Apple uppdaterar Imac med Intel Coffee Lake Refresh och Radeon Pro Vega

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Imac med Intel Coffee Lake Refresh och Radeon Pro Vega

Apple släpper uppdaterade varianter av sina allt-i-ett-datorer Imac, vilka begåvas med processorer ur Intels senaste generation samt nya grafikkort från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Flera av modellerna har fortfarande 5400RPM hårddiskar i grundutförande. F... off.

Permalänk
Medlem

Att Apple uppdaterar både iMacen och iPad veckan innan ett evenemang antyder en av två saker:

1) Evenemanget är fullt. Apple försöker alltid hålla sig under två timmar, och gör sådana här lanseringar innan för att hålla nere tiden.
2) Evenemanget handlar om något som de verkligen behöver uppmärksamhet för, så att de inte vill ”spä ut” med uppdateringar.

Skrivet av anon228747:

Flera av modellerna har fortfarande 5400RPM hårddiskar i grundutförande. F... off.

Japp. 2.5” 5400rpm dessutom. Apple har en lösning för att dölja det prestandagapet i Fusion Drive och har nu fått ner kostnaden på den lösningen till några kronor, men det är ändå inte standard. Extremt snålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

9900k och vega-grafikkort i en all-in-one...
Låter de som jetmotorer, eller blir de brännvarma?
Eller är turbo avstängd, eller throttlar de?

Något av ovanstående måste rimligen vara sant...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Satt limit på 9900k och vega kortet? Eller låter lilla AIO som en jetmotor?

5400rpm diskar btw? lul.

Permalänk
Inaktiv

En standarddator: 27" imac med 16GB ram, 512GB SSD plus mus och tangentbord som hör till kostar nästan 30 000kr. Denna dator står sig i många år för de som inte använder datorn till mer än webbläsare. Man kan tycka lite dyrt inköp, men det finns många som har råd.

Permalänk
Avstängd

Så ingen radeon 7 variant? Konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

9900k och vega-grafikkort i en all-in-one...
Låter de som jetmotorer, eller blir de brännvarma?
Eller är turbo avstängd, eller throttlar de?

Något av ovanstående måste rimligen vara sant...

Det är typ alltid hög ljudnivå och temp på bärbara/AIO datorer med lite högre prestanda. Nu har jag inte testat just dessa men misstänker att de låter en hel del när både GPU och CPU belastas. Men tror inte de throttlar utan de klarar nog att hålla sig över basfrekvenserna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

En toppspecad 27" iMac med Core i5, 32GB RAM och 2 TB SSD går loss på 47 695 kr.

En NUC med Core i5 ligger på 4000, 32GB RAM ligger på 2300 och 2TB SSD (Intel 660p NVMe) ligger på 2500 och en 27" 4k IPS (Philips 276E8VJSB) kostar 3000, totalpris 11 900 kr.

Vill man ha macOS på NUC:en så finns det massor med beskrivningar på hur man bygger en Hackintosh. Någon har lagt upp ett skript som automatiserar installationen på just NUC.

Edit:
Som vi sett på prestandanivån på A12 Bionic är Apple snart framme vid att använda ARM på Mac. Det gör att livslängden på en idag ny iMac riskerar att bli rätt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

9900k och vega-grafikkort i en all-in-one...
Låter de som jetmotorer, eller blir de brännvarma?
Eller är turbo avstängd, eller throttlar de?

Något av ovanstående måste rimligen vara sant...

Sannolikt låter de som jetmotorer om du maxar allt - de gör de alltid. GPUn kommer också att vara nedlockad jämfört en Vega 56 som du köper själv, och det kortet drar rejält mycket mindre om man sänker klockfrekvensen med 200MHz eller så (vilket är vad jag tror Apple gjort, baserat på jämförelsen mot en 580X). iMac Pro har ett annat kylsystem för att kyla allt, men då genom att man helt tar bort 3.5”-disken.

Skrivet av _Merc_:

Så ingen radeon 7 variant? Konstigt.

Den hade nog suttit i iMac Pro i så fall. Den modellen har f.ö. fått ”Vega 64X” som alternativ nu. Det behöver inte vara ett 7nm-chip, men det kan mycket väl vara det, med sina 16GB HBM2.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En toppspecad 27" iMac med Core i5, 32GB RAM och 2 TB SSD går loss på 47 695 kr.

En NUC med Core i5 ligger på 4000, 32GB RAM ligger på 2300 och 2TB SSD (Intel 660p) ligger på 2500 och en 27" 4k (Philips) kostar 3000, totalpris 11 900 kr.

