Permalänk

PC stängs av randomly

Tjena har min 2nd pc satt upp bredvid min andra som ja vill få till att fungera som den skal.
problemen jag har är att den dels vid lite tyngre jobb blir runt 100grader på cpun och gpun ca 65'
sen andra problemet jag har att utan att datorn jobbar speciellt hårt eller nåt så kan den ibland bara stängas av, inte pga överhettning eller updates eller nåt utan den bara dör.

det ja har gjort är följande:
bytt kylarpasta på både cpu och gpu och rengjort med sprit där eller sån alkohol som man ska ha.
sen har ja satt tillbaka cpun helt plant o kollade noga så den sitter plant.
Men problemen kvarstår.

specs:
Win 10 pro
inte core i7 4790K 4.00GHz Haswell 22nm technology (58grader) Idle
32gb DDR3 @799MHz
Asus Maximus VII Hero 1150 (36grader)
4095MB Nvidia Geforce GTX 980 (57grader)

Vore tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Det var en hög idle-temp, har du någon överklockning?

Permalänk
Medlem

Konstigt, kanske någon tempgivare som strular på något märkligt sätt?

Permalänk

Ingen OC på denna pcn.
ingen aning faktiskt

Permalänk
Medlem

Kanske jättedålig TIM?
Har du alltid haft dessa bekymmer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

TIM??
Nej inte förut men hade den ståendes utan användning i typ 1 år men den har varit igång nu minst ett halvår

Permalänk
Medlem

Thermal interface material, geggan mellan heatspreadern och själva cpun

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av LemurenSwe:

Thermal interface material, geggan mellan heatspreadern och själva cpun

Skickades från m.sweclockers.com

thermalpaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

thermalpaste?

Mnja, det är väl visserligen rätt det med - men jag syftade på TIM mellan heatspreadern och själva kretsen.
Se TIM 1 nedan.

Permalänk
Medlem

skulle börja med att kolla om det är någon form av blåskärm. då man ibland kan ha oturen att just blåa skärmen inte hinner komma ut utan att datorn bara slocknar.

finns flera program att läsa av detta med jag själv föredrar WhoCrashed där kan du enkelt läsa av och om det är som så att det finns loggar så kommer det stå kortfattat vad som hänt och vad orsaken kan tänkas vara.

Om det inte är Felet så skulle jag gissa på temp, då du har väldigt höga temp utan belastning med ny pasta så antar jag att du har Intels originalkylare? om du har en bättre kylare på din andra dator som passar så är det kanske steg ett att prova byta?

annars är det nog bara att installera om windows och sen börja byta komponent för komponent tills det funkar som är det säkraste.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Snurrar alla fläktar som de ska?

Permalänk

okej ja asså ja vet ju inte alls hur de händer för av nån konstig anledning så händer de bara på kvällen/natten när ja inte är vid datorn. vilket oxå är konstigt i sig, aldrig upplevt att de hänt medans ja använt datorn eller när ja gameat på min "main" pc.
Alla fläktar är kollade och snurrar som dom skal.
fläktar o kylare är standard som följde med min ICi7.

Men kan de med tempen på gpu,cpu orsakats pga att datorn stått still utan användning i ca 1år?

Permalänk
Medlem

Byt ut stock kylaren och köp en:
https://www.komplett.se/product/986908/datorutrustning/datork...
...eller liknande så är problemet med stor sannolikhet borta.
Antar att allt är damfritt, alla fläktar i chassit är riktade som de ska och att du provat formatera om.

65 c på GPU under load är inget konstigt enligt min erfarenhet, runt 80 c är det lite nojjigt tho.

Permalänk
Skrivet av i4n:

Byt ut stock kylaren och köp en:
https://www.komplett.se/product/986908/datorutrustning/datork...
...eller liknande så är problemet med stor sannolikhet borta.
Antar att allt är damfritt, alla fläktar i chassit är riktade som de ska och att du provat formatera om.

