Köpa egen fiberswitch/mediakonverterare för snabbare hastighet på stadsnät (Wexnet)?

Permalänk
Medlem

Köpa egen fiberswitch/mediakonverterare för snabbare hastighet på stadsnät (Wexnet)?

Beställde 250/250 Mbit men fick inte ut mer än knappa 100/100. Visade sig bero på att jag har en fiberswitch (Packetfront) som bara klarar 100 Mbit. Denna info finns på Wexnets hemsida och bekräftades av min ISP.

Wexnet tar 1250 kr för något av de två andra märkena som listas. Sökningar på nätet antyder att det troligen dels är ganska gamla och enkla modeller, så jag började fundera på om det kanske finns bättre grejer att köpa själv. Eller om inte annat billigare för samma funktion. Men då är frågan: går det att köpa vilket märke/modell som helst och bara plugga in? Förutsatt då att det är rätt anslutning och så. Eller konfas de där switcharna av Wexnet för att fungera på stadsnätet?

Jag vill helst ha möjlighet att ha en switch med en LAN-port för Internet (som går till router då givetvis), en för IPTV och en för telefoni - även om jag idag bara använder Internet. Lite utanför mitt kompetensområde men vill minnas att de tjänsterna läggs på olika vlan (?) och därmed inte påverkar varandra eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Frågan är vart i pris du vill ligga? Och vad har du för framtida krav? räcker 1Gbit eller vill du punga ut för en mediakonverter om klarar 10Gbit?

Alternativet är ju att köpa in sig en switch med en eller flera SFP+ portar

Permalänk
Medlem

@Brent: Troligtvis ligger en 100 Mbit clob på ditt interface eller sitter du mot en gammal port mot stadsnätet så det lär inte fungera mer än 100 Mbit om du byter CPE själv. Samt att stadsnätet har ingen möjlighet till felsökning på din TP port om du sätter dit egen utrustning.

Permalänk
Medlem

Skulle vara konstigt om det bara är mediaomvandlare som måste bytas, troligtvis även switchen i andra änden. Mediaomvandlaren är ju dessutom nät ägarens ansvar i princip alltid, bör ligga på deras bord att fixa. Dom borde givetvis montera ny och dessutom kolla ljus och kolla att allt är rent.

Har man inget eget Mikroskåp för fiber skulle inte jag pilla själv, nuddar du fibern med fingret kommer den bli grisig och nya patchar är inte alltid rena dom heller. Kan man inte titta tvätta titta så..peta inte, tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag nöjer mig för stunden med 1 GB även om jag inser att det kanske inte kommer räcka hela mitt liv utan ytterligare byten på vägen

Jag kröp till korset och tog den smidigaste (om än inte den häftigaste eller billigaste) vägen och köpte en ny av Wexnet. De sade mycket riktigt att om jag köpt en egen så hade deras supportansvar försvunnit. Efter att jag monterat den nya och pluggat i inkommande fiberkabel behövde Wexnet konfa om på sin sida då det var cappad till 100 Mbit på deras sida pga av Packetfront ej fungerade annars. Detta fixade de väldigt snabbt och nu har jag ca 265/290 i hastighet ned/upp. Mycket nöjd!

Som tillägg kan nämnas att mitt meshsystem med Linksys Velop också tillhandahåller denna fulla hastighet på wifit. Var lite orolig där då jag läst att en del har problem med det systemet.