Vill man ha macOS på NUC:en så finns det massor med beskrivningar på hur man bygger en Hackintosh. Någon har lagt upp ett skript som automatiserar installationen på just NUC.

Vill man ha en NUC så kommer man undan ganska billigt.

Eller vad vill du ha sagt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

Vill man ha en NUC så kommer man undan ganska billigt.

Eller vad vill du ha sagt?

Nja , NUC är inte så billig för vad man får, ett eget bygge ger lite bättre pris/prestanda. Man snackar vi iMac så snackar vi lite roligare byggen och ingen standardburk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En toppspecad 27" iMac med Core i5, 32GB RAM och 2 TB SSD går loss på 47 695 kr.

En NUC med Core i5 ligger på 4000, 32GB RAM ligger på 2300 och 2TB SSD (Intel 660p) ligger på 2500 och en 27" 4k (Philips) kostar 3000, totalpris 11 900 kr.

Vill man ha macOS på NUC:en så finns det massor med beskrivningar på hur man bygger en Hackintosh. Någon har lagt upp ett skript som automatiserar installationen på just NUC.

Att berätta om hur Apple tar saftigt betalt är lika orginellt som att andas luft...

Sen undrar jag vilken 4K-skärm för 3000 kronor du hittat som ens kommer någonstans i närheten av den skärm iMac har. Nu har jag visserligen inte sett skärmarna på de senaste årens iMacs men hustoriskt har de varit riktigt bra.

Sen är det allt det här med OSX och deras ekosystem. Visst kan du komma undan billigare men bevisligen betalar folk premium för att få en bra produkt med simpla lösningar.

Jag skulle aldrig betala dessa summor för en dator men jag blir så less när det inte går två minuter innan någon ska spy galla över deras priser trots att de bevisligen säljer som smör.

Permalänk
Bildexpert 📺

Inte helt lätt att matcha alla specar, men en skärm motsvarande 5K-panelen, dvs 5120x2880 med lysdioder kapabla till 500 nits och P3-färgrymd är denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3979133 alltså ca 13 000 kronor.

4K-varianten är troligtvis denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=LG%204K&p=3979134 och går på ca 7300 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Sen undrar jag vilken 4K-skärm för 3000 kronor du hittat som ens kommer någonstans i närheten av den skärm iMac har.

Jepp, dessutom är det ju en 5K panel i iMacen... De lär kosta mer än tre lappar!
*edit*
Laxpudding hann emellan med detaljerad information!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En toppspecad 27" iMac med Core i5, 32GB RAM och 2 TB SSD går loss på 47 695 kr.

En NUC med Core i5 ligger på 4000, 32GB RAM ligger på 2300 och 2TB SSD (Intel 660p) ligger på 2500 och en 27" 4k (Philips) kostar 3000, totalpris 11 900 kr.

Vill man ha macOS på NUC:en så finns det massor med beskrivningar på hur man bygger en Hackintosh. Någon har lagt upp ett skript som automatiserar installationen på just NUC.

Edit:
Som vi sett på prestandanivån på A12 Bionic är Apple snart framme vid att använda ARM på Mac. Det gör att livslängden på en idag ny iMac riskerar att bli rätt kort.

Missade ett par saker, t.ex. att dom inte använder sketna, halvt värdelösa 660p. Utan kör på NVMe diskar motsvarande samsung 960 PRO, vilket kostar närmare 15 lax i detta fall för 2TB.
Vips så är vi uppe i 24400.
Sedan är en billig 4k skärm inte inärheten av motsvarande till en iMacs 5k display. Kolla istället på t.ex. LG ultrafine 5k. Vilket går på 13 lax.
Oj då, nu var man uppe i 34 400kr. Konstigt hur det blir när man faktiskt använder hårdvara som i allafall motsvarar det som maskinen har, eller hur?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En toppspecad 27" iMac med Core i5, 32GB RAM och 2 TB SSD går loss på 47 695 kr.

En NUC med Core i5 ligger på 4000, 32GB RAM ligger på 2300 och 2TB SSD (Intel 660p) ligger på 2500 och en 27" 4k (Philips) kostar 3000, totalpris 11 900 kr.

Vill man ha macOS på NUC:en så finns det massor med beskrivningar på hur man bygger en Hackintosh. Någon har lagt upp ett skript som automatiserar installationen på just NUC.

Edit:
Som vi sett på prestandanivån på A12 Bionic är Apple snart framme vid att använda ARM på Mac. Det gör att livslängden på en idag ny iMac riskerar att bli rätt kort.

Om du nu ska göra en jämförelse så måste du använda komponenter som är likadana.