65 c på GPU under load är inget konstigt enligt min erfarenhet, runt 80 c är det lite nojjigt tho.

Tempsen ja angivit i mitt första inlägg är alla i Idle. INTE under load.
fläktarna sitter som dom ska ja och den är damfri.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kolla vad för vcore moderkortet matar cpun med.

Typ cpuid

Tempen på cpun är helt orimligt hög utan oc!

En reset av bios kanske kan vara på plats.. för att se om det rättar till saken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

det ja har gjort är följande:
bytt kylarpasta på både cpu och gpu och rengjort med sprit där eller sån alkohol som man ska ha.
sen har ja satt tillbaka cpun helt plant o kollade noga så den sitter plant.

Chassit bruka vara i vägen när man monterar och kontrollerar CPU kylaren så jag hoppas att du tog ut moderkortet när du gjorde det.

Testa ta loss och sätta tillbaka alla andra delar och kablar. Det har lös många fel trots att man aldrig såg/kände något fel. Tex upptäckte några att orsaken till deras problem var att en strömkabel från nätagget till moderkortet satt dålig.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om ett gäng Haswell-burkar där standardkylaren (som är rätt kass redan från början) har dåligt tryck eftersom fästena blir slitna efter några av- och påmonteringar. En polares 4670k hade exakt samma bekymmer du beskriver och han bytte till en Be quiet! Pure Rock och alla problem försvann direkt.

tl;dr - Processorkylaren är skit, köp en ny.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Chassit bruka vara i vägen när man monterar och kontrollerar CPU kylaren så jag hoppas att du tog ut moderkortet när du gjorde det.

Testa ta loss och sätta tillbaka alla andra delar och kablar. Det har lös många fel trots att man aldrig såg/kände något fel. Tex upptäckte några att orsaken till deras problem var att en strömkabel från nätagget till moderkortet satt dålig.

undra vad för chassi du har? ja har ingen del av chassit som är på något sätt i vägen för kylaren till CPUn?? där är ju så öppet det kan bli.

Skrivet av Arzei:

Jag har varit med om ett gäng Haswell-burkar där standardkylaren (som är rätt kass redan från början) har dåligt tryck eftersom fästena blir slitna efter några av- och påmonteringar. En polares 4670k hade exakt samma bekymmer du beskriver och han bytte till en Be quiet! Pure Rock och alla problem försvann direkt.

tl;dr - Processorkylaren är skit, köp en ny.

Ah okej okej då ska ja fixa en ny kylare och prova och se om det hjälper! hade ju varit enkelt o bra om det "bara" hade varit det problemet.
Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

undra vad för chassi du har? ja har ingen del av chassit som är på något sätt i vägen för kylaren till CPUn?? där är ju så öppet det kan bli.

Du läste nog lite fel.

Du skrev att du KOLLADE att kylaren satt plant. Ofta behöver man kunna KOLLA från sidan och under moderkortet för att veta om den verkligen rätt, ordentligt mm. Arzei gav exempel på varför den kunde sitta dåligt. Bättre kylare är en bra ide.

Permalänk
Medlem

Gällande att datorn bara stänger av utan anledning så kan det vara startknappen på chassi som inte fungerar som den ska. Du kan testa att byt plats på reset och power på moderkortet. Kanske inte så troligt om den dör efter ett par timmar men är det inom en mer rimlig tid är en trasig switch inte helt ovanligt.

Permalänk

Tjena! ursäkta dålig uppdatering här, har fått lite annat att pyssla med så inte riktigt haft tiden atm.
Men jag kollade min "main" dator just nu som har GTA Online igång på sig då ligger både CPU och GPU på 59-63grader. och kylaren till CPUn är en Cooler Master Hyper 212 EVO. Men ligger den tempen bra där med den kylaren och med spel igång och aktivt, alltså inte startat o nertabbat utan i spelläge.