Microsoft lägger till stöd för Variable Rate Shading i DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger till stöd för Variable Rate Shading i DirectX 12

Grafikgränssnittet DirectX 12 får framöver stöd för tekniken Variable Rate Shading, vilken bidrar till bättre grafisk kvalitet och högre bildfrekvens i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Verkar vara en riktgt bra grej, hoppas att det kommer även till AMD.
Bilspel är tex något det borde funka fint till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Sjusovarn

Ser ingen som helst skillnad mellan de båda sidorna. Trodde att det resulterade i bättre prestanda som helhet, inte i någon skillnad i faktiskt utseende. Lite som att åka tåg eller bil till Stockholm, när man väl är framme kommer det se likadant ut, det som skiljer är hur mycket jobb du behövde göra ie. sitta aktivt bakom ratten eller sova i kupén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Ser ingen som helst skillnad mellan de båda sidorna. Trodde att det resulterade i bättre prestanda som helhet, inte i någon skillnad i faktiskt utseende. Lite som att åka tåg eller bil till Stockholm, när man väl är framme kommer det se likadant ut, det som skiljer är hur mycket jobb du behövde göra ie. sitta aktivt bakom ratten eller sova i kupén.

Vi vet ju vilket du väljer

Nä men, så länge resultatet blir bra så får man väl ta det som positivt. Det som kan vara problem är ju ev artefakter eller om nu det krävs "per kort" optimering... dvs om tillverkarna måste optimera det för varje kort, blir det ju för dyrt att använda, och de riskerar välja en "one size fits no-one".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Ser ingen som helst skillnad mellan de båda sidorna. Trodde att det resulterade i bättre prestanda som helhet, inte i någon skillnad i faktiskt utseende. Lite som att åka tåg eller bil till Stockholm, när man väl är framme kommer det se likadant ut, det som skiljer är hur mycket jobb du behövde göra ie. sitta aktivt bakom ratten eller sova i kupén.

"men VRS låter utvecklare sänka den i specifika områden på skärmen där det inte påverkar den grafiska kvaliteten överlag."

Permalänk
Medlem

Digital Foundry gjorde en video förra året på implementeringen i wolfenstein för de som är intresserade

https://www.youtube.com/watch?v=edYiCE0b8-c

Techreport har också gjort en artikel https://techreport.com/review/34269/testing-turing-content-ad...

Kul att se att det kanske kommer få mer stöd i framtiden, nu när den tekniska utvecklingen på gpu-er börjar stagnera lite så är det trevligt att se mer effektiv rendering för att få fortsatt ökad fidelitet i spel/alternativt slippa lägga 10k på grafikkort...

Permalänk
Inaktiv

Bra för nästa generation VR, med foveated rendering där man bara renderar det man tittar på med högsta kvalité.

Permalänk
Medlem

Verkar ju riktigt bra när man läser techreports test.
Tydlig vinst utan att de upplever någon skillnad på bildkvaliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Nästa släpp från Nvidia, VRX 3080 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jjhij

Måste jag installera en uppdatering? Eller funkar det redan nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gecchi:

Måste jag installera en uppdatering? Eller funkar det redan nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar inte ännu vad jag vet, MS skall komma med en uppdatering och spel måste stödja tekniken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funkar inte ännu vad jag vet, MS skall komma med en uppdatering och spel måste stödja tekniken.

Tack för bra svar

Permalänk
Medlem

"Shaders räknar ut vilken färg varje pixel på en skärm ska ha och shading rate är hastigheten med vilken detta görs."
Denna beskrivningen (från artikeln) är lite skum.

En bättre beskrivning är väl att i normalfallet exekveras shader-koden en gång per pixel som ska ritas ut. Med denna tekniken kan man välja att ändra den ration genom att t.ex. bara köra shader-koden per grupp av 2x2 pixlar istället för en gång per pixel. Shaderns jobb är att bestämma pixelns färg, så detta innebär alltså att alla pixlar i gruppen får samma färg. Det är inte hastigheten på beräkningarna som ändras, utan antalet beräkningar per pixel.

Så lång låter det ju ungefär som att man bara har sänkt upplösningen, men den magiska biten, och varför det heter "variable rate", är att man kan ha olika hög "upplösning" i olika delar av bilden. Då kan utvecklarna börja leka och testa vilka områden som egentligen är viktiga för den visuella kvalitén. Behöver vi verkligen native resolution i den där mörka skuggan där man ändå knappt ser något till exempel?

TL;DR: olika delar av bilden kan renderas i olika upplösning*.

(*typ; till skillnad från att faktiskt ändra upplösning på riktigt så är det bara shader steget som man ändrar upplösning på, övriga beräkningar körs fortfarande i full upplösning på hela bilden.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

"Shaders räknar ut vilken färg varje pixel på en skärm ska ha och shading rate är hastigheten med vilken detta görs."
Denna beskrivningen (från artikeln) är lite skum.

En bättre beskrivning är väl att i normalfallet exekveras shader-koden en gång per pixel som ska ritas ut. Med denna tekniken kan man välja att ändra den ration genom att t.ex. bara köra shader-koden per grupp av 2x2 pixlar istället för en gång per pixel. Shaderns jobb är att bestämma pixelns färg, så detta innebär alltså att alla pixlar i gruppen får samma färg. Det är inte hastigheten på beräkningarna som ändras, utan antalet beräkningar per pixel.

Så lång låter det ju ungefär som att man bara har sänkt upplösningen, men den magiska biten, och varför det heter "variable rate", är att man kan ha olika hög "upplösning" i olika delar av bilden. Då kan utvecklarna börja leka och testa vilka områden som egentligen är viktiga för den visuella kvalitén. Behöver vi verkligen native resolution i den där mörka skuggan där man ändå knappt ser något till exempel?

TL;DR: olika delar av bilden kan renderas i olika upplösning*.

(*typ; till skillnad från att faktiskt ändra upplösning på riktigt så är det bara shader steget som man ändrar upplösning på, övriga beräkningar körs fortfarande i full upplösning på hela bilden.)

Det låter som en rätt smart lösning.

För att göra en verklig jämförelse: Jag ser riktigt dåligt utan glasögon/linser i ljus, men i mörker ser jag lika dåligt (vaga skepnader av möbler tex) oavsett om jag använder glasögon eller inte. Det spelar med andra ord mindre roll vilken upplösning det är i dessa lägen.

Kan man kanske jämföra det med variable bit rate för musikfiler?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nästa släpp från Nvidia, VRX 3080 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det inte vore för att VRS redan är en del av RTX...
https://developer.nvidia.com/rtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Kan man kanske jämföra det med variable bit rate för musikfiler?

Ja det låter som en ganska bra metafor.
De delar av ljudet som människor har svårt att höra får en grövre representation.
Artikelns beskrivning - tolkat genom den metaforen - är att man varierar hur snabbt låten spelas, vilket är totalt fel.

Eller som någon annan sa, att det påminner om komprimering av video.
Hur som helst en skum beskrivning i artikeln, och om det verkligen är vad MS sa så gav MS en väldigt dålig beskrivning helt enkelt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)