  1. Att trycka in den billigaste SSDn du hittar och sedan jämföra den med Apples är bara löjligt.

  2. Hackintosh som skriker problem är dessutom ifrån samma sak som "vanliga" macOS.

  3. iMac och alla nyare Macbooks kommer med ett T2-chipp för extra säkerhet. Lite svårt att sätta en summa på dessa.

  4. Sedan är det 5k skärmen som redan har nämnts.

@Elghinnarisa Var lite före

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte helt lätt att matcha alla specar, men en skärm motsvarande 5K-panelen, dvs 5120x2880 med lysdioder kapabla till 500 nits och P3-färgrymd är denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3979133 alltså ca 13 000 kronor.

4K-varianten är troligtvis denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=LG%204K&p=3979134 och går på ca 7300 kronor.

LG;n har väl inte heller en glasyta som iMacen? En så stor glasbit med anti-reflexbehandling lär ju dra upp produktionskostnaden en del.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Om du nu ska göra en jämförelse så måste du använda komponenter som är likadana.

  1. Att trycka in den billigaste SSDn du hittar och sedan jämföra den med Apples är bara löjligt.

  2. Hackintosh som skriker problem är dessutom ifrån samma sak som "vanliga" macOS.

  3. iMac och alla nyare Macbooks kommer med ett T2-chipp för extra säkerhet. Lite svårt att sätta en summa på dessa.

  4. Sedan är det 5k skärmen som redan har nämnts.

@Elghinnarisa Var lite före

Jag har alltså inte sagt att komponenterna är likadana, bara samma antal GB. Jag har heller inte uttalat mig om Apples prissättning. Jag bara redovisar två alternativ. Säger heller inget om vad jag själv väljer (faktiskt inget av alternativen). Trådens läsare kan fatta egna beslut.

Skärmen på iMac är antagligen mycket bra på färgkalibrering etc. vilket är viktigt för foto/video men inte för mig som utvecklare. Intel 660p har tillräckligt bra prestanda för att det skall vara svårt att uppleva någon praktisk skillnad, enda problemet är att den är långsam vid skrivning av stora filer, återigen viktigt för video-jobb men inget problem för systemutveckling.

T2-chippet är det som kommer att döda Hackintosheriet. Framtida versioner av macOS kommer att kräva T2-chippet. Så man kommer att kunna köra Hackintosh några år till och Apple kommer antagligen att inte göra så mycket åt det, man vet att T2-chippet är en slutgiltig lösning på det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag har alltså inte sagt att komponenterna är likadana, bara samma antal GB. Jag har heller inte uttalat mig om Apples prissättning. Jag bara redovisar två alternativ.

Du säger alltså inget om Apples prissättning när du tar fram två alternativ, jämför komponenterna och även nämner priserna på dem? Du har dragit en orättvis jämförelse där produkterna inte presterar likadant, inte har samma kvalitet och inte ens samma funktioner.

Varför väljer du inte komponenter som matchar iMacens? Vart ville du komma med att jämföra priset på de två alternativen när de inte ens presterar likadant?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag tycker heller inte jämförelse som gjordes är rättvist. Man måste självklart jämföra samma formfaktor etc. Så jämför Nuc med Apple mini.

Problemet med Appleprodukter är att man väldigt ofta får en väldigt konstig kombination. Som 5k skärm, vem vill ens ha en sådan? Varför tillverkas de ens, troligen mest för att sälja dem som mer än 4k.
Nackdelarna med att inte köra standardupplösningar är betydligt fler och större än någon extra pixel. Speciellt när man pratar 27" som enligt många är för liten skärmstorlek för 4k. Det blir bara en massa problem i windowd med skalning och windowd kommer man ej undan att använda på sin mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker heller inte jämförelse som gjordes är rättvist. Man måste självklart jämföra samma formfaktor etc. Så jämför Nuc med Apple mini.

Problemet med Appleprodukter är att man väldigt ofta får en väldigt konstig kombination. Som 5k skärm, vem vill ens ha en sådan? Varför tillverkas de ens, troligen mest för att sälja dem som mer än 4k.
Nackdelarna med att inte köra standardupplösningar är betydligt fler och större än någon extra pixel. Speciellt när man pratar 27" som enligt många är för liten skärmstorlek för 4k. Det blir bara en massa problem i windowd med skalning och windowd kommer man ej undan att använda på sin mac.

Jobbar man med videoredigering kan man redigera en 4K-video i 1:1 och samtidigt ha plats för redigeringsprogrammets menyer.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Går det att använda skärmen i en iMac som skärm till en annan dator?

