon uppskattade inte looken.
Men trots, de mer estetiska, små hålen blir luftflödet okej.
Standardkylaren var jag glad över att jag fick tag på gratis då den ursprungliga tanken var en gammal AMD kylare fäst med cable ties.
Processorn är av S modell och drar endast 65W, så den kan kylas av det mesta egentligen.
Inte koll på de exakta tempsen, men den Thermal Throttlar inte i alla fall.

Skrivet av SCORPIUS:

Btw.. +1 på byxorna och dom rockade sockorna ^^

Skall hälsa henne det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Trucksäker kamera

VARNING! fotonördar (på detta nördforum) bör raskt hoppa till nästa inlägg. Jag tar ej ansvar för kväljningar som uppkommer av följande bild.

I dessa tider av säkra leveranser har vi ett behov av att fota stenar i skicket vi la dom på pall. -Cue webbkamera på vikbom.

Efter ett par olyckor då jag var borta och bommen glömdes i utfällt läge när pallen skulle köras bort med truck uppgraderades konceptet med en "säkring" som tillåter bommen att vikas längre än stopp/foto läget samt ett "kamerahus" Syns på rad 2.

Rad 3: very stylish stoppfjädring av hålband

Rad 4: Avbländare för att hindra blänk från taklampor i polerade stenytor. Den är noga kalibrerad för maximal fotokvalitét och inte hoprafsad av skrot på en halvtimme, jag lovar...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Tog bort hårddisks-buren och tänkte mig att jag bara skulle köra med ssd framöver, givetvis ändrade jag mig, givetvis var buren försvunnen.
Lyckligtvis höll ett företag på att byta ut sitt gamla söderslagna plexiglas (eller liknande plast?) så jag tiggde till mig en liten avslagen bit, hem och planade ut den.
Sågade upp stora öppningar för luftflöde, borrade, bockade med hjälp av en värmepistol och hade plötsligt en fungerande om än inte vacker "bur" för diskarna

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Det bästa jag har är en fasttejpad SSD

Permalänk
Medlem

Fler bilder: https://imgur.com/a/KXg20hA

Vet ej om detta kvalificerar som ghettomoddning, isåfall är hela mitt liv ghettomoddat
När jag bestämde mig för att bygga en ryzen-rigg så tänkte jag även att, vafan, kanske borde prova något lite mer kompakt för en gångs skull. Då inget mATX/ITX chassi jag riktigt gillade fanns i lager på webhallen när jag hämtade mina grejer så köpte jag ett Kolink Satellite "tills vidare" som de hade fått in på retur, betalade 235kr för det.

Jag var dock inte så sugen på att återställa mitt Vega 64 till stock cooler, och Morhpeus II visade sig vara ett par millimeter för brett för att passa, så slutade med att täckplåten fick skippas.
Jag var inte heller så sugen på att köpa ett SFF eller "vanligt" nätagg förrens jag visste vilket chassi jag skulle använda i slutänden, så körde vidare på min arbetshäst, HX1200i. Detta fick absolut inte plats i chassit så står utanför med kablarna indragna genom sidan. För säkerhets skull skruvade jag fast en kabel i chassi, samt i skruvhål på nätagget. Absolut ingen aning om dett är bra/dåligt/meningslöst.

Jag hade även ett AIO som jag ville använda tills vidare, ett Fractal Design Celsius S24, vilket givetvis inte heller fick plats ens lite grann, så tog en alimuniumvinkel jag hade liggande och fixade till ett fäste, satte kylaren precis ovanför Vegat så det såg lite nice ut med 2x2 fläktar

Vidare hade jag problem med att datorn slumpat stängde ner sig, då eventlog bara sa "shutdown initiated by explorer" så misstänkte jag att något kanske var bäng i frontpanelskretsen, så kopplade ur allt och satt en enkel återfjädrande switch där som liksom fick hänga ut lite över kanten på chassit- på bilden ligger den på övre högra hörnet av kylaren.

Till slut kom jag till frågan om att kontrollera fläktarna- jag hade helt förträngt att den "controller" som följer med i ett pack Corsair SP120 RGB bara faktiskt kontrollerar RGB, så fick rota fram en gammal redig fläktkontroller- denna fick givetvis inte heller plats någonstans, så skruvade lite casually fast den på sidan av chassit. RGB kontrollerns hub tvingade jag in i fronpanelen, borrade ett fult hål i kanten av frontpanelen för att dra ut kabel för kontrollern.

Det värsta är nu när jag fått mitt "riktiga" chassi (Masterbox Q300L) så ångrade jag mig nästan genast- allt får plats utan alltför mycket möda, men luftflödet är ju inte i närheten av min tidigare open-air-ish lösning, och när jag vill ändra eller fixa något på ett chassi som inte är skräp så känns det liksom fel att borra eller på andra sätt ghettomodda chassit, vilket annars är min lösning på allt då jag tar min design-inspiration från Orkerna i Warhammer 40k.

This is why i can't have nice things.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

En grafitmoddad, vettskrämd och svettig Pentium behövde kylas ner....

Visa signatur

ason

Permalänk
Avstängd

Vem var det som vann då? *nyfiken*

Permalänk
Medlem

jävlar va kreativa och fula moddar Blir impad!

Det mest komplexa jag gjort som inte räknas är att bygga en bluetooth högtalare av gamla datorhögtalare som jag pressat ner i en skokartong. Funkar kanon men jätteful