Cykelpassage vid rondell: Vem gjorde rätt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Har lite svårt för dessa truismer som vanligtvis endast riktas mot cyklister...

Undrar när det kommer skyltar med:

- "Hej bilist, du har inte företräde när du åker över gatan"

alternativt:

- "Hej bilist, du har inte företräde när åker på vägen"

Båda dessa påståenden är precis lika korrekta som skylten du länkar till

Däremot har skylten du länkar till det problemet att den riskerar att leda till att BILISTER tror att de aldrig behöver lämna företräde för cyklister, något som inte stämmer det heller. Om man vill poängtera att cyklister ska lämna företräde på ett speciellt stället så har man redan uppfunnit en fantastisk skylt för detta:

http://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2016/06/v%C3%A4jningsplikt.jpg

Kan ju vara så att cyklisternas beteende gör att det är berättigat att sätta upp den typen av skyltar. Tycker det är bra för många cyklister hävdar att de alltid har företräde, kan stämma till eftertanke.

Kan även vara så att cyklister inte uppfattar lämna-företräde-skyltar att gälla dem, då är det bättre med övertydliga skyltar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Undrar när det kommer skyltar med:

- "Hej bilist, du har inte företräde när du åker över gatan"

alternativt:

- "Hej bilist, du har inte företräde när åker på vägen"

Båda dessa påståenden är precis lika korrekta som skylten du länkar till

De skyltarna finns, du har t o m med en i slutet av ditt inlägg.
Skillnaden är att för att få köra bil måste man ha visat att man lärt sig vad den symbolen betyder.
Det behöver inte en cyklist, även om man kan tycka att det skulle ligga i deras intresse att åtminstone kunna de allra vanligaste skyltarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Kan ju vara så att cyklisternas beteende gör att det är berättigat att sätta upp den typen av skyltar. Tycker det är bra för många cyklister hävdar att de alltid har företräde, kan stämma till eftertanke.

Kan även vara så att cyklister inte uppfattar lämna-företräde-skyltar att gälla dem, då är det bättre med övertydliga skyltar.

Kan lugn påstå att det finns en hel del bilister som inte uppfattar att skyltar gäller dom, ändå ser man väldigt sällan texter med truismer som riktar sig mot bilister Regelefterlevnaden hos bilister är inte direkt en lysande fyrbåk av goda exempel att förhålla sig till Kanske dags för övertydliga skyltar där med i så fall? Kanske kan stämma till eftertanke?

Samtidigt så ser man i denna tråden att folk har svårt att hålla isär att att att lämna företräde och att ha företräde. Gissningsvis så är det en rejäl dos av dessa som har körkort då de verkar argumentera från ett bilistperspektiv. Kan även vara värt att ha i åtanke att majoriteten av alla cyklister faktiskt har körkort. Tittar man då på regelefterlevnaden bland bilister så ser man f.ö. att det uppenbarligen inte är någon som helst garant för att man ska följa reglerna, gäller då även vi väjningsplikt

Nu kan jag hålla med om att regelefterlevnaden bland cyklister har förbättringspotential, men om man vill att cyklister ska se sig som fordonsförare (vilket de är) så bör man kanske behandla dom som det.

Skrivet av Json_81:

De skyltarna finns, du har t o m med en i slutet av ditt inlägg.
Skillnaden är att för att få köra bil måste man ha visat att man lärt sig vad den symbolen betyder.
Det behöver inte en cyklist, även om man kan tycka att det skulle ligga i deras intresse att åtminstone kunna de allra vanligaste skyltarna.

Var ser du skyltarna som konstaterar att en bilist inte har företräde? Det finns en hel del skyltar som innebär att man ska lämna företräde, men att bokstavligen skriva ut att man inte har företräde är redundant då man ALDRIG har företräde. Själv blev jag förresten överlycklig när kommunen satte upp en väjningsplikt-skylt på cykelbanan vid en oklar korsning/överfart i närheten av mig.