Säg om man köper en separat bildskärm som har flera ingångar så kan det gå att koppla två (eller ibland fler) datorer till skärmen och växla vilken man vill ha bilden ifrån.

Hade det gått att göra motsvarande med en iMac ?
Att man både kan använda den normalt att visa bilden från iMacen, men även ansluta en PC och växla till att visa bild från PCn ?

Det skulle i så fall ge ett mervärde till att de har mer påkostad skärm om man vill använda både Mac och PC.
(Samt spara utrymme)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Du säger alltså inget om Apples prissättning när du tar fram två alternativ, jämför komponenterna och även nämner priserna på dem? Du har dragit en orättvis jämförelse där produkterna inte presterar likadant, inte har samma kvalitet och inte ens samma funktioner.

Varför väljer du inte komponenter som matchar iMacens? Vart ville du komma med att jämföra priset på de två alternativen när de inte ens presterar likadant?

Jag säger inget Apples prissättning i allmänhet, om den är hög eller låg eller bra eller dålig eller hutlös eller vad du vill, bara precis redovisar två alternativ.

Inga som helst anspråk på att vara rättvis, hur man nu definierar rättvis. Inte ett dugg intresserad av att välja matchande komponenter. Helt bortkastad ansträngning. Beror ju helt på vad man behöver.

Bara en jämförelse som förhoppningsvis tillför något för någon.

Bara ta det lugnt. Andas ut. Slappna av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Afrasbaba:

Jobbar man med videoredigering kan man redigera en 4K-video i 1:1 och samtidigt ha plats för redigeringsprogrammets menyer.

Jag skulle vilja ha menyn under, då man självklart har flera skärmar bredvid där allt kan ligga. Jag har ibland 16:10 skärmar vid arbete för 16:9, men det känns sådär så det skulle vara ännu mer höjd. Men jag tror mer på kör med rätt storlek och komplettera med fler skärmar för de flestas arbete.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är typ alltid hög ljudnivå och temp på bärbara/AIO datorer med lite högre prestanda. Nu har jag inte testat just dessa men misstänker att de låter en hel del när både GPU och CPU belastas. Men tror inte de throttlar utan de klarar nog att hålla sig över basfrekvenserna.

Bs inte på iMac eller MacBook Pro, dom låter endast om du gör något krävande.

Jag arbetar med många chrome tabbar, royaltsx , parallelse och många andra program samtidigt och min MacBook Pro säger inte ett knyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska dom billigare modellerna med två eller fyra kärnor gå att sälja får dom nog döda av imac 2012 och 2013 precis som de gjorde med 2011 och mojave. Beggad 27" 2012 eller 2013 är ju betydligt bättre köp för nära på en fjärdedel av priset av dessa. I instegsmodellen måste apple ha backat till laptop-cpu eftersom den endast har en dubbelkärning cpu. Det har man aldrig tidigare gjort på imac-modeller.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

I instegsmodellen måste apple ha backat till laptop-cpu eftersom den endast har en dubbelkärning cpu. Det har man aldrig tidigare gjort på imac-modeller.

De första Intel iMacarna hade Core (1) processorer. Core (1) Solo / Duo är avsedda för bärbara datorer.
Samtidigt fortsatte de med Power PC i Power Mac G5.

Personligen tycker jag att det hade varit bättre att vänta med övergången från Power PC till Intel x86 tills Core 2 generationen så att alla Intel Macarna hade varit 64 bitars.
Istället för att gå från Power PC G5 64 bitars till Core (1) 32 bitars.

Men det har väl mindre betydelse nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Går det att använda skärmen i en iMac som skärm till en annan dator?

Inte längre. På modellerna från 2009 fram tills att de gick till Retina kunde man göra så. Utmärkt funktion, gjorde det hela tiden med min.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ska dom billigare modellerna med två eller fyra kärnor gå att sälja får dom nog döda av imac 2012 och 2013 precis som de gjorde med 2011 och mojave. Beggad 27" 2012 eller 2013 är ju betydligt bättre köp för nära på en fjärdedel av priset av dessa. I instegsmodellen måste apple ha backat till laptop-cpu eftersom den endast har en dubbelkärning cpu. Det har man aldrig tidigare gjort på imac-modeller.

Instegsmodellen är inte uppdaterad nu, den ser ut som den gjorde innan. Den har varit baserad på en laptop-processor ett tag nu.

Apple klipper stödet för en modell om den slutade säljas mer än sju år tidigare den dagen en ny OS-version kommer. Ibland är det tidigare, som när de krävde 64-bitars EFI, men det är aldrig längre än så. Dock kan man ju köra med gammalt OS längre, de släpper säkerhetsuppdateringar för ett par äldre versioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT