Noctua lanserar processorkylaren NH-U12A med flaggskeppsfläkten NF-A12x25

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar processorkylaren NH-U12A med flaggskeppsfläkten NF-A12x25

Med siktet inställt på god kompatibilitet lanserar Noctua del fem i kylarsagan NH-U12. På menyn står fler värmeledningsrör, större ytarea för kylflänsar och dubbel uppsättning påkostade fläktar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Letat efter en ersättare till min halvsunkiga Evo 212.
Kommer hugg en sån här så fort de blir tillgängliga

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det vore roligt att se ett test gjort av er med populära och nya kylare! Några planer på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ClintBeastwood:

Det vore roligt att se ett test gjort av er med populära och nya kylare! Några planer på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fan vad nice, ser fram emot det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ouff vilken läckerbit!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Denna lär inte vara bättre än D15 va? Den ser mindre ut? :/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Dyr?

Permalänk
Medlem

Noctua! <3 en av få tillverkare idag som jag känner att de ligger helt rätt i pris. Man kan liksom inte säga att det är för dyrt för det bara andas kvalitet och livslängd om grejerna. Sen tillhör jag även de "konstiga" som älskar färgschemat. För mig är det synonymt med extremt bra kvalitet och livslängd och då liksom "blir" det snyggt. Jättehärligt! Ser fram emot test

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kul för CPU-kylarvärlden att den nya Noctua-fläkten kommit, väntar själv otåligt på 140mm-varianten till chassi/radiator som dock verkar dröja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Denna lär inte vara bättre än D15 va? Den ser mindre ut? :/

Man ska inte döma allt efter storleken

Jag tror säkerligen den lär prestera helt ok, inte omöjligt i linje med d15.

Permalänk
Medlem

Kan man få den för 1000kr är det helt ok.
Bara sätta en av fläktarna på grafikkortet för tyst så tyst dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Denna lär inte vara bättre än D15 va? Den ser mindre ut? :/

Antagligen inte ens nära D15 då denna endast har 1 torn, tror inte dom e ute efter att ersätta D15 snart.

Permalänk
Medlem

Galet läcker.
Längtar dock till Noctua bestämmer sig för att släppa sina produkter i en annan färg, t.ex helsvart.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur den presterar mot ex D15 då den verkar bli tom dyrare.
Tar mindre plats, så om den kan komma nära så är det ju perfekt.

Men har man platsen vilket dom flesta ATX chassi har så är ju annars D15 bättre, ingen fan av 120mm fläktar direkt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tillhör en av få som aldrig köpt en Noctua CPU-kylare (dock fläktar!). Känner att jag villhöver den här orimligt mycket!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jacob:

Tillhör en av få som aldrig köpt en Noctua CPU-kylare (dock fläktar!). Känner att jag villhöver den här orimligt mycket!

"gå till ebay buy now "

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Arctic Freezer 33 men man kan inte låta bli att dreggla lite. När Zen 2 kommer blir det eventuellt ett nytt system med en sådan här kylare

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Galet läcker.
Längtar dock till Noctua bestämmer sig för att släppa sina produkter i en annan färg, t.ex helsvart.

Det finns redan svarta fläktar från Noctua går inte själva kylarna att måla med någon färg om man nu vill ha själva kylaren i svart t.ex?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Känns inte lika kul att överklocka längre. Känns som man "köper överklockning". Dessa dyra kylare ger inte så mkt prestanda per investerad krona jämfört med billigare kylare då CPUerna klockar mer eller mindre lika bra/dåligt ändå. 100mhz hit och dit spelar mindre roll. Kanske tystare system dock.

Jag gillar när man kan överklockar för att få tillgång till prestanda som produkten inte borde vara kapabel till. Nu är det liksom standard, man köper en överklockningsbar CPU och moderkort som har stöd för det. Hoppas jag inte får massa skit för dessa tankar här nu, kanske finns några veteraner här från Pentium 2 eran som håller med mig 100% OC var inte helt ovanligt förr. Man kände sig som jorden största geni när man överklockade förr, man hade lurat systemet, sparat massa pengar. Nu är man ju själv lurad för att man har investerad i K-cpuer Z-moderkot osv som kostar mkt mer och sen får man kanske ut lite extra prestanda men inget makabert direkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns inte lika kul att överklocka längre. Känns som man "köper överklockning". Dessa dyra kylare ger inte så mkt prestanda per investerad krona jämfört med billigare kylare då CPUerna klockar mer eller mindre lika bra/dåligt ändå. 100mhz hit och dit spelar mindre roll. Kanske tystare system dock.

Jag gillar när man kan överklockar för att få tillgång till prestanda som produkten inte borde vara kapabel till. Nu är det liksom standard, man köper en överklockningsbar CPU och moderkort som har stöd för det. Hoppas jag inte får massa skit för dessa tankar här nu, kanske finns några veteraner här från Pentium 2 eran som håller med mig 100% OC var inte helt ovanligt förr.

Du menar 4.7GHz turbo frekvens till tex 5.3GHz är lite?

eller stock turbo frekvens 9600k 4.3GHz till 5.4GHz / 5.3
Ja menar du hämtar rätt mycket mer power i många spel från RAM / GPU.

Köp ett par bra b-die silver royal 16GB och kör dom i 4266 CL13-CL14 1.7-1.8V beroende på mobo av CL där.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?109198-GSkill-Tride...

Tänk då ännu snabbare RAM vs dom jag posta ovan.

https://www.caseking.de/en/team-group-xtreem-8pack-edition-dd...
Bra pris också, på teamgroup binnade av 8pack.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

En mindre D15 i prestandan sett, kanske? Om något så bör denna kylare vara Noctuas i särklass mest effektiva kylare sett till ljudnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har i många år haft en egendomlig kärlek för Noctua NH-U12S men eftersom jag inte har något behov av en stor cpu kylare så har det inte blivit något köp,nu kommer nog NH-U12A bli min nya kärlek som jag får beundra på avstånd.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har Noctua i 3 maskiner... Kommer helt klart hamna i framtida oxå

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ta gärna med beQuiet Pure Rock då jag anser de vara en av de mest prisvärda kylarna som också ser bra ut.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Kanske skulle uppgradera min NH-U12P SE2 till denna något modernare variant då, ser läcker ut! Älskar deras färger också <3

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag har i många år haft en egendomlig kärlek för Noctua NH-U12S men eftersom jag inte har något behov av en stor cpu kylare så har det inte blivit något köp,nu kommer nog NH-U12A bli min nya kärlek som jag får beundra på avstånd.

Har samma kylare. Extremt nöjd. Är det värt att skaffa noctua fläktar för chassit?

Permalänk
Medlem

Själv går jag från 3.5ghz all core turbo på min cpu till 4,7-5ghz med min cpu. Men nej, det är inte värt att överclocka

7920x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns inte lika kul att överklocka längre. Känns som man "köper överklockning". Dessa dyra kylare ger inte så mkt prestanda per investerad krona jämfört med billigare kylare då CPUerna klockar mer eller mindre lika bra/dåligt ändå. 100mhz hit och dit spelar mindre roll. Kanske tystare system dock.

Jag gillar när man kan överklockar för att få tillgång till prestanda som produkten inte borde vara kapabel till. Nu är det liksom standard, man köper en överklockningsbar CPU och moderkort som har stöd för det. Hoppas jag inte får massa skit för dessa tankar här nu, kanske finns några veteraner här från Pentium 2 eran som håller med mig 100% OC var inte helt ovanligt förr. Man kände sig som jorden största geni när man överklockade förr, man hade lurat systemet, sparat massa pengar. Nu är man ju själv lurad för att man har investerad i K-cpuer Z-moderkot osv som kostar mkt mer och sen får man kanske ut lite extra prestanda men inget makabert direkt.

Jag håller med dig om de. För min del blev överklockning tråkigt när Core i3, i5 och i7 ersatte C2D och C2Q. Jag trodde att de skulle va roligt igen med i5-8600K, men nä. De enda jag gjorde vart att låsa alla kärnor till 4,3GHz i Turbo.
Rolig överklockning var de när man flyttade jumprar, eller när man fick leka med både multipel och BCLK för att komma högt. Min allra roligaste tid för överklockning vart med processorer på Socket 478.

OT: Kylaren är fin. Vill dock att den deras nya generationen fläktar släpps i Redux också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Antagligen inte ens nära D15 då denna endast har 1 torn, tror inte dom e ute efter att ersätta D15 snart.

D15 är ju 5 år gammal snart så inte omöjligt att dem visar efterträdaren inom 1 år eller 2 tycker jag

(Med tanke på att det var 5 år mellan D14 och D15).