Om man vid en korsning vill poängtera att cyklister ska lämna företräde så skriver man lämpligen just det. Dvs att man vid den korsningen ska lämna företräde. Gärna då även med en skylt för väjningsplikt så vänjer man folk vid att den skylten gäller cyklister

Man har ett klart pedagogiskt problem då samhället i mångt och mycket inte ser cykeln som ett fordon utan väljer att klumpa ihop det med gående (gång/cykelbana exempelvis, specialregler angående väjningsplikt mm). Om du tittar på de cyklister som bryter mot regler så cyklar de ungefär som de skulle gå. De cyklar över övergångsställen utan att lämna företräde, de cyklar mot rött (när det finns en lucka), de cyklar på gångbanor. Man verkar se sig som en snabbare variant av gående.

Personligen tror jag knappast att den typ av skyltar jag kommenterade hjälper, det blir mer något som cirkulerar på sociala medier för att visa att cyklister minsann alltid ska väja för bilister. Blir det en "sanning" så riskerar man att få en hel del riktigt farliga situationer i trafiken.

Permalänk
Medlem

Köpte en e-cykel förra året. Sålde i våras, då jag efter höstens strapatser insåg, när det var dags att plocka fram cykeln igen, att jag inte vill riskera liv och hälsa på det sättet. Jag är OK nu. Men större delen av vinterhalvåret hade jag duktigt ont i axeln efter senaste skärmytslingen med en bil. (Spelade ingen roll att hon utan minsta tvekan gjorde fel, vetskapen om det tog inte bort det minsta av smärtan i axeln.)
Som bilist har jag alltid försökt att ha lite högt i tak vad gäller cyklister, vid minsta tvekan har jag saktat in. Även om cyklisten kanske inte haft företräde, så "slipper cyklisten tappa farten." Kanske är jag för snäll?
Efter förra årets experiment som cyklist, har jag ännu mera respekt för cyklister.
(Sedan finns det alltid en ganska stor grupp idioter, men det gäller både bilister som cyklister.)

En grund sanning är i alla fall att det krävs två idioter för att olyckan skall vara ett faktum!
(Väjer den ena, så händer ju inget!)
Det är lite extra idiotiskt som cyklist att "stå på sig", för om bilisten inte ser, eller bryr sig, så är det cyklisten som får ont. Tro mig! "Been there, done that!"

Sett från bilistens synpunkt, kommer en cyklist ofta väldigt fort. På en gång/cykel bana förväntar man sig inte att någon(ting) skall komma snabbare än jogg-hastighet. I många fall i stan är det inte heller anpassat siktmässigt för några +25km/h. Till och med gående lever i riskzonen när dessa +25km/h farkoster kommer farande runt dolda hörn.
Jag behöver inte åka längre än till första gathörnet när jag kommer ut ur garaget, så måste jag korsa en gång/cykel bana, där ett hus går hela vägen fram till där banan börjar. Först är det 1.5m gångbana, sedan kommer cyklister. Och går det någon på cykelbanan, så rundar cyklisten denna på gångbanan istället.
Föreställ er att ni har 1.5m på er att se en cykel som kommer i +25km/h, när ni själva befinner er på en 50 väg. Man får ha snabba reflexer och bra bromsar. För på den banan kommer det både cyklar, med och utan el. Eldrivna enhjulingar, eldrivna skateboards och allt vad de nuförtiden hittar på.
Och framför allt kan man inte köra några 50 där med bilen!
(Men det är den hastigheten som gäller i tätbebyggt område i Sverige om hastighets skyllt saknas efter föregående korsning.)

För att återanknyta till frågan i första inlägget, kommer jag 70m efter sagda korsning till ett övergångsställe, där det är vita streck för de gående, samt ett mellanrum och sedan dessa vita fyrkanter som markerar att det är cykelbana där.
Jag brukar stanna (Om jag hinner se cyklisten ifråga, det är inte alltid man har en chans om de kommer i full kareta.) men vem har egentligen företräde där då?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Köpte en e-cykel förra året. Sålde i våras, då jag efter höstens strapatser insåg, när det var dags att plocka fram cykeln igen, att jag inte vill riskera liv och hälsa på det sättet. Jag är OK nu. Men större delen av vinterhalvåret hade jag duktigt ont i axeln efter senaste skärmytslingen med en bil. (Spelade ingen roll att hon utan minsta tvekan gjorde fel, vetskapen om det tog inte bort det minsta av smärtan i axeln.)
Som bilist har jag alltid försökt att ha lite högt i tak vad gäller cyklister, vid minsta tvekan har jag saktat in. Även om cyklisten kanske inte haft företräde, så "slipper cyklisten tappa farten." Kanske är jag för snäll?
Efter förra årets experiment som cyklist, har jag ännu mera respekt för cyklister.
(Sedan finns det alltid en ganska stor grupp idioter, men det gäller både bilister som cyklister.)

En grund sanning är i alla fall att det krävs två idioter för att olyckan skall vara ett faktum!
(Väjer den ena, så händer ju inget!)
Det är lite extra idiotiskt som cyklist att "stå på sig", för om bilisten inte ser, eller bryr sig, så är det cyklisten som får ont. Tro mig! "Been there, done that!"

Sett från bilistens synpunkt, kommer en cyklist ofta väldigt fort. På en gång/cykel bana förväntar man sig inte att någon(ting) skall komma snabbare än jogg-hastighet. I många fall i stan är det inte heller anpassat siktmässigt för några +25km/h. Till och med gående lever i riskzonen när dessa +25km/h farkoster kommer farande runt dolda hörn.
Jag behöver inte åka längre än till första gathörnet när jag kommer ut ur garaget, så måste jag korsa en gång/cykel bana, där ett hus går hela vägen fram till där banan börjar. Först är det 1.5m gångbana, sedan kommer cyklister. Och går det någon på cykelbanan, så rundar cyklisten denna på gångbanan istället.
Föreställ er att ni har 1.5m på er att se en cykel som kommer i +25km/h, när ni själva befinner er på en 50 väg. Man får ha snabba reflexer och bra bromsar. För på den banan kommer det både cyklar, med och utan el. Eldrivna enhjulingar, eldrivna skateboards och allt vad de nuförtiden hittar på.
Och framför allt kan man inte köra några 50 där med bilen!
(Men det är den hastigheten som gäller i tätbebyggt område i Sverige om hastighets skyllt saknas efter föregående korsning.)

För att återanknyta till frågan i första inlägget, kommer jag 70m efter sagda korsning till ett övergångsställe, där det är vita streck för de gående, samt ett mellanrum och sedan dessa vita fyrkanter som markerar att det är cykelbana där.
Jag brukar stanna (Om jag hinner se cyklisten ifråga, det är inte alltid man har en chans om de kommer i full kareta.) men vem har egentligen företräde där då?

Som alltid så är det ingen som har företräde

Det du beskriver låter som en cykelpassage (inte att förväxla med cykelöverfart) och då är det cyklisten som ska lämna företräde. Sedan är det som gissningsvis upp till båda parter att se till att man anpassar farten till gällande förhållanden, är det dålig sikt så bör man inte köra snabbare än att man kan bromsa om det skulle visa sig att det dyker upp någon runt ett hörn.Tyvärr så är det lite sådär med planeringen av cykelvägar, säkra korsningar med bra sikt är inte något som prioriteras speciellt högt. Nu vet jag inte hur det ser ut, men motsvarande korsning skulle knappast existera om det var bilar som möttes, om inte annat så skulle det skyltas/regleras så att man minimerar risken för olyckor.

Edit: Transportstyrelsen skriver såhär:

Citat:

Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.

Glasklart, eller hur?